סין הופכת ליצואנית הרכב הגדולה בעולם – בעזרת רוסיה

הביקוש למכוניות בנזין הניע מכירות של מכוניות תוצרת סין לרמות שיא

רכבים סינים מוכנים להעמסה לקראת יצוא, בנמל יאנטאי שבסין / צילום: Reuters, CFOTO
רכבים סינים מוכנים להעמסה לקראת יצוא, בנמל יאנטאי שבסין / צילום: Reuters, CFOTO

מכירות הרכב של סין במדינות אחרות עלו לשיא שנה שעברה, והיא צפויה לעקוף את יפן כיצואנית הגדולה בעולם של מכוניות. בכך מסתמן שינוי טקטוני מבחינת תעשיית הרכב העולמית.

בעוד שסין זכתה להכרה כמובילה עולמית במכוניות חשמליות, דווקא מכוניות בעלות מנוע בנזין היו המנוע העיקרי של מגמת העלייה בביקוש שהתגברה בעיקר ברחבי רוסיה.

מותגי רכב חדשים מציפים את השוק הישראלי. איך יושפעו המחירים ב־2024?
באוצר שמים את הרכב החשמלי על הכוונת: אלו תוכניות המיסוי הצפויות  

יצרני מכוניות סינים הצליחו לחדור לתוך הריק שנוצר ברוסיה לאחר שחברות מערביות יצאו ממנה בעקבות המלחמה באוקראינה, ומכרו ברוסיה במהלך שנת 2023 כמות מכוניות גדולה לפחות פי חמישה מ־160 אלף כלי הרכב שסין מכרה לרוסיה ב־2022, על פי איגוד מכוניות הנוסעים הסיני.

 

ביום שלישי העריך האיגוד ש־5.26 מיליון מכוניות תוצרת סין נמכרו במדינות אחרות בשנה שעברה. לדבריו, ככל הנראה הנתון הזה יהיה גבוה בלפחות מיליון כלי רכב בהשוואה ליצוא של מכוניות יפניות. לפי העדכונים הרשמיים העדכניים של הממשל היפני, התעשייה המקומית מסרה מעט פחות מ־4 מיליון כלי רכב במדינות זרות ב־11 החודשים הראשונים של 2023.

מרכז תשומת הלב הופנה ליצוא

הביקוש ההולך וגובר למכוניות עם מנוע בעירה פנימית במדינות כמו רוסיה ומקסיקו, חיזק יצרניות רכב שיש להן מפעלים בסין והתקשו להתמודד עם המעבר האגרסיבי שלה למכוניות חשמליות. חלק מיצרני המכוניות הסינים העבירו את מרכז תשומת הלב שלהם ליצוא, כשהביקוש למכוניות בנזין הצטמק באופן משמעותי בקרב הציבור הסיני.

חשש לגבי מבול פוטנציאלי של מכוניות סיניות מחברות שיש להן יכולת ייצור עודפת בסין, עלה בשנים האחרונות בשווקי הרכב הגדולים.

הממשל בארה"ב מונע כמעט לחלוטין ייבוא רכבים מסין, זאת בעזרת הטלת מכסים גבוהים.

כמו כן, באירופה פועלים באופן דומה כשרגולציה עיקשת של האיחוד האירופי חשפה בספטמבר האחרון חקירה בעניין סובסידיות לא חוקיות, הממוקדת במכוניות חשמליות זולות תוצרת סין.

מנגד, בבייג'ינג טענו שהחקירה של האיחוד האירופי נגד חברות הרכב הסיניות היא ניסיון פרוטקציוניזם.

המדיניות התעשייתית של סין ניצחה שוב

הגל הבא של יצוא סיני צפוי לכלול יותר מכוניות חשמליות והיברידיות. גם יצרנים של מכוניות כאלה חוו עלייה במשלוחים למדינות זרות שנה שעברה ומתכננים להגביר משמעותית את היצוא, לאחר שסיום הסבסוד לאזרחים לרכישת מכונית חשמלית הביא להאטה בצמיחה המהירה שהייתה בשוק המכוניות החשמליות הסיני.

חברת BYD, שעקפה את טסלה כמובילת המכירות של מכוניות חשמליות ברבעון האחרון, חוותה זינוק במכירות למדינות זרות כמעט פי חמישה, ומסרה ב־2023 242 אלף כלי רכב. החברה מרחיבה את אולמות התצוגה ברחבי אירופה ורוצה להשיג יותר מכירות שם השנה.

במקביל, חברת הרכב הגרמנית פולקסווגן תתחיל לייצא את הקופה החשמלית Cupra Tavascan EV באירופה השנה.

עלייתה של סין כמרכז של תעשיית הרכב העולמית מייצג ניצחון של המדיניות התעשייתית של בייג'ינג שהושג בעמל רב, לאחר הישגים דומים בתחומי הלוחות הסולריים וסוללות.

זה תקופה ארוכה שסין היא שוק הרכב ומרכז היצור הגדול בעולם. למעמד זה היא הגיעה בעיקר הודות לחברות לא סיניות שהחזיקו בה מפעלי יצור עד השנים האחרונות, אז מותגים מקומיים אימצו מכוניות חשמליות והיברידיות בעת שהמדינה תמכה ביצרנים מקומיים וסבסדה מכירת מכוניות לאזרחים.

כעת הממשל הסיני יכול להתגאות בכך שזה בכתר היצואנית המובילה, לאחר שבפרק זמן קצר של שלוש שנים עקפה במהירות את היריבות הגדולות יפן, גרמניה ודרום קוריאה.