קומפיוג'ן חתמה על עסקה עם ענקית תרופות, והמניה מזנקת בחדות

החברות יפתחו יחד את מוצר ה-COM503 המציע מנגנון חדש לטיפול בסרטן • עוד הודיעה קומפיוג'ן כי קיבלה תשלום של 10 מיליון דולר משותפה בפרוייקט אחר, אסטרהזנקה, עם כניסת המוצר המשותף לשתי החברות לניסוי שלב III

ענת כהן דיג, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: איל יצהר
ענת כהן דיג, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: איל יצהר

תאגיד התרופות האמריקאי גיליאד  וחברת קומפיוג'ן  הישראלית, המפתחת תרופות תוך שימוש במערכות חישוביות, הודיעו על עסקה לפיתוח משותף של המוצר COM503 של קומפיוג'ן. במסגרת העסקה תשלם גיליאד 60 מיליון דולר מיידית, סכום גדול יחסית בימים אלה עבור מוצר שנמצא לפני שלב הניסויים בבני אדם. המוצר צפוי להיכנס לניסויים בבני אדם ב-2024, ואז תוכל לקבל קומפיוג'ן 30 מיליון דולר נוספים. תשלומים נוספים בהתאם לעמידה באבני דרך מסוימות, יכולים להגיע עד 848 מיליון דולר, לא כולל תמלוגים שקומיוג'ן עשויה לקבל מהכנסות המוצר, אם וכאשר יהיו כאלה.

המניה הקטנה שמזנקת בבורסת תל אביב בעקבות המתקפות של החות'ים 
עסקת הענק בהייטק בוטלה, ואדובי תשלם קנס של מיליארד דולר 

קומפיוג'ן נסחרה הבוקר לפי שווי של 64 מיליון דולר. בשעה זו מניית החברה מזנקת בחדות בעקבות הדיווח.

המוצר נשוא העסקה פועל במנגנון יצירתי. אינטרלוקין 18 ( IL18 ) הוא חלבון שמופיע באופן טבעי בגוף, בעל פעילות דלקתית מוכרת. בתוך הגוף החלבון הזה מבוקר על ידי מספר מנגנונים, אך עלה הרעיון להזריק אותו מבחוץ, כטיפול אנטי סרטני.

לדברי מנכ"ל קומפיוג'ן, ד"ר ענת כהן דיג, הסיבה שבגללה לא נעשה עד היום שימוש אנטי-סרטני במוצר, היא בעיקר בגלל הרעילות שלו כלפי רקמות בריאות, וחוסר היכולת להביא אותו בצורה מדוייקת לתוך הגידול.

קומפיוג'ן מצאה כי בסביבת הגידול הסרטני, ישנה כמות גדולה יחסית של IL18 הקשור לחלבון אחר, וכי ניתן לפרק את הקשר הזה באמצעות נוגדן (שהוא התרופה שפיתחה קומפיוג'ן ונמצא בבסיס העסקה). כיוון שה-IL18 קשור לאותו חלבון בעיקר בסביבת הגידול, הרי שניתוק הקשר הזה יוביל לכך שיהיה ריכוז של IL-18 ספציפית במקום הגידול.

מספר חברות מפתחום IL-18 'משופץ', עם שינויים שונים שנועדו להפוך אותו ידידותי יותר לרקמות הבריאות וספציפי יותר, בעל תוחלת חיים ארוכה יותר בגוף, ומשוחרר מאותם גורמים בתוך הגוף שיכולים לעכב אותו. המנגנון שפיתחה קומפיוג'ן, עוקף את הצורך בשינויים הללו. המוצר השיג תוצאות מבטיחות בניסויים בבעלי חיים, ואמור להיכנס לניסוי הקליני שהוא הטריגר לתשלום אבן הדרך הבאה, במהלך 2024.

כהן-דיג: "התחלנו לדבר עם השוק על המוצר הזה ב-2022, כי ראינו עניין גובר במסלול ה- Il-18. קרנות הון סיכון אמריקאיות החלו להשקיע בחברות הפונות למסלול הזה אם כי לא בדרך הזו, וחברות גדולות התחילו להשקיע בזה, והמודל שלנו בתחום הוא פורץ דרך מאוד, ומבודל מאוד".

קומפיוג'ן ידועה ביכולות החישוביות שלה, אבל זה נשמע כמו פטנט שהומצא על ידי בן אדם, ולא על ידי מכונה
כהן-דיג: "עד כמה שאנחנו אוהבים בינה מלאכותית הרבה לפני שהיא הייתה להיט גדול כל כך, ועד כמה שאנחנו מאמינים שאין דרך באמת טובה אחרת לגלות מטרות חדשות לתרופות, אין תחליף לשילוב בין המחשב לבין בן האדם. אנחנו, בני האדם, אלה ששואלים את המחשב שאלות וגם מבינים את תוצאות החישובים, כדי ליצור מזה ביולוגיה".

