ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ח'אן יונס מכותרת, הרמטכ"ל: "לוחמינו מנסים לאתר חטופים"

הקבינט הוקדם להערב: ישראל תרחיב את הסיוע ההומינטרי • זוהה ירי לעבר מוצב צבאי בחרמון, צה"ל הגיב בארטילריה ותקף בלבנון • במקביל - קרבות עזים בצפון הרצועה, נחשף מצבור ענק של אמצעי לחימה ומשגר רקטות בבית ספר בג'באליה • הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה חללי צה"ל: רס"ם (במיל') עדי שני, סא"ל (במיל') יוחאי גור הרשברג ורס"ל (במיל') יהונתן מלכה • עדכונים שוטפים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל
חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:00 - נשיאת הרווארד מבהירה: "מי שיאיים על סטודנטים יהודים יידרש לתת את הדין"

אחרי שהתחמקה מלאשר בקונגרס האמריקני שקריאה להשמדת היהודים נוגדת את חוקי האוניברסיטה, נשיאת הרווארד קלודין גיי הבהירה כי "לקריאה לאלימות או לרצח עם של היהודים או של כל דת אחרת אין מקום בהרווארד - ומי שיאיים על הסטודנטים היהודים שלנו יידרש לתת את הדין".

בציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר של אוניברסיטת הרווארד, נכתב בשם גיי: "יש כאלה שבלבלו בין הזכות לחופש ביטוי לבין הרעיון שהרווארד תסכים לקריאות לאלימות נגד סטודנטים יהודים. הרשו לי להבהיר: קריאות לאלימות או רצח עם נגד הקהילה היהודית, או כל קבוצה דתית או אתנית, הן נבזיות, אין להן מקום בהרווארד, ומי שיאיים על התלמידים היהודים שלנו יידרש לתת את הדין".

22:00 - גלנט ללוחמים בגבול הצפון: "חושש שחיזבאללה רוצה להגיע לאפשרות מלחמתית"

שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם לוחמי מילואים בגבול הצפון ואמר להם כי הוא "חושש שחיזבאללה רוצה להגיע לאפשרות מלחמתית, ללכת ולהילחם בנו ולדרדר את המצב. אם הוא ילך על האפשרות הזאת, אתם צריכים לתת את הגיבוי. לזה צריכים להיות מוכנים".

"אנחנו נגיע לתהליך הסכמי, כתוצאה מזה שחיזבאללה יבין מה קורה פה ויש לו זיכרון טוב מאוד עם מה קורה בעזה", אמר גלנט. "כשהוא רואה את התמונה של עזה, הוא מבין שאפשר לעשות את אותה תמונה בביירות. התמונה ברורה לו. זו אפשרות אחת שהיא אפשרות המועדפת. האפשרות השנייה, שאני חושש שחיזבאללה רוצה להגיע אליה, זו אפשרות מלחמתית, ללכת ולהילחם בנו ולדרדר את המצב. זה ייבחן כאשר התושבים יגיעו אחרי שניתן את התנאים המתאימים".

גלנט הבטיח ללוחמים שהוא נחוש לדאוג לחיילי המילואים בדיוק כפי שהוא "נחוש לחסל את החמאס ולייצר מציאות שונה בצפון", והבהיר כי הוא מחויב להרחבת ההטבות ושיפור התנאים הכלכליים והאזרחיים עבורם.

21:40 - מתחילת המלחמה: מעצר מנהלי ל-1,600 פלסטינים בחשד לפעילות טרור

מתחילת המלחמה נעצרו במעצר מנהלי יותר מ-1,600 פלסטינים החשודים בפעילות טרור. מעצרם של יותר מ-500 הוארך. ב-2021 כולה נעצרו במעצר מנהלי כ-500 פלסטינים החשודים בפעילות טרור וב-2022 כ-900.

