כנס ווב סאמיט נערך למרות ההתבטאויות האנטי-ישראליות: "רק רוצים ליהנות"

ההתבטאויות האנטי-ישראליות של המייסד פאדי קוסגרייב וביטול ההשתתפות מצד ענקיות הטכנולוגיה בהן אינטל, גוגל, טיקטוק ומטא, לא הרתיעו עשרות אלפי יזמים ואנשי טכנולוגיה מלפקוד את כנס הטכנולוגיה הגדול באירופה

פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: ap, Armando Franca
פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit / צילום: ap, Armando Franca

ההתבטאויות האנטי-ישראליות של המייסד וביטול ההשתתפות מצד ענקיות הטכנולוגיה בהן אינטל, גוגל, טיקטוק ומטא, לא הרתיעו עשרות אלפי יזמים ואנשי טכנולוגיה מלפקוד את כנס הטכנולוגיה הגדול באירופה, ווב סאמיט (WebSummit). 

יזם ועידת ההייטק שתקף וגינה את ישראל, חזר בו 
היזם שהרגיז את צמרת ההייטק הישראלי התפטר מתפקידו 
הכירו את האיש שהצליח להרגיז את כל צמרת ההייטק הישראלי

הכנס נפתח אמש (ב') בליסבון כמדי שנה, הפעם ללא פאדי קוסגרייב, מייסד ומנכ"ל הכנס עד לאחרונה, שפרש מתפקידו לאחר שורה של התבטאויות בגנות ישראל שגררה אחריה מחאה מצד בכירים ישראלים.

ימים ספורים לאחר הטבח ב-7 באוקטובר יצא קוסגרייב, יזם כנסים יליד אירלנד בעל קשרים עסקיים בקטאר, בהתקפות בגנות הפצצות חיל האוויר בעזה, כינה אותם "פשעי מלחמה" והתהדר כי למרות הביקורת שספג, הכנס יתקיים בהובלתו ובהשתתפות של רבים מאי-פעם.

המחאה נגד ההשתתפות בווב סאמיט, בהובלת אנשי הון סיכון דוגמת אדם פישר, גילי רענן, ניר סבתו ואורן סימניאן, הביאה לביטול השתתפות דוברים בכירים מקרנות ההון סיכון סקויה פאונדרס פאנד של פיטר תיל ואקסל, והביאה את אינטל למשוך את ידיה מההשתתפות בכנס. בעקבות אינטל, גם חברות אחרות דוגמת גוגל, מטא, טיקטוק ואמזון AWS, חלקן גם נותנות חסות מרכזיות, ביטלו את השתתפותן.

קוסגרייב פרש מניהול הכנס, אך לא ויתר על מניות בחברה המפעילה את רשת הכנסים בבעלותו. במקומומונתה לתפקיד קתרין מאהר, לשעבר מנכ"לית ויקימדיה, העמותה המפעילה את אתר ויקיפדיה.

במקום להתנער מדבריו של קוסגרייב, התייחסה מאהר לעצם ההתבטאות שלו: "אני מאמינה שלכל אחד, בכל מקום, עומדת הזכות להביע את דעתם לגבי המתחולל בעולם. ובכל זאת, הבעת דעה ושקילת המילים וההשלכות שלהן הן שני דברים שונים".

גם דוברים ונותני חסות לא חסרו לכנס במתכונתו החדשה. בסדר היום של הכנס ניתן לראות כי בין דובריו הבכירים נמצאים סמנכ"לית הקיימות של מיקרוסופט, מלאני נקאגווה; מייסד ויקיפדיה, ג'ימי וויילס; נשיא עליבאבא, קואו ג'אנג; עורך רויטרס, יאסר קאהן; ואתינה קניורה, סמנכ"לית אסטרטגיה וחדשנות בפפסיקו. 

"השפעת המחלוקת הייתה מזערית"

על-פי רויטרס, עשרות אלפים השתתפו באירוע הפתיחה של הכנס אמש. רוב הנוכחים שנשאלו על-ידי כתבי הרשת סיפרו כי למחלוקת לא הייתה השפעה על החוויה בכנס, ורבים דיברו בשבחה של המנכ"לית החדשה. "הם התנהלו בשקיפות, וזה עוזר", אמרה אלאנור רפ, צעירה מהולנד, לרשת רויטרס.

לכנס חברו 300 שותפים, בהם תאגיד הדלק של, ממשלת אוקראינה, האיחוד האירופי וסוכנויות מסחר של איחוד האמירויות וקטאר. 2,600 חברות סטארט-אפ נרשמו להשתתף בכנס ולערוך פגישות עם 900 משקיעים.

"זה קצת מוזר, אבל אני חושבת שההשפעה של המחלוקת הייתה מזערית", אמרה לרויטרס גונזאלו קאלבו, מבקרת בת 23 מספרד. "אנחנו בסך-הכול רוצות ליהנות מהאירוע".