הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות; מדד הנדל"ן ירד ב-2.7%

מדד ת"א 35 ירד ב-1.3% ומדד ת"א 90 השיל 1.7% • מדד הבנקים ירד ב-2.3% • שטראוס ירדה ב-4% ובנק הפועלים ב-2.3% • תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ל-4.2% • האינפלציה התכנסה אל יעד בנק ישראל לראשונה מזה דצמבר 2022

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:34

יום המסחר בבורסה ננעל בירידות שערים חדות. המדדים המובילים, ת"א 35 ות"א 90 ירדו ב-1.3% וב-1.7% בהתאמה. 

מבין המדדים הענפיים בלטו לרעה מניות הנדל"ן. מדד הבנייה ירד ב-2.6% ומדד הנדל"ן ב-2.7%. המניות שבלטו בירידות הןוויי בוקס , מבנה  ובוני תיכון גם מדד הבנקים בלט לרעה עם ירידה של 2%. 

בשוק החוב נרשמה מגמה מעורבת כשתשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-5 נקודות בסיס ל-4.2%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים ירדה ל-3.8%. מדדי איגרות החוב הקונצרניות, תל בונד 20,40 ו-60 ירדו ב-0.3%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.75 מיליארד שקל. 

16:00

טלסיס  תרכוש כ-70% ממניות חברת ואריסייט בתמורה בתמורה להקצאת 2.2 מיליון מניות רגילות של החברה, וכן, התקשרות בהסכמים בין החברה לבין מי מבין מחזיקי האופציות של ואריסייט, לפיו , האופציות למניות ואריסייט, שלהן זכאים מחזיקי האופציות של ואריסייט, שיחתמו על ההסכם בעניין זה יוחלפו בעד 152 אלף אופציות של החברה , הניתנות למימוש למניות רגילות של החברה.

15:00

מניית חברת גילת , העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק תחנות לווין זעירות לתקשורת עולה ב-1.4% לאחר שהחברה דיווחה כי זכתה בחוזה בהיקף של 17 מיליון דולר להרחבת פרויקט תקשורת אזורית בפרו.

חברת נובה , העוסקת בפיתוח וייצור של מערכות מדידה אופטיות לשימוש בתעשיית המוליכים למחצה, דיווחה כי השיקה את הדור השני של פלטפורמת מטריון לבקרת ייצור שבבים בטכנולוגיית SIMS. 

בשוק המט"ח המקמומי, הדולר מתחזק מול השקל ב-0.4% ונסחר סביב 3.76 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי ועומד בשעה זו על 4.10 שקלים.

13:43

הירידות בתל אביב מתחזקות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 משיל מערכו כ-1%. מניות הבנייה מובילות את המגמה השלילית ויורדות ב-1.6%.

חברת טאואר , הודיעה על שיתוף פעולה עם רנסס אלקטרוניקס, המייצרת שבבים מתקדמים לענף התקשורת הלוויינית הפועלים על בסיס beamforming (מיקוד אותות משודרים) תוך שימוש בפלטפורמת ה- SiGe BiCMOS המתקדמת של טאואר. רנסס, הפועלת במגוון שווקים כולל ענף הרכב, התעשייה, התקשורת ועוד, כבר החלה במכירות פיתוח זה לחברות מהמובילות ברחבי העולם בתחומי 5G , תקשורת לוויינית (Stacom) ותעופה וחלל.

תאת טכנולוגיות  דיווחה על חתימת חוזה נוסף עם חברת תעופה בינלאומית לשירותי APU MRO בהיקף כ-10 מיליון דולרים, ל-5 שנים. מטעם החברה נמסר כי: "חוזה זה הוא תוצאה של שותפות מוצלחת מאוד בין החברות במהלך השנים האחרונות שהובילה את הצדדים לחתום על חוזה עם חברה בעלת צי גלובלי. כחלק מחוזה זה, TAT תספק שירותי MRO ל-APUs מדגם GTCP331 של חברת התעופה. TAT מעריכה את סך ההכנסות מחוזה זה ב-10 מיליון דולר (2 מיליון דולר בשנה)".