20:59 - תיעוד חדש: מיאה נחטפת לרצועה יחד עם בלה כלבתה

מיאה ליימברג בת ה-17 מירושלים נחטפה בשבת השחורה מקיבוץ ניר עם. מיאה הירושלמית הגיעה לשבת בקיבוץ יחד עם אימה גבריאלה כשמחבלי חמאס פשטו על יישובי העוטף. שתיהן נחטפו בידי המחבלים - ושוחררו משבי חמאס בפעימה השישית. הערב פורסם תיעוד חדש ממצלמות האבטחה של הקיבוץ, שחושף את הרגעים שבהם נלקחו השתיים בשבי - יחד עם הכלבה בלה, שגם שוחררה איתן. הכתבה המלאה

20:24 - דובר צה"ל: "סינוואר לא נמצא מעל האדמה, התפקיד שלנו הוא להרוג אותו"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "כוחותינו מכתרים את המרחב ולוחמי הקומנדו מבצעים פשיטות. כוחותינו תוקפים באמצעות מודיעין מדויק. כוחותינו מחסלים מחבלים ומאתרים אמצעי לחימה. במקביל, הלוחמים פועלים בצפון הרצועה. אוגדה 162 ו-36 מתמקדות בג'באליה ובשג'אעיה. ב-48 השעות האחרונות, שלוש האוגדות האלה נלחמות בעצימות גדולה מאוד. המחבלים יוצאים מתת הקרקע ונלחמים בכוחותינו, שמנצחים בקרבות פנים מול פנים וידם על העליונה".

לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע כי כוחות צה"ל מכתרים את ביתו של סינוואר ברצועה, הגרי הבהיר כי "סינוואר לא נמצא מעל האדמה". לדבריו, "זה לא המקום לדבר על דברים כאלה. התפקיד שלנו הוא להגיע לסינוואר ולהרוג אותו, אנחנו צריכים לעשות את זה כמה שיותר מהר".

הגרי ציין כי 138 חטופים עדיין מוחזקים בעזה. "תפקיד הצלב האדום הוא לבקר חטופים בכל מקום בעולם ולוודא את מצבם הרפואי", אמר. "אנחנו עומדים על זה מדי יום, אך בסופו של דבר סומכים רק על עצמנו. תפקידנו הוא להשיב את כולם הביתה".

20:12 - אלפי תושבים בעוטף יוכרו כנפגעי פעולות איבה

בעקבות הפרסום בחדשות 12, אלפי תושבי העוטף שחוו התקפות מחבלים ב-7 באוקטובר יוכרו כנפגעי פעולות איבה ויזכו לסיוע נפשי ומענק של 5,000 שקלים. ביום שישי פרסמנו כי בצה"ל לא טרחו לגבש מסמך עם רשימת היישובים שהותקפו, ולהעביר אותו לרשויות ולביטוח לאומי כדי שהתושבים יוכרו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מצר על העיכוב במתן הנתונים. שלב איסוף החומרים הושלם והמסמך יועבר בימים הקרובים לגורמים הרלוונטיים".

עוצבת הקומנדו וחטיבת גבעתי הגיעו למרכז ח'אן יונס והחלו בפשיטות ממוקדות בלב העיר. הלוחמים חיסלו מחבלים, השמידו תשתיות טרור ואיתרו אמצעי לחימה. בנוסף, הותקפו מטרות טרור, ביניהם מחסן לאמצעי לחימה בתוך מסגד. למעשה, צה"ל נמצא כעת בכל מעוזי חמאס השלטוניים והצבאיים.

חטיבת ח'אן יונס היא אחת משתי החטיבות הדומיננטיות ביותר בחמאס. העיר ח'אן יונס מהווה מרכז כובד של ארגון הטרור ומזוהה כסמל צבאי ושלטוני. כל הנהגתו המדינית והצבאית של ארגון הטרור גדלה במרחב ח'אן יונס, כולל יחיא סינוואר, מוחמד סינוואר ומוחמד דף.

