ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הפסקת האש תיכנס לתוקף מחר בבוקר, 13 חטופים ראשונים יוחזרו אחר הצהריים

דובר משרד החוץ הקטארי הודיע שהפסקת האש תחל מחר בשעה 7 בבוקר, ותימשך 4 ימים • נמסרה רשימה לישראל: 13 חטופים ישראלים ראשונים ישוחררו יחד ב-4 אחה"צ • נמסרה הודעה למשפחות החטופים שישוחררו מחר - וגם לאלה שלא • דובר צה"ל: "ההסכם – לא סוף התהליך להשבת החטופים" • חמאס דרש יציאת כוחות צה"ל מביה"ח שיפא, וסורב • עדכונים שוטפים

עדכונים שוטפים 

21:46 - יו"ר הפרלמנט הלבנוני: "מה שקורה בעזה, יקרה בלבנון"

נביה ברי, יו"ר הפרלמנט של לבנון, הבהיר שבמדינתו יתנהלו במהלך ההפוגה כמו חמאס: "מה שקורה בעזה, יקרה בלבנון ואם תהיה הפרה בעזה - תהיה גם הפרה בלבנון, בהתחשב בכך שמה שקורה בדרום לבנון הוא למען עזה".

21:32 - דיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד: משלחת ביטחונית מצרית תגיע לישראל כדי לקבל את האסירים הפלסטינים שישוחררו

העיתון הפרו-קטארי ציטט מקורות מצריים, לפיהם המשלחת המצרית, בנוכחות הסהר האדום והצלב האדום, תוודא שישראל עומדת ברשימת השמות שהוצגה בפני המתווכים ושאושרה על ידי חמאס. המקור חשף כי איראן "מילאה תפקיד חלקי בתיווך", לבקשת ממשלת תאילנד. לאחר שעמדה בקשר עם הנהגת חמאס, טהראן סיפקה לממשלת תאילנד מידע ופרטים לגבי מצבם של 23 פועלים שנחטפו. הגורם הסביר כי חמאס אישר כי "ישחרר אותם בתיווך איראני, ללא כל תנאי".

21:29 - אזעקה בגליל העליון

אחרי יותר מ-6 שעות של שקט בגזרה הצפונית, אזעקה הופעלה במשגב עם שבגליל העליון.

21:07 - הערב בקטאר: שר החוץ האיראני נפגש עם איסמאעיל הנייה

עבדאללהיאן, שר החוץ של איראן, נפגש הערב בקטאר עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה.

20:26 - חמאס דרש יציאת כוחות צה"ל מביה"ח שיפא - ישראל סירבה

ברגע האחרון לפני אישור העסקה בין הצדדים, במאס ניסו להכניס עוד דרישה להסכם, לפיה כוחות צה"ל יצאו מבית החולים שיפא ברצועת עזה. בישראל סירבו, וצה"ל ימשיך בפעילות בימים הקרובים.

20:20 - דובר צהל דניאל הגרי: "המתווה - לא סוף התהליך להחזרת החטופים אלא תחילתו"

"שום דבר לא סגור עד קורה בפועל, וייתכנו שינויים כל העת", אמר הגרי בהצהרה שנשא לתקשורת. "לפנינו ימים קשים של שמחה מהולה בעצב. הכוחות יישארו בקו הפסקת האש שנמצא בתוך רצועת עזה ויוכלו לנוע שם. אנחנו הולכים למסע ארוך ויש לנו מטרות להשיג - לחסל את חמאס, להחזיר את החטופים ולסדר את הגבולות ולייצר הרתעה באזור".

20:16 - הצלב האדום לא קיבל בינתיים אישור לבקר חטופים

על אף שהסעיף מופיע בהסכם בין ישראל לארגון חמאס, עד לשעה זו ארגון הצלב האדום לא קיבל אישור מחמאס להגיע לבקר את החטופים המוחזקים בידיו כדי לבדוק את מצבם ולספק להם תרופות.

20:10 - שעות לפני הפסקת האש: בעזה מדווחים על תקיפות בדרום הרצועה

על פי דיווחים פלסטיניים, חיל האוויר תוקף בח'אן יונס ובאזור רפיח שבדרום רצועת עזה. מוקדם יותר דווח על תקיפות גם במחנה הפליטים ג'באליה שבצפון הרצועה ובנוסיראת שבמרכזה.

20:02 - אישים פלסטינים קראו לחמאס להתפרק מנשקו - בארגון סירבו

אמש פרסמנו ב"מהדורה המרכזית" כי אישים פלסטינים וממשלות ערביות הציעו לחמאס להכנע ולהתפרק מנשקם - בתמורה לשילוב הארגון כמפלגה פוליטית ברשות הפלסטינית. היום בארגון הטרור דחו את ההצעה, ושם מאמינים שיצליחו להאריך את ההפוגה עד להפסקת אש.

