סערה בוועדת הכספים: לוחם מילואים שחזר מסג'עייה מספר על עסק בקריסה ומקרר ריק

בדיון שהתקיים בוועדה על מתווה הפיצויים לעסקים, ליאור מושייב, עצמאי שהוקפץ למילואים, סיפר על מצבו הקשה מאז פרוץ המלחמה: "עזבנו את המשפחות, נטשנו את העסק והוא קרס. המצב קטסטרופה, אני מפחד להעביר אשראי לסימילאק של הילדה"

ליאור בושייב, בוועדת הכספים בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ליאור בושייב, בוועדת הכספים בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים קיימה היום (ב') דיון במתווה הפיצויים לעסקים שנפגעו בעקבות המלחמה. על־פי המתווה, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא בין 12 אלף ל-400 מיליון שקל, וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד-חודשי, או 12.5% לדיווח דו-חודשי בחודשים אוקטובר או נובמבר 2023.

לידיעת המילואימיניקים והלומדים בחו"ל: מתווה ההקלות של בתי הספר לרפואה
סמוטריץ' הסכים לקצץ כספים קואליציוניים ליו"ש. מה יהיה ב-2024
באוצר מזהירים מ"הידרדרות באמון בממשלה" לקראת תקציב 2024

בפתח הדיון, הודה סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, כי "יש בעיות שאנחנו מתעדים לפתור כמה שיותר מהר, גם תפעוליות וגם משפטיות". ואכן, במהלך הדיון, עלו טענות קשות בנוגע ליישום מתווה הפיצויים.

המילואימניק ליאור מושייב, בעל לופט וסופר בבאר שבע, שעסקיו קרסו בזמן שהוא היה עסוק בלחימה בעזה, השתתף בדיון ואמר: "גם אני וגם אחי קרביים. שנינו גויסנו ביום הארור, אני לפלחה"ן גבעתי, ואחי הגולנצ'יק חוטף טילים עכשיו בצפון. נלחמתי עד לפני כמה ימים בסג'עייה ואני כנראה אחזור לשם. אנחנו לא חשבנו פעמיים, קפצנו ביום הראשון, עזבנו את המשפחות והילדים, נטשנו את העסק וקפצנו, אני לעזה ואחי לצפון, בלי לחשוב פעמיים. נקראנו לדגל ורצנו".

נציג רשות המסים: הוקם חמ"ל מיוחד עבור חיילי המילואים

מושייב תיאר קריסה טוטאלית של העסקים שהותיר מאחור. "לא היה מי שינהל את העסק, המשכיר החליט שהוא מקפיץ לנו את השכירות מעט לפני שנכנסנו ללחימה. המצב שלנו קטסטרופה". מושייב הוסיף וזעק מדם ליבו: "בכל פעם שאני יוצא אני לא יודע איך אסיים את היום. אני מפחד להעביר אשראי לסימילאק של הילדה. המקרר ריק".

בהמשך לדבריו, מושייב נשאל כמה פיצויים קיבל מתחילת הלחימה. הוא העיד כי לא קיבל שקל. "אני מסכן את החיים שלי, כל יום עוברים לי כדורים מעל הראש ואני מגן על כולכם. יש פה עוד מישהו שהמקרר שלו ריק? עוד מישהו שלא קיבל פה משכורת?".

אמיר דהן, נציג רשות המסים ציין בתגובה כי בהיעדר הגשת תביעה, הרשות לא יכולה לדעת ולממש את הזכאות. מושייב השיב על כך כי אין באפשרותו להכניס נייד לעזה. דהן הסביר: "רק בימים האחרונים קיבלנו קובץ של מי מהמילואימניקים שמשרת על מנת לתעדף אותו, אבל אם לא הוגשה תביעה אין לי דרך לקדם אותה. לגבי מילואימניקים שלא יכולים להגיש, הוקם השבוע חמ"ל מיוחד שפועל במשרד הביטחון עבור חיילי המילואים".