רק 2% מהעצמאים שפנו קיבלו פיצוי מהמדינה על נזקי המלחמה?

המדינה פתחה מסלול פיצוי למי שנפגעו באופן עקיף מהמלחמה. כמה כסף חולק בו? • המשרוקית של גלובס

ח"כ יסמין פרידמן, יש עתיד (תא הכתבים, ערוץ הכנסת, 21.12.23) / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ יסמין פרידמן, יש עתיד (תא הכתבים, ערוץ הכנסת, 21.12.23) / צילום: דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

לאופוזיציה יש הרבה ביקורת על תקציב המדינה שלא עונה על הצרכים החדשים שיצרה המלחמה, ובכלל על ההתנהלות הכלכלית של הממשלה. ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) טענה בהקשר זה בראיון בערוץ הכנסת שיש בתקציב "מיליונים על גבי מיליונים שאפשר להפנות לצרכים הרבה יותר דחופים", ואז נתנה דוגמה קונקרטית. "אתם יודעים, כל המגזר של העצמאים, עדיין רק 2% קיבלו את המקדמות של אוקטובר. איך הם אמורים לשרוד אם אנחנו עוד שנייה בינואר?". 

בלעדי | המלחמה נגמרה? האוצר מתכנן לעצור את מתווה הסיוע לעסקים

הטענה של פרידמן נוגעת לחוק התוכנית לסיוע כלכלי שנחקק ב־9 בנובמבר, ומאפשר, באמצעות הוראת שעה, גם לבעלי עסקים שאינם מיישובי "עוטף עזה" לקבל פיצויים על נזק כלכלי שנגרם להם בשל המלחמה. כלומר, מדובר כאן על מה שמכונה "נזק עקיף", ולא על מסלול הפיצויים של בעלי עסקים שנפגעו מהמצב ישירות (עבור אלה קיימים כבר מסלולים מתאימים).

 

איך מתנהל עד כה המסלול הזה? בכתבה שפרסמה כאן בגלובס עמיתתנו אלה לוי־וינריב, הובאו הנתונים הרשמיים של רשות המסים. הכתבה פורסמה ב־17 בדצמבר, ימים ספורים לפני אמירתה של ח"כ פרידמן, כך שהיא הייתה יכולה להתעדכן באמצעותה. מהנתונים עלה כי נכון לאותו מועד התקבלו כ־184 אלף תביעות לפיצויים. מתוכן, אושרו כ־70 אלף תביעות. כלומר, כ־38% מהתביעות שהוגשו. עוד 109 אלף תביעות הועברו ל"שלבי טיפול שונים" וגם בחלק גדול מהן כבר שולמו מקדמות בשיעור של 60% מהתביעה. כלומר, גם חלק מהפונים הללו רלוונטיים לטענה של פרידמן, שדיברה על קבלת המקדמות. רק כ־5,000 תביעות (כ־2.7%) נדחו. בסך הכל, עד אותו מועד שולמו במסלול הזה כ־2.5 מיליארד שקלים בפיצויים ומקדמות.

ויש גם נתונים מעודכנים יותר. לפי רשות המסים, עד 31 בדצמבר הוגשו כ־220 אלף תביעות לפיצויים ומקדמות, ובכ־182 אלף מתוכן שולמו כבר מקדמות או פיצוי מלא. כלומר, מדובר בכ־83% מהתביעות שהוגשו. בסך הכל, הרשות שילמה עד כה כ־4.1 מיליארד שקלים לעסקים בגין נזקים עקיפים שנגרמו להם מהמלחמה.

ח"כ פרידמן מסרה לנו כי היא הסתמכה על דברים שאמר אילן זגדון, מנהל פורום "מסעדני הדרום", ומי שמסייע לבעלי עסקים ולאנשי מילואים. זגדון הסביר לנו שההערכות שלו מבוססות על סקרים שהוא עורך בקבוצות הווטסאפ שתחת ניהולו. בהמשך נמסר מח"כ פרידמן: "מה לעשות שאני סומכת יותר על מה שקורה בשטח. אבל נניח, רק נניח, שבאותו הזמן זה עמד על 38% - זה עדיין לא תקין. מעבר לכך, (עוד מעט) ינואר, ועדיין אפילו לא הביאו את התקנות של נובמבר לדיון בוועדת כספים, נכון לכרגע גם לא רואה את זה עדיין בלו"ז של השבוע. איך אמורים בעלי העסקים להתנהל? זה פשוט מקומם. זה אחד הדברים הכי חשובים שצריך להביא בדחיפות לוועדת כספים, כי ברגעים אלה הדיון שנערך שם הוא העברה נוספת של 200 מיליון שקל למשרד המיותר של אורית סטרוק".