20:00 - גורם מדיני בכיר: מקווים לשחרור של בין 50 ל-70 חטופים

על פי הגורם, בישראל מקווים שבסיום הפסקת האש וקיום העסקה עם חמאס, יושבו 70-50 חטופים מהשבי בעזה.

19:56 - החטופים שישוחררו מחר - נחטפו מאותו הקיבוץ

מחר ב-4 אחר הצוהריים צפויים להשתחרר 13 החטופים הראשונים בעסקת החטופים, בהם ילדים, אימהותיהם ונשים מבוגרות נוספות. כלל החטופים שיוחזרו מחר נחטפו מאותו קיבוץ בעוטף, וההערכה היא כי הם הוחזקו יחד בשבי בעזה.

19:33 - נשיא ארצות הברית ביידן על השבת החטופים: "לא אעדכן עד שזה יקרה"

הנשיא ביידן השיב לשאלות עיתונאים ביציאה מתחנת כיבוי אש במסצ'וסטס, שם הוא מעביר את חג ההודיה עם משפחתו. כשהתבקש למסור עדכון על מצב שחרור החטופים בעזה השיב: "אני לא מוכן לתת עדכונים בנושא עד שזה יקרה". לשאלת שחרורה של אביגיל עידן, בת 3 בעלת אזרחות אמריקנית, ביידן השיב: "אני מחזיק אצבעות".

19:30 - שר הביטחון גלנט: "צפויה לחימה נוספת של חודש-חודשיים לפחות"

שר הביטחון יואב גלנט דיבר בפני לוחמי שייטת 13 והבהיר שהלחימה תימשך לאחר סיום הפסקת האש כחלק מעסקת שחרור החטופים. "ההפוגה הזאת תהיה קצרה", אמר. "מה שנדרש מכם בהפוגה הזאת זה להתארגן, לעשות תחקירים, להתחמש ולהיערך להמשך. יהיה המשך, כי צריך להשלים את הניצחון ולייצר את המנופים בשביל הקבוצות הבאות של חטופים שיבואו רק כתוצאה מלחץ. אני מעריך שבחודש-חודשיים הקרובים לפחות תהיה לחימה עצימה".

19:18 - פרטים חדשים על התקיפות בלבנון: נהרגו גם פעילי חמאס בעלי אזרחות טורקית

בתקיפות של צה"ל בלבנון נהרגו שני פעילי חמאס בעלי אזרחות טורקית, זאת לראשונה מאז תחילת המלחמה. שני הפעילים הטורקים התנדבו לארגון - וחוסלו בתקיפה של חיל האוויר הישראלי.

19:13 - זיהוי פיזי של נציג צה"ל ובדיקה ראשונית בשטח: השלבים הראשונים שיעברו החטופים שיוחזרו

13 החטופים הישראלים שישוחררו מחר אחר הצהריים יועברו מידי חמאס לידי הצלב האדום, ומשם לישראל דרך מעבר רפיח. נציגי צה"ל שיקלטו את החטופים בשטח יזהו אותם פיזית לפי הרשימות, יבצעו בהם בדיקה רפואית ראשונית ויתנו להם לנהל שיחת טלפון עם משפחתם. אחרי מעבר במסוק לבסיס חצרים, החטופים יועברו למרכזים רפואיים ברחבי הארץ לטיפול מותאם.

במערכת הביטחון הוחלט כי בשלב הראשון יתוחקרו רק החטופים המבוגרים שיוחזרו, בעוד שהילדים יתוחקרו רק בשלב מאוחר יותר ובתיאום עם משפחתם - זאת כדי לא להעמיס עליהם נטל נפשי נוסף.

19:07 - ארה"ב: מחכים לראות את החטופים שישוחררו מחר

דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אדריאן ווטסון, הגיבה על העדכון הקטארי לפיו יישום העסקה לשחרור החטופים יחל מחר. "אנחנו מקבלים בברכה את ההודעה של קטאר", אמרה, "ומצפים לראות את מספר החטופים שישוחררו מעזה מחר".

18:43 - דובר הזרוע הצבאית של חמאס: "מוכנים להמשיך בעימות, לא משנה כמה זמן"

דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עוביידה: "מה שהאויב קיבל בהפוגה הזמנית ובעסקת החליפין החלקית הוא מה שהצגנו קודם לכן. אנחנו מוכנים להמשיך בעימות ולהתעמת עם האויב, לא משנה כמה זמן התוקפנות תימשך".

