הדולר מתקרב לשפל של 4 חודשים מול השקל. אלו הסיבות

המטבע האמריקאי נסחר הבוקר ברמה של 3.7 שקלים והתקרב לרמה שבה היה לאחרונה באוגוסט • בין הסיבות: העליות בוול סטריט, אופטימיות שלא תתפתח גזרה נוספת וגם הארכת מינוי הנגיד לקדנציה שנייה • מה צפוי בהמשך?

השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
השקל מול הדולר | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר תחילת שבוע רגוע שבו השקל נע ביציבות סביב שער של 3.75 לדולר אחד, המטבע הישראלי מתחזק היום (ג') מול הדולר. הבוקר הדולר נסחר ברמה של 3.7 שקלים ואף נשק מתחת לרמה זו, שבה היה בפעם האחרונה בתחילת אוגוסט. כעת המטבע האמריקאי מתחזק מעט ונסחר ברמה של 3.71 שקלים.

משקיעי טריא ביקשו למשוך עוד 540 מיליון שקל, אבל אין הפקדות 
"שוק המניות הישראלי הוא הזול ביותר בעולם המערבי": אלה ההזדמנויות להשקעה 

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר, אמר לגלובס כי הגורמים החיצוניים והפנימיים משתלבים היום להתחזקות השקל: "התחזקות השקל ממשיכה לנבוע בעיקר מהעליות המתרחשות בבורסה בארה"ב. כאשר קשר חיובי מתקיים בין העליות בוול סטריט לבין התחזקות המטבע הישראלי".

גורמים פנימיים המוסיפים לתחושה החיובית סביב המטבע, לפי כץ, הם החדשות האחרונות בשוק על מינוי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לכהונה נוספת כנגיד הבנק. "גופים זרים שאלו רבות והתעניינו בזהות הנגיד הבא, חוסר הוודאות בנושא השפיע על השוק וכעת הביטחון סביב זהות הנגיד והיותו דמות מוכרת תורמים לסנטימנט החיובי בשוק".

התנודתיות צפויה להמשיך

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי, מסר בשיחה עם גלובס, שהשקל ימשיך להיות תנודתי בטווח הקרוב. לדבריו, "חוסר הוודאות סביב הכלכלה הישראלית ממשיך להיות גבוה, כאשר התחזקות המטבע בזמן האחרון נובעת בעיקר מהגורמים החיצוניים המשפיעים על השקל, בראשם העליות בוול סטריט". לוי מסביר שהשקל היה חלש באופן יוצא דופן השנה, לאור חוסר הוודאות בישראל, הכוחות הגלובליים תורמים ומשפיעים לכיוון ייסוף של השקל.

גם הגופים הזרים מתייחסים למצב בישראל. כך, הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מנתח כי כל עוד המצב הביטחוני לא יסלים, הוא עובר לעמדה חיובית יותר על השקל. "אף שהיינו שליליים לגבי השקל בחלק ניכר מהשנה האחרונה, העמדה הנוכחית שלנו לגביו נחשבת לניטרלית כעת. שינוי זה מבוסס על האמונה שסביר להניח שהסכסוך בין ישראל לחמאס יישאר ברמה המקומית ולא יתפתח לחזיתות נוספות", נכתב.

הצפי חיובי, אך חוסר הוודאות גבוה

"השקל עדיין מצביע על חולשה, וניתן לראות זאת מול מטבעות זרים אחרים, בעיקר מול האירו", אומר לוי על התמונה הרחבה של השקל. עם זאת, לוי רואה כיוונים היכולים לתרום לשקל. לדבריו, "הייצוא של תעשיות הביטחוניות וההייטק גדל, וגם ברבעון הקודם הנתונים הראו עלייה בייצוא של ישראל".

לכן, לוי חושב שבמידה והמלחמה תתמקד בעזה, ולא תתפתח לחזיתות נוספות בעצימות גבוהה, השקל יתחזק בטווח הארוך חרף התנודתיות שצפויה בטווח הקצר. "הסקטור היצואני ימשיך למכור דולרים, המוסדיים הפסיקו להגדיל את חשיפות המט"ח שלהם ועשויים לחזור למכור דולרים במקרה של המשך עליות במניות הגלובליות, ובנק ישראל מוכר דולרים, כל אלה תומכים בתיסוף. מצד שני, הסיכון בטווח הקצר עדיין קיים והמשקיעים רואים זאת. במידה ותתרחש הסלמה היא תוביל לפיחות מחודש". מסכם לוי.

כץ אומר כי הימשכות המלחמה בדרום מקשה על הערכות השוק העתידיות, אך "הרקע בימים האחרונים הוא חיובי, עם צפי להפסקת אש וחילופי שבויים, זאת בהמשך לכך שלא חלה הסלמה בצפון".

כץ מעיר כי מעבר למלחמה, הנתונים של ישראל הראו מצב חיובי של המשק, "נתוני הצמיחה הצביעו על צמיחה חיובית והתאוששות של הייצוא הישראלי. בנוסף, הדוח של מוד'יס שפורסם לאחרונה מצביע על סבירות גבוה שהיא לא תוריד את דירוג האשראי של ישראל במידה והמלחמה תסתיים במהרה".