רפורמה באו"ם והפסקת אש בעזה: האינטרסים של קטאר נחשפים

שורת בכירים עלתה לרגל לקטרר לכבוד פורום דוחא, שהתקיים השבוע בצל המלחמה בעזה • על סדר היום: החלשת כוחה של ארה"ב באו"ם ולחץ בינלאומי על ישראל לקידום הפסקת אש קבועה

מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרש (משמאל) ואמיר קטר, תמים בן חמד אל־ת'אני בפגישה במהלך ימי פורום דוחה / צילום: Reuters, Amiri Diwan of the State of Qatar
מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרש (משמאל) ואמיר קטר, תמים בן חמד אל־ת'אני בפגישה במהלך ימי פורום דוחה / צילום: Reuters, Amiri Diwan of the State of Qatar

בדוחא, בירת קטאר, מתכנס בימים אלו "פורום דוחא", הכינוס השנתי של האמירות המפרצית העשירה, שעומד השנה בסימן המלחמה בעזה. שורת בכירים בארגונים בינלאומיים המסונפים לאו"ם, ראשי מדינות ושרי חוץ מהמזרח התיכון, עיתונאים וחוקרים ממכוני מחקר ומאוניברסיטאות הנתמכות חלקית על ידי קטאר התכנסו בתחילת השבוע, בתנאי הפאר המאפיינים את החיים באמירות, לשורת דיונים על המצב במזרח התיכון ובעולם בכלל, וברצועת עזה בפרט.

בין איראן לחות'ים: כך הפכה סעודיה לאחת הנפגעות של המלחמה בישראל 
"כיבוש ציוני בקפריסין": העלילה האנטישמית שרצה בטורקיה לפני ניסיון הפיגוע האיראני 

קטאר משקיעה חלק גדול מההון שלה (המדינה היא יצואנית הגז הגדולה ביותר בעולם, עם עסקאות אספקה חתומות לעשרות שנים קדימה מול אירופה וסין במקביל) בגיבוש "כוח רך", לפי תפיסה ייחודית שלה, מסבירים מומחים למדינה. הדבר כרוך, בין היתר, בהשקעה במכוני מחקר בינלאומיים כ"ועידת מינכן לביטחון", "מכון ברוקינגס" ו־"המועצה האטלנטית", למשל על ידי "רכישת הזכויות" להקמת מכונים בדוחא.

בנוסף, קטאר גם משקיעה ישירות ובעקיפין באוניברסיטאות העילית במערב, כולל בליגת הקיסוס האמריקאית ובבריטניה. אוניברסיטאות כמו ג'ורג'טאון האמריקאיות מוושינגטון מפעילות סניף מקומי בדוחא, למשל. זאת, לצד השקעות ישירות בחברות ובארגונים שהן סמלים לאומיים במדינות שונות, כמו "הרודס" בבריטניה, "דויטשה בנק" בגרמניה או מועדון הכדורגל "פריז סן ז'רמן" בצרפת.

"הרפורמות הנדרשות במנגנון האו"ם"

הוועידה השנתית של האמירות, "פורום דוחא", היא המקום שבו כל ההשקעות הללו מיתרגמות לניסיון לקדם את סדר היום הרצוי מבחינתה. מאמצים אלו נתמכים מן הצד על ידי ערוץ הטלוויזיה אל ג'זירה, זרוע נוספת של קטאר הדואגת ליחסי ציבור טובים לאמירות ולביקורת נוקבת מול יריביה ומתנגדיה מנגד. כוחה בעולם הערבי גדול.

כך, למשל, הרשת מקדישה בימים האחרונים דיווחים רבים לסוגיית "הצורך בעיצוב מחדש של מועצת הביטחון", אחרי שהווטו האמריקאי טירפד בשבוע שעבר קריאה להפסקה אש בעזה. במקביל, הנושא נדון על הבמה בשלל פאנלים. "האם אנחנו רוצים מועצת ביטחון שמשותקת בגלל מדינה אחת?" תהתה עיתונאית מאל־ג'זירה בראיון עם בכיר באו"ם.

