ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ראש המודיעין האיראני בסוריה וסגנו חוסלו בתקיפה בדמשק

דיווח בלבנון: שני מחבלי חיזבאללה חוסלו בתקיפת רכב שבוצעה בידי כטב"ם ישראלי • ארבעה קצינים בכירים בצה"ל לניו יורק טיימס: לא ניתן גם לעמוד במטרה של חיסול חמאס וגם לשחרר את החטופים • ב-CNN דיווחו שנתניהו אמר לביידן כי הוא "לא פוסל הקמת מדינה פלסטינית", מלשכתו הכחישו • עדכונים שוטפים

סוריה / צילום: Reuters
סוריה / צילום: Reuters

עדכונים שוטפים

21:40 - שינוי אופי הלחימה: בצפון הרצועה צה"ל פועל בפשיטות ממוקדות, כדי לא לסכן חיילים שלא לצורך

הכניסות והיציאות לצפון הרצועה מתבצעות למול מודיעין ממוקד שמגיע, גם מודיעין חדש. בדראג' תופאח ובזייתון מגיע מודיעין על משגרים ואתרי ייצור תת-קרקעיים, וצה"ל נתקל בהתנגדות מועטה: המצב בשטח מאפשר את שחרור המילואים, שיימשך גם בשבוע הקרוב.

המצב בח'אן יונס שונה: שבע חטיבות פועלות בעיר ובמרחב שלה. שלושה מתוך חמשת גדודי חמאס פורקו. לפי הערכה, יש 160 קילומטר של מנהרות מתחת לח'אן יונס, כמה עשרות כבר אותרו וטופלו אבל נדרשת עבודה לא מעטה.

במערכת הביטחון מתעקשים כי כל עוד אין מתווה אמיתי על השולחן, נכון להמשיך את הלחץ והפעולה הצבאית. כאשר יהיה מתווה אמיתי לשחרור חטופים - גם גלנט וגם נתניהו יסכימו לעצירה, גם הפוגות ארוכות, אם הדבר יביא לשחרור חטופים.

21:10 - דובר צה"ל חשף תאי כליאה בהם הוחזקו חטופים בעזה

דובר צהל תא"ל דניאל הגרי הציג בהצהרתו הערב מנהרה שנחשפה על ידי לוחמים, ובה על פי העדויות שהו כ-20 חטופים בזמנים שונים. עוד הוא הציג ציורי ילדים, מזרונים ותאי כליאה קטנים בהם הוחזקו החטופים בתנאים קשים ללא אור יום, באוויר צפוף ועם מעט מאוד חמצן.

21:05 - הסתיימה מחאת משפחות החטופים: מפגין הותקף בכיכר הבימה, כ-50 אלף מפגינים בכיכר החטופים

19:50 - ראיסי: "לא יעבור ללא מענה"

דיווח ברויטרס: נשיא איראן ראיסי אומר כי התקיפה הישראלית שהרגה 5 מבכירי משמרות המהפכה "לא תעבור ללא מענה", כך פורסם בתקשורת האיראנית

19:46 - נתניהו חוזר על ההכחשה: "לא אתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה על כל השטח ממערב לירדן - וזה מנוגד למדינה פלסטינית

19:30 - החלה העצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב

18:33 - מחוקקים אמריקנים נגד נתניהו: "הוא אסון"

לפי דיווח ב-NBC NEWS, שלושה מחוקקים אמריקנים תומכי ישראל משתי המפלגות מביעים ספק האם לנתניהו יש אסטרטגיה שתוביל לסיום המלחמה. מחוקק רפובליקני מטיל ספק ביכולתו להנהיג, ומחוקק דמוקרטי המגדיר עצמו תומך ישראל אף אמר כי "כולם היו חברים חזקים של ישראל, אבל נתניהו הוא אסון. החלק הכי גרוע הוא שרבים חוששים שנתניהו ימשיך כי הוא יודע שבתום המלחמה הוא יאבד את עבודתו. לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שעבורו המצב הנוכחי בסדר גמור - אבל עבור כל השאר זה נורא".

17:42 - מספר ההרוגים האיראנים בסוריה היום עלה לחמישה

משמרות המהפכה הודיעו כי מוחמד אמין סמדי, שנפצע היום בתקיפה בדמשק - מת מפצעיו.

