ה"ניו יורק טיימס" בגילויים חדשים על הכסף שמימן את מתקפת חמאס

מפרסום של ה"ניו יורק טיימס" עולה כי הסיוע הקטארי על סך 30 מיליון דולר בחודש לרצועת עזה, תוך אישור ישראלי, סייע למעשה לחמאס לממן את מתקפת ה-7 באוקטובר

אמיר קטאר, שייח' תמים בין חמד אל טאני / צילום: ap, (Vyacheslav Prokofyev, Sputnik
אמיר קטאר, שייח' תמים בין חמד אל טאני / צילום: ap, (Vyacheslav Prokofyev, Sputnik

הסיוע הקטארי בסך 30 מיליון דולר בחודש לרצועת עזה, תוך אישור ישראלי, היה נתון לביקורת במשך תקופה ארוכה בשל ההבנה כי ממון רב מתגלגל לחמאס במקום לאזרחים. כעת, מפרסום היום (א') של ה"ניו יורק טיימס" עולה כי למוסד הגיע מידע כי קטאר מעבירה כספים לגדודי עז א-דין אל-קסאם. יוסי כהן, בתקופתו כראש המוסד, קרי עד 2021, כבר חשב כי המימון באישור ישראל יוצא משליטה, ומחליפו דדי ברנע התנגד באופן גורף למימון קטארי לרצועה. אך בכל זאת, מאות מיליוני דולרים מדוחא המשיכו להגיע לחמאס. 

בליץ ראיונות ומשלחת לעזה: מה התוכנית של קטאר לרצועה 
הכסף והקשרים שהפכו את קטאר למתווכת בין ישראל לחמאס

בדיווח צוין כי המענקים הקטאריים היו חלק מהקונספציה שהייתה קיימת בהנהגה הפוליטית, הצבאית והמודיעינית בישראל כי חמאס לא מעוניינים במלחמה כוללת. אולם הכסף הקטארי, שנצבע לכאורה כסיוע הומניטרי, סייע למעשה לחמאס לממן את מתקפת ה-7 באוקטובר.

לצד נתיב זה, הופעל נתיב מקביל שבאמצעותו קטאר סייעה לזרוע הצבאית של חמאס דרך קרן, כך לפי מקורות שמסרו את הדברים ל"ניו יורק טיימס". בכיר קטארי הכחיש את הפרטים, אבל זו הבנה מודיעינית ישראלית גורפת כי כך פעלו בכירי דוחא. 

המענק הקטארי, במקור, היה אמור לכלול סולר בסך 10 מיליון דולר בחודש כדי להאריך את משך שעות החשמל שמספקת תחנת הכוח בעזה, 10 מיליון דולר לרכש דלקים ממצרים ו-100 דולר ל-100 אלף משפחות ברצועת עזה. לא מן הנמנע כי 10 מיליון דולר בחודש שהופנו למראית-עין למשפחות נזקקות, הפכו ל-10 מיליון דולר לחמאס מדי חודש.

בדיווח גם צוין כי שבועות ספורים לפני מתקפת ה-7 באוקטובר, ברנע נפגש עם בכירים קטאריים בדוחא. באחת מפגישותיו נשאל ברנע "האם ישראל מעוניינת שהמענקים הקטאריים ימשיכו", והוא המשיך בקו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וענה בחיוב.