20:00 - הותר לפרסום: לוחמי הקומנדו מתמרנים בלב ח'אן יונס

אוגדה 98, הכוללת בתוכה את עוצבת הקומנדו ויחידות מיוחדות נוספות, פתחה בהתקפה משולבת על מרחב העיר ח'אן יונס נגד מרכזי הכובד של חמאס. בתוך שעות ספורות, פרצו לוחמי האוגדה את קווי ההגנה של חטיבת ח'אן יונס, כיתרו את העיר ולראשונה החלו לתמרן בלב המרחב. מתחילת ההתקפה חיסלו לוחמי האוגדה מחבלים רבים בהיתקלויות ובהפעלת אש מהאוויר, איתרו כ-30 פירי מנהרות והשמידו אותם.

הכוחות שפתחו את ההתקפה האוגדתית תקפו מטרות טרור רבות במרחב. הכוחות פשטו על מוצב גדודי של חמאס, ואיתרו אמצעי לחימה ומודיעין רבים. במקביל, כוחות אחרים מכתרים את העיר ח'אן יונס.

18:57 - רה"מ נתניהו: כוחותינו מכתרים את ביתו של סינוואר - זו רק שאלה של זמן עד שנשיג אותו

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לכיתור ביתו של מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר ואמר כי "אמש אמרתי שכוחותינו יכולים להגיע לכל מקום ברצועת עזה. עכשיו הם מכתרים את ביתו של סינוואר. ביתו איננו מבצרו, והוא יכול לברוח, אבל זאת רק שאלה של זמן עד שנשיג אותו".

נתניהו אמר עוד כי "אנחנו מפעילים לחצים כדי לאפשר את ביקורי הצלב האדום אצל חטופינו. בהמשך לכך, שוחחתי היום שוב עם נשיאת הצלב האדום ואמרתי לה שתפנה לקטאר, שהוכח שיש להם מנוף לחץ על חמאס, ותדרוש ביקורים של הצלב האדום אצל חטופינו, וכמובן אספקת תרופות עבורם".

18:25 - מפקד פיקוד הדרום: "הלחימה בחאן יונס היא מאמץ מרכזי - יש פה יעדים ערכיים"

מפקד פיקוד הדרום, האלוף ירון פינקלמן, קיים הערכת מצב מבצעית עם כוחות צה"ל שנלחמים במרחב חאן יונס, ואמר כי "הלחימה בחאן יונס היא מאמץ מרכזי, אני מתרשם שזה מנוהל היטב - ששולטים בזה, שדוחפים קדימה". לדבריו, "יש פה יעדים ערכיים, אנחנו נלך עם זה. תמשיכו לבסס את זה. נזרים לפה את מה שצריך, ודוחפים קדימה כל הזמן אל מול היעדים שמזהים פה בחזית לנו".

דובר צה"ל מסר כי הכוחות הלוחמים הציגו למפקד הפיקוד את הפעולות ההתקפיות שנעשו עד כה, ואת תוכנית ההמשך לפעולה הקרקעית במרחב.

המומחה שמסביר: זה מה שישראל צריכה לעשות מול האיום החדש
135 אלף בקשות הוגשו לפיצוי עסקים. כמה כבר קיבלו?
למה יש התרעות שווא על חדירת כלי טיס בצפון?
אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא המלחמה בעזה
ישראל רוצה להציף את מנהרות חמאס במים מהים. כל הפרטים

18:00 - הותר לפרסום: רס"ם (במיל') עדי שני נפל בקרב בצפון הרצועה

דובר צה"ל התיר לפרסום כי רס"ם (במיל') עדי שני, בן 39, מצור יצחק, לוחם פלס"ר באגד לוגיסטי 6036, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. בנוסף, לוחם מגדוד 424 בחטיבת גבעתי נפצע קשה בקרב בצפון רצועת עזה. הפצוע פונה לקבלת טיפול רפואי ומשפחתו עודכנה.

