היזם ששכל את בנו במלחמה נרתם להקמת חברות בארץ ולהנצחת הנופלים

יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, שכל את בנו, ירון, לוחם בסיירת הנח"ל • כעת הוא מגייס משקיעים זרים לטובת השקעות בחברות ישראליות, שינציחו את הנופלים והנרצחים בדרכים שונות

יזהר שי בלונדון, במצגת - בנו של יזהר, ירון, שנפל ב־7 באוקטובר / צילום: יוזמת Next October
יזהר שי בלונדון, במצגת - בנו של יזהר, ירון, שנפל ב־7 באוקטובר / צילום: יוזמת Next October

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

יזהר שי, שר המדע והטכנולוגיה לשעבר, והמשקיע דב מורן, מי שהמציא את הדיסק און קי, הגיעו בשבוע שעבר ללונדון כחלק ממשלחת של בכירים בהייטק ובכלכלה הישראלית, על מנת לגייס משקיעים זרים לטובת השקעות בחברות ישראליות. שי הציג את היוזמה בראשה הוא עומד, "אוקטובר הבא" (Next October), שמטרתה לייצר צמיחה כלכלית באמצעות חדשנות, ובמקביל לשמר את זכרם של הנופלים והנרצחים במלחמת אוקטובר. בנו של שי, ירון, היה לוחם בסיירת הנח"ל, ונפל ב־7 באוקטובר.

ישראל מתגייסת | סוכנת הביטוח שגייסה רופאים לטפל במפונים ובחיילים בשטח
ישראל מתגייסת | יוזמה חדשה: מנכ"לים בכירים במשק ילוו בעלי עסקים בקווי העימות
ישראל מתגייסת | יזמי ההייטק שהקימו קרן הון סיכון חירום לסטארט-אפים צעירים

במסגרת היוזמה, יותר מ־1,400 חברות הייטק קיימות - לצד סטארט־אפים חדשים שיקומו בחסותה - ייקחו על עצמם להנציח נופלים ונרצחים בדרכים שונות, זאת בהתאם ליכולת של כל חברה ותוך התחשבות בסיפוריהם הספציפיים של הקורבנות. "לקחנו על עצמנו ביוזמת 'אוקטובר הבא' לקשר בין סטארט־אפים מקומיים למשקיעים, כשהדגש הוא על משקיעים זרים, מלונדון, מארה"ב וגם משאר אירופה", אומר שי לגלובס. "הרעיון הוא להצהיר בפני משקיעים בינלאומיים שאפשר וכדאי עכשיו להשקיע בישראל".

שי מסביר כי ביוזמה "מתמקדים בחברות בשלבים מוקדמים, ואפילו חברות שעדיין לא קמו. אנחנו לא קרן השקעות אלא אלה שעושים את החיבורים, כמובן בהתנדבות וללא תשלום". לדבריו, "יש לנו גם תוכניות העשרה, מאות מנטורים שנרשמו, מאות קורסים שונים ובכללי, ישנה תמיכה מאוד רחבה של האקוסיסטם הישראלי".

"המסר הישראלי לעולם"

שי מספר כי עד כה צברה היוזמה הצלחה. "יצרו איתנו קשר הרבה אנשים והרבה חברות. יש לנו כרגע צוות של עשרות מתנדבים. המנהל של הצוות הוא אופיר שי, הבן שלי, שעובד לילות כימים לקדם את היוזמה, וגם להנציח את אחיו".

לדבריו, יותר מ־150 סטארט־אפים כבר פנו ליוזמה. חברות רבות מהן עוסקות בפתרונות פינטק, בינה מלאכותית ושיפור חקלאות. "החברות לא מתעסקות במלחמה, אלא במציאת פתרונות לעולם טוב יותר - זה בדיוק המסר שלנו, המסר הישראלי לעולם".

ניתן ליצור קשר דרך המייל: Info@nextoctober.org

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

זר תקווה
היוזמה מטעם קרן כדר, שמטרתה העלאת המודעות להשבת החטופים והנעדרים, מתרחבת אל ארה"ב. במסגרת המיזם, קרן כדר רוכשת אלפי זרים צהובים, ומציעה אותם למכירה לציבור הרחב. הסכום שמשולם עבור הזרים עובר כולו כתרומה למען מאבק בני משפחות החטופים. הצבע הצהוב מסמל את הקריאה להחזרת חטופים ושבויים.