11:55

ירידות קלות בת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 משיל מערכו 0.4%. בקרב המדדים הענפיים, ת"א בנקים 5 משיל מערכו 1%.

חברת גילת טלקום  העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק תחנות לווין זעירות לתקשורת דיווחה הבוקר על קבלת הזמנות חדשות מלקוח בישראל לאספקת שירות תקשורת לווינית
בהיקף של כ- 5.2 מיליון ש"ח.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + משיל מערכו 0.6%.

11:04

הדולר מתחזק מול השקל לשיא של חודשיים ונסחר סביב 3.78 שקלים. האירו מתחזק ב-0.3% מול השקל ונסחר סביב 4.12 שקלים.

10:40

בנק דיסקונט  השלים אמש (יום שני) את השלב המוסדי של הנפקה לציבור של שתי סדרות חוב. במכרז נרשמו ביקושים גבוהים של כ-5.2 מיליארד שקל, מתוכם נענה הבנק לכ-2.56 מיליארד שקל. סדרת אג"ח ט"ז בהיקף של 1.56 מיליארד שקל במח"מ של כ-6 שנים ובמרווח אפקטיבי של 0.85% מעל ממשלתי, ונע"מ סדרה 3 (ניירות ערך מסחריים) בהיקף של 1 מיליארד שקל במח"מ שנה ובמרווח אפקטיבי של 0.16% מעל ריבית בנק ישראל.

בדיסקונט הסבירו כי הגיוס נעשה כחלק מהניהול השוטף של צורכי הנזילות במסגרת התוכנית הרב שנתית וכי הוא יחזק את מקורות הנזילות של הבנק וייתן תשתית להמשך אסטרטגיית הצמיחה של תיק האשראי של הבנק.

10:21

מניית חברת יעקובי קבוצה , העוסקת בהקמה וביצוע פרויקטים, אחזקה ותפעול מערכות ומבנים ובהקמה ותפעול מתקן טיפול בפסולת מזנקת בחדות. זאת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי חברת הבת שלה חתמה על הסכם עם חברת אלסטום ישראל לביצוע עבודות תכנון, פיתוח והקמת מערכות אשר יתחברו למערכת הפלקון שפיתחה החברה, לזיהוי רכבת קלה בציר צמתי הקו הירוק של הרכבת הקלה של חברת נת״ע בהיקף כספי של כ-23 מיליוני ש"ח. 

10:05

ירידות קלות בפתיחת הבורסה. מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.2%.

בולטות לחיוב מניות איסתא , מניבים ריט , מגדלי תיכון  ורבוע נדלן .

מנגד, ישראמקו יהש , תמר פטרוליום , מימון ישיר  וזפירוס  נסחרות בירידות.

09:05

הדולר מתחזק בשעה זו מול השקל ונסחר סביב 3.766 שקלים. גם האירו מתחזק קלות מול המטבע המקומי ועומד על 4.11 שקלים.

08:23

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת. השקל נחלש קלות מול הדולר שעומד בשעה זו על 3.76 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל ונסחר על 4.10 שקלים.

07:59

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ב'), המסחר בבורסה המקומית ננעל בירידות קלות. מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% ות"א 90 השיל מערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים, בלט לשלילה ת"א בנקים 5 שהשיל מערכו 1.5%, כשברקע התנגדות נגיד בנק ישראל לתוכנית האוצר להעלות את המס על רווחי הבנקים.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בלטה אמש מניית שטראוס שזינקה בכ-5.3% לאחר שהודיעה על העלאת מחירים ברבע ממוצריה. עוד דיווחה שטראוס כי הדירקטוריון אישר מהלך התייעלות ארגונית בהמשך למספר מהלכי התייעלות שבוצעו בשנה האחרונה. "מטרת התוכנית היא המשך התייעלות וחיסכון תוך התאמת המבנה הארגוני של הפעילות בישראל לאסטרטגיה של הקבוצה ולסביבה המאקרו-כלכלית", צוין.

