על סף משבר הומניטרי: המדינה שהולידה איום חדש על ישראל

פילוג חברתי ואתני חריף, מדיניות מוניטרית מפוצלת והשתלטות חות'ית על הנפט, שיכול היה לשפר קצת את התמונה - אלה רק חלק מהגורמים שהורסים את כלכלת תימן • ד"ר יואל גוז'נסקי, המכון למחקרי ביטחון לאומי: "החות'ים רודנים ומושחתים, והביאו עוד עוני וצרות"

טאיז, תימן / צילום: Shutterstock
טאיז, תימן / צילום: Shutterstock

המורדים החות'ים ביצעו ביום רביעי את מתקפתם הימית השישית בתוך פחות מחודש. לאחר ששני טילים שוגרו לעבר המכלית Ardmore Encounter, ששטה עם דגל איי מרשל. רצף האירועים האחרון גרם לכך שהתפיסה הרווחת בישראל היא כי תימן היא החות'ים, אבל המציאות - במיוחד במקרה של תימן - סבוכה הרבה יותר.

בעקבות מתקפות החות'ים: הדרישה שהעביר המל"ל לנמלים
בגלל החות'ים: צים מייקרת באופן מיידי את ההובלה מאסיה
החות'ים שיגרו טילים לעבר מכלית בבעלות חלקית של עידן עופר

החות'ים שולטים, בראש ובראשונה, בבירה צנעא, במרבית החוף המערבי של תימן (הים האדום), כולל עיר הנמל המשמעותית חודיידה, ובצד המערבי של הגבול עם ערב הסעודית. זהו אומנם רק כשליש משטחה של תימן, אבל הוא מכיל כ־70%-80% מהאוכלוסייה.

מנגד, מי ששולטים על באב אל-מנדב, שער היציאה מהים האדום למפרץ עדן, הם "איסלאח", שחולשים גם על כל מחוז מהרה במזרח המדינה. כלומר, כל הגבול עם השכנה עומאן נמצא בשליטתם, וכן החלק המזרחי של הגבול עם ערב הסעודית. בד בבד, מקורביהם של הסעודים, שמזוהים עם האחים המוסלמים, שולטים על שטחים שונים במרכז תימן.

 

הגוף השלישי והמשמעותי במדינה הוא מועצת המעבר הדרומית ששולטת בחלק הארי מהחוף הדרומי של תימן, בעיר הנמל המשמעותית עדן ובאי האסטרטגי סוקוטרה, שנמצא ביציאה אל האוקיינוס ההודי. הקשר הקרוב בין איחוד האמירויות למועצת המעבר הדרומית הביא לכך שמאז הסכמי אברהם, היו ישראלים שהגיעו לבקר באי. שמה של מועצת המעבר הדרומית בא לרמז על מטרתה: חידוש מדינת דרום תימן, שהייתה קיימת מ-1967 עד האיחוד עם הצפון ב-1990.

סוגיה משמעותית שמשפיעה על מלחמת האזרחים שמתחוללת במדינה מ-2015, אף שמאז אפריל האחרון שוררת הפסקת אש שבירה, היא הדמוגרפיה. 65% מהאוכלוסייה הם סונים ו-35% שיעים-זיידים. ביניהם, החות'ים, שבט שהיה מסוכסך עם הממשלה המקומית ונהנה מחסות איראנית מאז 2009, עת טהרן החלה לספק להם אמצעי לחימה בהיקפים גדולים.

החיבור האיראני-חות'י "טבעי" ברמת הקשר השיעי, אבל האיראנים אינם זיידים, אלא ג'עפרים. מבחינת שני הצדדים, מדובר כאן בסיטואציה של Win Win: החות'ים נהנים מאמל"ח, והאיראנים נהנים מהשפעה במסגרת ציר ההתנגדות שלהם בתימן. יתר השליטים בשטחי תימן הם סונים, כאשר "איסלאח" מזוהים עם האחים המוסלמים.

 

"זו המדינה הערבית הכי ענייה והכי מאוכלסת בחצי האי ערב", אומר לגלובס ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב. "תימן מורכבת מערב רב של שבטים עם אינטרסים רבים, שחלקם עשו הסכמים. השיטה של החות'ים היא ליצור הסכמים עם כוחות אחרים, כמו למשל הנשיא לשעבר עלי עבדאללה סאלח, שבסוף רצחו אותו".

ד"ר גוז'נסקי מסביר כי מי שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כשולטת בתימן היא מועצת נשיאות, שמונה שבעה-שמונה אנשים, כולל הבדלנים ואיסלאח. "מאז הפסקת האש, הם במו"מ עם החות'ים על הסדר ארוך-טווח. לחות'ים יש אינטרס כיום להראות שהם כוח אזורי, לא רק כוח תימני, וכך לחזק את מעמדם מול הסעודים".