18:12 - הצלב האדום והסהר האדום: "לצלב האדום יהיה תפקיד"

אגודת הצלב האדום והסהר האדום מסרו לרשת אל-ערביה: "לצלב האדום יהיה תפקיד בעסקת החטופים. הם יועברו מעזה למעבר רפיח ומשם לישראל. אנחנו מקווים שהפסקת האש תתרום להכנסת סיוע לכל רצועת עזה".

18:05 - דיווחים בעזה: תושבים בעזה יחזרו לצפון הרצועה אחרי תחילת הפסקת האש

פלסטינים מדווחים כי משפחות רבות שהתפנו לדרום הרצועה מאז תחילת המלחמה מתכוונות לשוב מחר לעיר עזה ולצפון הרצועה לאחר שהפסקת האש תחל.

17:59 - גורם ישראלי: קטאר ערבה שההסכם ייצא לפועל

על פי הגורם, בקטאר התחייבו שהעסקה עם חמאס להשבתם של החטופים תתממש כפי שסוכמה.

17:55 - חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל

ארגון הטרור הודיע כי פעיל נוסף חוסל בתקיפת צה"ל. מאז תחילת המלחמה בחיזבאללה הודיעו על 86 הרוגים, אך על פי ההערכות, המספר גבוה יותר.

17:51 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי: יותר מ-20 רקטות של חיזבאללה שנורו הבוקר נפלו בשטח לבנון

על פי אדרעי, השיגור של יותר מ-20 רקטות של חיזבאללה כשל והן נפלו בשטח לבנון. לדבריו נגרם נזק בכפרים א-רמיש, עין אבל ויארון: "חיזבאללה יורה רקטות מאזורים אזרחיים, חלקן נופלות גם בכפרים של דרום לבנון. יש כפרים לבנונים שהם ללא תושביהם בימים אלו בגלל חיזבאללה. הלבנונים לא חגגו את יום העצמאות בגלל חיזבאללה שפעולותיו מאיימות גם על חגיגות חג המולד".

17:44 - נתוני מבקשי דמי האבטלה מהביטוח הלאומי מאז תחילת המלחמה

מאז 7 באוקטובר 143,682 מבקשי דמי אבטלה הגיעו אל הביטוח הלאומי, מהם 106,199 שיצאו לחל"ת שלא מרצון. 59% מהמבקשים הם בני 40-20, 39% בני 67-41. כ-818 בקשות התקבלו מבני 67 ומעלה.

17:29 - משרד האוצר יאריך את שיפוי השכר למפונים עד לסוף השנה

במטרה למנוע הוצאה לחל"ת או פיטורים של אנשים שפונו מביתם על פי החלטת ממשלה, במשרד האוצר הודיעו כי בכוונתם להאריך עד סוף השנה את החזר השכר, כך שמעסיקיהם יהיו זכאים לפיצויים במסגרת מסלול השכר של קרן מס רכוש ברשות המסים. בהתאם, מעסיק שישלם משכורת למפונה שלא הגיע לעבודה - יהיה זכאי לפיצוי על כך מהקרן.

17:26 - מהבוקר: חיזבאללה קיבל אחריות ל-21 פעולות נגד ישראל

המתיחות בצפון נמשכת - ארגון הטרור קיבל מהבוקר אחריות על 21 תקיפות נגד ישראל מגבול לבנון.

17:20 - מצרים: קיבלנו את רשימת השמות של המשוחררים משני הצדדים

ראש שירות המידע הכללי במצרים, דיאא רשוואן: מצרים קיבלה את רשימות החטופים והאסירים מהצד הפלסטיני והישראלי, המתוכננים להשתחרר בשעות אחר הצוהריים של היום הראשון להפוגה.

17:10 - משרד ראש הממשלה בשם הממונה על החטופים והנעדרים תת־אלוף (מיל) גל הירש:

"בהמשך להגעתה של רשימת שמות החטופים העתידים להשתחרר ראשונים בשלב הראשון במתווה שסוכם - קציני הקשר מסרו הודעות לכל המשפחות שיקיריהם מופיעים ברשימה, וכן לכלל משפחות החטופים. נעדכן במידע מהימן נוסף ככל שידרש. נבקש להמנע מהפצת שמועות ומידע לא רשמי. אנו מבקשים מכלי התקשורת שלא לפרסם את רשימת השמות עד להשבת חטופינו ארצה".

16:45 - נפילת רקטה בגליל העליון

רקטה נורתה למרחב יפתח ברכס רמים שבגליל העליון. לא הופעלה התראה באזור ואין נפגעים באירוע.