17:58 - גלנט: ננסה להרחיק את חיזבאללה באמצעים מדיניים - אם זה לא יקרה, נגיב בכל הכוח

לאחר שעורר זעם כשאמר שחיזבאללה מורחק ומורתע, שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם ראשי רשויות בצפון ואמר: "לא הובנתי נכון. מבחינתי יש שתי אופציות. ננסה במאמצים מדיניים בין-לאומיים לממש את החלטת האו"ם 1701. אני, כשר הביטחון, שואף לזה ולא לפתיחת מלחמה. אם נראה שזה לא מתממש - נגיב בכל הכוח. יש לנו את האמצעים לחסל את חיזבאללה כמו שעושים בעזה לחמאס".

17:50 - דיווח: 16 רקטות שוגרו לגליל העליון

ארגון הטרור חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל, ה-90 שעליו הצהיר מתחילת המלחמה - אך על פי ההערכות המספר גבוה יותר. מאז שעות הבוקר קיבל חיזבאללה אחריות על 10 פעולות נגד ישראל בגבול הצפון. במקביל, אל-ג'זירה דיווח על שיגור 16 רקטות לעבר עמדות צבאיות באזור מתת שבגליל העליון.

16:57 - הקבינט הוקדם להערב: ישראל תרחיב את הסיוע ההומינטרי

הקבינט המדיני-ביטחוני אמור היה להתכנס ביום ראשון, אבל הוקדם לחמישי - ועכשיו להערב, בהתרעה של כמה שעות. הסיבה היא הלחץ האמריקני להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, ובמיוחד את הדלק: מ-60 אלף ליטרים ביום ל-180, כלומר פי שלושה.

יש לכך התנגדות די ברורה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אבל לא רק - גם שרת התחבורה מירי רגב ואחרים. לא ברור איך שר האנרגיה ישראל כץ יצביע.

ראש הממשלה נתניהו רצה להעביר את ההחלטה מקבינט המלחמה שיתכנס השבוע לקבינט המורחב שהיה אמור להתכנס בשבוע הבא כדי שהשרים יוכלו לפרוק את זעמם ושייצאו מהישיבה ציטוטים. ייתכן שיימצא מנגנון דיפרנציאלי שיאפשר את העברת הדלק בצורה הדרגתית, אבל אם לא יהיו שינויים דרמטיים ההחלטה צפויה לעבור כי קשה מאוד לסרב לאמריקנים.

16:35 - חה"כ יולי אדלשטיין נגד תקציב המדינה: "עוד לא מאוחר לתקן"

ח"כ יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, טען כי "נעשתה כאן טעות חמורה. פרט לצורכי הלחימה, נכנסו לתוספת התקציב הזה כל מיני דברים חלקם, מאוד קרובים ללבי דרך אגב, שלא קשורים ללחימה. עוד לא מאוחר לתקן".

16:30 - חיסול מחבלים ואמל"ח במסגדים ובתי ספר: פעילות לוחמי הנח"ל בג'באליה

לוחמי צוות הקרב של הנח"ל נלחמו בצפון רצועת עזה וחיסלו מחבלים בקרבות פנים אל פנים בטווח קצר. במהלך הלחימה איתרו הלוחמים נשקי צלפים, מטענים, טילי נ"ט, רקטות ומשגרים במסגד ובבית ספר באזור ג'באליה. כמו כן, הכוחות מצאו פירים מבצעיים, ובהם צלבי קרס שרוססו על הקירות.

16:15 - בצל המלחמה: תקציב המדינה עבר בקריאה ראשונה

למרות חילוקי הדעות הרבים בממשלה, תקציב המדינה עבר בקריאה ראשונה. השר בני גנץ התנגד, השר יואב גלנט התקזז, והשר ניר ברקת (הליכוד) נמנע לאחר שהצהיר: "לא אתמוך בתקציב". 

