הכלכלה מקרטעת ומכניסה את סין למתח, והמערב עוזב לטובת מדינות נוחות יותר

פשיטת הרגל של ז'ונגז'י, שניהלה נכסים ביותר מ־140 מיליארד דולר, היא רק אחת בשורה של מכות כואבות לכלכלת סין • השוק הסיני בלט לרעה השנה מול יתר המדדים והכלכלות המתפתחות, יזמי הנדל"ן במצוקת נזילות והסינים שומרים את הכסף בכיסים • סין בחרה צד במלחמה, פרויקט מיוחד

עובדים במפעל בסין. חמישית מהצעירים מובטלים / צילום: Reuters, CFOTO
עובדים במפעל בסין. חמישית מהצעירים מובטלים / צילום: Reuters, CFOTO

בשבוע שעבר נרשמה אחת מפשיטות הרגל הגדולות בסין. חברת ז'ונגז'י (Zhongzhi), שבעבר הלא רחוק כונתה בעולם ההשקעות "קרן בלקסטון של סין" וניהלה נכסים ביותר מ-140 מיליארד דולר, הגישה לבית משפט בקשה לפשיטת רגל. זה מיהר לקבלה אחרי שהתברר כי בחסות משבר הנדל"ן וההאטה בכלכלה הסינית, חובות ז'ונגז'י מסתכמים ב-460 מיליארד יואן (64 מיליארד דולר), לעומת נכסים בשווי 200 מיליארד יואן בלבד.

המתקפה הלילית: משפט אחד שהושמט מהודעת הבית הלבן מגלה מה באמת רוצה ארה״ב 
המדינה שסיפקה נשק למחבלים, כרתה ברית עם האיראנים ומפעילה לחץ על ישראל 

מדובר רק בעוד אחת משורה של אבני דומינו שנופלות בזו אחר זו באימפריה הסינית. 2023 דווקא הייתה אמורה להיות השנה של כלכלת סין. היציאה מסגרי הקורונה בשלהי 2022 יצרה צפי להתחזקות הצריכה הסינית ולשיקום הפעילות הכלכלית. בפועל, הציפיות התבדו, ואף שקרן המטבע הבינלאומית חזתה כי הכלכלה הסינית תצמח ב-5.2% בשנת 2023, זוהי ירידה לעומת השנים שלפני הקורונה. הכלכלה הסינית לא זינקה בחזרה לאחר הסגרים, כמו שהתרחש במדינות אחרות בעולם, כולל ישראל.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הפעילות הכלכלית החלשה דחפה את הסינים לפעול בנחישות לעידוד הצריכה, באמצעות הורדות ריבית ותמריצים שניתנו החל מהשנה האחרונה, אבל לא בטוח שזה יספיק. נשיא סין, שי ג'ינפינג, התייחס לכך באופן נדיר בנאומו לכבוד השנה החדשה: "חלק מהעסקים התקשו השנה, ולאנשים היה קשה למצוא עבודה", אמר, ובכך שיקף משהו מהקשיים העומדים בפני הכלכלה השנייה בעולם.

המסחר במדינה נפגע וסין עברה לדיפלציה

מדד CSI 300 הסיני, המייצג את 300 המניות הגדולות בבורסת שנגחאי, צנח ביותר מ-12% במהלך השנה החולפת, וחתם את השנה הכי רעה למניות סיניות מאז 2019. זאת בשעה שרוב הבורסות בעולם דווקא זינקו בחדות. לדברי אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון: "השוק הסיני בלט לרעה מאוד השנה מול כל המדדים, מול הכלכלות המתפתחות ואף מול מדינות אסייתיות נוספות".
ולא מדובר רק בצרות בשוק ההון. גם הצמיחה החזקה של סין נפגעה קשות. נתוני הצמיחה עמדו בשיעור דו-ספרתי בתחילת המילניום, וגם בשנת 2019 הכלכלה המשיכה לגדול בכמעט 7% בשנה. ואז דברים השתנו. גימן: "סין לא באמת התאוששה מהקורונה, היציאה מהסגרים הייתה חיובית בתחילה אך לא החזיקה מעמד מעבר לרבעון הראשון. הכלכלה נכנסה להאטה, האבטלה עלתה והמגמה הפכה לדיפלציונית". רמת המחירים בסין בשנת 2023 (נתוני נובמבר) הסתכמו בירידה שנתית, דיפלציה, של 0.5%.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר כי אחת הסיבות להאטה בצמיחה הסינית היא הסחר העולמי, שמשקלו בתוצר העולמי יורד. "משקל הסחר העולמי התכווץ בשנים האחרונות, הגלובליזציה נעצרה, ובסין מדובר בגורם משמעותי המשפיע לרעה על הצמיחה". קצב הצמיחה של סין יורד משנה לשנה, והצפי של ארגון ה-OECD לשנת 2024 הוא 4.5% בלבד - רחוק מאוד ממגמת הצמיחה לפני הקורונה.

מעבר להאטה העולמית, בפמן אומר שחלק מההאטה הסינית הוא באשמת סין עצמה. "העולם עבר בשנים האחרונות למסחר ממוקד בני ברית ומדינות ידידותיות. סין היא מדינה שלא פשוטה לעבוד מולה, וגם חברות זרות מתקשות לעבוד עמה. יפן מרוויחה מכך מבחינת החברות הטכנולוגיות העוברות אליה, והודו מרוויחה מהחברות הדורשות עבודות כפיים. העולם עוזב את סין לחלופות נוחות יותר".

