הונאת הענק של מייק בן ארי: רשות המסים דורשת 100 מיליון שקל, על חשבון המשקיעים

רשות המסים הגישה דרישת חוב בסך 100 מיליון שקל לנאמן על נכסיו של בן ארי, שהורשע בהונאת משקיעים במאות מיליוני שקלים • המהלך צפוי להפחית משמעותית את ההחזר שיקבלו הקורבנות, ולטענתם הדרישה מעכבת את חלוקת הכספים מקופת הנושים

מייק בן ארי (במרכז) בדיון בהארכת מעצרו / צילום: ניב קנטור
מייק בן ארי (במרכז) בדיון בהארכת מעצרו / צילום: ניב קנטור

מייק בן ארי, שהורשע בהונאת משקיעים בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסגרת הסדר טיעון, ממתין בימים אלה לגזירת דינו. בינתיים, זה שנתיים וחצי מתנהלים הליכי חדלות פירעון מורכבים וחובקי-עולם, שהניבו כ-70 מיליון שקל לקופת הנושים, מתוך חוב שצפוי לעמוד על כ-350 מיליון שקל למשקיעים.

סלובניה מצטרפת לעתירה נגד ישראל בהאג, שאינה העתירה הדרום-אפריקאית
היזם הנהנתן מניגריה, השלד הבורסאי בישראל וההודעה שהגיעה מהבולשת האמריקאית - מדובר בתרמית

עד היום ציבור המשקיעים, חלקם במצב כלכלי קשה מאוד, לא קיבל החזר מקופת הנושים. כעת הגיע השלב שהנאמן, עו"ד ליאור דגן, יכול לחלק בפעם הראשונה כספים, אך לטענת המשקיעים, דרישת חוב של 100 מיליון שקל מרשות המסים מעכבת את החלוקה.

רשות המסים הגישה תביעת חוב "לפי מיטב השפיטה", שמשמעותה שהיא לא מבוססת על מסמכים אלא על הערכה בלבד. הרשות לא פירטה על מה מבוססת דרישת החוב.

דרישת החוב צפויה להפחית משמעותית את ההחזר שיקבלו המשקיעים. אם היקף החוב הסופי יעמוד על כ-350 מיליון שקל (שזו ההערכה, נ' ש'), בצירוף החוב לרשות המסים יגדל החוב ל-450 מיליון שקל, והרשות תהיה זכאית לכ-25% מהסכום הכולל שיהיה בקופת הנושים, באופן שיפחית את ההחזר ליתר המשקיעים.

הציפו במאות מכתבים

בשבועות האחרונים פנו ערכי הדין איתן ארז ומור בן שושן, המייצגים 740 מהמשקיעים, למנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', בבקשה להימנע מהחיוב. גם הארגון שהקימו קורבנות הפרשה פנה אליו, ובמקביל הציפו המשקיעים את רשות המסים במאות מכתבים המתארים את משמעות אובדן הכספים עבורם ואת הצורך הדחוף בחלוקת הכספים. הנאמן נמצא בקשר עם רשות המסים בניסיון להפחית את החוב.

המשקיעים טוענים כי הכספים שייכים להם ומהווים את קרן ההשקעה ללא רווחים, ולכן יהיה צודק אם רשות המסים תוותר על הדרישה לקבל לידיה כספים. הם טוענים כי לפי מנגנון ההכרעה בתביעות החוב, מתייחסים רק לכספים שהושקעו בפועל בניכוי כספים שהוחזרו, ללא קיומם של רווחים.

"רשות המסים מנסה לגלגל את עונשו של החייב עלינו הקורבנות. חסכנו כסף, שילמנו מסים והשקענו אותם בתום-לב. החייב בן ארי גנב לנו את הכסף, ועכשיו רשות המסים מנסה לגנוב לנו אותו בפעם השנייה", טוענים המשקיעים.

"חיוב קופת הנשייה בחבות מס כלשהי תפגע ישירות בציבור המשקיעים, באופן שיגביר את הפגיעה שנגרמה להם כתוצאה ממעשי המרמה שביצע החייב", נטען בפנייתו של עו"ד ארז.

במכתב צוין כי "חלק ניכר מהנושים הם אנשים שזקוקים לכספים באופן בהול לצורך מימון מחיה בסיסית ביותר, רכישת תרופות, ופנסיונרים שאיבדו את כל כספם, את הפנסיה ואת החסכונות שלהם, ואובדן קרן ההשקעה הובילה אותם לחוסר יכולת להתקיים ממש".

עד 9.5 שנות מאסר

ההליך הפלילי בעניינו של בן ארי קבוע לסוף פברואר 2024, אז יטענו הצדדים לעניין העונש. לפי הסדר הטיעון, טווח הענישה יחל מ-5 שנות מאסר בפועל אם כל הכספים יוחזרו ללקוחות, ועד 9.5 שנות מאסר אם הכספים לא יוחזרו כלל. הצדדים יטענו לפי שלושה קריטריונים: שיעור הכספים שיוחזרו ביחס להיקף תביעות החוב שיאושרו, שיעור התרומה של בן ארי להחזר הכספים ושיתוף-הפעולה הכללי של בן ארי עם הנאמן.

בן ארי הורשע במרץ 2023, על-פי הודאתו, כי גייס במרמה 960 משקיעים שישקיעו בקרן אמריקאית תוך הצגת מצגי שווא, ולמרות שלא היה לו קשר לקרן.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים מנועה מלהתייחס לגופם של דברים, בשל חובת הסודיות המוטלת עליה על-פי דין".