ישראל במלחמה | סיקור שוטף

סא"ל רועי יוחאי יוסף מרדכי מהנח"ל נפל בקרב בצפון הרצועה

הרמטכ"ל סייר במנהרות חמאס בח'אן יונס: "זו לחימה מסובכת" • אבו מאזן וא-סיסי ייפגשו בקהיר • חיזבאללה הודיע שיותר מ-150 מאנשיו נהרגו מאז שהחלה המלחמה, אחרי שירה מטח כבד למירון • הירי לצפון בבוקר: התרעות נשמעו ביותר מ-90 יישובים בגליל ובגולן, אין נפגעים • צה"ל תקף בתגובה וחיסל את החוליה שירתה • עדכונים שוטפים

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

21:07 - חיזבאללה לשר החוץ של האיחוד האירופי: "לא ניתן להתדיין לפני הפסקת המלחמה בעזה"

גורם בממשלת לבנון אמר לאל-ג'זירה כי שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, נפגש במהלך ביקורו בלבנון עם משלחת של חיזבאללה בראשות חבר הפרלמנט מוחמד רעד. חיזבאללה הודיע לבורל כי לא ניתן לדון בתיק הלבנוני ובהתפתחויות בדרום לבנון לפני הפסקת המלחמה בעזה. במקביל - חיזבאללה הצהיר על המחבל ה-153 משורותיו שחוסל מתחילת המלחמה.

20:42 - דובר צה"ל סיכם 3 חודשי לחימה: הושלם פירוק המסגרת הצבאית של חמאס בצפון הרצועה

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרתו היומית כי הושלם פירוק המסגרת הצבאית של חמאס בצפון רצועת עזה. הגרי הסביר את הדרך שבה פורקה, והתייחס לחיסול המפקדים בחמאס לאורך המלחמה: "הקשה על המחבלים להילחם - חלקם נכנעו".

20:23 - אזעקות הופעלו באבן מנחם שבגליל

19:55 - צה"ל והשב"כ חיסלו בתקיפה אווירית את מפקד גדוד נוסיראת של חמאס ואת סגנו

אסמעיל סראג', מפקד גדוד נוסיראת, וסגנו אחמד והבה, חוסלו בתקיפה של חיל האוויר, בהובלת פיקוד הדרום ובהכוונה של אגף המודיעין והשב"כ, כך לפי הודעת צה"ל. "סראג', מפקד גדוד נוסיראת בארגון הטרור חמאס, בעברו שימש כמפקד פלוגת נוח'בה בחמאס וכפעיל ייצור אמצעי לחימה רקטיים".

"סגנו, אחמד והבה, מונה לתפקיד הסמג"ד לאחר שצה"ל והשב"כ חיסלו בשבועות הראשונים ללחימה את הסגן הקודם, עבד אל-רחמאן", ציינו בצה"ל. "והבה מילא מגוון תפקידי שטח ומטה בארגון הטרור חמאס, כולל עיסוק בתוכנית האימונים של הארגון".

בצה"ל הוסיפו: "לצד אלו עסק והבה בקידום הוצאת פיגועים מרצועת עזה לשטח ישראל. מגדוד נוסיראת יצאו מתווי פשיטה מהותיים לארץ ב-7 באוקטובר לעבר יישובי העוטף ולקיבוץ בארי בפרט. במהלך הלחימה פעילי הגדוד עסקו בקידום מתווי ירי נ"ט וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר כוחות צה"ל".

19:32 - ראש הממשלה נתניהו: "אסור לעצור את המלחמה עד שנשיג את כל יעדיה"

ראש הממשלה נתניהו פרסם סרטון עם ציון 3 חודשים למלחמה. "לפני שלושה חודשים החמאס ביצע בנו טבח נורא. הממשלה בראשותי הנחתה את צה"ל לצאת למלחמה כדי לחסל את החמאס, להשיב את חטופינו ולהבטיח שעזה לא תהיה עוד איום על ישראל".

"אסור לעצור את המלחמה עד שנשיג את כל היעדים הללו", הוסיף רה"מ. "אנחנו לא נותנים לחמאס חסינות בשום מקום, ואנחנו נלחמים כדי להשיב את הביטחון הן בדרום והן בצפון. ועד אז ולשם כך, צריך לשים הכול בצד ולהמשיך בכוחות משותפים עד להשגת הניצחון המוחלט".

