יותר מ־5 מיליארד שקל: הקיצוץ בחברה הערבית ימנע פינוי אשפה וטיפול בביוב

על פי ההצעה הנוכחית, צפויים להיות מקוצצים מתקציבי החברה הערבית בשנים הקרובות - במנותק ממזרח ירושלים - 4.5 מיליארד שקל • בנוסף יקוצצו 200 מיליון שקלים ממענקי האיזון לרשויות הערביות

ועדת השרים לענייני החברה הערבית / צילום: קובי גדעון-לע''מ
ועדת השרים לענייני החברה הערבית / צילום: קובי גדעון-לע''מ

אחד הסעיפים בטיוטת התקציב מדבר על צמצום של 15% מהתקציב של החלטות ממשלה רבות שנוגעות לעניינים חברתיים־כלכליים. סך התקציב של כלל ההחלטות הללו לחמש השנים הקרובות הוא 34 מיליארד שקלים, כאשר 88% מתוכן (30 מיליארד) מצוי בהחלטות שנוגעות לחברה הערבית.

רגע לפני אישור תקציב 2024, האוצר וראש הממשלה חלוקים על העלאת המע"מ 
האוצר דורש קיצוצים מהותיים במשרד הבריאות. אילו שירותים נמצאים בסיכון? 

כך, על פי ההצעה הנוכחית, צפויים להיות מקוצצים מתקציבי החברה הערבית בשנים הקרובות - במנותק ממזרח ירושלים - 4.5 מיליארד שקל. בנוסף, יקוצצו 200 מיליון שקל ממענקי האיזון לרשויות הערביות. בשל מצבן של רבות מן הרשויות, משמעות הקיצוץ היא פגיעה דרמטית ביכולתן לבצע פעולות פשוטות כמו פינוי אשפה, או טיפול בתשתיות מים וביוב.

גם בנוגע למזרח ירושלים צפוי קיצוץ משמעותי. כזכור, באוגוסט האחרון עברה תכנית חומש חדשה שבמסגרתה הוקצו 3.2 מיליארד שקלים לצמצום פערים חברתיים וכלכליים, שמתוכם 700־750 מיליון שקלים לקוחים בכלל מכספי עיריית ירושלים. אם אכן יקוצצו מההחלטה 480 מיליון, כפי שמכריזה הממשלה כעת, יהיה הסכום נמוך מזה של ההחלטה הקודמת שהסתיימה במאי האחרון, ועמדה על 2.1 מיליארד שקלים. סכום זה כבר אז הוגדר על ידי מי ששימש כשר לענייני ירושלים, זאב אלקין, כלא אפקטיבי.

כעת, בעקבות המלחמה, המצב התעסוקתי בחברה הערבית בכלל ובמזרח ירושלים בפרט רע למדי, עד כדי כך שרבים שלא נזקקו עד לעת האחרונה לסיוע, נתמכים כעת בסלי מזון ובארגוני חברה אזרחית. הקיצוץ הצפוי, כאמור, מגיע על הרקע הזה.

עם היוודע דבר הקיצוץ בתקציבי החברה הערבית, שלחו מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי מאיר בינג, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית חסאן טואפרה, וראש אגף בכיר לפיתוח כלכלי־חברתי בחברה הבדואית בנגב ליאור כלפא, מכתב חריף למנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. במכתב צוין כי הקיצוץ "יוביל לבלימה משמעותית של פעולות לטיפול בבעיות השורש והבסיס של החברה הערבית, כגון תקצוב החינוך לתלמידים שסבל שנים רבות מאפליה, תכנון שכונות חדשות שבמשך שנים לא התאפשר, תקצוב קיום תשתיות בסיסיות כמו ביוב, כבישים, תחבורה ציבורית ועוד, וכל אלה ללא כל אבחנה ודיון מקצועי".