האם 70% מהכספים הקואליציוניים באמת קוצצו? בדקנו

ברקע המחלוקת בין גנץ לנתניהו וסמוטריץ' על היקף הקיצוץ בכספים קואליציוניים שיועברו למטרות מלחמה, רה"מ הודיע אמש כי 70% מהכספים הללו קוצצו • אלא שהנתון הזה אינו ממש מדויק: הקיצוץ בפועל עומד על 11%-15% - ואלה ההסברים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מאיים שלא להצביע עם הממשלה הערב על תקציב המדינה, ברקע סירובו של שר האוצר בגיבוי ראש הממשלה לקצץ את מלוא הכספים הקואליציוניים.

גנץ דרש לקצץ עוד בכספים הקואליציוניים. נתניהו מסרב
האמריקאים חשפו: כך חילצנו את הספינה של אייל עופר

הממשלה צפויה להתכנס היום (ב') ב-18:30 כדי לאשר את התקציב. במכתב ששלח גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו נתניהו, הוא דורש לדחות את ההחלטה או לבצע קיצוץ מלא בכספים הקואליציוניים. "סיעת המחנה הממלכתי תצביע נגד התקציב ותשקול את צעדי ההמשך שלה", כתב גנץ לנתניהו. 

במוקד המחלוקת - כספים קואליציוניים המיועדים בעיקר לעמותות של החינוך החרדי ולהתנחלויות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציע לקצץ 1.6 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים של 2023, אגף התקציבים באוצר הציע מצידו לקצץ 2.5 מיליארד שקל מתקציבי 2023. סמוטריץ נמנע כד כה מלהתייחס לכספים הקואליציוניים בתקציב 2024.

נתניהו השיב לגנץ ובפועל דחה את בקשתו. "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקל לחודש וחצי, שעונה על צורכי המלחמה".

ביחס לכספים הקואליציוניים אמר נתניהו: "כבר נעשה קיצוץ של למעלה מ-70% בכספים הקואליציוניים, 1.6 מיליארד שקל, ומה שנותר נועד לצרכים אזרחיים כמו משכורות של מורים, ולא לשום שימוש פוליטי. הוויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב".

האם הקיצוץ עומד באמת על 70%? ובכן - לא בדיוק. אם מתייחסים רק לכספים הקואליציוניים של 2023, הנתון מדויק - אבל בפועל התמונה מורכבת יותר.

בסך-הכול זמינים להעברה בתקציב 2023-2024 10.5 מיליארד שקל, מתוכם אישר סמוטריץ' קיצוץ של 1.6 מיליארד שקל לטיפול בהשלכות הלחימה. שהם 15% בלבד. אם נשקלל גם את הכספים שכבר נוצלו על-ידי השותפות הפוליטיות, מגיעים לקיצוץ סמלי של 11% בלבד.

איך האירוע יסתיים? סביר להניח שהמחנה הממלכתי תצביע נגד התקציב, אך מכיוון שקיים רוב בממשלה בלעדיה, התקציב יעבור בממשלה, והקרב יתחדש בהצבעות בכנסת.