16:00 - אזעקות בעוטף, בבאר שבע והסביבה - וגם בצפון

התרעות הופעלו בעוטף עזה, בבאר שבע והסביבה - ובצפון, במושב שתולה שבגליל המערבי. לפחות 12 שיגורים זוהו מעל שמי באר שבע. במקביל, דיווחים על קרבות עזים בצפון רצועת עזה.

15:15 - הסתיימה פגישת העדכון הביטחוני של נתניהו ולפיד

אחרי יותר מחודש, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד נפגשו בכנסת לעדכון הביטחוני הקבוע בחוק. הפגישה נמשכה 20 דקות ונערכה בנוכחות המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אבי גיל. הפגישה הקודמת של השניים התקיימה ב-1 בנובמבר. 

14:00 - המטוס ה-200 של ציוד צבאי וחימושים נחת בישראל

נחת בישראל המטוס ה-200 ברכבת האווירית של משרד הביטחון וצה"ל. לפי משרד הביטחון, מפרוץ המלחמה הובאו לישראל במבצעי השטה והטסה יותר מ-10,000 טונות של ציוד צבאי הכולל רכבים ממוגנים, חימושים, ציוד מיגון אישי, ציוד רפואי ותחמושת: "מדובר בתמיכה בתוכניות ההתקפיות ובהמשך הלחימה, על-מנת להבטיח אורך נשימה מבצעי למימוש היעדים". 

13:15 - שיגורים לעבר החרמון, צה"ל השיב באש

צה"ל עדכן כי זוהו כמה שיגורים מלבנון לעבר מוצבים צבאיים בהר החרמון ובאזור ערב אל עראמשה. כוחות השיבו באש למקורות הירי. משעות הבוקר צה"ל תקף באמצעות טנקים וירי ארטילרי בשטח לבנון, כלי טיס תקפו מפקדה מבצעית ותשתית טרור של חיזבאללה. 

13:00 - טיל בליסטי יורט בשמי אילת, פצוע קל מרסיס בעוטף

טיל קרקע-קרקע ששוגר לשטח מדינת ישראל יורט במרחב ים סוף בידי לוחמי ההגנה האווירית, באמצעות מערכת ההגנה לטווח רחוק "חץ". לפי צה"ל, המטרה לא חצתה לשטח ישראל ולא היוותה איום על אזרחים.

מוקדם יותר הופעלו התרעות גם באשקלון ובעוטף, שם מפעל נפגע מרסיסים, וגבר כבן 60 נפצע קל. הפצוע טופל בידי צוות מד"א ופונה לבית חולים עם פציעה בבטן ובהכרה מלאה.

12:30 - בריטניה: תקרית במעורבות כטב"ם בים סוף מול חופי תימן

המרכז הבריטי למעקב אחר תנועת כלי שיט דיווח על תקרית במעורבות כלי טיס בלתי מאויש בים סוף, כ-47 מייל ימי מנמל חודידה שבשליטת החות'ים בתימן. בתחילת השבוע תקפו החות'ים בתימן שלוש ספינות מסחריות וספינת מלחמה אמריקאית בים סוף. 

11:45 - מאות משגרי RPG וטילים ארוכי-טווח: נחשף מצבור אמצעי לחימה ענק ברצועה

צה"ל חשף תיעוד של אחד ממצבורי אמצעי הלחימה הגדולים ביותר שנמצאו מתחילת המלחמה. המצבור אותר בידי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 460 והכיל מאות טילים ומשגרי RPG מסוגים שונים, בהם טילים ארוכי-טווח שכוונו לירי למרכז. נמצאו עשרות טילי נ"ט, מטעני חבלה, רימונים, כטב"מים ורימונים. 

אמצעי הלחימה נלקחו בידי הכוחות, חלקם הופצצו בשטח, וחלקם נשלחו להמשך תחקור. לפי צה"ל, כל תשתיות הטרור נמצאו סמוך למרפאה ולבית ספר בצפון רצועת עזה: "זו הוכחה נוספת לשימוש הציני שעושה ארגון הטרור חמאס בתושבי רצועת עזה כמגן אנושי". 

