מכירות ענפי האופנה והמחשבים גבוהות יותר מאלה של טרום המלחמה

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענפי החשמל והאופטיקה במגמת עלייה חדה

קניון איילון לאחר פתיחתו במסגרת הפיילוט / צילום: כדיה לוי
קניון איילון לאחר פתיחתו במסגרת הפיילוט / צילום: כדיה לוי

מבצעי נובמבר מגדילים את ההוצאות בכרטיסי אשראי, וגם מוציאים את הציבור מהבתים לחנויות ולקניונים, כך עולה ממדד העסקים השבועי של גלובס והפניקס גמא. לפי נתוני המדד, בשבוע האחרון עקפו מחזורי הקניות של מספר ענפים את אלה של לפני המלחמה. עם זאת, הם עדיין נמוכים בהשוואה לנובמבר 2022.

התוכנית החדשה של קרפור ישראל: סניף ענק בכפר סבא לצד מהלך פיטורים
הקמפיינים החדשים שקוראים לעולם להתערב בהחזרת החטופים

מדד הפניקס גמא בוחן את מחזור, מספר וגובה הקניות הממוצע בשבוע שלם, בין יום ראשון לשבת, של שבעה ענפים. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם, והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה. הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לתאריכים 12-18.11.23.

ענף האופנה, ההלבשה וההנעלה רושם את הנתונים הטובים ביותר: עלייה של 41% לעומת השבוע שעבר, ועלייה של 30% בהשוואה לשבוע בספטמבר, טרום המלחמה. למרות שמבצעי נובמבר מתקיימים גם באתרי האונליין, כ־85% מעסקאות השבוע האחרון בוצעו בחנויות הפיזיות.

יחד עם זאת, גובה הקנייה הממוצעת באתרי האיקומרס גבוה בכ־40% מהקנייה הממוצעת בחנות הפיזית. כך, למשל, באופנת הקז'ואל עסקה ממוצעת באונליין עמדה על כ־285 שקל, ובחנויות הפיזית - 200 שקל.

בתי הקפה והמסעדות מתאוששים גם הם, עם עלייה של 7% בהשוואה לשבוע שעבר, ללא שינוי מהותי בגובה ההוצאה הממוצעת. צלילה לתוך הנתונים מלמדת שמסעדות, ובעיקר היוקרתיות שבהן, חוות ירידה של עשרות אחוזים. לעומת זאת, בתי הקפה כמעט סגרו את הפער לעומת טרום המלחמה.

ענף המחשבים עלה בכ־17% בשבוע האחרון, וגם הוא נמצא בעלייה מול ספטמבר (14%). מחזור הקניות של ענף החשמל והאלקטרוניקה עלה ב־10%, ונמוך ב־4% בלבד לעומת ספטמבר.

"השוק מתקרב לנתונים שהיו לפני המלחמה, ובחלק מהענפים עוקף אותם", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "מבצעי נובמבר מושכים צרכנים לחנויות, ולא רק לאונליין, בדגש על כחול לבן".