19:25 - הותר לפרסום: סא"ל רועי יוחאי יוסף מרדכי נפל בקרב

דובר צה"ל התיר לפרסום כי סא"ל רועי יוחאי יוסף מרדכי, בן 31 מתל אביב, מפקד מגמה בבא"ח נח"ל שבחטיבת הנח"ל, נפל בקרב בצפון רצועת עזה. בדובר צה"ל הוסיפו כי בקרב שבו נפל סא"ל רועי יוחאי יוסף מרדכי, נפצע קשה לוחם בגדוד 931 שבחטיבת הנח"ל. הפצוע פונה לבית חולים ומשפחתו עודכנה.

19:17 - דיווח: אבו מאזן ייפגש עם נשיא מצרים בקהיר

מקורות פלסטיניים טוענים כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עושה את דרכו לקהיר, בליווי מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף חוסין א-שיח' וראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג'. מחר הוא צפוי להיפגש עם נשיא מצרים א-סיסי, ועל פי ערוץ א-שרק הסעודי, הפסגה בקהיר תדון בתיאום המשותף לפני ביקורו של בלינקן ברמאללה.

⁧⁩19:14 - סנטקום: יורט כטב"ם של החות'ים בים סוף

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, סנטקום, עדכן כי ספינת המלחמה USS Laboon יירטה הבוקר כטב"ם של החות'ים בדרום ים סוף שכוון לאזור שהיו בו ספינות מסחריות רבות. לא היו נפגעים באירוע ולא נגרם נזק.

18:44 - צה"ל: הושלמה תקיפה נרחבת של בשטח לבנון, טיל שוגר לכטמ"ם - ולא פגע

דובר צה"ל הודיע כי במסגרת תקיפה נרחבת שבוצעה בלבנון, תקף צה"ל חוליית מחבלים של חיזבאללה, עמדת שיגור, מתחמים צבאיים, מפקדה מבצעית ותשתיות טרור. בתגובה על השיגורים לאזור מירון תקף צה"ל באזור צידון - כ-35 ק"מ מהגבול.

"מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו שני מתחמים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה", הודיעו בצה"ל. "המתחמים היוו נכסים חשובים עבור הארגון, ובהם מתחם צבאי בשימוש יחידת טילי קרקע-אוויר של ארגון הטרור חיזבאללה".

עוד הודיעו בצה"ל כי מטוסי קרב, כלי טיס של חיל האוויר וכוחות צה"ל נוספים תקפו שורת מטרות של חיזבאללה במרחבים רב א-תלתין, רמיה, מי אל-ג'בל ועייתא א-שעב שבדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו - תשתיות טרור, חוליית מחבלים, עמדת שיגור ומפקדה מבצעית.

בצה"ל הוסיפו שזוהו במהלך היום כמה שיגורים מלבנון לעבר המרחבים יפתח ואביבים, וכי טיל קרקע-אוויר שוגר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של חיל האוויר בשטח לבנון. "הכלי לא נפגע והמשיך במשימתו, הטיל לא חצה לישראל", ציינו.

18:32 - שרת החוץ של צרפת לעמיתה באיראן: "אף אחד לא ירוויח מהסלמה - הסיכון להתלקחות מעולם לא היה כה גדול"

שר החוץ של צרפת קתרין קולונה כתבה ברשת X כי שוחחה עם שר החוץ של איראן: "התקשרתי לשר עבדאללהיאן והעברתי לו מסר מאוד ברור - הסיכון של התלקחות אזורית מעולם לא היה כה גדול. איראן וחבריה חייבים להפסיק לאלתר את פעולותיהם שמערערות את היציבות, אף אחד לא ירוויח מהסלמה".

18:15 - שר החוץ של האיחוד האירופי נפגש עם נציגי חיזבאללה

על פי דיווח בלבנון, ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, נפגש עם נציגי חיזבאללה כדי "לדון בהכלת המתיחות עם ישראל".

