בגיל 31 היא מחזיקה בירושה של מיליונים. 50 איש שנבחרו באופן רנדומלי יחליטו איך לחלק אותם

מרלנה אנגלהורן ירשה 27.5 מיליון אירו מההון המשפחתי, לאחר שסבתה נפטרה • אלא שהירושה לא שימחה אותה ואף להפך - אנגלהורן חשבה שהיא מבטאת את חוסר הצדק של חלוקת ההון בחברה • הפתרון - הקמת מועצה ציבורית שתחלק 25 מיליון אירו מכספה

מרלנה אנגלהורן. ירושה של 27.5 מיליון אירו / צילום: Reuters, IMAGO
מרלנה אנגלהורן. ירושה של 27.5 מיליון אירו / צילום: Reuters, IMAGO

לפני כשלוש שנים קיבלה מרלנה אנגלהורן, צעירה אוסטרית, הודעה לפיה סבתה הלכה לעולמה, והורישה לה 27.5 מיליון אירו כחלק מההון המשפחתי שכלל אחזקות בחברת הכימיקלים הגרמנית BASF. בעבור רוב האנשים מדובר בבשורה טובה, משנה-חיים בפוטנציה, אבל אנגלהורן אומרת כי "לא היתה שמחה במיוחד". זה אפילו עיצבן אותה במדה מה, סיפרה בעבר לעיתון השוויצרי NZZ, שכמו כלי תקשורת אחרים באירופה הביא בימים האחרונים את סיפורה של יורשת המיליונים.

מהמלחמה בעזה ועד הבחירות בארה"ב: הזעזועים הגיאופוליטיים בראש סדר היום בדאבוס 
סלובניה מצטרפת לעתירה נגד ישראל בהאג, שאינה העתירה הדרום-אפריקאית 

הסיבה לעצבים, ולסיקור התקשורתי כעת, היתה שאנגלהורן מצאה כי קבלת סכום כה גדול מבלי שעבדה בעבורו בכלל "אינו הוגן". ובעוד שרוב היורשים כמוה היו מוצאים דרך כזו או אחרת להתמודד עם חוסר הנוחות, אנגלהורן החליטה לחלק מחדש כ-90% מסכום הירושה שלה, המסתכמים ב-25 מיליון אירו.

נאמנה לתפיסתה לפיה תפקיד המדינה הוא לחלק מחדש את ההכנסות בצורה שתיטיב עם האוכלוסייה, אנגלהורן יזמה פרויקט שבו מועצה אזרחית תחליט מה לעשות בדיוק עם הכסף. ב-2.5 מיליון אירו שהיא משאירה לעצמה, אנגלהורן שואפת ליצור לעצמה בסיס לחיים ארוכים שבהם היא תעבוד בשביל הכסף. היא בת 31.

על קשר משפחתי וסכנה לדמוקרטיה

מרלנה היא מצאצאיו של פרידריך אנגלהורן, התעשיין הגרמני שהקים את מה שהפך לענקית הכימיקלים BASF באמצע המאה ה-19 בלודוויגסהאפן שבגרמניה. הוא גם רכש את חברת התרופות הגרמנית "בהרינגר אינגלהיים" שנמכרה לענקית התרופות "רוש" ב-1997. חברת BASF התמזגה בשנות ה-20' לתוך IG Farben הידועה-לשמצה, שהעסיקה עובדי כפייה יהודים ואחרים במחנות ריכוז והשמדה, וכן סיפקה את גז הציקלון B ששימש להשמדת יהודי אירופה בתאי גז. היא התפצלה מתוך החברה אחרי מלחמת העולם השנייה. כיום היא חברת הכימיקלים הגדולה ביותר בעולם.

מקורו של הכסף שירשה אנגלהורן הוא מאותה מכירה של חברת התרופות הגרמנית ב-1997. וזו גם היתה הבעיה שלה עם ההליך. "ירשתי הון ולפיכך גם כוח מבלי לעשות שום דבר בשביל זה. והמדינה אפילו לא רוצה שאשלם מסים על כך", אמרה. מרלנה אנגלהורן היא בעלת אזרחות אוסטרית וגרמנית, ומתגוררת בווינה. "אני רואה בכל התהליך כישלון של המדינה", אמרה. לדבריה, העובדה כי העושר באוסטריה, כמו גם במדינות אחרות, מרוכז בידי שכבה דקיקה של מולטי-מיליונרים ומיליארדרים "מסכנת את הדמוקרטיה".

"לחלק את ההון מחדש"

לפיכך, החליטה הצעירה האוסטרית לקחת את העניינים בידיים ולפעול נגד "החלוקה הלא-שווה של ההון". במקום לתרום לפי ראות עיניה, או לבקש הצעות בהן תתמוך, החליטה להקים "מועצה אזרחית שתדאג לחלוקה מחדש". היא עושה זאת באמצעות קרן מחקר שמקדמת מיסוי על ירושות ושואפת למסות באופן מקיף יותר את העשירים ביותר במדינה.

הקרן כבר שלחה בשמה של אנגלהורן כ-10,000 מכתבים לאוסטרים שנבחרו באופן רנדומלי (מעל גיל 16). כל אחד ממי שקיבלו את המכתב ומעוניין להשתתף במועצה יכול להירשם, והקרן היא שתבחר "מדגם מייצג" מבין הנרשמים, שיכלול 50 נציגים.

התוכנית היא כי המועצה תיפגש במשך שישה סופי שבוע, בין מרץ ליוני 2024, ותחליט מה לעשות עם התקציב שתקבל מאנגלהורן. כל אחד מהמשתתפים יקבל 1,200 אירו לסוף שבוע, כלומר 7,200 אירו על המעורבות בפרויקט. אתר אינטרנט הושק לפרויקט, שנועד גם לקדם את הצורך בתרומות "לטובת הכלל" מצד יורשים עשירים ואנשי עסקים באוסטריה.

ההגבלות היחידות הן שהכסף לא ישמש למטרות "לא חוקתיות" ו"בלתי הומניות" ושלא יילך למטרות רווח או לאישים הקשורים במועצה שתוקם. אנגלהורן עצמה הודיעה כי לא תהיה מעורבת בתהליך. הכסף יחזור אליה במקרה שהמועצה לא תחליט מה לעשות אתו. "אני אתן את הכסף לאותם 50 נציגים, ואעניק להם את האמון שלי", אמרה.