בשורה התחתונה: דבריה של פרידמן לא נכונים. על פי נתוני רשות המסים, נכון למועד אמירת הדברים אושרו באופן מלא כ־38% מהתביעות לפיצויים שהגישו בעלי עסקים, ושיעור גבוה יותר מבין הפונים זכה למקדמות. על פי הנתונים העדכניים, כעת כבר מדובר בלמעלה מ־83% מהפונים - מתוך כ־220 אלף תביעות - שזכו לפיצוי כלשהו.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יסמין פרידמן
מפלגה: יש עתיד
תוכנית: תא הכתבים
ציטוט: "רק 2% [מהעצמאים] קיבלו את המקדמות של אוקטובר"
תאריך: 21.12.23
ציון: לא נכון

על רקע הדיונים בתקציב המדינה, ח"כ יסמין פרידמן התראיינה לערוץ כנסת וביקרה את תקציב המדינה שהוגש ובו, לדבריה, אפשר למצוא "מיליונים על גבי מיליונים שאפשר להפנות אותם לצרכים הרבה יותר דחופים". לפי פרידמן, אחד הצרכים הדחופים הללו הוא הסיוע לעסקים: "אתם יודעים, כל המגזר של העצמאים, עדיין רק 2% קיבלו את המקדמות של אוקטובר", אמרה - ותהתה: "איך הם אמורים לשרוד אם אנחנו עוד שנייה בינואר והם עדיין לא קיבלו את המקדמות של אוקטובר?". בדקנו האם אכן רק 2% מהעצמאים קיבלו את המקדמות והפיצויים שנקבעו להם.

כפי שהסברנו בעבר, ב-9 בנובמבר חוקקה הכנסת את חוק התוכנית לסיוע כלכלי (למעשה מדובר בתיקון לחוק מס רכוש וקרן פיצויים) שקובע כהוראת שעה למלחמת "חרבות ברזל" את מתווי הפיצויים השונים לעסקים. כפי שמוסבר באתר משרד האוצר ובאתר כל זכות, מדובר על מענקים שמיועדים לבעלי עסקים בכל הארץ, שנגרם להם נזק בגין הפסד או מניעת רווח עקב מלחמה חרבות ברזל (נזק עקיף) והם עומדים בתנאי הזכאות. כאמור, כאן מדובר על פיצוי לעסקים בכל הארץ, כאשר בעלי עסקים ביישובי ספר זכאים לפיצוי לפי "המסלול האדום", במסגרתו הם זכאים למלוא גובה הנזק העקיף שנגרם להם (בעלי עסקים ביישובי ספר רשאים לבחור בין מענק המשכיות עסקית לבין פיצוי לפי המסלול האדום).

עד כאן הוראות החוק. כיצד הוא מיושם בפועל? על פי נתונים רשמיים של רשות המסים שגם פורסמו בגלובס על ידי עמיתתנו אלה לוי-וינריב, ב-17 בדצמבר, ימים אחדים לפני התבטאותה של ח"כ פרידמן, בשלושת השבועות מאז שרשות המסים פתחה את המערכת להגשת תביעות מקוונות לפיצויים לעסקים עבור נזק עקיף כתוצאה מהמלחמה, מתוך כ-184 אלף תביעות לפיצויים שהוגשו, אושרו כ-70 אלף תביעות. כלומר, התקבלו כ-38% מהתביעות שהוגשו - נתון גדול בהרבה מ-2 האחוזים בהם נקבה פרידמן. עוד נציין כי באותה נקודת זמן כ-5,000 מהתביעות נדחו, והשאר (כ-109 אלף) הועברו לשלבי טיפול שונים - כאשר במרביתן כבר שולמו מקדמות בשיעור של 60% מסכום התביעה. בסך הכל, שולם עד אותו מועד סכום של כ-2.5 מיליארד שקלים בפיצויים ומקדמות.

ומאז המספרים עלו עוד יותר. עד ה-31 בדצמבר, הוגשו כ-220 אלף תביעות לפיצויים ומקדמות, ובכ-182 אלף מתוכן שולמו כבר מקדמות או פיצוי מלא - כלומר, בכ-83% מהתביעות שהוגשו שולמו מקדמות או פיצוי מלא. עד כה נדחו כ-8,000 בקשות. בסך הכל, רשות המסים שילמה עד עתה כ-4.1 מיליארד שקלים לעסקים בגין נזקים עקיפים שנגרמו במלחמת חרבות ברזל.

אז על מה מבוססים דבריה של פרידמן? כשפנינו לפרידמן, היא הפנתה אותנו לאילן זגדון, מנהל פורום המסעדות מסעדני הדרום ומי שמסייע לבעלי עסקים ולאנשי מילואים. זגדון הסביר לנו שההערכות שלו מבוססות על סקרים שהוא עורך בקבוצות הווטסאפ שתחת ניהולו, המונות לדבריו אלפי בעלי עסקים.

מח"כ יסמין פרידמן נמסר: "מה לעשות שאני סומכת יותר על מה שקורה בשטח. אבל נניח, רק נניח שבאותו הזמן זה עמד על 38% - זה עדיין לא תקין . מעבר לכך, מחר אנחנו בינואר, ועדיין אפילו לא הביאו את התקנות של נובמבר לדיון בוועדת כספים, נכון לכרגע גם לא רואה את זה עדיין בלו"ז של השבוע. איך אמורים בעלי העסקים להתנהל? זה פשוט מקומם. זה אחד הדברים הכי חשובים שצריך להביא בדחיפות לוועדת כספים, כי ברגעים אלה הדיון שנערך שם הוא העברה נוספת של 200 מיליון ש"ח למשרד המיותר של אורית סטרוק".

לסיכום, בניגוד לדבריה פרידמן, על פי נתונים רשמיים של רשות המסים, במועד התבטאותה, אושרו כ-38% מתוך כ-184 אלף תביעות לפיצויים שהגישו בעלי עסקים. על פי נתונים מעודכנים יותר, הנתון עומד כרגע על למעלה כ-83% מתוך כ-220 אלף התביעות שהוגשו. לכן דבריה של פרידמן לא נכונים.