ההימור הצליח: וורן באפט גדול ביפן

מדד הניקיי היפני הגיע לשיא של 33 שנים, כאשר צעד של המשקיע האגדי עורר ספקולציות שהוא עשוי להגדיל את ההימור שלו על מניות יפניות • ברקשייר האת'וויי גייסה ביום שישי סכום שווה ערך ל-827 מיליון דולר מאיגרות חוב הנקובות בין יפני

וורן באפט. מרחיב את השקעותיו בשוק המניות היפני / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama
וורן באפט. מרחיב את השקעותיו בשוק המניות היפני / צילום: Associated Press, Shuji Kajiyama

המניות היפניות מגיעות לשיא של 33 שנים. שיפור הרווחים ורפורמת הממשל התאגידי פיתו משקיעים זרים, ומילאו תפקיד מרכזי בהנעת השוק.

WSJ| הכירו את חברי הדירקטוריון של OpenAI שמאחורי הדחת סם אלטמן
WSJ| חברת ברקשייר האת'וויי של וורן באפט נפטרת ממניותיה בג'נרל מוטורס, ג'ונסון וג'ונסון ופרוקטר גמבל
WSJ| מה עומד מאחורי הראלי בוול סטריט, והאם המשקיעים אופטימיים מדי?

הרמזים שפיזר אחריו האורקל של אומהה, הם אינדיקציה נוספת לתנועה בשוק. וורן באפט, שהחברה שלו, ברקשייר האת'וויי, עברה באגרסיביות למניות יפניות בשנים האחרונות, עשוי להכנס עמוק יותר לתוך השוק.

מדד הניקיי הגיע לשיא של 33 שנים

מדד הניקיי (Nikkei 225), הגיע ביום שני לרמתו הגבוהה ביותר מאז מרץ 1990, כאשר בועת הנכסים של יפן החלה להתרוקן. המדד עלה השנה ב-28%, מה שהופך את יפן לאחת מבורסות המניות עם הביצועים הטובים ביותר בעולם. לשם השוואה, מדד S&P500 עלה ב-18%. אבל בשל הירידה של 11% במטבע הין היפני, ייתכן שהמניות היפניות עדיין מצליחות קצת פחות טוב מהמניות בארה"ב במונחים דולריים. ובכל זאת, בסביבות 14% תשואה במונחים דולריים, השוק של יפן כבר מתעלה בהרבה על שווקים גדולים אחרים, בעיקר סין: מדד MSCI China ירד ב-9% ב-2023.

המהלך האחרון של באפט עורר ספקולציות שהוא עשוי להגדיל את ההימור הנכבד שלו על מניות יפניות. ברקשייר האת'וויי, קונגלומרט ההשקעות בראשות באפט, גייסה ביום שישי, סכום שווה ערך ל-827 מיליון דולר מאיגרות חוב הנקובות בין יפני, מה שהמריץ את הציפיות שיוכל להכניס יותר כסף למדינה.

ברקשייר העלתה את חלקה בחמישה בתי מסחר יפניים, בסביבות מועד הנפקת אג"ח הין הקודמת שלה באפריל. החברה נכנסת לשוק לעתים קרובות למדי, מאז הנפקת אג"ח הין הראשון שלה ב-2019. ברקשייר חשפה לראשונה את ההשקעות היפניות שלה ב-2020. נכון לספטמבר, לחברה היו כ-7.6 מיליארד דולר באג"ח ין.

באפט כנראה מנסה לגדר את סיכון המטבע עבור ברקשייר, ולנצל את הריביות הנמוכות ביפן. התשואות על אג"ח הין החדשות של ברקשייר נעו בין 0.96% לנתח לשלוש שנים, ל-2.5% לנתח ל-35 שנים. חמשת בתי המסחר היפניים שבהם השקיעה ברקשייר מציגים תשואות דיבידנד של כ-3% עד 4%.

באפט מתכוון להישאר ביפן

חלק מההנפקה החדשה עשויה ללכת לפירעון חוב הין הקיים של ברקשייר, שיפרע בספטמבר. אבל זה עדיין מעיד על כך שהמשקיע המכובד מתכנן להישאר בשווקים של המדינה לעוד זמן רב.

יתר על כן, רבים מהטיעונים של השוורים לגבי יפן עדיין נראים מוצקים למדי. ברבעון ספטמבר, הרווחים הנקיים שדווחו על ידי חברות הרשומות במקטע הראשון של הבורסה של טוקיו, למעט סופטבנק (SoftBank), היו גבוהים ב-10% מהערכות הקונצנזוס, לפי גולדמן זקס. סופטבנק רשמה הפסד מפתיע בשל השקעותיה בטכנולוגיה בחו"ל. חברות יפניות ממשיכות לפרוק את אחזקותיהן הצולבות ולהחזיר יותר מזומנים לבעלי המניות.

מדד טופיקס (Topix), של יפן נסחר לפי 14 מהרווחים החזויים, לפי S&P Global Intelligence. זו עלייה של בערך פי 12 מתחילת השנה, אבל, זה בערך תואם את הממוצע שלו ל-10 שנים, לעומת פי 19 של מדד S&P 500.

אם חברות יפניות ימשיכו לשפר את הרווחיות ואת הניהול שלהן, באפט - ומשקיעים אחרים - כנראה ישמחו להישאר שם לטווח הארוך.