בניגוד להצהרת נתניהו, בצלב האדום טוענים שלא יוכלו לבקר חטופים שלא שוחררו

ראש הממשלה טען אתמול כי עסקת החטופים כוללת סעיף לפיו הצלב האדום יורשה לבקר את החטופים שלא ישוחררו בעסקה הקרובה ואף לספק תרופות לאלו שצריכים אותן • אלא שבצלב האדום לא מודעים לכך

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

במהלך ישיבת הממשלה אמש (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר כי בהסכם עם חמאס לשחרור החטופים, הוכנס סעיף שלפיו הצלב האדום יבקר את החטופים שלא ישוחררו ויספק לאלו הזקוקים לכך תרופות. אולם, בצלב האדום אינם מכירים סעיף כזה וטוענים כי כלל לא עודכנו בדבר האפשרות כי יוכלו לבקר את החטופים.

הדבר משמעותי במיוחד מאחר שללא הסכמה בין הצדדים או החלטה חד צדדית של חמאס, הצלב האדום אינו יכול לבקר חטופים. קודם דווח כי חמאס יתיר לצלב האדום לבקר את החטופים, אולם בצלב האדום לא מכירים הסכמה שכזו מצד הארגון.

ראיון | הבכיר שמסביר: זה מה שחמאס השיג בעסקת השבויים, וכך צריכה לנהוג ישראל 
ראיון | טליה לנקרי מסבירה: כך עשוי להיראות הקרב הבא בגבול הצפון 

"מאז ה-7.10.23, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום שב וביקש את שחרורם של כל בני הערובה המוחזקים בעזה ואת הטיפול ההומני בהם", ציינו בצלב האדום. "לא הפסקנו לבקש זאת ונמשיך ככל שהדבר יידרש. עד כה, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום לא עודכן בנוגע להסכם שהגיעו אליו הצדדים בנוגע לביקורי בני ערובה על ידי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום".

בצלב האדום הבהירו כי ככל שיוסכם על ביקורים, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום ערוך ומוכן לקיימם. יחד עם זאת, הזכירו שם כי "הוועד הבינלאומי של הצלב האדום אינו לוקח חלק במשא־ומתן בין הצדדים לסכסוך", ובמילים אחרות - לא יכול להשפיע על כך.

מזה חודש וחצי קוראות משפחות החטופים לאפשר לאנשי הצלב האדום לבקר את החטופים וציינו פעם אחר פעם כי עבור חלק מן החטופים היעדרו של טיפול רפואי הוא בבחינת גזר דין מוות. במטה המשפחות אף גיבשו לפני מספר שבועות רשימת תרופות בהתאם לצרכים הידועים להם של בני המשפחות הזקוקים לכך, אך עד כה - ללא כל יכולת לעשות איתה משהו.

במסיבת עיתונאים שקיים הערב (ד'), התייחס נתניהו לטענת הצלב האדום שהופנתה ללשכתו קודם לכן על-ידי גלובס, ואמר: "המתווה שהושג לא יכלול שחרור רוצחים, הוא כן כולל ביקורים של נציגי הצלב האדום אצל החטופים והעברת תרופות אליהם. אני שמעתי שיש מי שכופר על זה. הצלב האדום אמר שהוא לא שמע, אז הנה הסעיף המפורש: 'יתאפשר לצלב האדום לבקר את יתר החטופים ולספק להם תרופות נחוצות'. אני מצפה שהצלב האדום יעשה את העבודה שלו". 

בצלב האדום מצדם מתעקשים כי איש מהצדדים לא אישר מולם כי ישנה הסכמה כזאת, וכי הביקורים לא נכללו במסגרת ההנחיות שהתקבלו מהצדדים בדבר ההסכמות שאליהן הגיעו. "ככל שיוסכם על ביקורים, אנו ערוכים ומוכנים לקיימם", הדגישו.

מלשכת נתניהו מסרו בתגובה לדברים: "יש הסכם, וזה חלק מההסכם. את ההסכם מתווכת קטר. זה תפקידם של הצלב האדום ונאמר כחלק מההסכם שיתאפשר להם לבקר את יתר החטופים ולספק להם תרופות".