16:44 - הערב: כינוס קבינט המלחמה בשעה 20:00

16:45 - רקטה נורתה למרחב יפתח ברכס רמים שבצפון. לא הופעלה התראה באזור ואין נפגעים באירוע

16:36 - לשכת ראש הממשלה מאשרת כי הועברה "רשימת שמות ראשונית"

בישראל עוברים על רשימת שמות החטופים הראשונים שצפויים להשתחרר מחר אחר הצוהריים. בשעות אלה במטה של גל הירש יוצרים קשר עם כלל משפחות החטופים כדי להודיע להן אם בני משפחתם נמצאים ברשימת המשוחררים מחר - וגם המשפחות שקרוביהן אינם בין המשוחררים מיודעות על כך.

16:25 - בחמאס מאשרים את דברי משרד החוץ הקטארי

לאחר הודעת משרד החוץ הקטארי, בארגון הטרור פרסמו הודעה נוספת משלהם, ובה אישרו את הדברים והדגישו כי במהלך 4 ימי ההפוגה, מידי יום יוכנסו 200 משאיות של סיוע הומניטרי ו-4 משאיות דלק.

16:09 - הפסקת האש תכנס לתוקף מחר בשעה 7:00 בבוקר, 13 חטופים ישראלים ישוחררו בשעה 16:00

משרד החוץ הקטארי הודיע כי מחר בשעה 7:00 בבוקר תכנס לתוקפה הפסקת האש בין ישראל לחמאס, ובשעה 16:00 אחר הצוהריים ישראל תקבל לידיה 13 חטופים ראשונים, שיועברו יחד. למוסד נמסרה רשימת שמותיהם של כל החטופים שצפויים להשתחרר. לדברי דובר משרד החוץ הקטארי, במהלך 4 ימי ההפוגה יועברו שמות החטופים הנוספים ותוכנס כמות מוגדלת של סיוע הומניטרי לרצועת עזה. על פי הדובר, מטרת העסקה היא להוביל להפסקת אש כוללת. לידיעה המלאה.

15:44 - נתניהו נפגש עם ראשי הממשלות של ספרד ובלגיה: "הערכים המוסריים שלכם לא מספיקים"

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי נתניהו נפגש עם ראש ממשלת ספרד סנצ'ס וראש ממשלת בלגיה דה-קרו. במהלך הפגישה הציג בפניהם נתניהו חלקים מ"סרטון הזוועות" של דובר צה"ל ואמר להם: "הערכים המוסריים שלכם לא מספיקים אם אינכם מוכנים להילחם עבורם".

15:17 - ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ של בריטניה קמרון נפגשו

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון בכנסת בירושלים. רה"מ נתניהו אמר בפתח הפגישה: "אנחנו מקווים שנוציא את החטופים שלנו, יש הרבה אתגרים בדרך. אנחנו מקווים להוציא את הקבוצה הראשונה, ולאחר מכן, אנחנו מחויבים להוציא את כולם. נמשיך במטרות המלחמה שהן להשמיד את חמאס, משום שחמאס כבר הבטיח שהוא יעשו את אותו דבר שוב. מדובר בכת שדוגלת ברצח עם. אין תקווה לשלום בין ישראל לפלסטינים ובין ישראל למדינות ערב אם לא נכחיד את התנועה הרצחנית הזאת, שמאיימת על העתיד של כולנו".

שר החוץ של בריטניה דיוויד קמרון: "אנחנו עומדים עם אזרחי ישראל מתוך הזדהות עם מה שעברתם. היום חשוב שנדבר על ההפוגה ההומניטרית האפשרית. אני חושב שזאת הזדמנות הכרחית כדי להוציא חטופים וכדי להכניס סיוע לעזה. אי אפשר אף פעם לתרץ לקיחת אנשים בשבי ויש לשחרר את כל החטופים. אני מקווה שכל מי שאחראי להסכם הזה ועומד מאחוריו יאפשר את זה כדי להקל על המשפחות הללו, וכמובן גם למשפחות של אזרחים בריטיים שנלקחו בשבי. אז הבה נקווה שאפשר יהיה לעשות את זה".

14:55 - וול סטריט ג'ורנל - בחמאס מסרבים לביקור החטופים בידי הצלב האדום

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי החמאס מסרב להכניס צוותים של הצלב האדום לביקור החטופים שיישארו בעזה לאחר העסקה, ובנוסף מעוניין שהחטופים שכן ישוחררו בעסקה, יגיעו למצרים באמבולנסים מצריים ולא באמצעות הצלב האדום. בכלי התקשורת בעולם מתפרסמים דיווחים רבים לגבי העסקה, N12 פועל להביא לידיעתכם את אלה הנחשבים למהימנים ביותר.