11:10 - תושבי ח'אן יונס נקראו להתפנות

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פרסם גם היום הנחיות לתושבי רצועת עזה והזהיר כי "ציר סלאח א-דין מהווה שדה קרב". בצה"ל קראו לנוע מאזור ח'אן יונס ורפיח לדיר אל-בלח ומחנות המרכז - דרך רחוב א-רשיד, דרך הים - רחוב א-שהדאא'. בנוסף, הודיעו על הפוגה בלחימה, למטרות הומניטריות באזור א-שאבורה שברפיח בשעות 10:00-14:00, לצורך הצטיידות. 

10:10 - חילופי אש בפעילות צה"ל בשומרון

כוחות הביטחון נכנסו למחנה הפליטים בלאטה שבאזור שכם. במהלך הפעילות התפתחו חילופי ירי, ומחבלים השליכו מטעני נפץ לעבר הכוחות. לפי דיווח ראשוני, לפחות אחד המחבלים נפצע קשה בחזה.

משרד הבריאות הפלסטיני דיווח מוקדם יותר כי שניים חוסלו בכפר טמון ובמחנה הפליטים אל-פארעה שבאזור טובאס, במהלך עימותים עם כוחות צה"ל. בנוסף, דווח על שלושה פצועים פלסטינים במחנה הפליטים א-דהישה שבאזור בית לחם, אחד מהם במצב אנוש. 

9:10 - דיווח: צה"ל עדיין מכתר את ביתו של סינוואר בח'אן יונס

כוחות צה"ל ממשיכים בהרחבת הפעילות בדרום רצועת עזה. בתיעודים שפורסמו הבוקר נראה ההרס בכיכר אבו חמיד שבלב ח'אן יונס אחרי לילה של לחימה. ברשת אל-ערביה דיווחו כי כלי רכב ישראליים מכתרים מאתמול את ביתו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, למרות שלפי הערכות הוא לא מסתתר במקום. 

9:00 - בתה של החטופה ששוחררה חנה קציר: "היא מאושפזת במצב קשה"

כרמית פלטי-קציר, בתה של חנה קציר ששוחררה משבי חמאס, עדכנה בראיון בגלי צה"ל כי אמה מאושפזת במצב קשה. פלטי-קציר ציינה כי אמה נחטפה ללא בעיות בלב, וכעת היא סובלת מבעיות בריאותיות שבעקבותיהן אושפזה.

"מצבה של אמא שלי מוגדר קשה, חלה הידרדרות במצבה בעקבות השבי", סיפרה בראיון. "היא נחטפה ללא בעיות בלב, וכעת היא עם בעיות לב קשות בעקבות תנאים קשים והרעבה". 

8:15 - נתניהו ולפיד יקיימו פגישת עדכון ביטחוני

אחרי יותר מחודש, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד ייפגשו בכנסת לעדכון ביטחוני הקבוע בחוק. הפגישה הקודמת של השניים התקיימה ב-1 בנובמבר. 

7:55 - צה"ל חיסל מחבלים שפעלו ליד בית ספר, הושמדו המשגרים שירו אתמול למרכז

בצה"ל עדכנו כי ביממה האחרונה חיל האוויר תקף כ-250 מטרות ברצועת עזה. אותרו אמצעי לחימה, פירים תת-קרקעיים, מטעני נפץ ותשתיות טרור נוספות. בין היתר הושמדו שני המשגרים שמהם בוצע המטח למרכז אתמול. לצפייה בתיעוד

בפעילות בצפון הרצועה חוסלה חוליית מחבלים שפעלה סמוך לבית ספר בידי כוחות מחטיבת כפיר. הלוחמים מצאו והשמידו פיר תת-קרקעי ותשתיות טרור נוספות שמוקמו באזור. בבית ספר נוסף בצפון עזה נמצאו אמצעי לחימה ותחמושת.

