ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הותר לפרסום: שני לוחמים נפלו, בהם בנו של השר גדי איזנקוט

איזנקוט ויונתן דוד דיטש נהרגו בקרבות ברצועה • שני בכירים במודיעין של חמאס חוסלו • רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל קיימו הערכת מצב בצפון לאחר שחקלאי נהרג מירי נ"ט של חיזבאללה • נתניהו: "אם חיזבאללה יפתח במלחמה כוללת - יהפוך את ביירות לעזה" • צה"ל תקף בתגובה בלבנון באמצעות מסוקים, טנקים וארטילריה • עדכונים שוטפים

גל איזנקוט ז''ל עם אביו / צילום: באדיבות המשפחה
גל איזנקוט ז''ל עם אביו / צילום: באדיבות המשפחה

עדכונים שוטפים 

22:08 - גורם בבית הלבן: "ארה"ב מאמינה שאיראן מעורבת בתכנון, ביצוע ואישור התקיפות של החות'ים"

סגן ראש המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ונתן פיינר, אמר כי "ארה"ב מאמינה שאיראן מעורבת בתכנון, ביצוע ואישור התקיפות של החות'ים על ספינות ישראליות". עוד אמר פיינר כי ארה"ב לא הגבילה את ישראל במועד סיום פעולות הלחימה נגד חמאס בעזה, והוסיף: "אם המלחמה תסתיים כעת, הארגון האיסלאמיסטי ימשיך להוות איום".

20:50 - דיווח: צה"ל תקף בדמשק ובקוניטרה

בתחנת רדיו שמזוהה עם משטר אסד דווח על פיצוצים בדרום-מערב דמשק ובקוניטרה, על פי דיווחים התקיפה - ישראלית, בעקבות הירי לבוקעתא שבצפון הגולן.

20:28 - דובר צה"ל בהצהרה: מתקדמים בשלבי הלחימה, מעמיקים את הלחימה בצפון הרצועה ובדרומה

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי נשא הצהרה הערב ואמר בה כי הלחימה בעזה נמשכת וכי היא עוד ארוכה. "גם בשעה זו כוחות צה"ל פועלים במרכזי הכובד של חמאס ברצועה. אנחנו נמצאים בלחימה עיקשת בכל רחבי הרצועה, מחסלים מפקדים בכירים בחמאס שנמצאים במנהרות ומשמידים תשתיות טרור".

"אנחנו נחושים לפרק את חמאס - אך הדרך עוד ארוכה", הוסיף תא"ל הגרי. "היום נכנסנו יחד לשטח לח'אן יונס. ראיתי לוחמים נחושים, שנלחמים ומטהרים את השטח. אנחנו מחפשים כל קצה חוט לחטופות ולחטופים".

20:18 - בוטלה "צעדת המכבים"

הצעדה שתוכננה להתקיים בעיר העתיקה בירושלים ולעבור דרך שער שכם והרובע המוסלמי, בוטלה. במשטרת ירושלים הוחלט לפזר את הצועדים כבר בנקודת הכינוס לאחר שהפרו את תנאי הרישיון.

20:00 - צה"ל חשף תיעוד ממצלמת גוף שנמצאה על גופת מחבל חמאס

צה"ל חשף תיעוד ממצלמת מחבל חמאס ובו נראים מחבלים זוחלים על הקרקע עם RPG וקלצ'ניקוב, מקימים עמדות טילי נ"ט, ומתבצרים במבנים. "בסגירת מעגל מהירה ואיכותית, החוליה הותקפה בידי כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר, בהכוונת מכלול האש החטיבתי, מידע מודיעיני והלוחמים בשטח", מסר דובר צה"ל. 

19:56 - אזעקות בבוקעתא שבצפון רמת הגולן

19:40 - ראש הממשלה נתניהו משוחח נשיא ארה"ב ביידן

לשכת רה"מ הודיעה כי רה"מ נתניהו משוחח עם נשיא ארה"ב. השיחה בין השניים - לאחר אישור הקבינט את הגדלת מכסת הדלק לעזה, בלחץ ארה"ב.

19:20 - אייל אוזן מגשר הזיו הוא החקלאי שנרצח מירי חיזבאללה

המועצה האזורית מטה אשר הודיעה על הירצחו של אייל אוזן, חקלאי בן 54 תושב קיבוץ גשר הזיו. אוזן נפגע מירי חיזבאללה בצוהריים בשעה שעיבד את אדמתו במטעים, ומת. הלווייתו תיערך הלילה בגשר הזיו: "אנו מחבקים את המשפחה ואת כל קהילת גשר הזיו בשעות קשות אלה", מסרה המועצה.

