מה הפיצוי על רכב פרטי שגויס למלחמה

צה"ל גייס אלפי כלי רכב מאז החלה המלחמה • מה גובה הפיצוי שמגיע לבעלים הפרטיים, מתי הוא מתקבל ומי ישלם על נזק? • שאלת היום, מדור חדש

מה הפיצוי על רכב פרטי שגויס למלחמה / צילום: Shutterstock
מה הפיצוי על רכב פרטי שגויס למלחמה / צילום: Shutterstock

מגוון רחב מאוד של כלי רכב פרטיים ומסחריים גויסו מתחילת המלחמה בתוקף פקודות לשעת חירום.

שאלת היום | איך ניתן להשפיע על דירוג האשראי האישי שלי
שאלת היום | אילו הזדמנויות נוצרו בשל ביצועי החסר בשוק המקומי 

גובה דמי השימוש משתנה בהתאם למחירון שמפורסם על ידי משרד הביטחון ומתעדכן מדי פעם. על פי המחירון מ־23 בנובמבר דמי השימוש על רכב פרטי קטן נעים בין כ־88 שקלים ליום, 107 שקלים ליום לרכב נוסעים משפחתי, 154 שקלים ליום לרכב נוסעים מסחרי סגור, דוגמת ברלינגו וכו', 218 שקלים ליום לרכב פרטי לשבעה נוסעים ועד 304 שקלים ביום לג'יפ. טנדרים ורכבי עבודה מקבלים החזר גדול יותר, כ־445 שקלים ליום. על אוטובוס זעיר, ורבים מהם גויסו, מקבלים כ־735 שקל ליום ואילו המחירים על משאיות יכולים להגיע עד כ־1,261 שקלים ליום.

מבדיקה שערכנו דמי השימוש די מקבילים ל"מחירי השוק האזרחי" של השכרה קצרת טווח של כלי רכב דומים. אולם אלו הם מחירים שאותם גובים בדרך כלל משוכרים מוסדיים ולא מלקוחות פרטיים, שמשלמים הרבה יותר. כמו כן התשלום של המדינה לא מגלם את אובדן ההכנסה של בעל הרכב במקרה של כלי רכב, שמשמשים לייצור הכנסה דוגמת משאיות, מוניות, כלי צמ"ה וכו'.

על פי התקנות של משרד הביטחון אם כלי הרכב גויס לתקופה שאינה עולה על 35 ימים דמי השימוש ישולמו לבעלים בתוך 30 ימים משחרור הרכב. אם הרכב גויס לתקופה שעולה על 35 יום דמי השימוש ישולמו בתוך 30 ימים מיום גיוס הציוד עבור התקופה שעד התשלום, ולאחר מכן ישולמו תשלומים חודשיים אחת לחודש. על דמי השימוש יתווספו ריבית והצמדה עד ליום התשלום בפועל.

כלי רכב רבים סופגים נזקים בעת היותם מגיוסים, חלק מפגיעות מלחמתיות ואחרים בשל נסיעה בדרכי עפר, שימוש יתר במנוע, העמסת יתר, תאונות וכדומה.

גובה הפיצויים לבעלים של רכב שניזוק או הוגדר בתור "אובדן גמור" ייקבע על ידי משרד הביטחון על פי דעת חוות שמאי (אזרחי) בתוך 30 יום מקבלת המסמכים הדרושים, כלומר בעל הרכב צריך לקחת אותו למוסך פרטי, בהנחה שהרכב עוד בר נסיעה, לקבל הערכת שמאי במוסך, לתקן אותו על חשבונו, להגיש קבלות ולחכות להחזר, שיגיע תוך 30 יום מהיום שאושר לו סכום הפיצוי. בעל הרכב רשאי להגיש ערר על גובה הפיצויים.