באיזה בית דין מתנהל ההליך נגד ישראל, למי התייחס נתניהו ומתי? ברשת מבולבלים

הדיונים ששודרו בעולם מהאג החזירו שוב לתודעה האשמות שונות נגד ישראל, שחלקן מן הסתם שייכות לעולמות הפייק וההטעיות • לעתים מדובר בנושאים שקשורים ישירות להליך בהאג, ולעתים הקשר הוא עקיף • המשרוקית של גלובס

פוסט ברשת איקס, 8.12.23
פוסט ברשת איקס, 8.12.23

ההליך שנפתח נגד ישראל בהאג כמובן לא סייע במיוחד לקרב התדמיתי שהיא מנהלת מאז פרוץ המלחמה באוקטובר. הדיונים ששודרו בעולם החזירו שוב לתודעה האשמות שונות נגד ישראל, שחלקן מן הסתם שייכות לעולמות הפייק וההטעיות. לעתים מדובר בנושאים שקשורים ישירות להליך בהאג, ולעתים הקשר הוא עקיף. הנה כמה דוגמאות. 

באיזה בית דין בינלאומי נתבעת ישראל על "רצח עם", ולמה זה חשוב?
האם בית הדין בהאג יכול לכפות על ישראל לעצור את הלחימה בעזה?

מה קורה ביוון. ביום שבו פורסמה התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בהאג, ריכז אתר בדיקות העובדות היווני Ellinika Hoaxes אוסף של טענות שעלו בעניין במהלך החודש האחרון, שמהן משתמע שכבר מתנהלת נגד ישראל חקירה בהאג, אבל לא בבית הדין הבינלאומי לצדק (ה־ICJ), אליו פנתה דרום אפריקה, אלא בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC).

יצירת הרושם כאילו ישראל כבר מתמודדת עם תביעה בינלאומית על רקע "פשעיה", נעשתה באמצעות שימוש בסרטון שבו נראה ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא תוקף את ה־ICC. "כאשר בית הדין הפלילי הבינלאומי חוקר את ישראל על פשעי מלחמה מזויפים, זו אנטישמיות טהורה", אומר שם ראש הממשלה. "בית המשפט שהוקם כדי למנוע מעשי זוועה נגד העם היהודי מסמן כעת את המדינה האחת של העם היהודי". ובפוסט אחר, שהתייחס גם הוא לאותו סרטון, נכתב: "לאחר רצח של 17,000 בני אדם במשך חודשיים… נתניהו זועם על הקהילה הבינלאומית ועל בית המשפט הבינלאומי המאשימים את ישראל בפשעי מלחמה!"; ויש עוד כמה דוגמאות.

אז מה בעצם קורה כאן? כפי שהראו באתר, הסרטון שהפך ויראלי ביוון לאחר פרוץ המלחמה בעזה הוא למעשה מפברואר 2021, ואפשר למצוא אותו בחשבון ברשת איקס (לשעבר טוויטר) של ראש הממשלה. נתניהו תוקף בו את שופטי ה־ICC לאחר שאלה קבעו אז כי הרשות הפלסטינית נחשבת למדינה, מה שמאפשר לבית המשפט לפתוח בחקירה נגד אישים ישראלים, למשל על אירועים קודמים בעזה או על מה שנעשה בגדה.

בלבול גם בישראל. ערבוב בין תהליכים שונים בהאג, ונקודות זמן שונות, אפשר היה למצוא גם בישראל. כך, למשל, נתקלנו בציוץ של ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית)' שכלל אוסף צילומי מסך של ידיעות שקושרות בין פוליטיקאים וארגונים משמאל לבין ההליכים בהאג. בין היתר מדובר בכותרת שבה כתוב: "יו"ר מרצ: היה מקום לפתוח בחקירה נגד ישראל" (הציטוט מיוחס לניצן הורוביץ), וכותרת אחרת שלפיה "כ־180 מדענים ואנשי רוח מישראל פנו להאג: אל תאמינו לרשויות בנוגע לחקר פשעי מלחמה".

האם חבר הכנסת התכוון ליצור רושם שהקטעים הללו - להם צירף את הציטוט "מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ, מִמֵּךְ יֵצֵאוּ" - קשורים להליך הנוכחי, או שהתכוון לטעון משהו כללי יותר? ומה הבינו הגולשים? לא לגמרי ברור, ואפשר כנראה לפרש את הדברים לכאן ולכאן. אנחנו נציין כי גם במקרה הזה כל הכותרות הללו מתייחסות לאותו הליך מ־2021 שנגדו יצא אז נתניהו, ואין להן קשר למלחמה בעזה או ל־ICJ.

טיים אאוט. ויש עוד פייקים בולטים שמופצים לאחרונה נגד ישראל. שורה של אתרי בדיקות עבודות בעולם התייחסו לתמונה, שהופצה בשלל רשתות חברתיות, שבה נראה מה שאמור להיות שער המגזין "טיים", כשעליו תמונה של נתניהו מוקף בגולגלות, והכותרת היא "רוצח השנה". כולם הגיעו כמובן למסקנה שמדובר בזיוף. באתר Check Your Fact הביאו תגובת המגזין שלפיה "לא מדובר בעמוד שער אותנטי של 'טיים'".