באיחוד האמירויות קושרים בין שיקום עזה לפתרון שתי המדינות

מדינת המפרץ העשירה מתמקדת ביום שאחרי המלחמה ומציעה לסייע בבניה מחדש ושיקום של רצועת עזה רק במידה ותוצג לה מפת דרכים בערבות אמריקאית לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני

שגרירת האמירויות באו''ם, לנה נוסייבה, נאמה למועצת הביטחון של האו''ם לאחר שהצביעו נגד ההצעה לסיום הסכסוך בין ישראל לחמאס במטה האו''ם / צילום: Reuters, MIKE SEGAR
שגרירת האמירויות באו''ם, לנה נוסייבה, נאמה למועצת הביטחון של האו''ם לאחר שהצביעו נגד ההצעה לסיום הסכסוך בין ישראל לחמאס במטה האו''ם / צילום: Reuters, MIKE SEGAR

איחוד האמירויות הערביות דוחף לכיוון מאמץ בינלאומי לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כשהדיונים עוסקים בשאלה מי ישקם את עזה וישלוט בה, לאחר שתגמר המלחמה בין ישראל וחמאס.

פרשנות | ביידן ונתניהו קוראים את סקרי דעת הקהל האיומים זה של זה - ומסירים את הכפפות
על סף משבר הומניטרי: המדינה שהולידה איום חדש על ישראל
הסכם בוועידת האקלים של האו"ם: השימוש בדלקי מאובנים יצומצם

האמירויות, מדינה ערבית עשירה בנפט במפרץ הפרסי, תתנה כל תמיכה פוליטית ופיננסית לשיקום תשתיות רצועת עזה  בגיבוי אמריקאי לפתרון שתי המדינות, כך אמרה לוול סטריט ג'ורנל שגרירת האמירויות לאו"ם, לנה נוסייבה.

"המסר הולך להיות מאוד ברור: אנחנו צריכים לראות תוכנית ישימהנלפתרון שתי המדינות, מפת דרכים רצינית, לפני שנדבר על היום שאחרי ועל שיקום התשתיות של עזה", אמרה נוסייבה, בריאיון ביום שלישי.

ארה"ב והאמירויות בעד פתרון שתי המדינות

ממשל ביידן אמר שהוא תומך בפתרון שתי המדינות. הממשל דחה קריאות לכך שישראל תפסיק להילחם בעזה לפני שתשיג את מטרתה לחסל את חמאס, שהוביל מתקפה רצחנית ב־7 באוקטובר בה נרצחו יותר מ־1,200 אנשים בישראל, רובם אזרחים.

נוסייבה אמרה שהאמירויות, שותפה ביטחונית של ארה"ב שבשטחה נמצא בסיס חיל אוויר אמריקאי עם 5,000 חיילים וביססה יחסים רשמיים עם ישראל ב־2020, שיתפה את עמדתה באופן פרטי עם הצדדים בסכסוך. כעת המדינה מפרסמת בפומבי את עמדתה על כך שהמלחמה צריכה להביא לסיום של הסכסוך הנרחב יותר וייסודה של מדינה פלסטינית עצמאית.

"מפת הדרכים היא: הישראלים והרשות הפלסטינית וקבוצת מדינות שיש להן כוח השפעה על שני הצדדים יושבים סביב שולחן ואומרים, 'זה הפתרון שאנו עובדים לקראתו. כאן מתחילה העבודה. זה לוח הזמנים, והוא מתחיל היום", אמרה.

נוסייבה, שסבה היה דמות פלסטינית מוכרת במנדט הבריטי, אמרה שקבוצת המדינות צריכה לכלול מדינות כמו מצרים וירדן, שלשתיהן גם גבולות משותפים וגם הסכמי שלום עם ישראל, לצד מדינות ערביות אחרות שיש להן יחסים עם ישראל, מדינות אירופאיות וכמה מדינות עם רוב מוסלמי מהארגון לשיתוף פעולה איסלאמי.

