יהודים, מוסלמים ושגרירים באירוע תמיכה בענף הזית הישראלי

המלחמה פגעה בין היתר גם בענף הזית הישראלי, בשל מחסור בעובדים וקירבה לקו הגבול • אירוע מיוחד שיזם פארק עתידים תל אביב הוקדש ל"עץ השלום", לחקלאים וליצרנים • ישראל מתגייסת

יריד התמיכה למען יצרני ענף הזית בישראל / צילום: רוני יואל
יריד התמיכה למען יצרני ענף הזית בישראל / צילום: רוני יואל

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מאז פרוץ המלחמה ניצב ענף הזית הישראלי בפני אתגרים משמעותיים, ביניהם מחסור חמור בכוח־אדם, קושי להפיק ולמכור את שמן הזית, וכן בעיות בטיחות במרחב המטעים, לאור העובדה שחלקם הוכרזו כשטח צבאי סגור.

ישראל מתגייסת | מציינים חודשיים לפרוץ המלחמה: אלפים יצאו להתנדב ברחבי הארץ
ישראל מתגייסת | המתנדבים שמתקינים מצלמות רכב אזרחיות על טנקים
ישראל מתגייסת | דואגים ליום שאחרי: המיזם שמקדם עסקים קטנים בעוטף

"ההשפעה של המלחמה על ענף שמן הזית מתבטאת בעיקר במחסור בפועלים, לצד חוסר היכולת של הפועלים הקיימים לעבוד בחלקות הסמוכות לגבול", מספר ד"ר מאזן עלי, יצרן זית מוסלמי ותיק מהגליל ויו"ר ועדת איחוד שמן הזית. "ירידה בייצור מובילה להגברת היבוא של שמן הזית, וזה עלול לגרום לירידה באיכות השמן שמשתמשים בו בארץ".

ההפתעה הקולומביאנית

עלי היה בין משתתפי יריד תמיכה בחקלאי הענף שהתקיים בשבוע שעבר בפארק עתידים תל אביב, בארגונם של הרשות לפיתוח הגליל ומועצת ענף הזית. לדבריו של שחר איילון, יצרן שמן זית שהשתתף גם הוא באירוע, כבר היום ניתן לראות את ההשפעה של המשבר במדפי הסופר. "השמן שמגיע מחו"ל יקר יותר, והוא גם לא תמיד עומד בתקני האיכות בישראל. המחירים יעלו, וצריך למצוא את הדרך להוזיל אותם ולעשות שיתופי־פעולה".

לאירוע הגיעו גם עשרה שגרירים ונציגים דיפלומטיים ממדינות כמו צ'כיה, גאוגרגיה, אתיופיה, וייטנאם ועוד. בין אלה נמנה גם הקונסול הקולומביאני, שלמרות העמדה הפרו פלסטינית של מדינתו - שהורתה לשגריר לשוב הביתה - בחר להגיע ולהפגין תמיכה. השגריר אף הסתובב בין הדוכנים ורכש מהתוצרת הגלילית.

שגרירת צ'כיה, שנכנסה לתפקידה שבועות ספורים לפני פרוץ המלחמה, סיפרה כי היא מנצלת את ההזדמנות לסייע לישראל, בין היתר בהסברה על החטופים בעזה ובהבאת דיפלומטים ליישובי העוטף כדי שיראו את שרידי הטבח של 7 באוקטובר.

במסגרת היריד, עלי ואיילון העבירו למשתתפים סדנת טעימות. "הסברנו להם על המהות של הענף, עץ זית הוא עץ השלום, סמל לאהבה בין העמים. זה מה שאנחנו צריכים לדאוג ולעבוד למענו", ציין ד"ר עלי.

"כידוע אנחנו נמצאים כעת בתקופה שבה אין אהדה גדולה כלפי ישראל בעולם", מסביר אייל גרין, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב את הרציונל מאחורי האירוע. "יש חשיבות מכרעת להסברה על מה שאנו כעם וכמדינה חווים. בפארק עתידים תל אביב חיפשנו דרך לסייע למגזר העסקי, שחלקו נמצא במצוקה בעקבות המלחמה וגם לתרום את חלקינו בהסברה.

