סרס 5 חשמלי: בן הדוד של טסלה מתברר כמציאה

לקרוס אובר החשמלי החדש של סרס הסינית יש ממדים מכובדים, תא נוסעים איכותי, מרווח ומאובזר וטווח חשמלי סביר • תא המטען מוגבל אבל אם המחירים ישרדו את העלאת מס הקנייה, זו עשויה להיות מהבחירות המשתלמות והמרשימות בפלח

סרס 5 חשמלי / צילום: יח''צ
סרס 5 חשמלי / צילום: יח''צ

בשבוע החולף התקיימה בדובאי ועידת האקלים השנתית של האו"ם. באותו זמן, לא הרחק משם, המשיכו כוחות נתמכי איראן בניסיונות להטביע מכליות ולייצר "טרור אקולוגי" בקנה מידה שלא נראה מאז מלחמת המפרץ הראשונה. אבל כמיטב המסורת של האו"ם, "אל תשאל, אל תספר". ההתרחשויות הדרמטיות הללו לא שיבשו את הכנס התרבותי, שבו נדונו הבעיות האקלימיות של העולם בעוד שניים או שלושה עשורים.

גם המשלחת הישראלית המצומצמת שהגיעה העדיפה לעסוק בתוכניות לעתיד ירוק ורחוק, ופחות בהווה האפור, לפחות בכל הנוגע לזיהום תחבורתי. המצגת הישראלית ב־COP חזרה על היעד של "הפחתת 95% מהפליטות של גזי חממה מרכב פרטי עד 2030" וקצב מרשים של חדירת כלי רכב חשמליים פרטיים לישראל.

אבל מישהו שכח להזכיר במצגת המכובדת שישראל היא גם המדינה היחידה במערב שבשנתיים האחרונות העלתה ביותר מפי 3 את מס הקנייה על רכב חשמלי פרטי, ושאחרי ההעלאה הקרובה בינואר המחיר הממוצע של כלי הרכב החשמליים בישראל יהיה מהגבוהים בעולם.

מי שעשוי לשרוד את הטראומה הפיסקאלית הם מותגי רכב סינים, שנוכח עלויות ייצור נמוכות יציעו תמורה טובה לכסף, יחסית, גם במדינות עם מיסוי עוין לרכב חשמלי.

דוגמה טובה הוא ה־5 SERES מבית סוקון הסינית, שנחת כאן עם מפרט מרשים ומחיר חדירה של 214 אלף שקל. ה־5, "SF5" במקור, שייך לשורת דגמים חשמליים המנסים להיות "יותר טסלה מטסלה", אבל אילן היוחסין שלו קרוב יותר לטסלה משל רוב המתחרים.

מותג סרס הוקם בקליפורניה ב־2016 עם מימון סיני ותוכניות לשכפל את ההצלחה ההנדסית והפיננסית של טסלה. זאת באמצעות הקמת מחלקת מחקר, פיתוח ועיצוב בקליפורניה, וייצור שתוכנן להתבצע בארה"ב. המותג גייס את מרטין אברהרד, אחד משני מייסדי טסלה והיו"ר הראשון שלה לפני ההשתלטות של אילון מאסק. אברהרד גם חתום באופן אישי על התכנון ההנדסי של ה־SF5.

אבל מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין קטעה את החלום האמריקאי, ומגפת הקורונה נעצה בו מסמר אחרון. הפרויקט הועבר לסין, שם זכה הסרס 5 להצלחה מכובדת עם גב של Huawei, וכעת, באיחור של כמה שנים, הוא מגיע לאירופה ולישראל.

עיצוב חיצוני

כמו בטסלה, העיצוב נקי ודינמי עם קווי מתאר נוסח "קרוס־אובר קופה", פרופורציות נמוכות־רחבות, חלונות אחוריים דמויי טיפה וזנב נטוי עם פנסים רוחביים, שעיצובו כאילו הושאל מפורשה מקאן. הרכב נראה יקר אם כי העיצוב לא מקורי במיוחד.

פנים הרכב

תא הנוסעים מרשים ביחס לדרגת המחיר. המרחב הפנימי מכובד תודות לרוחב הנדיב ולבסיס גלגלים באורך 2.87 מ'. המושבים הקדמיים נוחים מאוד גם לבעלי מידות חריגות והמושב האחורי יאכלס ברווחה שלושה מבוגרים רחבים וארוכי רגליים. מרחב הראש פחות נדיב מאשר בטסלה Y בשל הגובה המתון יחסית של הרכב, אבל מותיר מספיק מרחב תנועה גם לנוסעים גבוהים.

מערך הפיקוד מינימליסטי עם הנדסת אנוש "טסלאית" אופיינית, כלומר כמעט ללא מתגים פיזיים בסביבת הנהג, למעט על ההגה, והעברת רוב פונקציות השליטה אל מסך המגע. מערכת התפריטים קלה לזיהוי ומאורגנת היטב, אם כי היינו שמחים לשליטה ידנית על מערכות האקלים והקול, שבשימוש תכוף.

