מהם כספים קואליציוניים ומה הסכומים שנמצאים במחלוקת?

עדכון התקציב על רקע צורכי המלחמה הוליד קרב על הכספים הקואליציוניים • איך מגדירים את הכספים הללו, האם תחת הממשלה הנוכחית היקפם גדול במיוחד, וכמה באמת קוצץ מהם עד כה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: רפי קוץ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: רפי קוץ

הצורך לעדכן את תקציב 2023 בשל המלחמה החזיר למוקד הדיון את סוגיית הכספים הקואליציוניים. מבקרי הממשלה טוענים כי אלה לא קוצצו מספיק, בעוד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתעקש כי הכספים דווקא עברו "קיצוץ עמוק". אבל מה הם בעצם כספים קואליציונים, ומה הסיבה לקיומם? 

גנץ לא יפיל את הממשלה וינסה להיאבק בתקציב בחקיקה בכנסת
גנץ דרש לקצץ עוד בכספים הקואליציוניים. נתניהו מסרב 
האם 70% מהכספים הקואליציוניים באמת קוצצו? בדקנו

"כספים קואליציוניים" הם כספים המוקצים למפלגה מתוך תקציב המדינה לטובת מטרות שהוגדרו בהסכם קואליציוני. ההקצאה נעשית באמצעות "תקנות תקציביות" (התקציב בנוי כך שבראשו עומד סעיף, מתחתיו תחום ותוכניות - ולבסוף תקנות), ואלה מאושרות על-ידי הממשלה, ולא בחקיקה בכנסת.

על-פי הנחיית יועמ"ש 1.1801, על הכספים הקואליציוניים להיות משולבים בחוק התקציב רק בהתאם לתקופה שננקבה בהסכם - מבלי שיוקנה להם מעמד בבסיס התקציב מעבר לתקופה זו. כלומר, כספים קואליציוניים הם בהכרח כספים שלא נכנסים למסגרת התקציב, ולא יעברו אוטומטית לשנה הבאה.

בהקשר הזה חשוב להבין שלא כל דרישה תקציבית שמועלית במהלך המשא-ומתן הקואליציוני, מתורגמת בהכרח לכספים קואליציוניים. כך, למשל, גם אם תקציב המשטרה גדל בצורה ניכרת בעקבות דרישות שהעלה השר איתמר בן גביר במהלך המשא-ומתן איתו - זה לא אומר שנכון לסווג את כל הסכום הזה כ"כסף קואליציוני".

בעבר, תקצוב ההסכמים הקואליציוניים התבצע בתוכנית נפרדת בחוק התקציב השנתי. המטרה הייתה טובה, לפחות לכאורה. כך הכספים הללו "סומנו", וההעברות הרלוונטיות בוצע בשקיפות. אלא שהסימון הזה הוביל דווקא לתחושה ציבורית לפיה לכל מפלגה יש "כספים שלה", שאותם היא רשאית לנתב כרצונה. לכן, כיום הוראת היועמ"ש קובעת כי יישום ההסכם יעשה במסגרת התקנות התקציביות הקיימות תחת אותה תוכנית, כך ש"למפלגות ולגורמים פוליטיים אחרים לא תהיה נחלה תקציבית נפרדת בתוך תקציב המדינה".

בכמה כסף מדובר?

על אילו סכומים בעצם אנחנו מדברים? תחת הממשלה הנוכחית מדובר על כספים קואליציונים בהיקף של כ-5.8 מיליארד שקל בשנת 2023 (החלטה 861) וכ-7.9 מיליארד שקל בשנת 2024 (החלטה 511). כלומר, בסך-הכול 13.7 מיליארד שקל לכספים קואליציוניים בשנים 2023-2024.

כפי שהראנו בעבר, זהו אכן סכום חריג ביחס לשנים קודמות. כך, למשל, בשנים 2021-2022 הסכומים עמדו על 700 מיליון שקל לשנה; ב-2020 על 942 מיליון שקל (בשנה זו לא הועבר תקציב); ב-2019 על 3.1 מיליארד שקל; וב-2017-2018 על 680 מיליון שקל בכל שנה.

לפני שבועות אחדים, כחודש לאחר פרוץ המלחמה, הודיע השר סמוטריץ' כי הוא מתכוון לקצץ 70% בכספים הקואליציוניים. ואולם, חשוב לציין כי לא מדובר על קיצוץ של 70% מתוך אותם כ-14 מיליארד שקל שהזכרנו. הקיצוץ מתייחס רק לשנת 2023, ורק לכספים שעדיין לא נוצלו. כלומר, בסך-הכול מדובר בקיצוץ שאמור להסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל, שמהווים כ-65% מ-2.5 מיליארד השקלים שעוד נותרו לשנה זו.