19:12 - אזעקות בעוטף עזה

18:09 - הותר לפרסום: גל איזנקוט, בנו של השר גדי איזנקוט, נפל בעזה.

דובר צה"ל הודיע כי רס"ר במיל' גל מאיר איזנקוט, בן 25 מהרצליה, לוחם בגדוד 699 בעוצבת 'חצי האש', נפל בקרב בצפון רצועת עזה, וכי רס"ם במיל' יונתן דוד דיטש, בן 34 מחריש, לוחם בגדוד הסיור 6623 בעוצבת 'חוד החנית' (55), נפל בקרב בדרום רצועת עזה.

בנוסף הודיע דובר צה"ל כי שני לוחמים במילואים, לוחם ופרמדיקית מגדוד 53 בעוצבת 'ברק', נפצעו קשה, וכי קצין לוחם מסיירת הנח"ל נפצע קשה. "הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים ומשפחותיהם עודכנו".

17:30 - מחבלים עם RPG נערכו לתקוף לוחמי גולני, ואז חוסלו מהאוויר

דובר צה"ל פרסם תיעוד מפעילות יחידת האיסוף "ניצן" (636) ברצועת עזה שבו מזוהה חוליית מחבלים עם טילי נ"ט ואז מושמדת. החוליה תועדה מתקרבת לכוח של לוחמים מחטיבת גולני, חמושה בכמה טילי נ"ט מסוג RPG, ומבצעת ירי לעבר הלוחמים. "במסגרת פעילותם במרחב בצפון רצועת עזה, זיהו לוחמי האיסוף את חוליית המחבלים, והכווינו אש מדויקת מהאוויר", מסר דובר צה"ל. "כל המחבלים חוסלו בהכוונה ובסגירת מעגלי אש מהירה".

17:24 - הושמדה האוניברסיטה האיסלאמית בעזה

צה"ל תקף את "האוניברסיטה האיסלאמית" בעזה שהקים המחבל השיח' יאסין. בפיצוץ אדיר בשכונת תל אל-הווא בעיר עזה, פוצץ המבנה שהפך עם השתלטות חמאס על הרצועה ב-2006 ל"מוסד אקדמי". המבנה הותקף גם במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014, וכעת הושמד לחלוטין. 

16:48 - השב"כ וצה"ל: חוסלו שני בכירים במערך המודיעין של חמאס

דובר צה"ל והשב"כ הודיעו כי צה"ל והשב"כ חיסלו שני בכירים במערך המודיעין של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. "מטוסי קרב בהכוונת מודיעינית של אמ"ן והשב"כ חיסלו לפני כמה ימים את עבד אל-עזיז רנתיסי, בכיר במודיעין הצבאי של ארגון הטרור חמאס".

"רנתיסי היה אחראי לכל התצפיות של חמאס והשתתף בתכנון הטבח האכזרי של 7.10", הוסיפו בדובר צה"ל. "הוא חוסל בתקיפת חמ"ל מרכזי של המודיעין של החמאס, ויחד איתו חוסל גם פעיל במערך התצפיות בגדוד 'קרארה', אחמד עיוש. בחמ"ל רוכזה תמונת התצפיות מכל הרצועה, והוא שימש נכס אסטרטגי של ממש לניהול הלחימה של ארגון הטרור חמאס, וביכולתו להוציא מתווי טרור נגד לוחמי צה"ל".

16:40 - ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל קיימו הערכת מצב בצפון

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיימו הערכת מצב בצפון. רה"מ נתניהו אמר: "אם חיזבאללה יבחר לפתוח במלחמה כוללת, במו ידיו הוא יהפוך את ביירות ואת דרום לבנון לעזה ולח'אן יונס".

שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד הצפון / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
 שר הביטחון יואב גלנט, ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד הצפון / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

16:10 - עשרות מחבלים נלקחו בשבי ברצועת עזה

בתיעודים שפורסמו מרצועת עזה נראים עשרות מחבלים ישובים על הקרקע אחרי שנשבו בידי לוחמי צה"ל. במקביל, צה"ל כבש את "כיכר פלסטין" שבמרכז העיר עזה, מקום שממנו בחר חמאס להפגין עוצמה ולשחרר חטופים במהלך ההפוגה. 