18:00 - הרמטכ"ל, ראש השב"כ ובכירים נוספים נכנסו למנהרות חמאס בח'אן יונס: "זו לחימה מסובכת"

דובר צה"ל אישר לפרסם כי הרמטכ"ל וראש השב"כ נכנסו אתמול למנהרות של חמאס בלב ח'אן יונס יחד עם מפקד פיקוד הדרום, ראש אגף המודיעין, מפקד האוגדה 98 ולוחמי יחידה מיוחדת. במהלך הסיור אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי ללוחמים כי יש לו הערכה רבה להם, והתייחס ללחימה בשטח.

"זו לחימה מסובכת השילוב של הקצב ושל ההתמודדות עם השטח הבנוי, והרעיון של להחזיק את המרחב ולחקור אותו למטה", אמר הרמטכ"ל הלוי. "אנחנו רוצים לקחת אזורים גדולים למעלה, ולהתפשט גם אל מתחת לאדמה. נגיע להישגים חשובים וטובים ויש לכם יתרון גדול מאוד על מי שנלחם בכם. אין בכל רצועת עזה כוח כמו ברמה שלכם, לא האישית, לא במסגרת, לא בציוד, לא ביכולות ולא באימונים, אז בכל פעם שאומרים - לכו חזק קדימה".

17:11 - צה"ל: 2,600 מבוקשים ביו"ש ובעמקים נעצרו מאז שהחלה המלחמה - מחציתם מחמאס

דובר צה"ל מסר כי בפעילות של צה"ל, השב"כ ומג"ב ביו"ש שנמשכה כ-10 שעות, הוחרמו אמצעי לחימה רבים וציוד בבית דפוס בשכם שנועד לשמש חומרי תעמולה של חמאס. הלוחמים תחקרו עשרות חשודים, עצרו שני מבוקשים והחרימו אמצעי לחימה וציוד צבאי.

בפעילות בכפר בלעא שבחטיבת מנשה, נעצר מבוקש, הוחרמו אמצעי לחימה, כספי טרור ועשרות בקבוקי חומר נפץ, כך לפי הודעת צה"ל. "במהלך הפעילות, הלוחמים ירו לעבר מחבלים שזרקו מטענים לעברם, זוהו פגיעות, ואין נפגעים לכוחותינו".

בצה"ל ציינו כי עד כה נעצרו מתחילת המלחמה כ-2,600 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, וכי כ-1,300 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.

16:55 - אזעקות הופעלו בשתולה שבגליל, חיזבאללה הודיע על שני הרוגים בארגונו

חיזבאללה הודיע על שני מחבלים נוספים משורותיו שחוסלו היום, ובכך הצהיר על 150 הרוגים בארגונו מתחילת המלחמה. במקביל - אזעקות הופעלו בשתולה שבגליל.

16:43 - דיווח: כלי שיט התקרבו לספינה מסחרית באזור מצר באב אל-מנדב

מרכז הסחר הימי הבריטי (UKMTO) מדווח ששישה כלי שיט קטנים התקרבו לספינה מסחרית באזור מצר באב אל-מנדב, כ-50 מילים ימיים מדרום-מזרח לנמל מוח'א בתימן. על פי הדיווח לא נראה כי נעשה שימוש בנשק וכוחות הקואליציה הבין-לאומית מגישים סיוע.

15:40 - תיעוד מהצפון: מסוק קרב תוקף מטרה של חיזבאללה


15:15 - יורטה מטרה אווירית חשודה נוספת

בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין בצפון הארץ, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון לעבר שטח מדינת ישראל, התרעה על ירי רקטות וטילים הופעלה בעקבות היירוט.

14:55 - ההתרעות הצפון נמשכות: אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס בגליל המערבי

14:45 - שר החוץ של האיחוד האירופי: "זוועה לא מצדיקה זוועה אחרת"

ז'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הגיע ללבנון, קיים מסיבת עיתונאים עם שר החוץ הלבנוני - ותקף את ישראל. בורל התייחס למלחמה ברצועה ואמר: "אי-אפשר להמשיך להיות עדים לסבל של נשים, ילדים ואזרחים בעזה, המצב שם הוא מעבר לקטסטרופה".

