יבוא רכב | בלעדי

בעקבות חטיפת הספינה: דחייה בהגעת משלוחי רכב מהמזרח לישראל

יבואני הרכב בישראל קיבלו הודעה על דחייה בשבועות רבים של משלוחי רכב מהמזרח, ועלויות התובלה צפויות לזנק • מקורות בענף: הסבירות לפריקת אוניות חדשות להובלת כלי רכב בנמל אילת בחודש הקרוב נמוכה. חברות ספנות מחזירות ספינות לנמל המוצא

כלי רכב חדשים בנמל אילת / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים בנמל אילת / צילום: Shutterstock

הגלים הראשונים מחטיפת ספינת הובלת הרכב "גלקסי לידר" בים האדום ב-19 לנובמבר כבר מכים בענף הרכב הישראלי. מספר יבואני רכב של מותגי רכב מקוריאה, יפן וסין קיבלו ביממה האחרונה הודעות מיצרני הרכב ומחברות הספנות עמם הם עובדים על דחיות במשלוחי כלי רכב, שהיו אמורים להגיע ארצה בשבועות הקרובים. חלק מהמשלוחים נדחו מדצמבר לינואר ואחרים למועד בלתי ידוע.

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
שיטה פיראטית חדשה ומתוחמת: התקיפה של הספינה בבעלות ישראלית וההשלכות 
המלחמה יוצרת אשליה בהייטק: "את הפיטורים דוחים ליום שאחרי" 

מדובר במשלוחים שכוללים במצטבר אלפי כלי רכב חדשים, ובתוכם כלי רכב חשמליים, שאמורים היו להגיע ארצה לפני העלאת מס הקניה בינואר. בנוסף כוללים המשלוחים גם כלי רכב עם מנועי בנזין והייבריד, שאמורים היו להיות מסופקים לציי רכב בינואר ופברואר.

ליבואנים הרלוונטיים נמסר בין השאר כי "לאור החטיפה והמתיחות הביטחונית באזור גורמי הממשל הרלוונטיים (בקוריאה, סין ויפן) מבצעים כעת הערכת מצב והתייעצות עם חברות הספנות שפועלות במדינות שלהן על בטיחות התעבורה הימית המסחרית ממזרח אסיה לאירופה ובנתיב ההפוך".

גורם בענף העריך כי ספק אם עד סוף השנה ייפרקו בנמל אילת עוד אוניות להובלת רכב. עדיין לא ברור כיצד תתנהל כעת "צים", שנחשבת לאחת המובילות המרכזיות של כלי רכב מסין לישראל בשנתיים האחרונות.

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה היום על לפחות שתי ספינות ענק להובלת רכב, שמופעלות על ידי חברות ספנות מקוריאה ומיפן, ששינו את מסלולן המתוכנן לפני שעברו ליד חופי תימן בדרך לתעלת סואץ. על פי הדיווח שתיהן שינו את מסלולן והחלו לחזור לעבר נמל המוצא שלהן באסיה.

ענף הרכב הישראלי בנקודה קריטית

השיבושים במסלול הובלת הרכב פוקדים את הענף הישראלי בנקודה קריטית של סוף השנה, שכאשר יבואנים רבים מצפים למשלוחים משמעותיים שישוחררו עוד לפני סוף השנה. גורם בענף ציין כי "חלק מהמשלוחים המתוכננים כנראה יצטרכו להקיף את אפריקה במקום לעבור בים סוף ויהיו לכך השלכות משמעותיות הן על זמני האספקה, שיתארכו בשבועות, והן על עלויות התובלה הימית שכמעט יוכפלו".

בענף אומרים כי אם המצב באזור הימי הרגיש יחמיר תהיה לכך השפעת שרשרת על מדינות נוספות, כולל מצרים, שתלויה בהכנסות מתעלת סואץ, וסין שמשתמשת בנתיב הזה כחלק ממאמציה להגביר את היצוא שלה לעולם.

בענף מציינים כי כל חברות הספנות גיבשו בשנים האחרונות פתרונות אבטחה נגד איומים פיראטיים מקובלים אולם ספק אם לספינות סוחר לא חמושות יש דרך להתגונן מפני פשיטות אוויריות סמי-צבאיות מהסוג, שנראה בתימן".

המקור אמר כי הדרך היעילה ביותר להתמודד עם האיום הוא באמצעות הרתעה". גורמים בענף גם אמרו לגלובס כי "משרד האוצר חייב להתעורר ולדחות לפחות בחודש את העלאת מס הקניה על רכב חשמלי, שמתוכננת ל-1 בינואר זאת מכיוון, שהמלחמה פגעה וממשיכה לפגוע בהגעת כלי רכב חשמליים מהמזרח לישראל".