מנהלי ההשקעות שהובילו את תשואות הגמל השנה חושפים את הסודות וממליצים איפה להשקיע  

מניית רייזור  זינקה בכ-18% לאחר שחתמה על הסכמים עם תאגיד אנרגיה רב לאומי להעמדת רישיונות למוצר ה-DataMind של החברה ולמתן שירותים נלווים. במסגרת ההסכם יועמדו רישיונות עבור 7 תחנות כוח לייצור חשמל של התאגיד למשך שנתיים. ההיקף הכספי עומד על כ-656 אלף דולר.

ענקית הנדל"ן המניב מליסרון  חתמה עם החברות סקאלה אנרגיה ו-EV-EDGE על הסכמים להקמת מאות עמדות טעינה לרכבים חשמליים במשרדים ובקניונים שבבעלותה. 

בארה"ב לא התקיים מסחר ביום שני לרגל יום מרטין לותר קינג.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות.

חברת אובר  מרכזת עניין לאחר שהחליטה לסגור את שירות משלוחי האלכוהול 'דריזלי', אותו רכשה לפני שלוש שנים תמורת 1.1 מיליארד דולר. מטעם החברה נמסר כי: "לאחר שלוש שנים של פעילות עצמאית של דריזלי בתוך משפחת אובר, החלטנו לסגור את העסק ולהתמקד באסטרטגיית הליבה של Uber Eats שלנו ולעזור לצרכנים לקבל כמעט כל דבר - ממזון למצרכים ועד אלכוהול - הכל באפליקציה אחת".

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית. הניקיי יורד ב-0.7%, ההנג סנג צולל ב-2%, בורסת שנגחאי משילה מערכה 0.7% וממד הקוספי יורד ב-1%. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40 ו-60 ננעלו בירידות קלות ביום ב'. מדד תל גוב שקלי 10 + השיל מערכו 0.8%. התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ועמדה על 4.15%. 

להשקיע במדדי מניות ובאג"ח ממשלת ישראל: המלצה לתיק של רבע מיליון שקל 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, כתב בסקירתו השבועית שמשרד האוצר ייאלץ להנפיק כמות גדולה של אג"ח: "בהתחשב בתוכנית הממשלה להגדיל את הגירעון השנה ל-6.5%, ובהנחה שירצה להגדיל את יתרות המזומן שברשותו בכ-40 מיליארד שקל, הוא צפוי להנפיק בממוצע כ-17 מיליארד שקל מדי חודש". במיטב ממליצים על מח"מ בינוני באפיק האג"ח.

הבוקר, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עולות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.2%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, השקל נחלש ב-0.1% מול הדולר ביום ב' שנסחר ב-3.75 שקלים. מנגד, השקל התחזק קלות מול האירו נסחר בשער של 4.09 שקלים.

מחירי הנפט נסחרו בשני בירידה של כ-1%. מחיר הנפט האמריקאי נסחר ב-72.1 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג ברנט ב-77.7 דולר לחבית, וזאת למרות האירועים הגיאופוליטיים שהתרחשו בסוף השבוע האחרון.

האירוע המרכזי היה הפעולה האפשרית של סין כנגד תוצאות הבחירות בטייוואן שבה נבחרה המפלגה הדמוקרטית שדורשת להגביר את עצמאותה. המועמד שתומך בהתרחקות מבייג'ינג, זכה בנשיאות האי. הבחירה עלולה לצנן עוד יותר את היחסים בין טייפה לבייג'ינג, שכבר הוציאה מצדה איום מרומז.

הבוקר, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 78.2 דולרים.