14:40 - השב"כ מאשר: מנהל שיפא נעצר לחקירה

השב"כ אישר כי מנהל בית החולים שיפא צה"ל מוחמד אבו סלמיה נעצר והועבר לתחקור בשב"כ "לאחר שנחשפו עדויות רבות לכך שבית החולים תחת ניהלו הישיר, שימש כמפקדה של ארגון הטרור חמאס". לפי השב"כ, החמאס ניצל משאבים רבים, ובהם חשמל, כדי לתחזק את מערכת המנהור שבנה תחת בית החולים, בנוסף, החמאס אחסן אמצעי לחימה רבים בבית החולים ובסביבתו.

"לאחר הטבח שביצע ארגון הטרור חמאס ב-7.10, החמאס השתמש בבית החולים כמקלט עבור מחבליו ואף לקח לשם חטופים ישראלים שנחטפו ביום הטבח", הוסיפו בשב"כ. "דוח פתולוגי אישר כי רצח רב"ט נועה מרציאנו אירע בשטח בית החולים. בבית החולים תחת ניהלו התקיימה פעילות טרור ענפה של ארגון הטרור חמאס. החלטה בנוגע להמשך החזקתו תתקבל בהתאם לממצאי החקירה ולמעורבות מנהל בית החולים בפעילות טרור".

14:29 - התרעות פיקוד העורף הופעלו בשלומי

בפעם השנייה היום הופעלו אזעקות בשלומי שבגליל בעקבות שיגורים. אותרו נפילות, לא דווח על נפגעים, וצה"ל הגיב בירי ארטילרי. מאז שעות הבוקר, זוהו יותר מ-80 שיגורים מלבנון לישראל.

13:31 - קטאר מקיימת מסיבת עיתונאים לגבי עסקת החטופים

קטאר תקיים בדקות הקרובות הצהרה בנוגע לעסקת החטופים בין ישראל לחמאס, אחרי שמוקדם יותר הצהירו שם כי בהמשך היום הם יודיעו על המועד שבו תחל הפסקת האש. 

הבכיר שחושף: כבר בשנת 2019 היו התרעות על חטיפה של חמאס 
דוח שמגר המליץ לפני 12 שנה איך לנהל משא-ומתן על חטופים. למה הוא לא אומץ?
בניגוד להצהרת נתניהו, בצלב האדום טוענים שלא יוכלו לבקר חטופים שלא שוחררו
7 שבועות למלחמה: למה באוצר לא מפרסמים את התחזיות למשק? 
עסקת החטופים יוצאת לדרך: לאן נעלם גל הירש?

13:04 - אזעקות בקריית שמונה והסביבה

אזעקות הופעלו במנרה, במרגליות ובקריית שמונה. אל מד"א לא הגיעו דיווחים על נפגעים, ולא דווח על נפילות.

12:30 - דובר צה"ל חשף תיעוד ממצלמות גוף של לוחמים במחנה שאטי

במסגרת פעילות כוחות צה"ל בצפון רצועת עזה, לוחמי יחידת אגוז ביצעו פשיטות ממוקדות על יעדי טרור בלב העיר עזה. במסגרת פעילותם ובהכוונה מודיעינית מדויקת, הכוחות פשטו על יעדי טרור של ארגון הטרור חמאס והשמידו תשתיות טרור, כך נמסר מדובר צה"ל שחשף תיעוד ממצלמות הגוף של הלוחמים. 

באמצעות מודיעין איכותי, הכווינו הכוחות תקיפות אש מהאוויר על מבנים ממולכדים שהיוו סכנה לכוחות, מחבלים ומצבורי אמצעי לחימה ששימשו את מחבלי החמאס. לוחמי היחידה איתרו אמצעי לחימה רבים - מחסניות, חגורת נפץ ורימונים. 

12:00 - שר החוץ של בריטניה ביקר בבארי

דיוויד קמרון, שר החוץ הנכנס של בריטניה שכיהן בעבר כראש ממשלת בריטניה, ביקר הבוקר בקיבוץ בארי יחד עם שר החוץ אלי כהן. בריטניה, כחברה במועצת הביטחון של האו"ם, התבקשה בידי כהן לפעול ליישום החלטה 1701 כדי למנוע את התרחבות המלחמה לאזור הצפון.

"מנהיגי העולם צריכים לראות את זוועות החמאס במו-עיניהם ולהבין כי ישראל נלחמת בארגון טרור גרוע מדאעש", אמר שר החוץ כהן. "גם לאחר ההפוגה הזמנית לשחרור נשים וילדים שנחטפו לעזה, ישראל תמשיך בלחימה עד להשגת היעדים: השמדת שלטון החמאס ברצועת עזה ושחרור כל אחד ואחת מהחטופים. אנחנו מודים לבריטניה על עמידתה האיתנה לצד ישראל מתחילת המלחמה ועל תמיכתה בזכותנו להגן על אזרחינו". 