ראש אמ"ן לשעבר: "אנחנו תלויים בארה"ב אפילו ברמת אספקת התחמושת הבסיסית"
פרשנות |  אמריקה המפולגת מתקשה להגן על ישראל ואוקראינה, שתי "הדמוקרטיות המתגוננות" 
האם מפלגות הימין הקיצוני באירופה נוטשות את ישראל?
אירופה ניצבת מול איום טרור חדש, שהדלק שלו הוא מלחמת ישראל נגד חמאס
המומחה שמסביר: זה מה שישראל צריכה לעשות מול האיום החדש

15:45 - שרון קוניו והתאומות אמה ויולי חוזרות הביתה

התאומות אמה ויולי קוניו בנות השלוש שוחררו יחד עם אמן שרון ממחלקת הילדים השבים בבית החולים שניידר לילדים. השלוש מלוות בידי הצוות הרפואי מאז הגעתן לפני כשבוע וחצי, ויחזרו הביתה ליבנה. 

התאומות אמה ויולי קוניו בנות ה-3 עם בני משפחתן / צילום: דוברות מרכז שניידר
 התאומות אמה ויולי קוניו בנות ה-3 עם בני משפחתן / צילום: דוברות מרכז שניידר

ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת מרכז שניידר, אמרה: "לא פשוט לנו להיפרד מכן, וחשוב לנו שתזכרו שאנחנו פה תמיד עוגן עבורכן כשתצטרכו. תודה על שהייתם אור גדול עבורנו בתוך החושך". 

התאומות אמה ויולי קוניו בנות ה-3 עם בני משפחתן והצוותים במרכז שניידר לרפואת ילדים / צילום: דוברות מרכז שניידר
 התאומות אמה ויולי קוניו בנות ה-3 עם בני משפחתן והצוותים במרכז שניידר לרפואת ילדים / צילום: דוברות מרכז שניידר

14:40 - הרוג מירי נ"ט בגבול לבנון, צה"ל השיב באש

חוליית מחבלים של חיזבאללה שיגרה נ"ט לעבר רכב אזרחי שהיה בשטח חקלאי ליד המושב מתת שבגליל העליון. גבר כבן 60 נפגע מהירי, צוותי מד"א נאלצו לקבוע את מותו בתום פעולות החייאה. צה"ל תקף בתגובה באמצעות מסוקי קרב, טנקים וארטילריה. זו הפעולה הרביעית מהבוקר עליה חיזבאללה קיבל אחריות בגבול. 

14:38 - תיעוד ההרס בח'אן יונס, בכיר מצרי: "עושים מאמץ לחזור להפוגה"
תיעוד מח'אן יונס מראה את ההרס שנשאר במקום אחרי תקיפות צה"ל. במקביל, ראש מערך ההסברה המצרי, דיאא א-רשואן, אמר fh מצרים ממשיכה בניסיונות בלתי פוסקים לקדם עסקת חטופים: "מצרים עושה כל מאמץ עם השותפות כדי לחזור להפוגה בהקדם האפשרי ולהאריך אותה לתקופות נוספות - עד להשגת הפסקת אש כוללת". 

13:50 - 21 מבוקשים נעצרו במבצע מעצרים ביו"ש, ארבעה מהם פעילי חמאס

במהלך הלילה כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו 21 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, בהם ארבעה פעילי חמאס. במבצע של חטיבת מנשה במחנה הפליטים נור א-שמס שבטול כרם, הכוחות עצרו חמישה מבוקשים וחשפו על-ידי כלי הנדסה מטענים שהוטמנו מתחת לצירים בכוונה לפגוע בכוחות. במהלך הפעילות מחבלים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות, שהגיבו בירי.

בכפר דהרייה אותר רובה מסוג קרלו, והוחרמה מחרטה לייצור אמצעי לחימה. בחטיבת עציון כוחות צה"ל, בהכוונה מודיעינית של שב"כ וצה"ל, אטמו הלילה את משרדי הסניף של אגודת הצדקה האסלאמית בכפר בית אומר. משרדים אלה מקושרים לחמאס, ובכספי הארגון מעסיקים ומממנים את פעילי הארגון. 