4. מאקרו

אמש, (ב') פורסם מדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר ובפעם הראשונה מזה דצמבר 2022, האינפלציה בישראל התכנסה אל יעד יציבות המחירים של בנק ישראל וירדה בחודש ל-3% בקצב שנתי. הצפי המוקדם של הכלכלנים חזה כי האינפלציה תרד לשיעור של 2.7%-3%. בחישוב חודשי, מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.1% בחודש דצמבר, בהתאם לתחזיות.

האינפלציה נכנסה ליעד השנתי, אך בנק ישראל לא ימהר להוריד ריבית 

יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר, מוסר לאחר המדד כי "המדד עמד בטווח הציפיות שלנו, אך מה שהפתיע כלפי מטה הוא לא מה שציפינו שיפתיע. סעיף משמעותי שירד הוא סעיף ביטוח הרכב. הרכיב הזה תמיד עולה בין אחוז לשניים מדי חודש, ובקצב שנתי עולה בקרוב ל-20%. אך הפעם, הוא ירד, שזה שינוי מגמתי והתפתחות חיובית". כץ מצביע על כך שירידה עונתית חדה חלה גם במחירי הבראה ונופש (8.7%-), וגם רכיבי המזון לא עלו. מנגד, עליית מחירי השכירות אמנם התמתנה, אך המשיכה לעלות, זאת בשונה מהציפיות. 

עוד מחדד כץ כי: "למרות המדד הנמוך, בנק ישראל ימתין עם המשך הורדת ריבית כדי לבחון את המסגרת הפיסקאלית ומגמת השקל אשר פוחת בכמעט 3% מתחילת השנה. גם ההתייקרות במחירי ההובלה מהווה איום אינפלציוני".

לצד זאת, רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי במזרחי טפחות, מדגיש: "השאלה האם המדד הזה משקף האטה כלכלית על רקע המלחמה ותשובות לכך נקבל בהמשך. אלמלא שאלת הגירעון התקציבי, פיחות השקל לאחרונה וסוגיות כמו השפעת פעולות החות'ים על עלויות ההובלה, הייתה לבנק ישראל את כל ההצדקה להוריד את הריבית פעם נוספת בחודש הבא, אך צריך לזכור כי מדד ינואר 2024 יפורסם עד אז".

מכל מקום, מנחם מסייג ומציין שאין לשלול מהלך נוסף של הורדת ריבית מצד הבנק, וכן כי "הקושי לאמוד את צעדיו הבאים של בנק ישראל יגדל נוכח המציאות המורכבת".

בעולם יתפרסמו היום (ג') מדד המחירים בגרמניה ובקנדה ונתוני האבטלה בבריטניה. ביום רביעי יתפרסם התוצר המקומי הגולמי בסין, האינפלציה בבריטניה ונתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב, בהמשך השבוע יתפרסמו נתוני האבטלה באוסטרליה, המכירות הקמעונאיות בבריטניה, ובארה"ב מדד המחירים לצרכן של אוניברסיטת מישיגן.

5. תחזית

זבז'ינסקי ממיטב טוען בסקירתו שהנתונים הכלכליים בארה"ב לא מרמזים שהפדרל ריזרב (פד) צריך להוריד ריבית בקרוב. "האינפלציה שם ממשיכה לרדת, אך לא מהר מדי באופן שיגרום לבנק המרכזי להזדרז עם הורדות הריבית. קצב האינפלציה השנתי היה בדצמבר גבוה מהתחזיות, כולל הליבה.

"מלבד העלייה בקצב השנתי של מחירי האנרגיה, ניכרת עצירה בירידה של קצב אינפלציית המוצרים והשירותים ללא שירותי הדיור, מה גם ששיעור העסקים הקטנים שמעלה מחירים לא ירד מהסקר שהיה בחודש יולי, ונותר ברמה כפולה בהשוואה לזו שהייתה לפני המגפה".

זבז'ינסקי צופה שגם ה-ECB לא ימהר להוריד את הריבית, ושהסיכוי לעליית הריבית ביפן ירד מאוד.