10:17 - מטח כבד ליישובים בגליל העליון - כ-50 שיגורים זוהו

התרעות פיקוד העורף הופעלו בכמה יישובים בגליל העליון לאחר ששוגרו כ-50 רקטות מאזור לבנון. לפחות 6 יירוטים זוהו, ואין נפגעים או נזק. בין היישובים שבהם הופעלה התרעה היו לא מעט יישובים שלא פונו, כמו כרם בן זימרה, דלתון, גוש חלב, ספסופה, מירון, ביריה ובר יוחאי.

בהמשך נורו שני טילי נ"ט לאזור מנרה, במקביל לירי על היישוב מרגליות. לא ידוע על נפגעים. 

בנוסף, חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל, ובסך-הכול הצהיר מתחילת המלחמה על 85 הרוגים. על-פי ההערכות, מספר ההרוגים של חיזבאללה בפועל גבוה יותר. 

09:54 - הרמטכ"ל בשיחה עם מפקדי חטיבות בתוך עזה: לא מסיימים את המלחמה, ממשיכים עד הניצחון

הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדי החטיבות של אוגדה 36 בתוך רצועת עזה, וקיים הערכת מצב להמשך יחד עם מפקד פיקוד הדרום ומפקד האוגדה. "אנחנו מנסים לחבר בין מטרות המלחמה, שהלחץ בתמרון הוא זה שיביא את היכולת להשיג גם את מטרת המלחמה הזו, לייצר את התנאים לשחרור החטופים", אמר הלוי. "אנחנו לא מסיימים את המלחמה - אנחנו ממשיכים עד הניצחון והולכים קדימה וממשיכים באזורים אחרים של חמאס. אני מאוד גאה בכם, אתם עושים עבודה יוצאת מן הכלל". 

09:34 - בג"ץ דחה שתי עתירות נוספות נגד עסקת החטופים

בג"ץ דחה שתי עתירות שהגישו כמה עותרים ובהם נפגעי טרור נגד עסקת החטופים, בהיעדר עילה להתערבות בית המשפט, וזאת לנוכח שיקול-הדעת הרחב המסור לממשלה בהחלטות בעלות אופי מדיני-ביטחוני מובהק.

"בית המשפט דחה את טענת חלק מהעותרים כי הממשלה מפלה בין החטופים וקבע כי על פני הדברים, וכפי שמשתקף מפעילות הממשלה, ברי כי הממשלה חותרת לשחרורם של כל החטופים, וכי מי שמפריד ומפלה ביניהם הוא ארגון הטרור חמאס ועושי דברו, אשר ניצבים מולה". 

08:51 - דיווח פלסטיני: נעצר מוחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים שיפא

צה"ל עצר במסדרון ההומניטרי את מוחמד אבו סלמיה, מנהל בית החולים שיפא. בנוסף, משרד הבריאות בעזה טען כי "צה"ל נתן התראה לפינוי בית החולים האינדונזי בתוך ארבע שעות". 

08:30 - נזק לרכב ולמשק חקלאי משיגורים לגליל המערבי, צה"ל השיב בארטילריה

לראשונה היום, אזעקות הופעלו בערב אל-עראמשה, בשלומי ובבצת שבגליל המערבי, לאחר שזוהו כמה שיגורים מלבנון. השיגורים נפלו ברובם בשטחים פתוחים, אך נגרם נזק לרכב ולמשק חקלאי, ולא דווח על נפגעים.

בתגובה על הירי - שהגיע לאחר שבחיזבאללה אישרו כי חוסלו לפחות חמישה מאנשי ארגון הטרור בתקיפה ישראלית בדרום לבנון - צה"ל השיב בארטילריה.

בין המחוסלים בלבנון: סראג' רעד, בנו של יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט בלבנון; וח'ליל ג'ואד שחימי, מפקד בכוח רדואן, יחידת העילית של חיזבאללה.

על רקע חידוש האש הצפון, דובר צה"ל הודיע כי בשעות הבוקר כלי טיס של צה"ל זיהה חוליית נ"ט במרחב זרעית ותקף אותה. בהמשך להתרעות אישר דובר צה"ל כי זוהו כמה שיגורים מלבנון לתחום ישראל, וכי במהלך הלילה שוגר טיל קרקע-אוויר לעבר כלי טיס של צה"ל בלבנון. "הטיל יורט בהצלחה בידי לוחמי ההגנה האווירית. בתגובה על השיגור, כלי טיס של צה"ל תקפו את המשגר ממנו שוגר הטיל ועמדת אחסון אמל"ח".