"הרשות לפיתוח הגליל הביאה לידיעתנו את המשבר של ענף הזית, ואין כמו חג החנוכה כדי לעזור ליצרני הענף. מדובר בענף בינלאומי, ולכן החלטנו להביא שגרירים כדי לספר את מה שעובר עלינו כמדינה דרך סיפורו של ענף הזית. זה כבר יריד התמיכה הרביעי שאנו מקיימים לטובת סיוע למגזרים עסקיים בצפון ובדרום".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אור שלום

הארגון, שבימי שגרה מטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מחזקת הוריהם על ידי רשויות הרווחה, תורם ללוחמי ולוחמות צה"ל תיקים עם ציוד רלוונטי ללחימה בשטח כמו גם ציוד טיפולי. מעל 1,000 תיקים כבר הועברו ל לחיילים, ביניהם גם 110 מבוגרי הארגון בסדיר ובמילואים.

למשימת אריזת הציוד בתיקים התגייסו ילדי וילדות המעונות המשפחתיים של הארגון. בכדי להמשיך ולמסור עוד תיקים ללוחמים, הארגון מגייס תרומות באתר ייעודי.

הזמנת תיקים כולל משלוח ליחידות, פלוגות או גדודים ספציפיים - רק מ-20 יחידות ומעלה, ובכפולות של 10. הזמנת תיקים בודדים - באיסוף עצמי בלבד מבית יהושע או במשלוח על חשבון המזמין.

לתרומות: https://my.israelgives.org/he/fundme/TALL

להזמנות: מתנאל ליברמן, 054-2626613, או Liberman.matanel@gmail.com

קרן מולדת ונירלט

חברת הצבע שמפעלה שבקיבוץ ניר עוז נשרף בשבת השחורה, תרמה כ-250 ליטר צבע לפרויקט האומנותי "קירות מדברים" שבו 26 אמנים יצרו מוזיאון רחוב של ציורי קיר העוסקים במאורעות ה-7 באוקטובר. הציורים מוקמו בפסאז' במוקד אזור הבילוי והאמנות בעיר התחתית בחיפה, ובסמוך לשער הנמל המשמש מעבר לאלפי תיירים. הפרויקט הוא יוזמת קרן מולדת, אשר פועלת לתמיכה ומיגון העורף ולהסברה ישראלית בארץ ובעולם.

פרויקט ''קירות מדברים'' / צילום: הראל עציון
 פרויקט ''קירות מדברים'' / צילום: הראל עציון

עובדי הכנסת

לכבוד חג החנוכה החליטה הנהלת הכנסת, יחד עם ועד העובדים, לחלק מתנה ייחודית המורכבת משמונה פריטים שנרכשו מבעלי עסקים קטנים בעוטף. בין אלה נמנים הלחם של בארי, עוגיות מאופקים ורקפות מאשקלון.

מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר נרתמו מאות מעובדי הכנסת לסייע לתושבים המפונים, בין היתר בתרומות ציוד, הפעלות לילדים בבתי המלון, הפקת מסיבות בת ובר מצווה וימי הולדת, סיוע בקטיף חקלאי בדרום ועוד.

YNOW

בקהילה הכלכלית YNOW עבדו על ספר המוקדש לכל מה שיש לדעת כדי לרכוש את הנכס הראשון להשקעה, ובעקבות המלחמה ערכו אותו מחדש והוא הודפס תחת השם "נלחמים ומשקיעים גרסת הנדל"ן". חברי הקהילה ביקרו בכ-30 בסיסים ברחבי הארץ, וחילקו כ-3,500 ספרים במתנה.

בנוסף לספר, הקהילה פותחת מחזור מיוחד של תוכנית הכשרת משקיעי נדל"ן ללא עלות לכל החיילים והמילואימניקים שקיבלו את הספרים. בשבוע הבא תימשך חלוקת הספרים.

לאתר הקהילה: https://www.ynow.co.il

אסיה

המעצבת הישראלית אסיה תתרום כ-3,000 פריטי אופנה בעיצובה בשווי כולל של 1.5 מיליון שקל בחנות פופ-אפ במתחם meex שרונים למפונות הצפון והדרום.

מאז תחילת הלחימה, נאלצה אסיה להשהות את פעילות הסטודיו שלה לשמלות כלה וערב, הממוקם בגן יבנה. לאחר חודשיים של פעילות התנדבות שונות, החליטה לתרום את קולקציית הקיץ והחורף שלה לשנת 2022-23 במלואה לנשים מפונות מיישובי הדרום והצפון.

החנות תפעל בתאריכים 12-15.12.23 או עד גמר המלאי. הפריטים יימסרו בחינם, לפי הצגת תעודת זהות.