תושבי כפר עזה יגורו ב־53 קראווילות בשפיים, באופן זמני

המשפחות המפונות של קיבוץ כפר עזה ימשיכו להתארח במתחם קיבוץ שפיים, באמצעות 12 דונם שהוקצו לצורך הצבת 53 קראווילות • האישור ניתן לאחר שהושגו הסכמות בין רשות מקרקעי ישראל לבין מפוני כפר עזה וקיבוץ שפיים

קראווילות שהוצבו בקיבוץ שפיים, לפני כמה ימים / צילום: יח''צ
קראווילות שהוצבו בקיבוץ שפיים, לפני כמה ימים / צילום: יח''צ

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תאפשר לבני קיבוץ כפר עזה להמשיך להתארח במתחם קיבוץ שפיים, באמצעות 12 דונם שהוקצו לצורך הצבת 53 קראווילות למשפחות המפונות. האישור ניתן לאחר שהושגו הסכמות בין רמ"י לבין מפוני כפר עזה וקיבוץ שפיים, והוא תואם עם ראש המועצה האזורית חוף השרון. 

המגורים הזמניים שיוקמו בהליכים מהירים למפוני עוטף עזה יישארו גם לאחר שיחזרו לביתם 
המדינה נערכת להחזיר 23 אלף תושבים לעוטף כבר בינואר. האם השטח ערוך לכך?
כמעט ברגע האחרון: תקופת השהות של המפונים בבתי המלון הוארכה עד לסוף השנה

לפי המתוכנן, השטחים המוקצים נמצאים בשלושה מתחמים שונים בתוך הקיבוץ, ושטחי הקראווילות ינועו בין 45 ל־80 מ"ר כל אחת, בהתאם לגודל משקי הבית. ברמ"י הדגישו כי מדובר בפתרון זמני מוגבל בזמן, אשר פטור ממתן היתר לפי חוק התכנון והבנייה בשל הנסיבות שנוצרו. עוד נמסר כי עבודות הפיתוח על המתחמים יחלו בקרוב.

יותר מ־100 משפחות ממפוני כפר עזה נקלטו במלון שפיים והתארחו בקיבוץ, ומפונים נוספים מהקיבוץ עברו להתגורר בבתי מלון באזור. דיונים שנערכו בין אנשי רמ"י ומינהל תכנון לבין אנשי הקיבוץ, העלו כי הם מעדיפים לפי שעה להמשיך להתגורר בשפיים, שכן הקיבוץ מאפשר להם להמשיך לנהל חיי קהילה.

עבודות שבוצעו במהלך הזמן במינהל התכנון ובמינהלת תקומה, ואשר התבססו בין היתר על מחקרים שנעשו באזורי אסון בעולם, שגם בהם פונו אוכלוסיות ממקומות מגוריהם, העלו כי חשוב שכל פתרון שיינתן למפונים יתקבל בעצה אחת עימם ובהסכמתם. במסגרת שולחנות עגולים שנערכו עם בני הקיבוץ, ועם נציגי קיבוץ שפיים והמועצה האזורית, סוכם כי תושבי כפר עזה יוסיפו להתגורר בקיבוץ שפיים, וכי יוקצו עבורם שטחים בקיבוץ גם למבני ציבור.

במקביל, מינהלת תקומה כבר העבירה 50 מבנים זמניים לקיבוץ שפיים לצורך שיכונם של המפונים, וההערכה היא כי הן יספקו את רוב צורכי המגורים של בני הקיבוץ. כמו כן, החל משא ומתן מול בעלי בניין מגורים בהרצליה, לצורך שכירת דירות בו לשיכון יתרת המפונים מכפר עזה.

שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף מסר: "אני שמח שעלה בידי לקיים את ההבטחה למפונים ולתושבי העוטף".