08:07 - צה"ל תקף כ-300 מטרות טרור של חמאס בתוך יממה, הושמד פיר מנהרה

דובר צה"ל הודיע כי צה"ל תקף מהאוויר ביממה האחרונה כ-300 מטרות של ארגון הטרור חמאס ביממה האחרונה, ובהן מפקדות מבצעיות, מנהרות לחימה תת-קרקעיות, מחסני אמל"ח, אתרים לייצור אמל"ח ועמדות שיגור נ"ט.

"חטיבת האש 215 באוגדה 162 תוקפת מטרות טרור במרחב שכונת ג'באליה", ציינו בצה"ל. "בהכוונת החטיבה, כלי טיס מאויש מרחוק תקף מחבלים שנעו לכיוון כוחות צה"ל עם אמל"ח, והותקפה עמדת תצפית שסיכנה את כוחותינו על-ידי חימוש מונחה מדויק. כלי טיס מאויש מרחוק וטנקים חיסלו כמה חוליות מחבלים במהלך קרבות בצפון הרצועה, בהכוונת לוחמי חטיבת גולני. לוחמי צוות קרב חטיבת 828 איתרו פיר מנהרה הממוקם בתוך מסגד".

"לוחמי גדוד ההנדסה 924 בחטיבה 12 איתרו במרחב החקלאי של בית ח'אנון פיר מנהרה והשמידו אותו", הוסיפו בדובר צה"ל. "לוחמי חטיבה 14 איתרו בבית אזרחי במרחב בית ח'אנון אמצעי לחימה רבים ופיר מנהרה". 

07:54 - קטאר: הודעה על מועד הפסקת האש - בשעות הקרובות

דובר משרד החוץ הקטארי אומר כי ההכרזה על מועד כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין ישראל לחמאס יימסר בשעות הקרובות. "הפעילות נמשכת עם הצדדים והשותפות במצרים ובארה"ב", הוא מסר. "זאת, כדי להבטיח התחלה מהירה של הפסקת האש ואת מה שנדרש להבטחת המחויבות של הצדדים להסכם".

הוא הוסיף: "השיחות שמקיימות קטאר ומצרים על פרטי התוכנית ליישום הפסקת האש ההומניטרית בעזה, בין ישראל לחמאס, נמשכות ומתקדמות באופן חיובי".

גורם ישראלי: "להערכתנו ניתן יהיה להתקדם עם המתווה לאחר שיחודדו הסעיפים המוסכמים". 

06:48: ארה"ב ממשיכה במאבק נגד החות'ים

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע הלילה כי ספינת המלחמה USS Thomas Hudner הפילה מל"טים מתאבדים רבים ששוגרו על-ידי החות'ים בתימן. 

06:45 - אזעקה באשקלון

05:20 - אחרי 12 שעות ללא ירי: צבע אדום בעוטף עזה

אזעקות נשמעו בקיבוץ כרם שלום שבעוטף עזה. 

04:18 - גרפיטי וחלונות מנופצים: בית כנסת בוושינגטון הושחת

בית הכנסת "נר תמיד" באי מרסר, סמוך לסיאטל שבארה"ב, הושחת במהלך הלילה. אלמונים ניפצו את חלונות בית הכנסת, ורוססו עליו כתובות נגד ישראל, בהן: "בושה לישראל", "הפסקת אש לנצח" ו"צריכים לדעת טוב יותר מזה". נדגיש כי מדובר בשכונה מוכרת עם קהילה יהודית גדולה. 

02:56 - דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": הסיבה לעיכוב בהפוגה - חמאס לא סיפק מידע על מצב החטופים

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", הסיבה לדחיית העסקה בין ישראל לחמאס היא שהמחבלים אומנם סיפקו שם, מגדר ולאום של רוב החטופים שהיו אמורים לשחרר, אך בפועל היה מידע חסר באשר לגורלם. עוד דווח כי לפי גורמים מצריים המעורים בפרטים, הנהגת חמאס בעזה הודיעה לקטאר על העיכוב כבר בערב יום רביעי.

02:00 - ג'ואד נסראללה, בנו של מזכ"ל חיזבאללה, מבכה את מותו של ח'ליל ג’ואד שחימי: "שולח לך את כל הברכות, למרות שלא התמזל מזלי להיות קרוב אליך". 