עוד הוא הוסיף, שהוא "בהלם" מהסבל שלדבריו עוברים שם אזרחים. "אנשים לא רק מופצצים הם גם גוועים ברעב - אפילו למלחמה יש חוקים, זוועה אחת לא מצדיקה זוועה אחרת", אמר. בורל הדגיש כי: "יש לכבד את החוק הבינלאומי - כמו שאמרתי פעמים רבות בעבר".

14:20 - בצה"ל עדכנו כי האזעקות בעמק הירדן - שווא

14:05 - חשש לחדירת כלי טיס בעמק הירדן

14:00 - קרב בח'אן יונס, אמל"ח בחדר הילדים

לוחמי יחידות הקומנדו אגוז שנלחמים בעומק מרחב ח'אן יונס שבדרום הרצועה, מחסלים מחבלים בקרבות מטווח קצר, וממשיכים לבצע פשיטות ותקיפות על יעדי טרור.

13:40 - אזעקות בצפון

אזעקות הופעלו ביישובים בצפון מחשש לחדירת כלי טיס עוין, וירי רקטי. בין היתר נשמעו אזעקות בראש הנקרה, שלומי, בצת, חניתה יערה ועוד. מוקדם יותר שוגרו מעל ל-40 רקטות לעבר אזור מירון, צה"ל חיסל את החוליה שביצעה את הירי.

12:50: חיזבאללה הודיע על מחבל נוסף משורותיו שחוסל בדרום לבנון, ה-148 שעליו הצהיר מתחילת המלחמה

12:22: אזעקת צבע אדום במפלסים

11:55: צה"ל השלים שורת תקיפות בשטח לבנון

מטוסי קרב של חיל האוויר וכוחות צה"ל נוספים תקפו שורת מטרות של חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב, ירון ורמיה בדרום לבנון. בין המטרות שהותקפו: חוליית מחבלים, עמדת שיגור, מבנים צבאיים ותשתיות טרור.

11:30: ליברמן מבקר את המדיניות בצפון

יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ביקר את "מדיניות ההכלה" הישראלית בגבול הצפון: "המשך מדיניות ההכלה ו'המגננה התקיפה' מול חיזבאללה בצפון תוביל אותנו לעוד אסון".

10:45: אירוע ביטחוני סמוך לתימן

חברת האבטחה הימית הבריטית אמבריי מדווחת על אירוע ביטחוני במצר באב אל-מנדב. שר האוצר של בריטניה ג'רמי האנט: "למתקפות החות'ים בים סוף עלולות להיות השלכות על הכלכלה הבריטית".

10:30: "אירועי הבוקר - הכרזת מלחמה"

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, בתגובה לירי לצפון הבוקר: "אירועי הבוקר בצפון הם עוד הכרזה של חיזבאללה על מלחמה במעמד צד אחד. אנחנו, ראשי הרשויות ותושבי הצפון, מצפים להסרת האיום היום יומי על יישובינו ואנחנו לא סומכים על הסדרים מדיניים. זה לא קל, יש לזה מחירים נוראיים, אבל שיהיה ברור - המחיר של היעדר מעשה שכזה הוא להדרים את הגבול הצפוני של מדינת ישראל לחיפה"

09:44: דיווח ראשוני: ירי נ"ט למטולה.

מחבלים ירו טיל נ"ט לכיוון מוצב צה״ל באזור מטולה - אין נפגעים בגוף. חיזבאללה טוען שתקף "בסיס צבאי שסייע לתקיפה בביירות".

09:18: חיזבאללה קיבל אחריות: ביצענו 62 שיגורים בתגובה לחיסול אל-אערורי.

09:10: אזעקות בצפון

אחרי המטח לאזור מירון: אזעקות נשמעו בקרית שמונה וביישובים באצבע הגליל בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין וירי רקטות. דקות ספורות לאחר מכן נשמעו אזעקות גם בגולן בעקבות חשש לחדירת כלי טיס עוין.

08:45: האזעקות בצפון - זוהו יותר מ-40 שיגורים

דובר צה"ל: מעל ל-40 שיגורים זוהו לעבר אזור מירון. בצה"ל החליטו לחסום את כל הצירים הסמוכים לגבול. בתגובה, צה"ל תקף בשטח לבנון חוליית מחבלים שלקחה חלק בשיגורים.