בכפר אל בירה נאטם בית דפוס שהדפיס חומרי הסתה של חמאס. במהלך הפעילות הושלכו מטענים, ובוצע ירי לעבר כוחותינו, הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי.

בפעילות במחנה הפליטים דהיישה למעצר מבוקשים חשודים השליכו בלוקים, בקבוקי צבע ואבנים על הכוחות, שהגיבו בירי. זוהו פגיעות.

עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,200 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-1,100 מהם פעילי חמאס. 

13:28 - נתפסו ברצועה: קבלות של תכשיטים באלפי דולרים - של הבן של הנייה

דובר צה"ל חשף ממצאים מודיעיניים שנתפסו במהלך הפעילות הקרקעית ברצועת עזה. באחת הפשיטות נמצאו חמש קבלות על שמו של מעאד' אסמאעיל הנייה - בנו הרביעי של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה. הקבלות מעידות על רכישת תכשיטי יוקרה באלפי דולרים מחנויות ברצועת עזה ובקטאר. 

 סכום הכסף של קבלה אחת שווה למשכורת של כמעט שנתיים עבור התושב העזתי הממוצע. הקבלות האלה, ומסמכים מודיעיניים נוספים שנתפסו בפשיטה, מלמדות על הניתוק ועל הפער בין תושבי רצועת עזה להנהגת חמאס. כלל העדויות עברו מיצוי מודיעיני ביחידת האמש"ט (איסוף מסמכים לשולל טכני) של אגף המודיעין. 

12:07 - הותר לפרסום שם של לוחם צה"ל שנפל בקרבות

צה"ל התיר לפרסם היום כי רב-סמל במילואים מאור גרשוני, בן 24 מיקנעם עילית, נפל בקרבות בצפון רצועת עזה. גרשוני שימש כמפקד בגדוד 8173 שבחטיבת עציוני, ונהרג במהלך הלחימה אתמול. 

 הבוקר צה"ל התיר לפרסם שני שמות נוספים של לוחמים שנפלו בקרבות ברצועה: סמ"ר עמית בונצל, בן 22 משוהם; וסמ"ר עלמנאו עמנואל פלקה, בן 22 מקריית גת. 

12:00 - תיעוד מפעילות לוחמי חטיבת צנחנים ברצועה

צה"ל פרסם היום תיעוד מלחימת חטיבת צנחנים ברצועת עזה. בפעילות השתתפו גם לוחמים בגדוד ההכשרה, בשלב האימון המתקדם. בלחימה במרחבי עיסא, רימאל ושיח עג'לין, הלוחמים חיסלו מחבלים, השמידו תשתיות טרור, מחסני אמצעי לחימה ואתרים לייצור אמצעי לחימה וסיכלו עשרות פירים. 

11:55 - תיעוד: המוני עזתים ממתינים בתור לחלוקת מזון ברצועה

סרטון שמתפרסם ממרכז הרצועה מראה איך המוני תושבי עזה ממתינים בתור לחלוקת מזון, מחוץ לסניף אונר"א באזור דיר אל-בלח. זאת, אחרי שאתמול פורסמו תיעודים של תושבי עזה נכנסים למחסן אונר"א ובוזזים ממנו את המזון, לאחר שנשאר במחסן ולא חולק, מה שעורר זעם רב ברצועה. 

תורים ארוכים לחלוקת אוכל מהאו''ם בעזה / צילום: מתוך טיקטוק
 תורים ארוכים לחלוקת אוכל מהאו''ם בעזה / צילום: מתוך טיקטוק

תורים ארוכים לחלוקת אוכל מהאו''ם בעזה / צילום: מתוך טיקטוק
 תורים ארוכים לחלוקת אוכל מהאו''ם בעזה / צילום: מתוך טיקטוק

11:50 - מרגמות נורו על מוצב צה"ל, צה"ל תקף יעדי חיזבאללה

פצצות מרגמה נורו מלבנון בסביבות 11:00 לכיוון מוצב צבאי שנמצא סמוך לקיבוץ מעיין ברוך שבאצבע הגליל. הן נחתו סמוך לשטח חקלאי שבו שהו כמה עובדים, אין נפגעים. צה"ל השיב באש ארטילרית.

בהמשך, צה"ל הודיע כי מטוסי קרב תקפו שורת מטרות של החיזבאללה בלבנון. בין המטרות שהותקפו - תשתיות טרור, עמדות משגר, עמדות צבאיות ומבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה.