16:37 - אירן מגנה את התקיפה הישראלית בסוריה: "ניסיון נואש להפיץ אי-יציבות באזור"

16:25 - דובר צה"ל בתגובה על דבריהם של הבכירים לניו יורק טיימס

"הדברים שמובאים בשם בכירים בצה"ל לא מוכרים, ואינם משקפים את עמדת צה"ל", נמסר. "שחרור החטופים הינו חלק ממטרות המלחמה, ומאמץ עליון בצה"ל.

15:53 - סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציטטה את המרכז הסורי לזכויות אדם ודיווחה כי מניין ההרוגים בתקיפה המיוחסת לישראל היום בדמשק עלה ל-10

15:33 - קצינים בכירים בצה"ל לניו יורק טיימס: מתוסכלים מההאטה בקצב הלחימה

ארבעה קצינים בכירים בצה"ל לניו יורק טיימס: לא ניתן גם לעמוד במטרה של חיסול חמאס וגם לשחרר את החטופים. על פי הדיווח, קיים תסכול בצבא מההאטה בקצב הלחימה והאסטרטגיה של הממשלה לטיפול בעזה, ומתחזקת ההבנה כי ניתן יהיה לשחרר את החטופים רק באמצעות מהלכים מדיניים.

14:40 - דיווח עזה: ישראל פיזרה כרוזים עם תמונות החטופים: "רוצה לחזור הביתה? מסור פרטים"

בעזה דיווחו כי ישראל פיזרה ברפיח ובח'אן יונס כרוזים עם תמונותיהם ושמותיהם בערבית של 69 חטופים, בצירוף קריאה לתושבים: "רוצה לחזור הביתה? אנא מסור פרטים, אם אתה מזהה אחד מהם".

14:00: לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעה המתייחסת לפרסומים על שיחתו של נתניהו עם ביידן:

"בשיחתו אמש עם הנשיא ביידן חזר ראש הממשלה נתניהו על עמדתו העקבית מזה שנים, שאותה אף ביטא במסיבת עיתונאים יום קודם לכן: אחרי חיסול חמאס ישראל חייבת להישאר בשליטה בטחונית מלאה ברצועת עזה כדי להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל, ודבר זה מתנגש עם הדרישה לריבונות פלשתינית".

13:54: דיווח ברויטרס: מפקדים במשמרות המהפכה וחיזבאללה נמצאים על אדמת תימן ומסייעים באופן אקטיבי לתקיפות החות'ים בים סוף

13:43: צה"ל תקף תשתיות טרור של חיזבאללה במרחב בדרום לבנון

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו תשתית טרור, עמדת תצפית ועמדת שיגור של חיזבאללה במרחב אל עדייסא שבדרום לבנון. עוד נמסר כי במהלך הלילה, טנק של צה"ל ירה להסרת איום במרחב הר דב.

13:00: "אין בית ספר או מסגד ללא אמצעי לחימה": פעילות צוות הקרב של חטיבה 55 בח'אן יונס

צוות הקרב של חטיבה 55 תקף את הגדוד המזרחי של חטיבת ח'אן יונס של חמאס. במהלך המתקפה, חיסלו הכוחות כמה חוליות מחבלים, השמידו תוואי תת-קרקעי וסיכלו עמדות תצפית של הארגון.

במהלך הפשיטות של הלוחמים על תשתיות טרור באזור, איתרו עשרות משגרי רקטות, פגזים ומסמכים מודיעיניים. המשגרים הושמדו בידי הכוחות.

12:51: ברויטרס דיווחו כי שני אנשי חמאס חוסלו בתקיפת רכב בידי כטב"ם ישראלי באזור צור

12:25: משמרות המהפכה בהודעה רשמית: 4 יועצים צבאיים איראנים חוסלו בתקיפה ישראלית בסוריה

12:15: חשש לחדירת כלי טיס עוין באצבע הגליל

ההתרעה שהופעלה מחשש לחדירת כלי טיס עוין שהופעלה באצבע הגליל - התרעת שווא.

12:12: אזעקות בזרעית שבגליל העליון

זוהו שיגורים מלבנון ונפילה בשטח פתוח במרחב. צה"ל השיב בירי ארטילרי.

