אחרי המבצעים של נובמבר: שוב ירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי

בשבוע התשיעי של מלחמת "חרבות ברזל", בין התאריכים 3-9 בדצמבר, ההוצאות בכרטיסי אשראי חזרו להתכווץ, והן עומדות על כ-7.6 מיליארד שקל - נתון הנמוך בכמעט 16% משבוע ממוצע מתחילה השנה • ההוצאות בענפי ההלבשה וההנעלה חזרו לרדת, רשתות המזון חזרו לעלות

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock
קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

ההפוגה בלחימה הסתיימה, ימי הקניות של נובמבר עברו, והישראלים הפחיתו את ההוצאות בכרטיסי האשראי. בשבוע התשיעי של מלחמת "חרבות ברזל", בין התאריכים 3-9 בדצמבר, ההוצאות בכרטיסי אשראי חזרו להתכווץ, והן עומדות על כ-7.6 מיליארד שקל - נתון הנמוך בכמעט 16% משבוע ממוצע מתחילה השנה. זאת לפי נתוני חברת שבא, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. לשם השוואה, בשבוע ממוצע - שלא בתקופת המלחמה - עמדו ההוצאות בכרטיסי אשראי על כ-9 מיליארד שקל. 

הפסקת האש ומבצעי סוף השנה הגדילו את מכירות נובמבר ב־35%
בלו פריידיי סייע למכירות הקמעונאיות, אך הן נמוכות בהשוואה לשנה הקודמת

צריך לציין כי בשבוע השמיני למלחמה ההוצאות היו גבוהות מהממוצע ועמדו על כ-10 מיליארד שקל, בהשפעת ימי ה"בלו פריידי" שנמשכו לאורך השבועיים האחרונים של נובמבר. מדובר בירידה של כמעט 25% לעומת השבוע הקודם - יותר מ-2.5 מיליארד שקל. כאמור, התחדשות המלחמה, תחושות הכאב שאופפות את המדינה והפחתת ההנחות והמבצעים שחלקם ניתנו בשיעורים חדים, הובילו את הציבור לצאת פחות לקניות. 

ירידה בהלבשה והנעלה, עלייה ברשתות המזון

אם נצלול לנתונים, ההוצאות בענפי ההלבשה וההנעלה חזרו לרדת אחרי מבצעי נובמבר. הציבור הוציא על ביגוד כ-516 מיליון שקל, ירידה של למעלה מ-10% משבוע ממוצע. זאת אחרי שבשבוע של ימי הקניות נרשמה עלייה של 2.5% משבוע ממוצע, וסך ההוצאות עמד על 590 מיליון שקל.

בענף החשמל והאלקטרוניקה עדיין נרשמו הוצאות גבוהות מהממוצע, עם עלייה של 1.4%, וסך ההוצאות עמד על 542 מיליון שקל.

גם רשתות המזון חזרו לעלות, עם עלייה של 2.6% משבוע ממוצע במהלך השנה - כך שהציבור הוציא כמעט 1.2 מיליארד שקל בקניות בסופרים. זאת אולי בעקבות חג החנוכה והאירוחים, שהיו צנועים יותר בצל המלחמה. עדיין ההוצאות לא מתקרבות לאלה שנרשמו בשבוע הראשון של המלחמה, כשהפניקה הובילה את ציבור הצרכנים להוציא כמעט 1.7 מיליארד שקל ברשתות השיווק.

"זה היה ברור וטבעי שהשילוב בין סיום מבצעי הקניות של חודש נובמבר וחידוש הלחימה בדרום ובצפון יובילו גם לירידה בהיקף ההוצאות באשראי", אומרת טלי הולנברג, סמנכ"לית שיווק, פיתוח עסקי ומכירות של שבא. "למרות הירידות שאנו רואים בענף ההלבשה וההנעלה, ישנם ענפים שמגמת ההתאוששות בהם נמשכת, ומדובר בתחום החשמל והאלקטרוניקה ובכל ענפי המזון".