לוח מחוונים דיגיטלי די גדול מציג את הנתונים החיוניים בבירור. איכות ההרכבה מרשימה עם בידוד רעשים מוקפד, אם כי זו עדיין לא מרצדס.

מולטימדיה ומצלמות

רמת האבזור ואיכות החומרים גבוהה יחסית למחיר. התא עטוף במשטחי דיפון איכותיים למראה ולמגע, ריפוד העור נאה ונעים ומסך הפיקוד הענק (15.6 אינץ') והדקיק נראה כאילו הושאל מלפטופ יוקרתי. יש גם מערכת קול מכובדת, מושבים קדמיים חשמליים עם עיסוי, דלת אחורית חשמלית, מערך בטיחות אקטיבי די מקיף, מצלמה היקפית ועוד פריטים שלא נפוץ למצוא בפלח המחיר הזה.

גם גג הזכוכית הפנורמי מרשים בגודלו אבל אין לו כיסוי חשמלי נגלל אלא רק וילון ידני נשלף. כמו בטסלה, הוא נוטה לחמם מאוד את התא תחת השמש הקופחת ולאתגר את מערכת המיזוג. לא אידיאלי לרכב חשמלי.

תא מטען

נפח תא המטען, 367 ליטר, מאכזב ביחס לממדים הכוללים ואף שיש תא נוסף של כמה עשרות ליטר מלפנים, זו מגבלה עבור משפחות שוחרות קמפינג או עם כמה עגלות תינוק.

מנוע וצריכת דלק

סרס 5 משווק בישראל עם שתי גרסאות הנעה. הגרסה הבכירה שטרם פגשנו בה מצוידת בשני מנועים, הנעה הכפולה בהספק של 576 כ"ס וזינוק מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.2 שניות. גרסת הבסיס, שאותה לקחנו למבחן, מצוידת במנוע אחורי בודד בהספק 295 כ"ס ובסוללה של 80 קילוואט־שעה עם טווח מוצהר של עד 500 ק"מ ב־WLTP.

התאוצה ל־100 קמ"ש מתבצע ב־6.8 שניות והתחושה היא של מערכת יעילה ולא מרגשת. במצב הרגיל התגובה הראשונית ללחיצה די עמומה. מצב התכנות הספורטיבי מספק תאוצות מכובדות.

על הכביש

טווח הנסיעה בפועל תלוי בשלל משתנים. בקיץ, עם מזגן פועל בעוצמה סבירה, אפשר לצפות לטווח ריאלי של 400-430 ק"מ במסלול שעיקרו כבישים בין עירוניים. בתנאי אקלים קשוחים יותר הטווח הריאלי יקטן.

בפרק הדינמי הנמכנו ציפיות בשל מפגשים קודמים עם חשמליות סינית, שנהיגה בהן הרגישה כמו סימולציית מחשב. הופתענו לטובה: מישהו כייל כהלכה את השלדה של סרס 5 לפי הטעם האירופאי והיא שומרת על קשר סביר בין הנהג לכביש, עם היזון חוזר די מדויק מההגה וכמעט בלי תנודות מרכב מיותרות בפניות הדוקות. עם משקל של יותר מ־2.2 טון לפני נוסעים, זה לא רכב לשעשועי אספלט, אבל הוא לא ישאיר את הנהג מחוץ לתמונה. נוחות הנסיעה סבירה אך מהמורות גדולות יטלטלו את הנוסעים.

מחיר

סרס 5 בגרסה עם הנעה אחורית ורמת אבזור גבוהה נחת בישראל בקיץ בתמחור צנוע של 214 אלף שקל. כעת הוא עולה כ־220 אלף שקל, עדיין משקף תמורה מרשימה לכסף, אפילו בהשוואה לגרסת הבסיס המוזלת של טסלה Y. גרסת ההנעה הכפולה עולה כעת 240 אלף שקל וזה גם מחיר מרשים יחסית לביצועים. אם רמת המחיר הזו תשרוד את הזינוק במס הקנייה בינואר, זו תהיה אחת המציאות הגדולות בשוק. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות:

סקודה אניאק 80

סקודה אניאק 80 / צילום: יח''צ
 סקודה אניאק 80 / צילום: יח''צ

215 אלף שקל עולה גרסת הבסיס עם מנוע בודד של 204 כ"ס. הרכב נוח והאבזור התקני כולל מערך פיקוד דיגיטלי, אך בגרסאות יותר מאובזרות המחיר 250 אלף והלאה


MG MARVEL R

MG MARVEL R / צילום: יח''צ
 MG MARVEL R / צילום: יח''צ

תמורת 199-215 אלף שקל מציע הקרוס־אובר הבכיר של MG ממדים מכובדים. גרסת הבסיס מצוידת במנוע בודד עם 180 כ"ס וטווח של עד 402 ק"מ ב־WLTP