מדד המחירים מאותת על הורדת ריבית בקרוב, אך הכלכלנים חלוקים

מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע את הצפי המוקדם כאשר קצב האינפלציה השנתי ירד ל-3.3% • לנוכח ההפתעה במדד עולה השאלה, האם בנק ישראל יפחית את הריבית כבר בהחלטת הריבית הקרובה? • הכלכלנים הבכירים מסבירים

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר הפתיע את התחזיות המוקדמות והצביע על ירידה חדה בקצב האינפלציה. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.3%, כאשר מתחילת השנה עלה רק ב-3.1%. רק מעט מעל יעד בנק ישראל (3% ברף העליון).

מדד נובמבר הפתיע לטובה: האינפלציה ירדה לקצב שנתי של 3.3%; מחירי הדירות משלימים ירידה שנתית של יותר מאחוז 

הירידות הפתיעו את האנליסטים השונים במשק, שציפו לירידות מתונות בקצב האינפלציה השנתי ל-3.5%-3.7% בלבד. המשמעות של הירידה החדה באינפלציה היא שההערכות כי בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית במשק גדלו, דבר שעתיד להתחיל ולאושש את הכלכלה הישראלית, שנפגעה כתוצאה מהמלחמה.

הרכיבים העיקריים שירדו החודש הם רכיב הדיור שירד ב-0.4%, רכיב הנסיעות לחו"ל שירד ב-5.7% והפירות הטריים שירדו ב4.8%, מגנד נרשמה עליה בירקות הטריים ובמזון.

מה חושבים הכלכלנים בשוק על המדד המפתיע?

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות מוסר כי "סעיף הדיור, שהיה מחולל אינפלציה עד לפני 3 חודשים, מושך מאז את האינפלציה כלפי מטה. זה השינוי המרכזי. לא זו בלבד, התייקרות חוזי השכירות בקרב דיירים מתחלפים האטה מ-8% לפחות מ-5% והדבר מאותת על סעיפי דיור מתונים, יחסית, גם בהמשך". זו נקודה חשובה, שכן סעיף זה מהווה 26% מהמדד.

כמו כן, "בארבעת החודשים האחרונים ירדה האינפלציה לקצב שנתי של 2.3% ובנק ישראל אמר לאחרונה כי הוא מייחס למדידה זו חשיבות", מוסיף מנחם.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר, מוסר כי ההפתעה העיקרית במדד הגיעה מסעיף "נסיעות לחו"ל" אשר ירד ב- 5.7% (לעומת הצפי שלנו לירידה של 3.8%). בנוסף, למרות המחסור במחירי הירקות, חלה עליה מתונה בלבד של 0.7% בסעיף זה. מחירי השירותים (למעט שירותי דיור) עלו ב- 0.1% בלבד והתמתנו ל- 4.2% שנה אחורה (מ- 4.3% לפני חודש)".

האם בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה?

המדד נותן אינדקציה חשובה לקראת החלטת הריבית בעוד שבועיים ב-1 לינואר. כץ מוסיף שבשל צירוף "הפתעת המדד כלפי מטה בנובמבר, בשילוב עם נימה מאד יונית מכיוונו של הפד, מגבירה את הסיכוי להורדת ריבית בתחילת ינואר, זאת במידה ושע״ח של השקל יישאר פחות ויותר יציב".

הפד, שהותיר את הריבית במשק האמריקאי על כנה ביום רביעי האחרון אותת בחיוב לשווקים כי הוא מתחיל לשקול את הורדות הריבית בארה"ב, ואף צופה 3 הורדות ריבית בשנה הבאה (אחת יותר ממה שסבר בחודש ספטמבר). בנק ישראל עוקב אחר הנעשה בשווקים בעולם ובאופן מסורתי פועל בתיאום עם החלטות הפד. כך שהצפי להורדות הריבית בארה"ב תורם לסנטימנט המקומי.

גם מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים מסכים כי סביר להניח שבנק ישראל יוריד את הריבית במשק ברבע אחוז ויעמיד אותה על שיעור של 4.5% כבר בהחלטת הריבית הקרובה. עם זאת, שפריר אומר כי למרות ההערכות בשווקים, שתמחרו ערב פרסום המדד 85 אחוז סיכוי להורדת ריבית בכל אחת משתי הפגישות הקרובות, הוא "עדיין מעריך כי בנק ישראל יימנע מהורדת ריבית נוספת בחודש פברואר, אך אין ספק כי הסיכוי לכך גבר השבוע".

לעומתם, מנחם אומר שיש לזכור כי בנק ישראל בוחן גם גורמים נוספים, "כמו שערי החליפין של השקל (שהיו די תנודתיים מפרוץ המלחמה) והמדיניות הפיסקאלית, השנויה במחלוקת".

מנחם מדגיש כי אמנם המדד הפתיע לטובה, אך בחינת מכלול הנתונים עדיין לא תגרום, להערכתו, לבנק ישראל למהר עם הורדת הריבית. יום ההודעה הינו ה-1/1/2024 ואמורה להיכלל בו תחזית כלכלית מעודכנת, שתיתן מושג לגבי כוונות בנק ישראל בהמשך.

בתחזית המקרו כלכלית של בנק ישראל מהחודש שעבר, ציינו בחטיבת המחקר כי הריבית הצפויה בסוף השנה הבאה תעמוד על טווח של 3.75%-4%, עם זאת השווקים סוברים כי הורדות הריבית תהיינה חדות יותר והריבית תרד אף ל-3.25% (תחזיות לפני המדד הנוכחי). כך, נושאים רבים עומדים על הפרק לקראת הורדת הריבית ובנק ישראל יצטרך לקחת אותם בחשבון לפני שיעשה זאת.