המדינה שסיפקה נשק למחבלים, כרתה ברית עם האיראנים ומפעילה לחץ על ישראל

התקיפות הימיות מצד החות'ים חשפו את תלות ההדדית בין איראן וסין • כפי שאיראן תלויה ביצוא נפט לסין, בייג'ינג תלויה ביבוא הזה מטהרן • כל התקרבות קודמת של סין לישראל נשכחה הרחק מאחור, וכעת המדינה גם מפעילה לחץ על ישראל • סין בחרה צד במלחמה, פרויקט מיוחד

סין בחרה צד / איור: Shutterstock
סין בחרה צד / איור: Shutterstock

רבים גילו באיזה צד של העימות בין ישראל לבין איראן ושלוחותיה נמצאת סין רק כשענקית הספנות קוסקו הפסיקה, כפי שנחשף בגלובס, לפקוד את נמלי ישראל. זאת אף שלא סביר שהחות'ים יתקפו אוניות בבעלות סינית, לאור תלות סינית־איראנית הדדית בתחום הנפט.

91% מהנפט האיראני מיוצא לסין, אולם היא מספקת רק חלק מצריכת הנפט העצומה של סין - יבואנית הנפט הגדולה בעולם, שייבאה 10.33 מיליון חביות ביום בדצמבר, וזאת עוד לאחר צניחה מ־11.53 באוקטובר. לפי נתוני חברת ניטור השיט וורטקסה, יבוא הנפט הסיני מאיראן היה בעשרת החודשים הראשונים של השנה בממוצע 1.05 מיליון חביות ביום - 60% יותר מטרום ימי הסנקציות על איראן ב־2017.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עתה, לפי הערכות, מהווה איראן מקור לעשירית מיבוא הנפט הסיני. לפי דיווח ברויטרס, בטהרן החליטו לקצץ את ההנחות לסינים בכ־6-5 דולר ביחס לבנצ'מרק של חבית ברנט. עוד דווח כי טהרן מעכבת משלוחים תוך דרישה למחירים גבוהים יותר, אף שבהסכמים בין סוחרי נפט שנחתמו בנובמבר, נקבעה הנחה של כ־10 דולר לחבית.

"סין ורוסיה חשובות למנהיג איראן חמינאי כי הן לא רוצות להפיל אותו, אלא לחזק אותו", אומר לגלובס ד"ר מאיר ג'בדנפר, מרצה לאיראן בבית ספר לאודר לממשל ועמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור (ICT), אוניברסיטת רייכמן. "הסינים מנצלים את חמינאי כי הם יודעים שהאיראנים לא ישתמשו בארה"ב ככלי להפעלת לחץ מולם. מעבר לכך, סין מספקת מענה למוצרים טכנולוגיים שטהרן לא יכולה לרכוש בשל הסנקציות".

קאריס וויטי, מייסדת ומנכ"לית קבוצת סיגנל (Signal) ליחסי ישראל־סין, מציינת כי איראן היא המדינה היחידה באזור ללא יחסים ממשיים עם ארה"ב, וזהו מנוף לחץ גם עבור סין. "מבחינת סין, שרוצה לשייף את הסדר העולמי ולהכתיב חזון ביטחוני למזרח התיכון, איראן היא בת ברית", אומרת וויטי. "לכן נורמליזציה ישראלית־סעודית היא בראייה הסינית מכשול ליעדיה באזור".

קאריס וויטי, מנכ''לית קבוצת סיגנל ליחסי ישראל־סין / צילום: סטודיו עומרי מירון
 קאריס וויטי, מנכ''לית קבוצת סיגנל ליחסי ישראל־סין / צילום: סטודיו עומרי מירון