08:11: אזעקות בצפון

התרעות על חדירת כלי טיס עוין ביותר מ-90 יישובים בגליל העליון והמערבי. זוהו מספר נפילות באזור מירון, וככל הנראה מדובר במיירטים ששוגרו והפעילו את ההתרעות - אין נפגעים.

07:30 - דיווחים פלסטיניים: תקיפות אוויריות בח'אן יונס ובדיר אל-בלח

לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית, וופא, חיל האוויר תקף הלילה בח'אן יונס, ולטענתם יש כתוצאה מכך הרוגים רבים, בהם נשים וילדים. בנוסף, רשת אל-ג'זירה מדווחת כי 3 פלסטינים נהרגו בתקיפות בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה.

07:25 - צרפת: ישראל לא תחליט על עתידה של עזה

שרת החוץ של צרפת, קתרין קולונה, אמרה בריאיון ברשת CNN כי ישראל לא תקבע את עתידה של עזה. "עזה היא אדמה פלסטינית, ואנחנו צריכים לחזור לפעול לפי המשפט הבין-לאומי", אמרה קולונה. לדבריה, קריאות לחידוש היישוב היהודי ברצועת עזה, כפי שקראו שרים בממשלת ישראל, הן "חסרות אחריות ומרחיקות אותנו מפתרון".

קולונה הדגישה את תמיכתה בפתרון שתי המדינות, ואמרה: "עזה והגדה המערבית חייבות להיות ביחד, וכחלק מהמדינה הפלסטינית העתידית". עוד הוסיפה כי מדינתה מחויבת למנוע הסלמה נוספת באזור, כולל עם לבנון. "החובה של מדינה דמוקרטית כמו ישראל היא לציית לחוק הבין-לאומי ולהגן על אוכלוסייה אזרחית. אזרחים אינם אחראים לפשעים ויש להגן עליהם", סיכמה.

04:30 - הפנטגון: שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, אושפז מאז יום שני, מצבו טוב

השר האמריקני אושפז במרכז הרפואי הצבאי הלאומי "וולטר ריד" ב-1 בינואר בעקבות פרוצדורה רפואית שעבר. נמסר מהפנטגון כי "הוא מתאושש היטב ומצפה לחדש את מלוא תפקידיו היום" . אוסטין, בן 70, יושב תחת לנשיא ג'ו ביידן בראש שרשרת הפיקוד של צבא ארה"ב, ותפקידיו מחייבים אותו להיות זמין בהתראה של רגע כדי להגיב לכל סוג של משבר ביטחון לאומי. כמו כן, הפנטגון לא ציין את המידה שבה נטלה על עצמה את תפקידיו על ידי סגניתו, קתלין היקס.

02:05 - ארגון ההגירה הבין-לאומי של האו"ם (IMO) פתח בפנייה דחופה ל-69 מיליון דולר כדי לתמוך בתגובתו לצרכים הומניטריים עולים וקריטיים בעזה

בהצהרה, מסר הארגון כי מאות אלפי אזרחים זקוקים נואשות לסיוע, אך העברת העזרה מופרעת על ידי "נהלי אישור ארוכים למשאיות סיוע הומניטריות בגבול והמבצע הקרקעי והלחימה האינטנסיבית, יחד עם כבישים חסומים ומחסור בדלק".

00:25 - תת-מזכ"ל האו"ם לנושאים ההומניטריים, מרטין גריפית'ס, תיאר את רצועת עזה כ"בלתי ראויה למגורים"

גריפית'ס הזהיר כי "מתחולל אסון בבריאות הציבור" בשטח וכי תושבי עזה מתמודדים עם "הרמות הגבוהות ביותר של חוסר ביטחון תזונתי שנרשמו אי פעם. הרעב מעבר לפינה". הוא אמר כי 12 השבועות האחרונים של הלחימה היו "טראומטיים" במיוחד עבור ילדים, והוסיף: "אין אוכל. אין מים. אין בית ספר. שום דבר מלבד הקולות המפחידים של מלחמה, יום יום". לדבריו, הקהילה ההומניטרית נותרה עם המשימה ה"בלתי אפשרית" לתמוך ביותר משני מיליון אנשים בעזה. "אנו ממשיכים לדרוש סיום מיידי של המלחמה", אמר.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12