זאת, לאחר שהבוקר זוהו מספר שיגורים לעבר מושב מרגליות, ללא דיווח על נפגעים או נזק. גם אז צה"ל תקף בתגובה בוואדי סלוקי שבדרום לבנון, כך על-פי רשת אל-מיאדין הלבנונית. 

11:15 - צה"ל: כך חמאס משתמש באזור ההומניטרי למטרות צבאיות

צה"ל חשף הבוקר בתקשורת הזרה כיצד חמאס משגר רקטות מתוך אזורים הומניטריים לעבר ישראל. בצילומי אוויר מהאזור, הצבא הראה איך אתמול בשעה 16:00 שיגרו מחבלי חמאס 12 רקטות לעבר באר שבע ממשגרים שמוקמו צמוד לאוהלים של אזרחים עזתים שפונו לדרום הרצועה, ובסמוך למתקני או"ם. 

10:00 - אחרי יותר מ-16 שעות: צבע אדום בשדרות ובעוטף

התרעת צבע אדום הופעלה בשדרות, באיבים, בניר עם ובגבים. זאת, אחרי שהאזעקה האחרונה לאזור נשמעה אתמול ב-17:40. ממד"א נמסר כי לא התקבלו דיווחים על נפילות או על נפגעים. 

09:40 - כטב"ם חיסל חוליית מחבלים שיצאה מפיר מנהרה בח'אן יונס

כטב"ם של חיל האוויר זיהה אתמול חוליית מחבלים שהסתתרה במרחב ח'אן יונס. המחבלים יצאו מפיר מנהרה מתחת להריסות מבנה, כאשר אחד מהם אוחז במשגר RPG. לוחמים מצוות הקרב של גדוד 71, חטיבה 55, הכווינו את כלי הטיס שחיסל את המחבלים. 

בתיעוד מהתקיפה ניתן לשמוע את אישור התקיפה בקולות הקשר: "יש לך רשאי ממפקד תא התקיפה, ביצוע על האדם עם ה-RPG". בהמשך, כוחות יהל"ם מצוות הקרב השמידו את פיר המנהרה שממנו יצאו המחבלים. 

08:51 - שליח ארה"ב לאזור: עדיין מחויבים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

שליח ארה"ב לאזור, עמוס הוכשטיין, אמר היום כי ארה"ב עדיין מצפה לראות קידום של הנורמליזציה בין סעודיה וישראל. "שלא תחשבו שאנחנו מאבדים את התקווה, המטרה נותרה זהה - עודנו מחויבים למהלך אזורי", אמר. "המהלך הזה צריך גם להתרחב מעבר ליחסים שאנו מעוניינים לקדם בין סעודיה לישראל". 

08:00 - הלחימה ברצועה נמשכת

צה"ל ממשיך בקרבות נגד חמאס ברחבי הרצועה. במסגרת פעילות אוגדה 98 בח'אן יונס, חוסלו מחבלים, והותקפו על-ידי חיל האוויר עשרות יעדי טרור. כוח של דובדבן מצוות הקרב של עוצבת הקומנדו נתקל בחוליית מחבלים שיצאה מפיר מנהרה, חיסל בהיתקלות שני מחבלים והשמיד את הפיר.

בנוסף, צוות הקרב של חטיבה 460 נלחם במרחב מחנה ג'באליה שבצפון הרצועה. הלוחמים פשטו על מוצב "הביסאן", מוצב צבאי של גדוד מרכז ג'אבליה של ארגון הטרור חמאס. בפשיטה חוסלו מספר מחבלים. כמו כן, הכוחות איתרו רשת מנהרות תת-קרקעיות המובילות מחוץ למוצב, מתחם אימונים ומחסן אמצעי לחימה במרחב המוצב.

נוסף על כך, כוחות זרוע הים, במסגרת סיוע לכוחות הפועלים ביבשה, תקפו תשתיות טרור ומתחמים צבאיים של ארגון הטרור באמצעות חימושים מדוייקים וירי פגזים.

07:40 - הפלסטינים: צה"ל אטם כניסה לבית דפוס ברמאללה - לאחר שהביע תמיכה בטרור

לפי דיווחים בתקשורת הפלסטינית, במהלך פעילות של צה"ל ברמאללה, כוחות הביטחון אטמו את הכניסה לבית דפוס ששייך לאסיר ביטחוני.

