תחזית בנק אוף אמריקה ל-2024: מה יקרה לאינפלציה ובמה כדאי להשקיע

בנק אוף אמריקה מעריך כי התרחיש הסביר ביותר לשנה הבאה הוא "נחיתה רכה" לאינפלציה העולמית, אך צופה שהיא תהיה מאתגרת יותר מהשנה הנוכחית • הבנק מציין כי האשראי, מחירי הנפט והצריכה מסמנים צמיחה יותר מתונה בשנה הבאה, וממליץ על התמקדות בהשקעות סולידיות, בדגש על אג"ח

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

התמתנות באינפלציה העולמית, היחלשות הדולר וירידה בתשואות האג"ח האמריקאית - זו התחזית של בנק אוף אמריקה לשנת 2024. הדוח, שפרסם אגף האסטרטגיה הגלובלית של הבנק האמריקאי, מעריך כי התרחיש הסביר ביותר לשנה הבאה הוא "נחיתה רכה לאינפלציה העולמית", אך ישנם גם סיכונים שעלולים לשנות את התמונה.

WSJ | האנליסטים שמשוכנעים: הקרנות הכספיות ידחפו את וול סטריט לשיא
שאלת היום | אילו השקעות יהפכו לאטרקטיביות כשהריבית תרד

בבנק ציינו כי 2023 הייתה שנה מוצלחת בשווקים, עם עלייה של 15% במדד המניות
MSCI ACWI הגלובלי. המרוויח הגדול ביותר השנה היה דווקא הביטקוין, שצמח ב-117% מתחילת השנה. חברות ההייטק הגדולות בוול סטריט, לשם השוואה, התחזקו רק ב-100%.

2024 כבר צפויה להיות שנה יותר מאתגרת. להערכת הבנק, הצמיחה העולמית תעמוד על 2.8% ב-2024, כאשר בארה"ב היא תתכווץ ל-1.4% (לעומת צפי ל-2.3% ב-2023). הצמיחה בגוש האירו צפויה להיוותר השנה וגם בשנה הבאה על 0.5%.

הדוח של בנק אוף אמריקה כולל סקר אנליסטים, בו הם מעריכים מה צפוי בשנה הבאה. כך, התרחיש המרכזי להערכת 67% מהאנליסטים הוא "נחיתה רכה" לאינפלציה העולמית, כלומר ירידה באינפלציה ללא כניסה למיתון כלכלי. אסטרטג בבנק, אליאס גלאו, הסביר לגלובס כי הסיבה העיקרית לתרחיש זה אלו נתוני המאקרו בארה"ב. "הצמיחה בארה"ב מאטה, ועם זאת, האינפלציה מתרכזת לכיוון יעד הפד (העומד על 2% בממוצע). נתונים אלו מצביעים על יכולת הפד להוריד את הריבית ולהקל על תנאי המשק", אמר גלאו. הבנק מעריך גם שהדולר ימשיך להיחלש ושתשואות האג"ח בעולם ירדו.

עם זאת, הבנק מוסיף כי תרחיש פסימי יותר עדיין עומד על הפרק. 21% מהאנליסטים שהשתתפו בסקר סבורים שקיים סיכוי לא מבוטל ל'נחיתה קשה' לאינפלציה. הבנק מציין ששלושה אלמנטים יכולים לגרום לתרחיש זה להתממש: "האשראי, מחירי הנפט והצריכה, שמסמנים צמיחה מתונה ביותר בשנה הבאה".

לפי הדוח, תנאי האשראי בעולם מצטמצמים, מרווחי האשראי עולים וכך גם מספר העסקים חדלי הפירעון. מחירי הנפט נכנסו למיתון לפי הגדרת הבנק, ובעוד הצריכה הפרטית בארה"ב הייתה עוד חזקה, הבנק מציג כי נתוני האבטלה בארה"ב מתחילים לעלות. שלושת האלמנטים הללו יכולים להוביל לירידות בשווקים, לרווחי הון נמוכים יותר ולהקלות ממשלתיות כדי לחזק את המשק. "הכלכלה העולמית הצליחה להימנע ממיתון שנחזה עבור 2023, אך האתגרים לשנה הבאה מתרבים", כתבו בדוח.

לאן הולכים השווקים?

בנק אוף אמריקה אמנם לא קובע האם צפויה שנה טובה או רעה לשוקי ההון, אך הוא מספק אפשרויות היכולות להוביל לעליות (שוק שורי) או לירידות (שוק דובי).

הסביבה הגיאופוליטית היא אחד הגורמים המשמעותיים שיכולים לתרום לעליות בשווקים: "עליות שערים יתרחשו במידה והמתיחות הגיאופוליטית בעולם הגיעה לשיאה", מסבירים בדוח. בנוסף, "'טכנולוגיית ה-AI יכולה להמשיך ולתדלק את עליות השערים בבורסות ולחזק את רווחי החברות בשל היעילות הטכנולוגית".

שוק דובי יכול להתרחש בעולם אם הכלכלות אכן יעברו למיתון. "נחיתה קשה" באינפלציה תפגע בשווקים ותשואות האג"ח האמריקאיות יעלו בחדות, בשל הגירעון הכבד שמעיב כבר היום על הממשק האמריקאי.

תשואות גבוהות משפיעות על השוק לרעה משום שהן מהוות אופציית השקעה סולידית יותר. להערכת הבנק, במטרה לאושש את הכלכלה האמריקאית, הפד ינהג בהקלות מוניטריות שעלולות להביא לחולשה משמעותית בדולר. תרחיש זה אפשרי במידה והמדיניות הפיסקלית של הממשל תיכנס "לסחרור", ולמשל, תכלול הוצאות כספים גדולה ללא בקרה.

הבנק ממליץ על השקעות סולידיות לשנה הבאה

בנק אוף אמריקה ממליץ על התמקדות בהשקעות סולידיות בשנה הבאה, בעיקר באג"ח ובדגש על אג"ח ממשלת ארה"ב. "הרציונל מאחורי המלצת ההשקעה הוא בכך שתשואות האג"ח עדיין גבוהות ונושאות עימן סיכון מינימלי", נכתב. בנוסף, בבנק ממליצים לערבב בתיק אג"ח עם תשואות גבוהות ועם דירוג גבוה.

גלאו אמר ל"גלובס" שהנחת המוצא של הבנק היא שמה ש"עבד" בשווקים השנה לא יעבוד בשנה הבאה, לכן, "אנו מעוניינים למכור את מה שעבד בשנה החולפת ולקנות את מה שלא עבד". כך, במקום להמליץ להשקיע בחברות הטכנולוגיה הגדולות ובנדל"ן, בבנק ממליצים להשקיע באג"ח ובהשקעות סולידיות יותר. תחומי השקעות נוספים עליהם ממליץ הבנק הם נכסים ב"כלכלות מתפתחות", אג"ח של מדינות המפרץ וסעודיה (כדי לגדר נגד עליות מחירי הנפט) והשקעה בין היפני. עם זאת, לאור אי־הוודאות לגבי השנה הבאה, מייעצים בבנק לא לרדוף אחרי השקעות אלו מהר מדי, ולחכות ולראות לאן יפנו השווקים.