צה"ל שוקל להזרים מי ים למנהרות בעזה, והרשת מוצפת בפייקים בנושא

הרעיון של הצפת המנהרות ברצועה מצית את הדמיון, והגולשים קצת נסחפים • המשרוקית של גלובס

פוסט ויראלי באיקס, 16.12.23
פוסט ויראלי באיקס, 16.12.23

אחד המאפיינים הייחודים של המלחמה בעזה הוא מערכת המנהרות חסרת התקדים שבנה שם חמאס במהלך העשור האחרון. הניסיונות של צה"ל להתמודד כעת עם המערך הזה מציתים את הדמיון, כך מתברר, בכל העולם, והרשת מלאה לאחרונה בדיווחים מופרכים, תיעודים שהוצאו מהקשרם, וסתם המצאות שנוגעות לסוגיה הזאת. אספנו כמה מהבולטים שבהם.

המשרוקית | הפייקים שהופצו ברשתות על הפעילות הקרקעית של צה"ל בעזה
המשרוקית | לאן הלך הכסף הקטרי שנכנס לעזה, ומי עשוי לקבל אותו ב"יום שאחרי"?

ערב הסעודית, ארה"ב ויפן

יסוד הסיפור הזה הוא אמיתי. אחד הרעיונות שנבחנים בישראל כדי להתמודד עם המנהרות הוא להציף אותן במי ים. ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח לפני כמה שבועות שישראל כבר בנתה מערכת של משאבות גדולות בצפון הרצועה, שזה ייעודן, ובכאן 11 אף פורסם שפיילוט מוצלח נערך בנושא. אבל מכאן אנחנו עוברים לתיעודים שבינם לבין הסוגיה אין כל קשר. בחשבון ברשת איקס הועלה סרטון מטיקטוק שבו נראית התפרצות אדירה של מים באמצע אזור מדברי, על רקע פרץ צחוק של הצלם שמתעד את האירוע. בפוסט הוסבר כי מדובר ב"צינור מים ישראלי שהתפוצץ. הם השתמשו בו כדי להציף את המנהרות של עזה", והתיעוד הזה זכה ליותר מ־60 אלף צפיות ומאות שיתופים. אך מה באמת רואים בו?

באתר הבדיקות הערבי Misbar גילו כי מדובר בסרטון שמסתובב ברשת מאז 2016 שבו מתועד פיצוץ של צינור מים לצד כביש בערב הסעודית. ויש מי שהרחיקו לכת יותר. האם שמעתם על הרכבת משדרות לאשקלון שטבעה במים בעקבות הניסיון של ישראל להציף מנהרות? גם כאן מדובר בסרטון מטיקטוק, הפעם כזה שהופץ בחשבונות אינסטגרם ופייסבוק, וזכה ליותר משני מיליון צפיות. "אללה הוא הטוב שבמתכננים", כתב בשמחה אחד הגולשים שהפיץ את הסרטון. במה מדובר במקרה הזה? האתר הירדני פתביינו הראה שזהו סרטון מ־2021 בו נראית רכבת שוקעת לאיטה בניו ג'רזי.

ואחרון לסיום מהמקבץ הזה, וככל הנראה המופרך מכולם: גולשים שמשתפים סרטונים של עיר שלמה שמוצפת בזרם אדיר, בו נשטפות מכוניות ואוניות, ומסבירים שמדובר ב"תמונות ששוברות את הלב", על רקע דיווחי הפלסטינים שלפיהם "צה"ל החל בהרס המנהרות בעזה באמצעות מי ים". כפי שהראו בודקי העובדות של Logically Facts, התמונות שוברות הלב הללו הן מהצונאמי ששטף את יפן ב־2011, והביא לאסון בכור הגרעיני בפוקושימה.

לא מנהרה, ארובה

מן העבר השני, בחשבון האיקס הפרו ישראלי Mossad Commentary, העלו תיעוד של מה שהוגדר שם כ"עוד שיטה של צה"ל לקבור טרוריסטים במנהרות שלהם". בסרטון נראה כלי כלשהו המורד לתוך פיר ומתחיל לפרק את קירותיו, והוא זכה ללא פחות מ־2.8 מיליון צפיות וכמובן שגם לשיתופים רבים. כפי שהראו בודקי העובדות של USA Today ושל Full Fact, הסרטון הזה עלה לאינטרנט באוגוסט, כך שבכל מקרה אין לו קשר למה שקורה כעת בעזה. מה שנראה בו הוא שיטה להסרת אריחים פנימיים של ארובה (ככל הנראה כדי להתקין חיפוי פנימי אחר).

לא צה"ל, חמאס

לסיום, סוף סוף תיעוד שאכן קשור למלחמה בעזה. בהודו זכתה לתפוצה נרחבת תמונה של חיילי צה"ל צועדים בתוך מנהרה רחבה במיוחד, בתוספת הסבר שלפיו הם "בנו מנהרה כדי להביא את החטופים בבטחה לישראל". אלא שכפי שהיה אפשר לשער מי שבנה את המנהרה המרשימה הם אנשי חמאס. באתר India Today הסבירו לקוראיהם כי מדובר בתמונה שהופצה על ידי צה"ל עם הפרסום על מנהרת הענק של חמאס, שנחשפה בצפון הרצועה לפני כשבועיים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר