ערן וולף | ראיון

"רוצה להיות בעלים": מנכ"ל ענקית מימון הרכב עוזב בתקופה מאתגרת

אחרי 18 שנה בתפקיד, ערן וולף הודיע על עזיבתו את מימון ישיר, חברת האשראי החוץ־בנקאי הגדולה בישראל • בשיחה עם גלובס הוא מסביר את המהלך: "רוצה לעשות דברים שאהיה הבעלים שלהם", ומה הוא חושב על הגידול בלווים שמאחרים בהחזרים: "בקורונה זה הסתדר אחרי כמה חודשים"

ערן וולף, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: גבע טלמור
ערן וולף, מנכ''ל מימון ישיר / צילום: גבע טלמור

השנה החולפת הכתה בענף האשראי החוץ-בנקאי. העלאות הריבית התכופות ומלחמת חברות ברזל, הביאו גם את החברה הגדולה בסקטור, מימון ישיר המעמידה אשראי לרכישת כלי רכב, להציג הרעה בתוצאות בשל עלייה ניכרת בהפרשות להפסדי אשראי. החברה, שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן, הונפקה באוגוסט 2020 ואיבדה מאז ההנפקה כ-10%. בשנה האחרונה ירדה המניה בכ-40% ומשקפת לחברה שוויי של 1.1 מיליארד שקל.

המתווה שיאפשר לחברות הנדל"ן והאשראי החוץ בנקאי לעבור את המלחמה 
ניתוח | אחרי שצנחה ב-99% מההנפקה, סלינה צפויה לעבור לידיים חדשות 

ימים ספורים אחרי שפרסמה את הדוחות שלה לרבעון השלישי של השנה, המנכ"ל ערן וולף, שייסד יחד עם השנידמנים את מימון ישיר ומנהל אותה מזה 18 שנה, הודיע על עזיבתו הצפויה בחודשים הקרובים.

בסביבתו מעריכים כי יפנה להקמת פעילות עצמאית בתחום האשראי, אך וולף עצמו מסרב להגיב על הנושא. וולף מחזיק כ-0.4% ממניות מימון ישיר בשווי של 4.7 מיליון שקל. שוחחנו עם וולף על החברה שייסד, והסיבה שבחר לעזוב דווקא בתקופה המאתגרת בענף. 

 

"תוכנית הפרישה מתגבשת כבר שנה"

מדוע החלטת לעזוב?
"18 שנה זו תקופה ארוכה ועברנו המון, יש לי כאן קשר נפשי מאוד חזק, אבל בסופו של דבר, אני רוצה לעשות דברים שאני אהיה הבעלים שלהם" . וולף מוסיף כי "התוכנית המקורית לעזוב את מימון ישיר יושבת אצלי הרבה זמן בראש. הכוונה היתה להודיע 'אחרי החגים', ב-8 באוקטובר. אבל בינתיים החמאס נתן הודעה אחרת ולא יכולתי לעזוב מיד. הפחד בחודש הראשון למלחמה היה עצום, פגשתי עובדים במשרד שחששו שמחבלים יבואו לרצוח אותם".

אתה עוזב את ענף האשראי החוץ-בנקאי כשהוא בתקופה קשה.
"העלאות הריבית גרמו למצב שהמרווח (בין עלות ההון למתן האשראי ללקוחות) חד-משמעית נהיה קטן יותר. העלאת ריבית חדה בשיעור של כ-5% בתוך שנה לא גולגלה במלואה על הצרכנים. ולכן המרווחים והרווחים של החברה שלנו, כמובילה בתחום, קטנו. אם במהלך 2022 רשמה מימון ישיר רבעונים עם רווח נקי של יותר מ-70 מיליון שקל, כעת זה חד-משמעית לא המצב. כיום החברה מייצרת רווחים נאים, אבל לא ברמות האלה".

ההלוואות שהפכו למוקד הסיכון בתיק האשראי

מימון ישיר פועלת בתחום מתן האשראי, כאשר היקף תיק האשראי שלה מסתכם בכ-7.3 מיליארד שקל. עיקר הפעילות שלה היא במתן הלוואות לרכישת רכבים. בנוסף, החברה מתרחבת בתחום מתן המשכנתאות ותיק זה עומד כבר על קרוב למיליארד שקל בסוף הרבעון השלישי.

את הרבעון השלישי סיכמה מימון ישיר עם הכנסות מפעילות מימון (נטו) של 251 מיליון שקל, עלייה של 4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, שהושפעה בין היתר מהצמדה למדד של ההלוואות שהיא מעמידה. עם זאת, הוצאות החברה בגין הפסדי אשראי גדלו ל-53 מיליון שקל ברבעון שחלף, זינוק של 47% ביחס לרבעון השלישי אשתקד. בשורה התחתונה הרווח הנקי אמנם ירד ב-19% ביחס לרבעון המקביל והסתכם ב-45 מיליון שקל. אך הוא מהווה שיפור נאה של 25% ביחס לרבעון השני שהיה חלש במיוחד.