06:00 - הותרו לפרסום שמותיהם של שני חללי צה"ל נוספים

סא"ל (במיל') יוחאי גור הרשברג ז"ל, בן 52 מחוות פיליפ, מפקד יחידת איתור נעדרים באוגדה 98, נהרג בתאונה בדרום הארץ. סמ"ר (במיל') יהונתן מלכה ז"ל, בן 23 מבאר שבע, לוחם שריון בגדוד 82, נפל בקרב ברצועת עזה.

05:00 - דיווחים ערביים: תקיפות ופשיטות של צה"ל בצפון ובדרום הרצועה

באל-ג'זירה דיווחו על הפצצות שנשמעו בעיר ג'אבליה שבצפון הרצועה ועל פשיטות שבוצעו באזור ח'אן יונס, במקביל לתקיפות מהאוויר.

04:10 - היום תתקיים פגישת מנהיגי G7 שתעסוק בין היתר במצב במזרח התיכון

פגישת מנהיגי G7 תתקיים היום בטוקיו, יפן, בהשתתפות וירטואלית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי. מזכיר הממשלה הראשי של יפן עדכן במסיבת עיתונאים כי הישיבה, שתהיה סגורה לסיקור תקשורתי, תעסוק במזרח התיכון, במלחמה באוקראינה ובבינה המלאכותית.

03:05 - בכירה לשעבר באו"ם לממשל ביידן: תשקלו מחדש את הסיוע הצבאי לישראל

בראיון ל-CNN פנתה מרי רובינסון, לשעבר הנציבה העליונה לזכויות אדם של האו"ם, לממשל ביידן: "תשקלו מחדש את הסיוע הצבאי שלכם לישראל". זאת לאחר שאמרה כי התגובה של ישראל לאירועי 7 באוקטובר היא "בלתי פרופורציונלית" ו"לא אנושית".

"אני חושבת שזו בקשה הכרחית", אמרה רובינסון. "אם זה לא יקרה, אז ארה"ב אחראית לבעיה - היא תזוהה עם כל-כך הרבה הרג".

02:42 - נשיאי האוניברסיטאות הגדולות בארה"ב התחמקו מלגנות אנטישמיות

במהלך שימוע בבית הנבחרים, נשיאי אוניברסיטאות מובילות בארה"ב, בהן הרווארד ו-MIT, סירבו לגנות את האנטישמיות הגוברת בקמפוסים מתחילת המלחמה בעזה. הנשיאים סירבו להשיב אם קריאה לרצח העם היהודי מפרה את הקוד האתי, והסתפקו בתשובה "זה תלוי בהקשר".

אליס סטפניק, חברת המפלגה הרפובליקנית ונציגת בית הנבחרים, כתבה בחשבון X שלה (טוויטר לשעבר): "נשיאי האוניברסיטאות מסרבים לגנות קריאה לרצח העם היהודי. זה לא מקובל ואנטישמי - כולם חייבים להתפטר היום".

01:31 - בכירים בממשל האמריקאי ל-CNN: הפעולה הקרקעית המשמעותית בדרום הרצועה צפויה להימשך "כמה שבועות"

גורמים רשמיים בממשל ביידן אמרו לרשת CNN האמריקאית כי הם מצפים שהשלב הנוכחי של התמרון הקרקעי בדרום הרצועה יימשך עד חודש ינואר 2024. אז, ישראל "תעבור לאסטרטגיה צבאית בעצימות נמוכה יותר, שממוקדת בפגיעה במנהיגי חמאס ספציפיים". לפי הדיווח, בכיר בממשל האמריקאי אמר גם כי "הבית הלבן מודאג מאוד מהאופן שבו יתגלגלו הפעולות של ישראל במהלך השבועות הקרובים". לקריאת הכתבה

00:25 - "צהל מצר על פגיעה בחיילי צבא לבנון, האירוע מתוחקר"

צה"ל בהודעה חריגה לאחר תקיפה שבוצעה מוקדם יותר היום בלבנון נגד יעדי חיזבאללה: "חיילים מצבא לבנון נפגעו במהלך התקיפה, הם לא היו יעד. צה"ל מצר על האירוע, והוא מתוחקר".