"בית העסק הזה תומך בטרור, ולכן נסגר", נכתב בשלט שהוצב על-ידי הכוחות בכניסה למקום. עוד תלו שם לוחמי צה"ל פוסטרים שעליהם נכתב: "חמאס = דאעש". במהלך הפעילות נרשמו חילופי אש בין כוחות צה"ל ובין הפלסטינים.

06:52 - אחרי שעות של שקט: אזעקה במרגליות שבגליל העליון

אזעקה נשמעה במושב שנמצא סמוך לגבול בגליל העליון. מספר שיגורים מלבנון זוהו, לפי שעה לא דווח על נפגעים או נזק. לפי דיווח באל-מיאדין, ערוץ הנשלט בידי החיזבאללה, צה"ל תקף בתגובה לשיגורים בוואדי סלוקי שבדרום לבנון. נוסף על כך, הלילה צה"ל תקף בלבנון בתגובה על השיגורים לעבר ישראל אתמול. 

06:00 - דובר צה"ל הודיע כי שני לוחמים נפלו בקרבות ברצועה 

סמ"ר עמית בונצל, בן 22 משוהם, לוחם וסמל מחלקה בסיירת צנחנים, חטיבת הצנחנים (35), נפל אתמול בקרב במרכז רצועת עזה.

סמ"ר עלמנאו עמנואל פלקה, בן 22 מקריית גת, לוחם ביחידת דובדבן, חטיבת הקומנדו (89), נפטר אתמול מפצעיו לאחר שנפצע בקרב לפני יומיים בדרום רצועת עזה.

בנוסף, בקרב בו נפל סמ"ר עמית בונצל ז"ל, נפצעו שלושה לוחמים במילואים מסיירת צנחנים באורח קשה. לוחם נוסף במילואים מגדוד 7008 נפצע באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. הלוחמים פונו לטיפול רפואי בבית החולים, משפחותיהם עודכנו.

05:36 - גם הלילה צה"ל ביצע תקיפות בלבנון בתגובה על השיגורים לעבר ישראל

05:25 - ארגון זכויות האדם אמנסטי טוען: נעשה שימוש במערכות נשק אמריקאיות בשתי תקיפות ישראליות ברצועת עזה, שגרמו למותם של יותר מ-40 פלסטינים

לדברי אמנסטי, שברי מערכת הכוונה מתוצרת ארה"ב נמצאו בהריסות בתים במרכז הרצועה.

04:35 - ה"וושינגטון פוסט": כך חמאס ניסה "להרדים" את ישראל

לפי העיתון, ארגון הטרור, שנמנע מלירות לעבר ישראל מאז מבצע "שומר החומות", ניסה להציג את הרושם כאילו הוא מעוניין ברגיעה. ה"וושינגטון פוסט" ציטט גורם ביטחון ישראל, שאמר כי פקידי חמאס סיפקו מידע מודיעיני על הג'יהאד האיסלאמי כדי לחזק את הרושם כי הארגון מעוניין בשקט ובשיתוף-פעולה.

02:01 - בהנחיית מלך ירדן: מטוס של חיל האוויר הירדני הצניח שוב סיוע רפואי לרצועת עזה, שמיועד לבית חולים השדה הירדני בח'אן יונס

00:45 - סיוע אמריקאי לישראל נעצר בסנאט

חקיקה אמריקאית לסיוע ביטחוני לישראל ולאוקראינה נחסמה בסנאט, אחרי שלא הצליחה להשיג את הרוב הדרוש. מחוקקים רפובליקנים התנגדו למהלך כחלק ממחאה על מדיניות אבטחת הגבולות של ארה"ב.

00:24 - בנט נגד החלטת הקבינט: "הדלק הוא החמצן של חמאס"

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט: "הכנסת דלק לעזה בעת מלחמה מהווה זריקת אנרגיה לחמאס". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב בנט: "זו שגיאה חמורה, בוודאי כשזה קורה בזמן שהחטופים שלנו מוחזקים בתנאים לא אנושיים, ולא זוכים אפילו לביקור של הצלב האדום". לדבריו, הדלק הוא החמצן של חמאס, ובלעדיו הוא יקרוס.