01:56 - הבית הלבן על דחיית הפסקת האש: "עובדים על פרטים לוגיסטיים סופיים"

דוברת המועצה לביטחון לאומי, אדריאן ווטסון, הדגישה כי "העסקה אושרה ונשארה מוסכמת. הצדדים עובדים על פרטים לוגיסטיים סופיים לקראת יישום העסקה. לטעמנו, אין להשאיר דבר ליד המקרה כאשר מדובר בבני ערובה. המטרה העיקרית שלנו היא להבטיח שהם ישובו הביתה בבטחה. אנחנו צועדים בדרך הזו ומקווים שיישום ההסכם יחל כבר ביום שישי בבוקר".

01:36 - על-פי דיווח בלבנון, ח'ליל ג'ואד שחימי, אחד הפעילים שחוסלו בתקיפה שמיוחסת לישראל, הוא מפקד בכוח רדואן - יחידת העילית של חיזבאללה. 

01:20 - בחיזבאללה מאשרים: חוסלו חמישה מפעילינו

בחיזבאללה מאשרים כי חוסלו לפחות חמישה מאנשי ארגון הטרור. זאת בהמשך לדיווחים בלבנון, לפיהם סראג' רעד, בנו של יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, חוסל בתקיפה ישראלית בבית יאחון שבדרום המדינה. בין הפעילים שחוסלו נמנה גם ח'ליל ג'ואד שחימי, מפקד כוח רדואן - יחידת העילית של חיזבאללה. 

00:37 - גורם קטארי טוען: הסיבה לעיכוב בעסקה - חילוקי דעות של הרגע האחרון

גורם קטארי התייחס לעיכוב בעסקת השבויים בעיתון הפלסטיני "אל-קודס" וטען כי "הפסקת האש ותחילת שחרור החטופים והאסירים נדחו ליום שישי בעקבות חילוקי דעות שהתעוררו ברגע האחרון".

00:19 - הבהרה בצל העיכוב בעסקה: "אין הפוגה - אין הפסקת אש"

גורם מדיני נוסף מדגיש: "אין הפוגה - אין הפסקת אש, ההסכם טרם נחתם". עוד ציין הגורם כי "לא התקבלו רשימות ספציפיות עם שמות החטופים שישוחררו, אבל יש אופטימיות זהירה שניתן יהיה להתקדם והגיע למתווה מוסכם". לדבריו, ראש המוסד והאלוף ניצן אלון מטפלים בסגירה כל סעיפי ההסכם. 

00:10 - גורם מדיני מבהיר: "אין הפוגה - אין הפסקת אש. ההסכם טרם נחתם"

"העיכוב לא מהותי אלא טכני", מסביר גורם מדיני המעורה בפרטים. "השהות בקטאר הביאה איתה 'חורים' בהסכם, שעדיין צריך לסגור. אנחנו מעריכים שהעסקה תצא לפועל, ושמדובר בעיכוב של הרגע האחרון". עוד הוא הבהיר כי "המשפחות ושרי הקבינט עודכנו בעיכוב לפני ההצהרה הפומבית".

00:03 - הפרטים על דחיית עסקת החטופים מתבהרים

לפי שעה, לישראל אין רשימה ובה שמות החטופים שהיו אמורים להשתחרר בפעימה הראשונה. זאת, בין היתר, מכיוון שחמאס עדיין לא חתם סופית על העסקה מול קטאר. כמו כן, לא הוסדר סופית מנגנון ההחלפה בשל מחלוקת על תנאי הפסקת האש. 

00:02 - ביידן שוחח עם נתניהו: "העבודה עדיין לא הסתיימה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לברך אותו על עסקת שחרור החטופים ועל הנכונות להפסקת אש לצורך סיוע הומניטרי. ראש הממשלה הודה לנשיא ארה"ב על מאמציו והדגיש בפניו כי העבודה עדיין לא הסתיימה. הנשיא הבטיח לראש הממשלה כי ימשיך לפעול לשחרור כל החטופים, והדגיש את חשיבות השמירה על השקט לאורך גבול לבנון וכן בגדה המערבית. 

23:44 - ראש המל"ל: "שחרור החטופים - לא לפני יום שישי"

ראש המועצה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, הודיע כי הפעימה הראשונה לשחרור החטופים והחטופות שאמורה הייתה להיערך כבר מחר - לא תקרה לפני יום שישי. "המגעים לשחרור חטופינו מתקדמים ונמשכים כל העת", נכתב. "תחילת השחרור תתבצע על-פי ההסכם המקורי בין הצדדים, ולא לפני יום שישי". הסיבה לעיכוב בעסקה - "כללי המשחק" בזמן הפסקת האש לא נסגרו.

22:35 - נתניהו: "הנחיתי את המוסד לפעול נגד ראשי החמאס באשר הם"; גלנט: "הנייה ומשעל חיים על זמן שאול"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וחבר קבינט המלחמה השר בני גנץ העניקו הצהרות לתקשורת בקריה בתל אביב.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12