אהרן ברק יהיה השופט מטעם ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג

אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון, יצטרף כשופט מטעם ישראל לדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק שבהאג • ברק יהיה השופט ה-16 בהרכב השופטים הרגיל הכולל 15 שופטים

השופט בדימוס אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר / צילום: איל יצהר
השופט בדימוס אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר / צילום: איל יצהר

נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק ישמש כשופט מטעמה של מדינת ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. המינוי אושר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת במסגרת בירור התלונה שהגישה דרום אפריקה בטענה שישראל מבצעת פשעי מלחמה ורצח עם ברצועת עזה. הדיון יתקיים השבוע בימים חמישי ושישי, כאשר את ישראל ייצג פרופ' מלקולם שואו הבריטי, מומחה למשפט בינלאומי שיטען ביום שישי. הדיון ישודר בשידור חי, כנהוג בבית הדין באתר האינטרנט של בית המשפט. 

ראיון | עורך הדין שמודה: "טעיתי לגבי בית הדין בהאג, הייתי חלק מהקונספציה במשך 23 שנה" 
"יכולים למנוע מכירת נשק": ישראל תתייצב בבית הדין בהאג. מה צפוי?

ברק יהיה השופט ה-16 בהרכב השופטים הרגיל הכולל 15 שופטים מארה"ב, רוסיה, סין, סומליה, סלובקיה, צרפת, מרוקו, לבנון, יפן, הודו, ברזיל אוסטרליה, אוגנדה, ג'מייקה וגרמניה. גם דרום אפריקה רשאית לצרף שופט מטעמה וההערכה היא שתמנה. גם דרום אפריקה רשאית לצרף שופט מטעמה וההערכה היא שהיא תמנה שופט.

ברק, 87, כיהן בבית המשפט העליון עד שנת 2006. קודם לכן היה היועץ המשפטי לממשלה. הוא פרופסור למשפטים וחתן פרס ישראל למשפט משנת 1975. כיום הוא מרצה באוניברסיטת רייכמן ובייל בארה"ב. ברק נחשב לאבי "המהפכה החוקתית" לפיה יכול בית המשפט לפסול חוקים שאינם חוקתיים, נגדה יצאה הממשלה בשנה האחרונה בהובלתו של שר המשפטים יריב לוין. ברק היה ממתנגדי הרפורמה המשפטית ותמך במחאה. 

דרום אפריקה טוענת כי ישראל עושה "שימוש חסר הבחנה בכוח והרחקה בכוח של תושבים". בתלונה מפורטים מספרי פגיעה באוכלוסיית הרצועה, בהם 21 אלף הרוגים, תוך הפניה לדוחות של ארגון הבריאות הבינלאומי על סכנה לרעב, ולפעילות צה"ל במוקדים אזרחיים. במסגרת התלונה מוקדש פרק להתבטאויות גורמים ישראלים בכירים לגבי פעילות צה"ל בעזה אשר לטענת דרום אפריקה מבססים את העבירה. דרום אפריקה מבקשת מבית הדין להוציא בדחיפות צו ביניים לישראל שיורה לה להפסיק את הפעולות הצבאיות ברצועה ולפעול נגד ההתבטאויות. הסכנה בפניה ניצבת ישראל היא שבית הדין יוציא צו שיגביל את פעילותה ברצועת עזה במאבק נגד חמאס. להחלטה כזו עלולות להיות השלכות מדיניות וכלכליות. 

השר גדעון סער הגיב למינוי: ״‏ברגע האמת: ההסתה, ההכפשה והדה-לגיטימציה פינו את מקומן למעמד הבינלאומי, לשם הטוב שנרכש במשך עשרות שנים, למקצוענות. מברך את ראש הממשלה ואת היועצת המשפטית לממשלה על ההחלטה הנכונה והמדויקת". עוד הוסיף סער כי "גם קורות החיים האישיים לא רק המקצועיים, הופכים את הבחירה בפרופ' אהרן ברק למדויקת. הילד ניצול השואה הוא לא רק המשפטן הראוי אלא גם האדם המתאים לשבת בדין על עלילת הכזב הזדונית של דרום אפריקה והפלסטינים".