23:33 - הקבינט אישר את הגדלת מכסת הדלק הנכנס לרצועה

בלחץ אמריקאי, הקבינט המדיני-ביטחוני אישר את הגדלת מכסת הדלק לעזה - בכמות שתיקבע על-ידי קבינט המלחמה. כמות הדלק תעלה בפעימות, וההערכה היא שתגיע בהמשך לדרישה האמריקאית של 180 אלף ליטר - פי שלושה מהכמות היומית עכשיו. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' התנגדו להחלטה.

23:30 - שר החוץ גינה את מזכ"ל האו"ם: "כהונתו היא סכנה לשלום העולמי"

שר החוץ אלי כהן גינה את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ואמר כי "כהונתו היא סכנה לשלום העולמי". כהן כתב בטוויטר כי "‏בקשתו של גוטרש להפעיל את סעיף 99 והקריאה להפסקת אש בעזה מהוות תמיכה בארגון הטרור חמאס ורוח גבית לרצח קשישים, חטיפת תינוקות ואונס נשים. ‏מי שתומך בשלום עולמי, חייב לתמוך בשחרור עזה מהחמאס".

סעיף 99 לאמנת האו"ם נותן למזכ"ל סמכות להתריע בפני מועצת הביטחון על נושא שעלול לערער את השלום והביטחון הבינלאומיים. עקב הפעלת הסעיף, המועצה צפויה להתכנס ביום שישי ב-10:00.

22:00 - גלנט ללוחמים בגבול הצפון: "חושש שחיזבאללה רוצה להגיע לאפשרות מלחמתית"

שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם לוחמי מילואים בגבול הצפון ואמר להם כי הוא "חושש שחיזבאללה רוצה להגיע לאפשרות מלחמתית, ללכת ולהילחם בנו ולדרדר את המצב. אם הוא ילך על האפשרות הזאת, אתם צריכים לתת את הגיבוי. לזה צריכים להיות מוכנים".

"אנחנו נגיע לתהליך הסכמי, כתוצאה מזה שחיזבאללה יבין מה קורה פה, ויש לו זיכרון טוב מאוד עם מה קורה בעזה", אמר גלנט. "כשהוא רואה את התמונה של עזה, הוא מבין שאפשר לעשות את אותה תמונה בביירות. התמונה ברורה לו. זו אפשרות אחת שהיא אפשרות המועדפת. האפשרות השנייה, שאני חושש שחיזבאללה רוצה להגיע אליה, זו אפשרות מלחמתית, ללכת ולהילחם בנו ולדרדר את המצב. זה ייבחן כאשר התושבים יגיעו אחרי שניתן את התנאים המתאימים".

גלנט הבטיח ללוחמים שהוא נחוש לדאוג לחיילי המילואים, בדיוק כפי שהוא "נחוש לחסל את החמאס ולייצר מציאות שונה בצפון", והבהיר כי הוא מחויב להרחבת ההטבות ושיפור התנאים הכלכליים והאזרחיים עבורם.

20:24 - דובר צה"ל: "סינוואר לא נמצא מעל האדמה, התפקיד שלנו הוא להרוג אותו"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "כוחותינו מכתרים את המרחב, ולוחמי הקומנדו מבצעים פשיטות. כוחותינו תוקפים באמצעות מודיעין מדויק. כוחותינו מחסלים מחבלים ומאתרים אמצעי לחימה. במקביל, הלוחמים פועלים בצפון הרצועה. אוגדה 162 ואוגדה 36 מתמקדות בג'באליה ובשג'אעיה. ב-48 השעות האחרונות האוגדות האלה נלחמות בעצימות גדולה מאוד. המחבלים יוצאים מתת-הקרקע ונלחמים בכוחותינו, שמנצחים בקרבות פנים מול פנים, וידם על העליונה".

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי כוחות צה"ל מכתרים את ביתו של יחיא סינוואר ברצועה, הגרי הבהיר כי "סינוואר לא נמצא מעל האדמה". לדבריו, "זה לא המקום לדבר על דברים כאלה. התפקיד שלנו הוא להגיע לסינוואר ולהרוג אותו, אנחנו צריכים לעשות את זה כמה שיותר מהר".

הגרי ציין כי 138 חטופים עדיין מוחזקים בעזה. "תפקיד הצלב האדום הוא לבקר חטופים בכל מקום בעולם ולוודא את מצבם הרפואי", אמר. "אנחנו עומדים על זה מדי יום, אך בסופו של דבר סומכים רק על עצמנו. תפקידנו הוא להשיב את כולם הביתה".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12