בנק ישראל סיים את מכירות המט"ח? מכר רק 300 מיליון דולר בנובמבר

בנק ישראל פרסם היום כי מכר בחודש נובמבר דולרים בהיקף של 300 מיליון דולר בלבד • בחודשיים האחרונים מכר בנק ישראל סך של 8.5 מיליארד דולר והמשמעות היא שהבנק עדיין לא מכר את אפילו מחצית מסכום ההקצאה שלו לטיפול באיזון המטבע, סך של 30 מיליארד דולר

בנק ישראל מכר כ-300 מיליון דולר בנובמבר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר באמצעות Adobe firefly)
בנק ישראל מכר כ-300 מיליון דולר בנובמבר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר באמצעות Adobe firefly)

לאחר שבחודש שעבר מכר בנק ישראל כ-8.2 מיליארד דולר מיתרות המט"ח שברשותו, היום (ה') מפרסם בנק ישראל שבחודש נובמבר מכר 300 מיליון דולר נוספים בלבד. כך, לאחר חודשיים של לחימה מכר בנק ישראל סך הכל כ-8.5 מיליארד דולר בכדי לאזן את שוק המט"ח. בסך הכל נותרו בידי בנק ישראל כ-198 מיליארד דולר, לאחר ששערוך יתרות המטבע הוביל למעשה לגידול בכמות היתרות.

לאן תגיע ריבית בנק ישראל בשנת 2024? גבוה בהרבה ממה ששוק ההון חושב 
בני 36 בממוצע ועם עשרת אלפים שקל בחשבון: הפעילות של הסוחרים העצמאיים בשוק ההון נחשפת 

בנק ישראל, כך עולה, עדיין לא מכר את אפילו מחצית מסכום ההקצאה שלו לטיפול באיזון המטבע, סך של 30 מיליארד דולר. זאת גם לאחר שייצוב המטבע נראה כהושלם. בחודש נובמבר השקל התחזק בכ-9% ובסופו עמד על שער של 3.7 שקלים לדולר אחד, פחות משער הדולר לפני ה-7.10.

יש לציין כי מטרת הבנק במכירת הדולרים לא הייתה לגרום לייסוף במטבע, אלא רק למנוע פיחות חד ולחוסר יציבות בשוק המט"ח המקומי. עם זאת, גם כאשר בנק ישראל לא מכר דולרים בכמויות גדולות, עצם הכרזתו כמעורב בשוק המט"ח הביאה להתמתנות של השוק ולוודאות כי הבנק יספק דולרים לכל דורש ומאזן את הביקוש.

נזכיר, כי בנק ישראל הציע גם עסקאות SWAP בסך 15 מיליארד דולר בכדי לספק נזילות לשוק לצד עסקאות ריפו עם אג"ח כבטוחה. בתכניות אלו לא בוצע שימוש כלל בחודש נובמבר ובחודש אוקטובר בוצע בהם שימוש מינימלי בלבד.

מכירת הדולרים אותה ביצע בנק ישראל מאז פרוץ המלחמה הינה הפעם הראושנה בה הבנק מבצע מכירת דולרים ישירה, מאז החלה מדיניות שער החליפין הנייד בתחילת שנות ה-2000.

האם בנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב?

בנק ישראל לא הודיע כי יפסיק להתערב בשוק במקרה ויראה צורך נוסף בעתיד, אך עצם כמות הדולרים הנמוכה שנמכרה עד כה במקביל לייסוף החד בשקל בחודש שעבר, מגבירים את הסבירות לכך שבנק ישראל יבחן את הפסקת מכירת הדולרים ויתחיל לפעול לאישוש המשק.

הפעילות הכלכלית נפגעה בצורה משמעותית מתחילת המלחמה. אומנם הצריכה הפרטית החלה להתאושש מעט בשבועות האחרונים, אך על פי התחזיות, הצמיחה בישראל צפויה להיפגע באופן משמעותי.

בנק ישראל נמנע עד כה מלהוריד את הריבית בישראל בטענה שפעילותו בשוק המט"ח מנוגדת להורדת הריבית. בבנק המרכזי כן פעלו להקל על המשק וביצעו 'הורדות ריבית נקודתיות' בדמות מתן אשראי בריבית נמוכה יותר, מהלך שגרר עימו גם קיטונות ביקורת. עכשיו, לאחר שנראה שהיציבות הכלכלית חזרה למשק, הציפיות להורדת הריבית כבר בראשון לינואר עלו.