"השנה אפשר לראות שנושא 'הרפורמות הנדרשות במנגנון האו"ם' - שם מעורפל מספיק לרצון להחליש את האחיזה האמריקאית לטובת ישראל - דובר יותר בוועידה", אומר ל"גלובס" אריאל אדמוני, דוקטורנט החוקר את קטאר באוניברסיטת בר אילן. "גם קובעי מדיניות וגם חוקרים 'עצמאיים' מהמפרץ דנו בנושא. הסוגייה כבר עלתה בעבר, אבל נפילת ההחלטה במועצת הביטחון רק המחישה שוב את הצורך בכך".

"באופן כללי", מסביר אדמוני, "הנושאים העולים בפורום דוחא עומדים בקנה אחד עם מדיניות קטאר במגוון תחומים". לדבריו, "כבר יותר משלושה עשורים שקטאר פועלת לארח כינוסים מכל הבא ליד, מתוך הנחה שהדבר מושך את תשומת הלב אליה. 'פורום דוחא' שנוסד עוד ב־2003 נועד לחבר אלמנט זה עם פעלתנותה בשדה האקדמי ומכוני המחקר", הוא אומר.

לשים קץ ל"פשעים הנוראיים"

סדר היום של הוועידה השנה מראה, כי קטאר דואגת לשמור על הקשר לסוגיה הפלסטינית, ולחזק את ההשפעה שלה על הנעשה ברשות ובעזה, בין היתר כמנוף לחץ מול המדינה החזקה ביותר באזור, ישראל. ראש ממשלת הרשות מוחמד שטאייה, הוזמן ובנאום שנשא אמר כי חמאס יכול להיות "שותף משני" בשלטון בעזה. "אני לא בעד הדיבורים על חיסול חמאס", אמר.

עוד לפני כן מנהיג קטאר, האמיר תמים בן חמד אל־ת'אני, העניק את הפרס השנתי של הכינוס לאונר"א, ארגון הסיוע לפליטים פלסטינים של האו"ם, שניצב במרכז מחלוקת בין ישראל לבין המערב בנוגע לתפקידו ולקשריו עם חמאס. פיליפ לצאריני, העומד בראש הסוכנות, אמר לבאי הפורום כי המצב בעזה הוא "החמור ביותר בו נתקלתי מימי". גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש עלה לרגל לדוחא ונאם בפני באי הפורום, כשהוא קורא לשים קץ ל"פשעים הנוראיים" הנעשים נגד הפלסטינאים, לדבריו.

בנוגע לעסקת החטופים בה מילאה קטאר תפקיד מפתח, בין היתר בגלל לחץ אמריקאי והעובדה שקודמה עסקה "הומניטרית" שכללה שחרור נשים וילדים בלבד, ישראל הואשמה בכך שההפצצות וחידוש הלחימה "לא מקרבים אותנו לעסקה נוספת".

בעוד האמריקאים הצטרפו להכרזה הישראלית כי היה זה חמאס שהפר את ההסכם, כשסירב לשחרר נשים מרשימה שאליה התחייב, דוחא נמנעה מלומר דברים זהים. "תמיד צריך שני צדדים כדי להוביל להסכם", אמר על הבמה ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א־רחמן בן ג'אסם אל־ת'אני. "לצערנו", הוסיף, "אנחנו לא רואים כעת את אותה נכונות שראינו בשבועות הקודמים".

פן נוסף של הפעילות הקטארית שהתבטא בוועידה השנה הוא הדגש על הארגונים הבינלאומיים. המדינה נחשבת לתורמת גדולה של ארגון הבריאות העולמי ומיוצגת בוועד המנהל שלו. הארגון מסר בראשון כי מערכת הבריאות בעזה "על סף קריסה, וכורעת על הברכיים" וכי יש לחתור להפסקת אש קבועה.

הארגונים השונים, מכוני המחקר, העיתונאים והבכירים שהופיעו בפורום דוחא, יצרו לחץ לכיוון הפסקת אש קבועה בעזה. הדיבורים עסקו יותר בטענות לכך שישראל "מבצעת ג'נוסייד" בעזה, מאשר באחריות חמאס לאירועים. לצד הקריאות לרפורמה במועצת הביטחון של האו"ם "כדי שיהיו לה שיניים", והאזהרות מפני אסון הומניטרי בעזה, קטאר מסמנת היכן נמצאת הסולידריות והאינטרסים שלה, אך בכסות בינלאומית יוקרתית.