התרסקות של 50% בתמ"ג הריאלי בעשור

מלחמת האזרחים נותנת את אותותיה בכלכלת תימן, שממילא חלשה מאוד, בהתחשב בעובדה כי ענף החקלאות מהווה כ-73.5% מהכנסות האוכלוסייה וכ-54% מהמשרות. המדינה הייתה עשויה ליהנות מהכנסות נפט, לו החות'ים לא היו שולטים על אזורים שופעי נפט, כולל חלקים ממחוז מארב. למעשה, במקום שאזרחי תימן ייהנו מהכנסות הנפט, החות'ים נהנים מהם, בעזרת תעשיית הברחות נפט אדירה דרך נמל חודיידה.

עדות לפוטנציאל הלא ממומש כיום של תעשיית הנפט התימנית מתקבלת מכך שקצב ההפקה ב-2001 עמד על כ-450 אלף חביות ביום, וצנח עד כדי כ-51 אלף חביות ביום בשל מצור שהטילו החות'ים על הענף. כך, לפי קרן המטבע הבינלאומית, התרסק ענף הנפט, שהיווה עד פרוץ מלחמת האזרחים כ-63% מהכנסות המדינה, בשנת 2014.

בשנה שעברה, בעקבות רגיעה במלחמה, חלה צמיחה ריאלית של כ-1.5%. ועדיין, לפי הבנק העולמי, בשנים 2022-2011 חלה התרסקות של התמ"ג הריאלי בכ-50%. בחישוב התמ"ג לנפש, הוא עמד ב-2014 על כ-1,557 דולר, וכיום הוא כ-677 דולר.

השנה צפויה התכווצות חוזרת של התמ"ג הריאלי בכ-0.5%, שנובעת מגורמים שונים, בהם המשבר החברתי שעדיין קיים במדינה והאינפלציה הגבוהה. קשה מאוד לקבל נתוני אינפלציה שמשקפים את המצב בתימן, משום שהמדינה מפולגת, ומתאפיינת בפערים חברתיים קיצוניים, בין 75% מהאוכלוסייה שמתגוררים בכפרים ובין תושבי ערים, וכן יש אזורים מבודדים שבהם קשה הרבה יותר להשיג סחורות מבאזורים אחרים. לפי הערכות, ברמדאן האחרון, במרץ-אפריל, מחירי בשר, אטריות, מיצים וגז בישול התייקרו באזורים מסוימים במדינה בכ-30% ביחס לרמדאן ב-2022.

אחד האתגרים המשמעותיים שניצבים בפני הכלכלה התימנית הוא "מלחמת המטבע" - פשוטה כמשמעה - שמתרחשת בין הצדדים. מאז 2016, לאחר שהחות'ים השתלטו על צנעא, שבה נמצא הבנק המרכזי של תימן, ניסתה ממשלת תימן להעביר את הבנק המרכזי - ואת השליטה על המדיניות המוניטרית - לעדן. אלא שממשלת תימן החלה לצבור חובות - וכדי להתמודד איתם, היא התחילה להדפיס כסף. הדפסת הכסף הזו הביאה, כמובן, לזינוק חד באינפלציה בתימן.

מטבע שעובר פיחות בעדן ונותר יציב בצנעא

עם זאת, החות'ים הודיעו שהם לא יקבלו את השטרות החדשים, מה שלמעשה יצר מדיניות מוניטרית מפוצלת: מטבע שעובר פיחות משמעותי בעדן, אל מול מטבע שנותר יציב בצנעא. לפי הבנק העולמי, המדיניות המוניטרית המפוצלת מעמיקה את הפערים הכלכליים בין האזורים - והאינפלציה הגואה מחריפה את המשבר ההומניטרי החמור ממילא בתימן.

מי שמתמודדים עם ההשלכות הם האזרחים, כאשר לא פחות מ-14% מהם מובטלים. יתרה מכך, לפי האו"ם, בתימן קיים אחד מהמשברים ההומניטריים החמורים בתבל, שבמסגרתו כ-80% זקוקים לסיוע הומניטרי כדי להביא אוכל הביתה. אותם האזרחים גם סובלים מכך שיותר משליש מהבתים, בתי הספר, בתי החולים ומתקני המים והסניטציה במדינה נחרבו במהלך מלחמת האזרחים.

הם גם מתמודדים עם השפעות ההתחממות הגלובלית, שמביאה למדבור גובר במדינה. לפי הערכות, כ-97% מהקרקעות החקלאיות במדינה נתונות לאיום של הפיכה לשממה. סביר להניח כי מרבית תושבי תימן היו שמחים משלום, שלפי הערכות היה מזניק את התמ"ג ב-6%, אבל במדינה המשוסעת ברמה ההיסטורית - כבר אין ציפיות.

"תימן היא מדינה מרוסקת, שהתחילה במקום נמוך. הייתה המדינה הכי ענייה, והפכה לענייה ומסכנה יותר", מסכם ד"ר גוז'נסקי. "השלטון החות'י הוא רודני, הם מושחתים ולא הביאו ברכה לתימן. הם הביאו עוד עוני וצרות. אני מקווה מאוד שהסכם סעודי-חות'י ייצא לפועל, המלחמה בתוך תימן תיפסק - והחות'ים ייסוגו מהבירה. זה מנגנון שיחליש את הקשר בין החות'ים לאיראן".