"הרבעון השני השנה היה זה שהפתיע אותנו מאוד לרעה", אומר וולף. "החל מתחילת 2023 החמרנו מאוד את הדרישות לזכאות למתן אשראי. זה קצת הוביל לירידה במכירות שלנו, ושיפר את נתון נזקי האשראי. אני חושב שהנזק (שיעור הפסדי האשראי) שלנו ברבעון השני היה גבוה מדי, והוא ירד ברבעון השלישי".

ואכן שיעור הפסדי האשראי שהציגה מימון ישיר ברבעון השלישי של 2023 עמד על 3.1%. אמנם מדובר בעלייה ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך שיפור בהשוואה להפרשה החריגה שנרשמה ברבעון הקודם. מימון ישיר הסבירה כי העלייה בהוצאות להפסדי אשראי נבעה בין היתר מגידול בשיעור הכשל של הלקוחות בפירעון ההלוואות, לצד ירידה ביכולת החברה להחזיר חובות (recovery) בגין הלוואות רכב שהופחתו בעבר.

מהדוחות עולה כי למימון ישיר הפסדים בתחום הלוואות ה"סולו" - הלוואות ללא בטוחה שמאפשרות לרוכשי הרכבים לבצע השלמת הון לצורך הקנייה. תחום זה ייצר ברבעון השלישי הפסד של 3.5 מיליון שקל מול רווח של 7.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה: עלייה בהיקף ההלוואות שנכנסו לכשל פירעון וכן בשל גידול עלויות המימון לאור סביבת הריבית הגבוהה יותר, שייקרה אותן. שיעור הפסדי האשראי על הלוואות הסולו ברבעון השלישי עמד על 5.7% - כמעט כפול משיעור הפסדי האשראי הכולל של החברה.

אחד ממנועי הצמיחה שלכם הוא מתן משכנתאות. עד כמה אתה מעריך שתוכלו לצמוח שם?
"זה ענף שבו הבנקים שולטים במעל ל-90%. בכל ענף כזה יש פוטנציאל עצום לחברות אשראי חוץ-בנקאיות. בארה"ב למשל, החלק הגדול בשוק המשכנתאות הוא דווקא בקרב חברות חוץ-בנקאיות. מימון ישיר עסקה בעיקר בשוק המימון לרכב. אין מספר מדויק לגבי כלל השוק הזה, אבל ההערכות מדברות שזה תיק אשראי של כ-30 מיליארד שקל. תיק המשכנתאות בארץ עומד על כ-550 מיליארד שקל (נכון לאוקטובר 2023). וזה עוד לפני שחברות האשראי החוץ-בנקאיות יצרו סגמנטים חדשים שלא קיימים בו. עבורנו לנגוס בנתח של 2% משוק המשכנתאות, יוצר תיק אשראי למימון ישיר שגדול יותר מתיק הרכב שנבנה במשך 18 שנה".

"יש גידול בלקוחות שלא משלמים בזמן"

כיצד השפיעה המלחמה עליכם?
"בחלק גדול מחודש אוקטובר רוב סוכנויות הרכב היו סגורות. התחושה בציבור הייתה קשה. ואז כשנרשמה ירידה של כ-50% במכירות, ראינו בזה הפתעה לטובה. בנובמבר המצב השתפר, אבל עדיין המכירות היו נמוכות במידה ניכרת מהמצב רגיל וצפויה פגיעה משמעותית לרווחי החברה (על פי דוחות מימון ישיר היא צופה פגיעה של 9 מיליון ברווח הנקי בחודש אוקטובר ו-4 מיליון שקל בנובמבר).

"השפעה נוספת היא בכל הנוגע להפסדי האשראי. כאן קורה משהו שדומה למה שראינו בקורונה - יש גידול במספר הלקוחות שלא משלמים במועד הגבייה. זו לא עלייה דרמטית ומולה יש עלייה משמעותית בשיעור אנשים שמצליחים להחזיר את התשלום שלא כוסה למצב תשלום רגיל. כשרואים שתשלום חוזר, אנחנו יוצרים קשר, וב-85%-90% מהמקרים אנחנו מצליחים להחזיר את התשלום עד סוף החודש".

מה מלמד הניסיון מהקורונה בהקשר של פיגורים בתשלום?
"בקורונה ראינו שאחרי כמה חודשים זה הסתדר. בפרט אחרי שהממשלה התחילה להזרים כסף למשק. אז נוצר ממש מהפך במוסר התשלומים. כיום יש כמות גדולה של דחיות בהחזרי הלוואות שביצענו על פי דרישות החוק לתושבי העוטף, וחלק גם לפי בקשה של אנשים. הקורונה הראתה לנו שההתאוששות בדרך-כלל מגיעה מהר".