חדשות 12: בג"ץ צפוי לפסול את חוק הסבירות על חודו של קול

8 מתוך 15 שופטים הדנים בעתירה נגד החוק לביטול עילת הסבירות צפויים לפסול אותו, ובניהם הנשיאה חיות, כך לפי פרסום של עמית סגל בחדשות 12 • אם הדבר יקרה, תהיה זאת תהיה הפעם הראשונה שבג"ץ פוסל חוק יסוד • הרשות השופטת: "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות, ולא נתייחס לכך"

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר אסתר חיות / צילום: דוברות הרשות השופטת
נשיאת בית המשפט העליון לשעבר אסתר חיות / צילום: דוברות הרשות השופטת

בימים האחרונים השלימו 15 שופטי בג"ץ את כתיבת פסק הדין בעתירה נגד החוק לביטול עילת הסבירות. 8 מתוכם החליטו לקבל את העתירה ולפסול את חוק היסוד, כך לפי פרסום של עמית סגל בחדשות 12. מדובר בפעם הראשונה שבג"ץ פוסל חוק יסוד. הנשיאה חיות היא בין אלו שתמכו בקבלת העתירה והשופט נעם סולברג דחה אותה. 

"הציוץ האחרון שלי": רן קוניק עוזב את X במחאה על החלטת העליון 

מכיוון שמדובר בטיוטות של פסק הדין ולא בפסק הדין הגמור, יש עדיין סיכוי שמי מין השופטים ישנה את דעתו לאחר שיקרא את פסקי הדין של עמיתיו. 

לפי הפרסום בחדשות 12, השופט יחיאל כשר ביקר את החוק אך לא פסל אותו כי טען שלבג"ץ אין סמכות לעשות זאת.

חברי קואליציה מצטלמים לאחר אישור החוק בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
 חברי קואליציה מצטלמים לאחר אישור החוק בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שמונת השופטים שקיבלו את העתירה הם: אסתר חיות,  יצחק עמית, ענת ברון, עופר גרוסקופף, ח'אלד כבוב, עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ורות רונן.

השבעה שדחו את העתירה הם:  יחיאל כשר, נעם סולברג, יוסף אלרון, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ וגילה כנפי-שטייניץ.

התנועה לאיכות השלטון, העותרת המרכזית נגד החוק, הודיעה כי דורשת מהיועצת המשפטית לממשלה לפתוח לאלתר בחקירה פלילית על הדלפת טיוטת פסק הדין ולחקור את האיומים על נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

לטענת התנועה, מטרת הדלפת הפסיקה היא להלך אימים על השופטים ולנסות להשפיע על עמדתם המקצועית תוך הטלת אימה ותדרוכים אישיים על כל אחד מהשופטים ש"לא סרים למרותם".

בהודעת התנועה נמסר כי "על היועצת המשפטית לממשלה להורות על חקירת ההדלפה באופן מידי. אין אף תקדים בו פסיקת בית המשפט הודלפה לתקשורת, כאשר ברור כי מטרת ההדלפה היא להרתיע את השופטים ולנסות להשפיע על עמדתם המקצועית. התנועה דורשת מהיועצת המשפטית לחקור את ההדלפה הזו לעומק, לרבות פוליגרף לכל השופטים, לכל העוזרים המשפטיים ולכל מי שטיוטת פסק הדין עברה תחת ידו.

"התנועה לאיכות השלטון תכבד כל פסיקה של בית המשפט, אולם לא נשקוט אל מול ניסיונות להטות את פסיקת השופטים. אנו דורשים כי ההדלפה תחקר וכי המדליפים יישפטו וייענשו באופן מחמיר על מנת להוקיע מהשורש את ההתנהלות המאפיוזית הנלוזה הזו".

מהרשות השופטת נמסר כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות, ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".