נשק אמריקאי בכ-150 מיליון דולר בדרך לישראל, כך זה יעבוד

מזכיר המדינה האמריקאי הודיע על מצב חירום המצריך מכירת נשק לישראל • זו הפעם השנייה בה ממשל ביידן עוקף את החלטת הקונגרס • בתחילת החודש חסם הקונגרס העברת סיוע ביטחוני בסכום של 111 מיליארד דולר לידידותיה של ארה"ב, כאשר כ-10 מיליארד מתוכם הוקצו לישראל

שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן. אישר מכירת פגזים נוספת לישראל / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן. אישר מכירת פגזים נוספת לישראל / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

בפעם השנייה בתוך כחודש, ממשל ביידן החליט לעקוף את הקונגרס, ולמכור לישראל פגזים ביותר מ־100 מיליון דולר. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אישר אמש (ו') מכירת פגזי 155 מ"מ וציוד נלווה בהיקף כ־147.5 מיליון דולר.

"בהתחשב בדחיפות הצרכים ההגנתיים של ישראל, מזכיר המדינה עדכן את הקונגרס כי הפעיל את סמכותו לקבוע מצב חירום שמחייב אישור מיידי של ההעברה", נמסר מוושינגטון. קודם לכן, ב-9 בדצמבר, הודיעה ארה"ב הודיעה על ההחלטה לאשר מכירת פגזי 120 מ"מ, בעלות יכולת חדירת שריון כבד, לישראל בהיקף כ־106.5 מיליון דולר.

הקונגרס חסם חבילת סיוע של 10 מיליארד דולר לישראל

המכירה הראשונה התבצעה כשלושה ימים לאחר שהסנאט חסם הצעת חוק שהוביל הנשיא, שכללה סיוע כלכלי לישראל, לאוקראינה ולטייוואן, וכן הקצאת כספים לטובת שיפור ההגנה על גבולות ארה"ב.

הצעת החוק נפלה ברוב של 51 מול 49 סנאטורים, כאשר כלל הרפובליקנים יישרו קו בהתנגדותם להעביר את החקיקה, בשל היעדרם של צעדים להגבלת ההגירה לתוך ארה"ב שדרשו כתנאי להעברת החקיקה. חבילת הסיוע הביטחוני שנבלמה בקונגרס לידידותיה של ארה"ב כוללת 111 מיליארד דולר בסך־הכול, כאשר כ־10 מיליארד דולר מתוכם הוקצו לישראל. לצורך ההשוואה, 10 מיליארד דולר שווים לשלוש שנים של סיוע אמריקאי ביטחוני שוטף, או לכמחצית מתקציב הביטחון של מדינת ישראל.

עם ההודעה על המכירה הוציאה מזכירות ארה"ב מסר נוסף, המיועד ככל הנראה לדעת הקהל הפנים אמריקאית: "אנחנו ממשיכים להדגיש בפני ממשלת ישראל את החובה לציית למשפט ההומניטרי הבינלאומי, ולנקוט כל צעד אפשרי למניעת פגיעה באזרחים". עם זאת, הזכירו גם את המחבלים הפלסטינים: "חמאס מסתתר מאחורי אזרחים ומטמיע את עצמו בתוך אוכלוסייה אזרחית".

ככלל, ממשל ביידן הוא לפחות הרביעי שמפעיל את הסמכות של מזכירות המדינה לעקוף את הקונגרס. הוא למעשה הממשל השני ברציפות שעושה זאת. מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו אישר מכירת אמל"ח בסך כ־8.1 מיליארד דולר במאי 2019 לערב הסעודית, איחוד האמירויות וירדן, בשל ההבנה כי הקונגרס לא ייאשר את המכירה בעקבות מלחמת האזרחים בתימן.