10:58: משפחות החטופים התבצרו מול בית רה"מ בקיסריה: עצור את ההוצאה להורג שלהם"

בני משפחות של חטופים המוחזקים בעזה 106 ימים הגיעו להפגין מול בית ראש הממשלה בקיסריה: "105 ימים התחננו אליך וכעת אנו דורשים - עצור את ההוצאה להורג של החטופים".

ממטה המשפחות נמסר: "לנרצחים כבר נגמר הזמן. לקבינט המלחמה אסור לפספס אף הזדמנות לעסקה שתחזיר את כולם. אנחנו נהיה כאן מחוץ לביתו של ראש הממשלה עד שהוא יצא אלינו, ויתחייב להוביל ועידה בין-לאומית בהשתתפות כל המדינות המעורבות במשבר עד לפתרון ולהחזרת כל החטופים הביתה".

10:26: יעד החיסול בהתקפת הבניין בסוריה היה ככל הנראה איש משמרות המהפכה שעוסק בהעברת אמצעי לחימה

09:56: סוכנות הידיעות הסורית SANA: בניין מגורים בשכונת Mezzeh בדמשק הותקף, "ככל הנראה בידי ישראל"

09:37: אזעקות הופעלו באדמית, אילון וערב אל-עראמשה; במקביל: דיווחים על תקיפה ישראלית בלבנון

09:34 - דיווחים בסוריה: פיצוץ עז נשמע בדמשק

08:56 - כוחות צה"ל השמידו משגרי רקטות וחיסלו מחבלים שניסו להטמין מטעני נפץ

לוחמי צוות הקרב החטיבתי 7 פשטו על מתחם צבאי בח'אן יונס, ובו איתרו והשמידו שישה משגרי טילים בהם רקטות מוכנות לשיגור. בנוסף, איתרו הלוחמים פיר תת קרקעי ומטעני חבלה במרחב. במהלך הפעילות, זיהו הכוחות שני חמושים שאיימו על הכוחות והכווינו כלי טיס של חיל האוויר שחיסל את המחבלים. כך עדכן דובר צה"ל.

במהלך פעילות של לוחמי צוות הקרב של חטיבה 5 בצפון הרצועה, הכוחות איתרו מספר משגרים מהם בוצע ירי לשטח הארץ. כוח הנדסי של החטיבה השמיד את המשגרים. במקביל, כוחות מצוות הקרב של חטיבת יפתח זיהו מחבלים שפעלו סמוך אליהם וניסו להטמין מטעני נפץ במרחב. הלוחמים הגיבו בירי ומכלול האש החטיבתי הכווין כלי טיס של חיל האוויר שתקפו וחיסלו את המחבלים.

08:48 - וושינגטון פוסט: ישראל סימנה את סוף ינואר כתאריך היעד להסכם עם חיזבאללה והסלמה צבאית

לפי דיווח בעיתון האמריקני, גורמים בישראל עדכנו בסוף דצמבר את מקביליהם בארה"ב כי אם לא יגיעו להסכם גבול ארוך טווח עם לבנון בשבועות הקרובים, "ישראל תחריף את המאבק שלה עם חיזבאללה". בדיווח הדגישו שישראל סימנה את סוף חודש ינואר הקרוב כתאריך יעד להגיע להסכם, ואם לא - היא "תגביר את המערכה הצבאית נגד חיזבאללה".

בתוך כך, גורם בממשל ביידן ששוחח עם ה"וושינגטון פוסט" הודה שחלון הזמנים למשא ומתן "נסגר".

08.20 - דיווח: במערב בוחנים דרכים להגביר את התקיפות נגד החות'ים - ללא פתיחה במערכה אזורית

דיווח בבלומברג: ארה"ב ובריטניה בוחנות דרכים להסלמת התקיפות נגד החות'ים מבלי להסתכן בהרחבת העימות האזורי מול איראן, בדגש על תקיפת משלוחי הנשק ואמל"ח האיראניים שמועברים לתימן.

06:09 - דיווח ב-CNN: שר החוץ ישראל כ"ץ צפוי להיפגש בבריסל עם מקביליו באיחוד האירופי ובמזרח התיכון ביום שני

לפי הדיווח, בפגישה השרים ידונו בנורמליזציה של ישראל עם מדינות ערב ובסוגיית מדינה עצמאית לפלסטינים.