מוקדם יותר, גורם בחיזבאללה אמר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו-קטארי כי "גבול לבנון היה עד להסלמה צבאית הנרחבת ביותר מאז 8 באוקטובר. כל הפרה והתקפה ישראלית שפוגעת בבתי מגורים, באזרחים, בעיתונאים ובצבא הלבנוני - תיענה בתגובה הולמת".

23:38 - שר החוץ: שללתי את אשרת השהייה של המתאמת ההומניטרית של האו"ם

שר החוץ אלי כהן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "מי שלא גינתה את חמאס על הטבח האכזרי של 1,200 ישראלים, על חטיפה של קשישים ותינוקות, על מעשי התעללות ואונס נוראיים ועל שימוש בתושבי עזה כמגן אנושי - אך מגנה את ישראל, מדינה דמוקרטית שמגינה על אזרחיה - לא יכולה לכהן בתפקיד באו"ם ולא תיכנס לישראל".

23:14 - ביידן: "סירובו של חמאס לשחרר את הנשים שנותרו בשבי הוא מה שהוביל לקריסת הפסקת האש"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס במפגש עם תורמים במסצ'וסטס למלחמה בישראל ולעדויות על אונס ואלימות מינית שביצע ארגון הטרור נגד נשים ישראליות ב-7 באוקטובר. "במהלך השבועות האחרונים, ניצולים ועדים של הפיגועים שיתפו את הדיווחים הנוראיים של אכזריות בלתי נתפסת".

עוד הוא הוסיף: "היה לנו מידע בימים הראשונים לאחר 7 באוקטובר שחמאס ביצע אונס כדי להטיל אימה על נשים ונערות. דיווחים על נשים שנאנסו, שוב ושוב, וגופותיהן הושחתו בעודן בחיים. גופות נשים שחוללו. מחבלים שגרמו כאב וסבל לנשים ולילדות - ואז רצחו אותן. זה מזעזע".

ביידן המשיך לתאר את הזוועות, וקרא: "העולם לא יכול להסיט את מבטו ממה שקורה. זה על כולנו - ממשלה, ארגונים בינלאומיים וחברה אזרחית - לעשות ככל הניתן כדי לגנות את האלימות המינית של מחבלי חמאס".

הנשיא האמריקאי המשיך ואמר: "יש להחזיר את הנשים הללו ואת כל מי שעדיין מוחזק בידי חמאס למשפחותיהן מיד. אנחנו לא מתכוונים לעצור - אנחנו לא נעצור עד שנביא כל אחת מהן הביתה, וזה הולך לקחת הרבה זמן - זה תהליך". 

בהתייחס לסיום הפסקת האש, ביידן הוסיף: "תנו לי להיות ברור: סירובו של חמאס לשחרר את הצעירות שנותרו הוא מה שהוביל לקריסת ההסכם הזה וסיים את הפסקת הלחימה".

23:18 - ליברמן לנתניהו: "מיד עם פרוץ המלחמה הודעתי שאם ראש הממשלה יקרא לי לקבינט המלחמה, אצטרף ללא שיקול-דעת"

ח"כ אביגדור ליברמן אמר בצל הדברים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה שהעניק הערב: "חבל שנתניהו עוד פעם לא ידע, לא שמע ולא ראה. מיד עם פרוץ המלחמה הודעתי שאם ראש הממשלה יקרא לי לקבינט המלחמה, אצטרף ללא שיקול-דעת. לצד זה אמרתי שמיד עם תום המלחמה אפרוש, מאחר שאין לי שום כוונה להיות חבר בממשלת נתניהו או בקואליציה שלו. אני סבור שלאחר המלחמה חייבים להחליף את ההנהגה הקיימת".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12