רק אשתקד הפכה לחד־קרן: החברה הישראלית שעומדת בפני סגירה

Veev הישראלית, המתמחה בטכנולוגיה לייצור והקמת בתים מודולריים, הייתה אמורה לסגור בקרוב סבב גיוס שנפל בימים האחרונים • עם זאת, לפי מקורבים בחברה, ישנו רוכש פוטנציאלי גדול ורלוונטי העומד על הפרק שמעוניין לרכוש את פעילות החברה, לרבות בישראל

עמי אברהמי, מייסד שותף ו-Chief Product Officer בחברת Veev / צילום: Veev
עמי אברהמי, מייסד שותף ו-Chief Product Officer בחברת Veev / צילום: Veev

חד־הקרן הישראלי Veev, המתמחה בטכנולוגיה לייצור והקמת בתים מודולריים, עומד בפני סגירה. רק בשנה שעברה גייסה החברה 400 מיליון דולר, זאת לפי שווי של מיליארד דולר, מה שהפך אותה לחד־קרן, ולמעשה לחד־קרן הראשון בישראל בתחום טכנולוגיות הבנייה. 

בשל מחאת המפרסמים ב-X: מאסק מתכנן ביקור בישראל בשבוע הבא
הדחתו וחזרתו של סם אלטמן: כל המרוויחים והמפסידים בסערת OpenAI

במקביל לגיוס הענק של החברה בשנה שעברה, קרסה חברת בנייה מודולרית אחרת - קאטרה, שהיוותה הבטחה בפני עצמה בעולם הבנייה המודולרית, ובין המשקעים הגדולים מאחורי אותה חברה עמד גם סופטבנק. קריסה זו, שהתרחשה בסמוך לגיוס הענק של Veev, הפועלת באותו התחום בדיוק, העלתה את קרנה של Veev אף יותר. 

לאחר הגיוס אמר עמי אברהמי, אחד ממייסדי Veev, לגלובס כי "אנחנו קיבלנו לפני שנה אישור לייצר קירות שלמים וסגורים במפעל שכוללים בתוכם את קווי החשמל והאינסטלציה כולם. כך שאנחנו מביאים לאתר הבנייה קיר סגור עם כל הפינישים, וכל מה שצריך זה רק לחבר אותם בקלות בשיטה של Plug & Play, בלי שצריך להעסיק חשמלאי או איש אינסטלציה באתר. זה יתרון אדיר, ואת זה לא היה לקאטרה".

עם זאת, מספר חודשים לאחר שהושלם סבב הגיוס במרץ 2022, פורסם כי Veev מפטרת מ-100 מכלל עובדיה, ו-20% מעובדי מרכז הפיתוח בישראל. 

סבב גיוס שנפל

Veev הייתה אמורה לסגור בקרוב סבב גיוס שנפל בימים האחרונים, כך לפי מקורבים לחברה, בשלב ה-Term Sheet - ההסכם הראשוני, בו לרוב מפורטים תנאי מהות ההשקעה (הסכום ואחוזים). מהחברה לא נמסר מה היה הסכום האמור בגיוס שנפל. עם זאת, לפי מקורבים בחברה, ישנו רוכש פוטנציאלי גדול ורלוונטי העומד על הפרק שמעוניין לרכוש את פעילות החברה, לרבות פעילותה בישראל.

עד כה גייסה החברה כ-646 דולר, כך לפי פיטצ'בוק, ויש לה 255 עובדים, כך לפי פיטצ'בוק, מתוכם כ-100 עובדים בישראל, כך לפי לינקדאין. 

את סבב הגיוס האחרון של Veev הובילה קבוצת ההשקעות בונד, כאשר ברשימת המשקיעים הנוספים באותו הסיבוב נכללו גם קרן Fifth Wall ,JLL Spark ו-LenX, קרן ההשקעות של ענקית הבנייה האמריקאית לנאר, כמו גם זאב ונצ'רס של אורן זאב. כמו כן, בחברה משקיעות מגדל, פסגות ומור בית השקעות. 

חברת Veev, שבעברה נקראה דרגונפליי, הוקמה בשנת 2008, בראשיתה כחברת נדל"ן, על־ידי עמית הלר, המכהן כמנכל החברה, ועמי אברהמי, המכהן כמנהל פעילות החברה בישראל ומנהל המוצר הראשי שלה. הן הלר והן אברהמי הם יזמים בעברם, כשאברהמי היה אחד ממייסדי מטהקפה, אתר שיתוף וידאו ישראלי פופולרי שהוקם בשנת 2003, זאת לפני יוטיוב נכנס לתמונה. עמית הלר הקים ומכר את חברת בטרלפליי לטקסס אינסטרומנטס ב-1999, ולאחר מכן ייסד ושימש כמנכ"ל חברת IXI, בה גם הכיר את אברהמי.

מהחברה נמסר כי "חברת Veev הייתה בתהליך גיוס הון שבוטל ברגע האחרון. לאור מצב השוק הנוכחי בארץ ובעולם, לא הייתה אפשרות לגייס כסף אחר, ולכן הישות הנוכחית של החברה תיסגר בימים הקרובים ותעבור לממונה על הנכסים ומכירתם בארה"ב (assignee). בינתיים, עד למציאת קונה לנכסים, פעילות החברה תימשך. בשלב זה, עובדי החברה בישראל ימשיכו לעבוד".