בניו יורק הצטרפו מתנדבים של קרן כדר אל הפגנה של מטה המשפחות מול ביתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, וחילקו מאות זרים. במיאמי, נערכה פעילות התרמה בבי"ס היהודי פוזנק, במסגרתה מאות זרים צהובים חולקו לתורמים. ד"ר אברהם כדר, מייסד קרן כדר לתרבות אמנות ומדע: "המיזם מסייע במקביל לשתי משימות ראשונות במעלה: החזרת כל החטופים והעלאת תרומה משמעותית של הציבור".

לעמוד המיזם: www.zer-tikva.org

פעילות ''זר תקווה'' של קרן כדר בהפגנה בניו יורק / צילום: Daniel Tenenbaum / WIWU Productions
 פעילות ''זר תקווה'' של קרן כדר בהפגנה בניו יורק / צילום: Daniel Tenenbaum / WIWU Productions

החצר הנשית
העמותה הוותיקה, שפועלת יותר מ־20 שנה ומלווה נערות בסיכון, הקימה בשיתוף עם ד"ר תלמה את המיזם "החצר הנשית פלוס" - קליניקה שתתמקד במתן טיפול רגשי ונפשי עבור צעירות ובוגרות החצר הנשית, בנוסף להפניות מגורמי הרווחה וקופות החולים.

ד"ר כהן, שיזמה את הפרויקט, בשיתוף עו"ד עדי עזוז מנכ"לית העמותה, תנהל את הפעילות ותתמקד בנערות מגיל 26־35, שיקבלו מעטפת שיקומית הכוללת הכשרה תעסוקתית ומיצוי זכויות. הפרויקט יחל כפיילוט באזור חיפה.

ד"ר תלמה כהן: "אירועי המלחמה, היקף וחומרת הפשעים המגדריים הובילו להחרפה בסימפטומים שמעידים על מצוקה, ועוררו טריגרים לנערות שממילא מאופיינות בסיכון".

לאתר העמותה: https://hatzer.org.il/

מלווים בלוויות
מתנדבי המיזם של "ארגון נאווה" מגיעים לבתי העלמין ברחבי הארץ על מנת להעניק תמיכה למאות המשתתפים בלוויות חללי מלחמת חרבות ברזל. במסגרת המיזם, מעמדים המתנדבים דוכנים בהם בקבוי שתייה, ממחטות נייר, תפילות וכיפות.

בימים שבשגרה הארגון מספק מענה רגשי ומקצועי למשפחות השכולות ומעמיד לרשותן טיפולים פסיכולוגיים ופסיכותרפויטים, קבוצות תמיכה בפריסה ארצית, פעילות תרפויטית, מפגשי חיבור וגיבוש, המונחים על ידי מומחים לטיפול בטראומה וקו חם לתמיכה במשפחות השכולות.

למידע נוסף: https://www.navah.org.il

האוניברסיטה העברית
יוזמה שמטרתה לסייע לעשרות בעלי עסקים קטנים ובינוניים שנפגעו במלחמה. במסגרת היוזמה, מוצע ליווי עסקי צמוד במטרה לפתח את העסק בתקופה זו. היוזמה נולדה כמענה לקשיים שעלו מהשטח מטעם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, אשר גויסו למילואים או פונו מבתיהם מהעוטף או מצפון הארץ. התוכנית מתאימה לעסקים שטרם המלחמה העסיקו שלושה עובדים לפחות, או כאלה שהיו רשומים כעוסק מורשה, חברה בע"מ וכדומה. כל עסק שנרשם יזכה לליווי צמוד של צוות בראשות איש עסקים בכיר ומנוסה, ושלושה סטודנטים.

ניתן להירשם בטופס: https://hubslandingpage.activetrail.biz/HubsAidBusinesses

או באימייל: HUBS_Aid@mail.huji.ac.il