התפטרותה של נשיאת האוניברסיטה מעוררת סערה בארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המורה לתורה של נשיא ארגנטינה יהיה שגריר המדינה בישראל, הסערה על חופש הביטוי שיצרה התפטרותה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה - ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

1התפטרותה של מגיל: פגיעה בחופש הביטוי?

התפטרותה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, בעקבות עדותה על אופן הטיפול בקריאות אנטישמיות, הניעה ויכוח סוער על מגבלות חופש הביטוי, נכתב אמש בוושינגטון פוסט. "מחוקקים רפובליקאים, שטענו בשנים האחרונות שבתי הספר היוקרתיים ביותר באמריקה הם גם המוסדות המנותקים ביותר במדינה, היו להוטים במיוחד לצייר את האוניברסיטאות כמוקדים של רטוריקה שמאלנית זועמת שבהן אידיאולוגיות ליברליות נסבלות, בעוד נקודות מבט שמרניות מושתקות", נכתב. 

בעוד שרבים חוגגים את המהלך של אוניברסיטת פנסילבניה, אחרים כינו את התפטרותה של מגיל פגיעה בחופש הביטוי, וחזו שהיא תסכן את זכויות הסטודנטים והפרופסורים לומר את דעתם. צוין כי מנהיגי האוניברסיטאות פועלים כעת כדי למצוא איזון בין קידום דיונים פתוחים בקמפוס והבטחת בטיחות הסטודנטים והסגל.

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת האנה נתנזון וסוזן סברלוגה: לקריאת הכתבה המלאה

2סיפורה של כרמל גת

אמש הביא הסאנדיי טיימס את סיפורה של כרמל גת המוחזקת בעזה, שהיתה ככל הנראה ברשימה המשוחררים האחרונה אך לבסוף נותרה בעזה. "יש הרבה הסברים לשאלה למה השלב הבא לא התרחש בפועל. אנחנו לא בטוחים. זה מה שגורם לנו לדאוג עוד יותר", אמר בן דודה גיל דיקמן. "הסיפור שמספר דיקמן על גורלה של גת אופייני למשפחות רבות שבעזרת עדי ראייה, סרטונים, דברי צה"ל ועדויות חטופים משוחררים מתקשים לחבר את הקצוות סביב מה שקרה לקרוביהם, או אפילו רק לדעת אם הם עדיין בחיים", נכתב. 

מתוך הסאנדיי טיימס, מאת ריצ'ארד ספנסר: לקריאת הכתבה המלאה

3סקר הסכסוכים המזוינים השנתי

הכתבה הנקראת ביותר בבלומברג הבוקר מתארת "תמונה עגומה של אלימות גואה באזורים רבים", ושל "מלחמות עמידות באופן כרוני בפני השלום". הכתבה מגיעה לאור המהדורה האחרונה של סקר הסכסוכים המזוינים השנתי שפרסם השבוע המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בלונדון, שלפי ממצאיו, "אינו צופה הרבה שלום לקראת החגים". הסקר - המתייחס לסכסוכים אזוריים ולא לעימות המעצמות בין סין, רוסיה, ארה"ב ובעלות בריתה - מתעד 183 סכסוכים לשנת 2023, המספר הגבוה ביותר מזה שלושה עשורים, נכתב. בין השאר, הסקר מדגיש את "העקשנות כמאפיין המגדיר את נוף הסכסוך העולמי העכשווי", ומציין כי "קבוצות חמושות שאינן מדינתיות, שחמאס בעזה הוא רק הבולט ביותר מביניהם, ממלאות תפקיד בולט". 

מתוך בלומברג, מאת מקס הסטינגס: לקריאת הכתבה המלאה

4המורה הפרטי לתורה יהיה שגריר ארגנטינה בישראל

המורה הפרטי לתורה של נשיא ארגנטינה בדרך להיות שגריר ארגנטינה בישראל. אמש דיווח "לה נסיון" הארגנטינאי כי חאבייר מיילי, שבתקופה האחרונה כבר הספיק להבהיר את הזיקה שלו לישראל, מינה כעת את רבו, אקסל ווהניש, לתפקיד שגריר ארגנטינה בישראל. צוין כי בעבר הנשיא התייחס אליו כאל יועצו בראיונות שונים: "הוא המדריך הרוחני שלי", אמר ל"טיימס אוף ישראל" לפני מספר שבועות. 

מצוין כי בעזרתו של ווהניש החל מיילי להתעסק בלימוד תורה, וכי "הידע החדש שלו בא מיד לידי ביטוי במרחב הציבורי". כך, בכמה ראיונות הוא "נשמע מכניס ביטויים הרומזים לכתבי קודש קנוניים שונים של היהדות, ואף אמר שאם יהפוך לנשיא, נסיעתו הראשונה תהיה לישראל וכי כוונתו היא להעביר את שגרירות ארגנטינה מתל אביב לירושלים, בדיוק כפי שעשה נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-2017", נכתב.

מאמר מערכת מתוך לה נסיון: לקריאת הכתבה המלאה