הסיטואציה הזו, שבה כפי שאיראן תלויה ביצוא נפט לסין, בייג'ינג תלויה ביבוא מטהרן, מציבה את הסינים לחלוטין בצד של איראן. ההפתעה הישראלית מכך ברורה, שכן הדמויות שהובילו את ההתקרבות הישראלית לבייג'ינג הן אלה שאמורות לנהל את המשבר כיום: ישראל כץ היה שר התחבורה כשניתן הרישיון לניהול נמל המפרץ ל־SIPG הסינית, וכעת כשר החוץ מנהל את המשבר. ראש המל"ל הנוכחי צחי הנגבי כיהן עד 2022 כראש קבוצת הידידות הפרלמנטרית עם סין. במרץ אותה שנה אמר לו השליח הסיני המיוחד למזרח התיכון ג'אי ג'ון: "אנחנו מבינים שלסין ולישראל יש דעות שונות בנושא האיראני. עם זאת, אנחנו מבינים את החשש של ישראל ואת זכותה לדאוג לביטחונה". בנוגע לנושא הפלסטיני הוסיף כי יש "לחדש את השיחות במטרה להגיע לפתרון מוסכם בדמות שתי מדינות לשני עמים. אם הסוגיה הפלסטינית לא תיפתר, ישראל תתקשה למצות את מאמציה להסכמי שלום עם מדינות ערב נוספות".

הסינים מפעילים לחץ על ישראל

כעת הסינים מפעילים לחץ על ישראל. זה החל בהחלטה של OOCL, החברה הבת של קוסקו, להפסיק לשוט לישראל, צעד שכבר חזרה בה ממנו. בבייג'ינג החליטו להחריף את הטון ולהשתמש בקוסקו, החברה הרביעית בעולם שחולשת על כ־11% מהסחר במכולות, ללא הודעה רשמית ותוך מתקפה דיפלומטית שלא מותירה מקום לשאלות.

מבלי להתייחס ישירות לקוסקו אמר סגן שגריר סין באו"ם, גנג שואנג: "כל הצדדים, במיוחד מעצמות בעלות השפעה, צריכים למלא תפקיד בונה ואחראי בשמירה על בטיחות נתיבי השיט בים האדום". הוא ציין כי המשבר בים האדום, שבו עוברים כ־12% מהסחר העולמי, בשלב קריטי, ונמנע ממתיחת ביקורת על שליחי איראן בתימן. מבחינת בייג'ינג, הגורם למשבר הוא ישראל. לדברי גנג, "הפסקת אש בעזה והקלה על המשבר ההומניטרי בה יסייעו למניעת הסלמה במצב בים האדום ובמזרח התיכון, שעלול להיגרר למלחמה".

"סין לא מתכוונת לחתוך את היחסים עם ישראל, אך באותו זמן פוגעת בהם", מסבירה וויטי. "איראן רוצה מחירי אנרגיה גבוהים וסין מפסיקה את הגעת קוסקו לישראל - יש קשר בין הדברים".

אתר ShippingWatch פרסם כי חברות ספנות הגיעו להסכמים עם החות'ים כי יקבלו "מעבר בטוח" אם יפסיקו להגיע לישראל. ענקיות הספנות מארסק והפג לויד מיהרו להכחיש מעורבות, אבל מניותיהן צנחו ב־5.7% ו־10.5% בהתאמה ביום.

לפי הטלגרף הבריטי, מחבלי חמאס השתמשו בשלל אמצעי לחימה מתוצרת סין. לפיכך עלה חשש כי ממשלת סין סיפקה באופן ידוע אמל"ח לחמאס, כולל רובי סער QBZ ומטולי רימונים אוטומטיים. מי שכנראה לכל הפחות אימנה את מחבלי חמאס על אותם אמצעים היא איראן. מצבורי האמל"ח מתוצרת סין הפתיעה את ישראל, ובכיר במודיעין הישראלי אמר לטלגרף כי "אלה אמצעי לחימה ותקשורת ברמה הגבוהה ביותר".

כל אחת מהאפשרויות שעלתה לגבי "היום שאחרי" ברצועה פוגעת באינטרס האיראני: הרשות הפלסטינית, ואף זו ה"מחודשת" שדובר עליה, קרובה לארה"ב. כניסה סעודית־אמירותית משמעותית לעזה, כלכלית או ביטחונית, שפחות סבירה, תקרב את העזתים לציר הסוני המתון.

"סין רוצה לקחת סוגיות לאו"ם, כי כ־135 מדינות תלויות בה נוכח השקעות כמו תוכנית החגורה והדרך", מסכמת וויטי. "חמאס הם טרוריסטים, אבל הסינים מנסים ליצור להם תדמית של לוחמי חופש כדי להתאים את המזה"ת לאינטרסים שלהם. באו"ם ישראל לא זוכה ליחס הוגן, ודרכו הם יכולים לעשות זאת".