אחרי שהתנגד במשך חודשים: דוד אמסלם משחרר 2 מיליארד שקל לקופת האוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר דוד אמסלם, האחראי על רשות החברות, סיכמו ביניהם על העברת הכספים מרווחי החברות אל קופת האוצר • סוגיית הדיבידינדים עמדה עד כה במוקד המאבקים בין אמסלם לבין מנהלת רשות החברות היוצאת, מיכל רוזנבוים

השר דוד אמסלם / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
השר דוד אמסלם / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נפתרה סאגת הדיבידנדים הכלואים של החברות הממשלתיות: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר דוד אמסלם, האחראי על רשות החברות, סיכמו ביניהם על העברת 2 מיליארדי שקלים מרווחי החברות אל קופת האוצר.

במגזר העסקי דורשים משר האוצר סמוטריץ': תקפיא את עליית שכר המינימום
המנהל החדש של רשות החברות משחרר את ההפרטה התקועה של דואר ישראל

הדיבידנדים הוקפאו בחודשים האחרונים על ידי אמסלם. הוא התרצה להפשיר את הכסף אל ייעודו המקורי, לאחר שהובטח לו על ידי האוצר שיגובש מתווה החזר חובות של המדינה לחברות הממשלתיות, בדגש על החברות הביטחוניות.

יותר ממחצית מהדיבידנדים הכלואים מקורם בחברות הביטחוניות הממשלתיות, ובראשן התעשייה האווירית (כמיליארד שקל) ורפאל (232 מיליון שקל). מנגד, בסביבת החברות הביטחוניות טוענים כי חובות המדינה כלפיהן עולים בהיקפם על הדיבידנדים.

ישנן שתי סיבות אפשריות נוספות להחלטה של אמסלם לשחרר את הכסף לאוצר, אחרי שהתנגד לכך תקופה ארוכה. הראשונה היא העתירה שהגישה נגדו לבג"ץ התנועה לאיכות השלטון, בדרישה להעביר את הכספים לייעודם בקופת המדינה.

שנית, סוגיית הדיבידינדים עמדה עד כה במוקד המאבקים בין אמסלם לבין מנהלת רשות החברות היוצאת, מיכל רוזנבוים. לאחר התפטרותה והחלפתה ביעקב (ינקי) קוינט, נכון יותר אמסלם להרפות את התנגדותו - אף שקוינט עצמו לא היה מעורב בהסכמות החדשות. דוגמה נוספת לכך ניתן לראות אולי בהתקדמות של תהליך הפרטת דואר ישראל מיד עם כניסתו של קוינט לתפקיד, לאחר שגם הפרטת הדואר הסתבכה קודם לכן בין אמסלם לרוזנבוים, סביב שאלת הדחת יו"ר החברה.

כפי שפורסם בגלובס, בתקופה האחרונה דנו אמסלם וסמוטריץ' באפשרות לוותר לחברות הביטחוניות על חלוקת הדיבידנדים, בתמורה לאספקת ציוד ביטחוני לכוחות הביטחון "בחינם". לבסוף, כאמור, הכסף יעבור בצינורות המקובלים ויסייע בגיבוש הכנת תקציב המדינה לשנה החדשה. בנוסף ל-2 מיליארדי השקלים שישוחררו בגין רווחי החברות הממשלתיות ל-2022, בסוף הרבעון הנוכחי צפויים להיגבות כמיליארד שקלים עבור רווחי 2023.

רוזנבוים שמה דגש במהלך כהונתה על גביית הדיבידנדים. היא העלתה את הגבייה מסדר גודל בן מאות בודדות של מיליוני שקלים בשנה ל-1-2 מיליארד שקל בשנה. רוזנבוים עשתה זאת בין השאר על ידי התניית חלוקת הבונוסים לעובדים במתן הדיבידנדים למדינה. עתה, שחרור הדיבידנדים הכלואים ישחרר גם את הבונוסים הכלואים בחברות הממשלתיות, שלא הועברו בגלל התסבוכת. עיכוב תשלום הבונוסים העסיק רבות את ועדי העובדים בתקופה האחרונה, כאשר בחברות הביטחוניות אף ניסו לרתום את השר אמסלם לעזור להם בנושא מול רוזנבוים.