אחת ההצעות שישראל העלתה לדיון לגבי השליטה בעזה לאחר סיום המלחמה כללה חיילים מצבאות ערב וממדינות מוסלמיות שישהו פיזית ברצועה, תסריט שהממשלות באיזור דחו. גם לא ברור איזה מבנה יהיה לרשות הפלסטינית ברצועה, לאחר שחמאס שלט בה.

הסכם שלום כולל יכול גם ליצור הזדמנות להכרה איזורית בישראל, כולל על ידי ערב הסעודית. לפני התקפות 7 באוקטובר, שתי המדינות היו בשיחות בתיווך אמריקאי שהתמקדו בהכרה סעודית בישראל בתמורה למכירת נשק אמריקאי לסעודיה, ערבויות ביטחוניות מצד ארה"ב וסיוע בבניית אמריקאי תוכנית גרעין אזרחית.

הדיונים האלה, שכעת הוקפאו, בנויים על הסכמים שתווכו ב־2020 על ידי ממשל טראמפ - ומוכרים כהסכמי אברהם - ובמסגרתם גם איחוד האמירויות הערביות וגם בחריין קיימו יחסים דיפלומטיים עם ישראל. בעקבותיהן הצטרפו מרוקו וסודאן.

בחודש שעבר, ממשלות ערביות ומוסלמיות, כולל איראן וסוריה, שלחו נציגים לבירת ערב הסעודית ריאד, כדי לדון בהפסקת אש קבועה בעזה, שם נהרגו בינתיים במלחמה כמעט 19 אלף אנשים, כולל נשים וילדים רבים. משלחות בהובלה סעודית של שרי חוץ ממדינות ערביות ומוסלמיות, אחר כך נסעה בין הבירות של המדינות שהן חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם, וסיימה בנסיעה לוושינגטון בשבוע שעבר, שם נפגשה עם מזכיר מחלקת המדינה, אנטוני בלינקן.

 האמירויות מגנה את מתקפת חמאס אך קוראת לסיום הכיבוש

המלחמה בעזה מכניסה את איחוד האמירויות לעמדה לא נוחה. המדינה מבקשת לאזן בין מחויבותה המוצהרת לפלסטינים והסימפתיה הציבורית לשאיפותיהם לסיים את הכיבוש הישראלי, לבין הקשרים החדשים שלה עם ישראל ותמיכתה בארה"ב באיזור.

האמירויות גינתה את מתקפות 7 באוקטובר של חמאס כ"הפרה רצינית וחמורה". המדינה גם כינתה את המערכה הישראלית בעזה לא אנושית, והיא קוראת להפסקת אש, כולל במועצת הביטחון של האו"ם, שם המושב שלה כחברה לא קבועה מסתיים החודש.

ביום שני, נוסייבה ארגנה נסיעה לגבול מצרים־עזה עם נציגים של החברות הקבועות במועצת הביטחון, במטרה להדגיש את חשיבותה של הפסקת אש הומניטרית.

מאז שהחלה המלחמה, שלחה האמירויות ציוד הומניטרי בשווי עשרות מיליוני דולרים, כולל מצרכי מזון בסיסיים וציוד לאוהלים. המדינה פינתה אלפי ילדים פלסטינים לטיפול רפואי בשטחה, ושבוע שעבר פתחה בית חולים שדה בתוך רצועת עזה בגלל שמערכת הבריאות המקומית נמצאת בקריסה.

לאחר מלחמות קודמות בעזה, איחוד האמירויות הערביות ומפרציות עשירות אחרות נכנסו לתמונה לשיקום עזה. כמות הנזק וההרס במלחמה הנוכחית גדולה יותר מכל מה שהיה בעבר.

מבחינת איחוד האמירויות הערביות, המלחמה, שנמשכת כבר למעלה מחודשיים, היא "רגע של נקודת מפנה", אמרה נוסייבה. ללא מפת דרכים לפתרון שתי מדינות, "אנחנו לא הולכים להיות כל כך מושקעים בשיקום, וגם בישראל תהיה לזה השפעה. לא לשם חשבנו שיפנו פני הדברים כשחתמנו על הסכמי אברהם".