טרנד הטיקטוק החדש של דור ה-Z: מסמך אנטישמי שחיבר אוסמה בן לאדן

ביממה האחרונה העלו לטיקטוק עשרות צעירים אמריקאים סרטונים שבהם הם מעידים כי קראו מסמך אנטישמי שחובר ב-2002 על ידי הטרוריסט אוסמה בן לאדן • במסמך המכונה "מכתב לאמריקה", התריס מי שהנהיג את ארגון הטרור אל-קאעידה, כלפי ארה"ב על המעורבות שלהם במזרח התיכון ובפרט על הסיוע לישראל כתירוץ למתקפות הטרור שלו על המערב

אוסמה בן לאדן. מסמך שקרי שמאומץ על ידי חוגים פרוגרסיביים בארה''ב / צילום: Associated Press, Mazhar Ali Khan
אוסמה בן לאדן. מסמך שקרי שמאומץ על ידי חוגים פרוגרסיביים בארה''ב / צילום: Associated Press, Mazhar Ali Khan

מסמך שחיבר אוסמה בן לאדן המתרץ את פיגוע הענק של ארגון אל קעידה במגדלי התאומים ובפנטגון בשנת 2001, הפך לתופעת הרשת החדשה בטיקטוק - בשל הרציונל שהוא מספק, כביכול, למעשי טרור נגד ישראל וארה״ב. ביממה האחרונה העלו לטיקטוק עשרות צעירים אמריקאים סרטונים שבהם הם מעידים בהתרגשות כי קראו את המסמך שחובר ב-2002, מספר חודשים לאחר מתקפת הטרור, המכונה ״המכתב לאמריקה״ וממליצים לחבריהם לעשות כמוהם. ״אני מבקשת מכולם לעצור את כל מה שהם עושים ברגע זה וללכת לקרוא את ה״מכתב לאמריקה״, אמרה המשתמשת לינט אדקינס בסרטון שהעלתה ביום שלישי לטיקטוק. ״תחזרו אחר כך ותגידו לי מה חשבתם. כי (אחרי שקראתי - א״ג) אני מרגישה שאני במשבר קיומי ועוד רבים שכמותי. אני צריכה עוד שירגישו כמוני״.

5 מניות תופסות 80% מתיק ההשקעות של באפט. אלו הן
מרד בלייבור נגד ישראל: כך המלחמה בעזה מטלטלת את הפוליטיקה הבריטית

״שיקרו לנו לאורך כל חיינו״, אמרה משתמשת שהפיצה את כל המכתב כלשונו. ״אני זוכרת בילדותי שאנשים סביבי שמחו על הרג בן לאדן, והרגשתי מבולבלת. לעולם הזה מגיע משהו טוב יותר ממה שהמדינה הזו עשתה להם״. הסרטונים הפנו את הקוראים למכתב המלא של בן לאדן שהועלה לאתר החדשות הבריטי הגרדיאן לפני יותר מ-20 שנה, בצירוף ההשאטג Lettertoamerica. עד כה זכה ההאשטג ל-8.5 מיליון חשיפות בטיקטוק ובמאות סרטונים, שפרסומן הלך והתגבר לאחר החלטת הגרדיאן להסיר את המאמר.

גם פעולה זו גררה אחריה ביקורת מצדם של צעירים רבים בטיקטוק, כמו למשל של המשתמש ג'וזף פרדריק מניו יורק שטוען שמעשיה של ארה״ב, ישראל ובריטניה לא פחות חמורים מאלה של בן לאדן ״לפני ואחרי המתקפה על התאומים״. איימי באטלר, משתמשת צעירה, סיפרה בסערת רגשות על הורדת המאמר על ידי הגארדיאן והחליטה להקריא חלקים ממנו לעוקביה ברשת טיקטוק, וזכתה לאלפי תגובות ושיתופים.

המסמך שחיבר פעיל הטרור מהווה התרסה כלפי אמריקאים על המעורבות שלהם במזרח התיכון ובפרט על הסיוע לישראל כתירוץ למתקפות טרור כלפי המערב. משום כך, הוא הפך פופולרי בקרב צעירים פרוגרסיביים רבים המחפשים להזדהות עם מסרים נגד ישראל ונגד הממשל האמריקאי. המאמר מתאר את התמיכה האמריקאית בישראל, את ה״כיבוש״ במפרץ הערבי ואת הנוכחות הימית האמריקאית כ״אימפריאליזם מערבי״ ומאיים על כל מי שמסייע לישראל כי הוא ״ישלם על כך ביוקר״, וטען כי כל ״דיכוי של העם הפלסטיני דינו נקמה״, ומכיל אמירות כלליות נגד ה״אימפריאליזם המערבי.

המסמך מכיל גם ביטויי שנאה ואנטישמיות כלפי יהודים ומיעוטים אחרים. הוא מכנה את ארה״ב כמדינה ה״נשלטת בידי יהודים במדיניות, במדיה ובכלכלה״, קורא לחברי קהילת הלהט״ב ״לא מוסריים״, וטוענת שארה״ב מסייעת להפצת האיידס, שהיא לטענתו ״המצאה אמריקאית שטנית״. בין לאדן קרא לארה״ב לוותר על ״הצביעות ולהפוך למדינה איסלמית״.