השלבים הבאים של פיתוח המוצר ישארו באחריות קומפיוג'ן. "סעיף זה בעסקה היה לנו חשוב מאוד", אומרת כהן-דיג. "המשך העבודה על המוצר יחדד את המומחיות שלנו בפיתוח וגם את היכולות החישוביות שלנו. אנחנו מאמינים שזה גם מה שהכי נכון למוצר. אנחנו מכירים את מסלול ה- IL-18 לאורך ולרוחב. אנחנו החברה שיש לה את האינטרס לקחת את המוצר קדימה מהר ככל האפשר, ויש לנו גם יכולות מוכחות בניסויים פרה-קליניים ובשלבים הראשונים של הניסויים הקליניים. גיליאד, מצידה, באה עם כל הארטילריה שלה בפיתוח תרופות, והם יהיו שם איתנו כשותפים שלנו, אבל אני מאוד מעריכה אותם על כך שאפשרו לנו להמשיך להוביל את התהליך".

תשלום גם מאסטרהזנקה מעבה את קופת המזומנים

במקביל דיווחה היום קומיוג'ן על השגת אבן דרך בהסכם שלה עם אסטרהזנקה , המפתחת נוגדן המשלב תרופה של קומפיוג'ן במסלול TIGIT, יחד עם נוגדן של אסטרהזנקה במסלול PD1. המוצר יכנס לניסוי שלב III בטיפול בסרטן בדרכי מרה, וקומפיוג'ן תקבל 10 מיליון דולר.

"מלבד הכסף, מאוד חשוב בעיני שלקומפיוג'ן יש מוצר בשלב III של הניסויים", אומרת כהן דיג. "תחום ה- TIGIT ידע עליות ומורדות, אבל היום כמה חברות רצות עליו מאוד מהר. לנו בקומפיוג'ן יש מוצר שלנו בתחום הזה, שנמצא בניסויים, ויש לנו את שיתוף הפעולה הזה עם אסטרהזנקה, שהוא בנוסף ולא במקום המוצר שלנו, והוא כבר די קרוב לשוק. הצלחה במוצר כזה שווה לנו עד 200 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך, וגם תמלוגים".

טרם החתימה על העסקה היו בקופתה של קומפיוג'ן 57.4 מיליון דולר, והיא העריכה כי הם יספיקו לה עד סוף 2024, כך שהתשלומים הנוכחיים והפוטנציאל לתשלום עתידי מהיר יחסית מגיליאד, מעבים משמעותית את הקופה שלה.

"לא הכרזנו היום לכמה זמן תספיק לנו הקופה הנוכחית", אומרת כהן דיג, "כי עדיין לא סיימנו את תהליך תכנון התקציב קדימה בעקבות העסקה. איננו יודעים עדיין האם נגדיל את קצב השריפה שלנו, שעבור 2023 צפוי לעמוד על 37-39 מיליון דולר. בגיוס כספים תמיד ידענו לפעול בצורה שדואגת לחברה ולבעלי המניות".

ובכל זאת, מניית החברה איבדה כ-96% מערכה מאז השיא שרשמה ב-2021, יחד עם השוק כולו. "השוק מאוד קשה", מודה כהן-דיג, "אבל הנה עסקה כמו זו עליה חתמנו היום, מראה נתק בין הערך שמקנות חברות חיצוניות למוצרים שלנו, לבין ערך השוק של החברה. מאז שרשמנו שווי של מיליארד דולר, הנכסים שלנו רק התחזקו. אל מול העליות והירידות בשוק שמרנו על המיקוד שלנו, על כמות כח האדם שלנו ועל קצב שריפת המזומנים שלנו, ועדיין עשינו את מה שצריך לעשות. אני לא יודעת איך המניה תגיב לעסקה, אבל מאוד שמחה שהבאתי לחברה מזומן לא מדלל, והראיתי איך אנחנו דואגים לחברה בטווח הארוך".

"גאים בכך שאנחנו ישראלים"

בשקופית הרקע שאיתה מציגה כהן-דיג את העסקה, נכתב "Compugen Stands With Israel". "זה נעשה במחשבה רבה", אומרת כהן-דיג. "אנחנו חברה ישראלית, אנחנו גאים בכך מאוד, וישראל עוברת מלחמה. זה לא משהו שאפשר להחביא".

המשפט הזה גרר פרצופים או שאלות?
"אם יש מישהו שזה לא מוצא חן בעיניו, הרי שהוא לא אמר עד עתה כלום. אי אפשר לדעת מה עומד מאחורי שתיקות. תגובות קיבלנו רק מיהודים וישראלים ששמחו על המשפט הזה, שהוא ריגש אותם.

"והנה באה חברה כמו גיליאד וחותמת איתנו על הסכם מסיבות ענייניות, בלי לערב פוליטיקה, וממשיכה להאמין בנו למרות שחלק משמעותי מהאופרציה שלנו נמצא בישראל, ועוד משאירה בידינו את המשך הפיתוח. זו הבעת אמון מאוד גדולה מצידם".

העסקה הנוכחית נרקמה בעת ביקורו בישראל של דר' פלביוס מרטין, סמנכ"ל מחקר בגיליאד, שהתראיין באותה ההזדמנות לגלובס

היום אמר מרטין: "אנו סבורים ששיתוף פעולה זה משתלב עם האסטרטגיה שלנו לפתח מנגנונים שמפעילים את מערכת החיסון כנגד גידולים סרטניים ועשויים לאפשר שילובי תרופות חדשים עם תוכניות פיתוח אונקולוגיות בפורטפוליו הגדל שלנו".