גימן מוסיפה כגורם מעכב את מלחמת הסחר מול ארה"ב, שהחריפה במהלך השנה שעברה: "אף שהמלחמה מתנהלת כבר מספר שנים, הטון האמריקאי החמיר והשפיע על תמונת המצב של השוק הסיני".

ענף הנדל"ן בקשיים וגורר איתו את המגזר הבנקאי

ענף הנדל"ן הסיני בלט לרעה השנה, בצל האטה מתמשכת שחונקת את ההשקעות ובולמת את הצמיחה. בשנה החולפת מספר חברות נדל"ן גדולות שקעו בחובות וצ'יינה אוורגרנד, ענקית בתחום, אף הגישה בקשה לחדלות פירעון באוגוסט האחרון. בפמן ציין כי ענף הנדל"ן העיב גם על המערכת הפיננסית החוץ-בנקאית: "חלקים מהסקטור הבנקאי קיבלו מכה חזקה בעקבות החולשה בענף הנדל"ן".

גימן מסבירה שהענף מאופיין בבעיית אמון של הממשל: "חלק ניכר מהמימון של מפתחי הנדל"ן מגיע ממכירה מוקדמת של דירות. האזרחים חוששים לשים סכום התחלתי גבוה מאחר ואין להם ודאות שיקבלו את הדירה בזמן, אם בכלל. כך נוצרת ליזמי הנדל"ן בעיית נזילות, והממשל לא מספק לציבור את הביטחון הדרוש שהוא יעמוד מאחוריהן".

הממשל ניסה לטפל בבעיה ופרסם השנה תמריצים של כטריליון יואן במטרה לחלץ את הענף מהבוץ. לפי גימן, החישובים בשווקים מצביעים כי הענף דורש תמריצים גבוהים בהרבה, למעשה פי שלושה.

הבעיות מחלחלות לאזרחים והצריכה לא מתאוששת

חרף 1.4 מיליארד אזרחיה, סין היא מדינה מתכווצת, ולה קצב ילודה נמוך ואוכלוסייה מזדקנת. לפי חלק מהתחזיות, מספר התושבים ייחתך בחצי עד לסוף המאה. הדור הצעיר, בגילאי 16 עד 24, סובל מאבטלה גבוהה במיוחד של 20%. זהו נתון מחודש אוגוסט, ולאחריו הממשל הסיני פשוט הפסיק לספק את המידע.
יש הטוענים שהדיפלציה והאבטלה הגבוהה הן תולדה של גורמים מבניים, כמו הדמוגרפיה, אך לדעת גימן הבעיה אחרת: "מדובר בחוסר אמון של הציבור בממשל". בנתוני הצריכה, שהממשלה קיוותה שיעלו לאחר היציאה מהסגרים, ניכר קיפאון, ונראה שהסינים אינם להוטים להוציא את חסכונותיהם.

פעולות המפלגה הסינית שנועדו לאושש את הצריכה הפרטית ואת הכלכלה הסינית כללו, בין היתר, הורדת ריביות, תמריצים כלכליים ואף כיווץ חובת הנזילות של הבנקים. "הסינים מנסים לאושש את הכלכלה בכל דרך אפשרית, וכעת הממשל מדבר על פרויקטי תשתית וניסיון ליוזמות דרך הממשלה. הם אלופים בזה, ולכן ייתכן שזה יצליח לתחזק את הצמיחה במדינה", מתאר בפמן.

בנק אוף אמריקה מדמה את המצב הכלכלי בסין למצבה של יפן בתחילת שנות ה-90. זה שהביא ל"עשור הנעלם" בכלכלה היפנית, עשור של צמיחה אפסית ודשדוש כלכלי. מדו"ח שהוציא הבנק עולה כי לסין יש את היכולת להימנע ממצב דומה אם תפעל בנחישות ותבצע רפורמות לחיזוק אמון הצרכנים. דו"ח הבנק מוסיף כי כישלון של סין בנושא יכול להביא לתוצאות הרות אסון מבחינת הסינים, וגרועות בהרבה ממה שיפן חוותה במאה הקודמת.

ולמרות שלל המכשולים, יש שרואים בסין אופציה להשקעה. ניתוח של גלובל איקס מצביע על סין כעל שוק מעניין ביותר, בעיקר לאור הפעילות הממשלתית המעוניינת לתמוך במשק, והתייצבות במסחר בסין. לפי הדו"ח, האמון הצרכני צפוי לחזור ולתדלק את הצריכה הפרטית בשנה הקרובה.

גימן מסבירה את הגישה של לידר ביחס להשקעות בסין לטווח הקצר: "משקיעים רבים חושבים שהשוק הסיני אינו בר השקעה, וזה מה שהופך אותו למעניין. ברמה הטקטית, בטווח הקצר, אנו צופים התכנסות חזרה לממוצע. ההתחזקות האחרונה של היואן, התמחור הזול של השווקים והצפי לתמיכה נוספת מהממשל, עשויים להוביל לראלי קצר".

יעדי הצמיחה של סין גבוהים מהתחזיות, וראש המפלגה הציב יעד שאפתני של 5% צמיחה. ועם זאת מסכמת גימן: "הסינים שמים דגש על חדשנות, טכנולוגיה וכלכלה מודרנית בשנה הקרובה, במקום הצריכה המקומית שעליה דובר בשנים האחרונות".