04:25 - שירותי התקשורת חוזרים בעזה בהדרגה, לאחר הפסקה של שבוע

פלטל, ספקית אינטרנט מרכזית בעזה, הודיעה כי שירותי התקשורת ברצועה חוזרים בהדרגה לאחר הפסקה של כמעט שמונה ימים - ההפסקה הארוכה ביותר מאז החלה המלחמה. לפי פלטל, שירותי התקשורת נפלו לחלוטין לפחות שבע פעמים מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר. בהצהרה שפורסמה ברשתות החברתיות, פלטל מסרה שהצוותים שלה פעלו ללא הפוגה כדי לתקן "נזקים ותקלות רבים רבים". עוד מסרה ספקית האינטרנט כי שניים מחברי הצוות הטכני שלה איבדו את חייהם כתוצאה מ"הפגזה ישירה" במהלך פעולות התיקון האחרונות, מה שהביא את המספר הכולל של עובדיה שנהרגו ל-14 מאז תחילת המלחמה.

02:00 - נשיא ארה"ב ביידן לאחר שיחתו עם ראש הממשלה נתניהו: הקמת מדינה עצמאית לפלסטינים "אינה דבר בלתי אפשרי" בזמן כהונת נתניהו

ביידן ונתניהו דנו בסוגיית פתרון שתי המדינות. כשנשאל אם הדבר "בלתי אפשרי" בזמן שנתניהו בתפקיד, ענה ביידן שנתניהו לא מתנגד לכל פתרונות שתי המדינות, וכי יש כמה סוגים אפשריים. הוא ציין כי לחלק מחברות האו"ם אין כוחות צבאיים.

00:52 - פיקוד המרכז של ארה"ב: "ארה"ב ביצעה תקיפות של שלושה טילים נגד ספינות של החות'ים בתימן, שכוונו לים סוף והיו מוכנים לשיגור"

מפיקוד המרכז של ארה"ב נמסר כי "כוחות ארה"ב זיהו את הטילים באזורים שבשליטת החות'ים בתימן וקבעו שהם מהווים איום מיידי על ספינות סחר ועל ספינות חיל הים האמריקני באזור. כוחות ארה"ב פגעו והשמידו את הטילים".

23:15 - משפחות החטופים במחאה מול בית רה"מ: "תבואו להיות איתנו, אין יותר חשוב מזה"

ענבל צח, קרובת משפחה של טל שוהם שחטוף בעזה, קראה לציבור להגיע ולתמוך במחאת המשפחות בקיסריה: "יום שישי בערב, שעה נהדרת להיות בבית - אבל שעה יותר טובה להילחם עבור האהובים שלנו. תבואו להיות איתנו כאן, אין יותר חשוב מזה". קובי בן עמי, אח של אוהד שנחטף מביתו בקיבוץ בארי ומוחזק בידי חמאס הוסיף: "תבואו, אנחנו פה, מחכים לכם".

23:15 - משפחות החטופים במחאה מול בית רה"מ: "תבואו להיות איתנו, אין יותר חשוב מזה"

ענבל צח, קרובת משפחה של טל שוהם שחטוף בעזה, קראה לציבור להגיע ולתמוך במחאת המשפחות בקיסריה: "יום שישי בערב, שעה נהדרת להיות בבית - אבל שעה יותר טובה להילחם עבור האהובים שלנו. תבואו להיות איתנו כאן, אין יותר חשוב מזה". קובי בן עמי, אח של אוהד שנחטף מביתו בקיבוץ בארי ומוחזק בידי חמאס הוסיף: "תבואו, אנחנו פה, מחכים לכם".

שלי, אמו של עומר שם טוב שנחטף מהמסיבה ברעים, סיפרה בכאב: "החדר של עומר ריק כבר 105 ימים. אני נכנסת וקשה לי, וקשה לי עוד יותר לשמוע כל פעם מחדש על כאלה שכבר לא איתנו. תבואו להיות איתנו פה".

22:40 - בסורוקה מעדכנים: 2,611 פצועים פונו לבית החולים מתחילת המלחמה

במהלך היממה האחרונה פונו לבית החולים סורוקה 8 פצועים, בהם 3 במצב קשה. מבית החולים נמסר כי "במחלקות השונות מאושפזים 28 פצועים, בהם 12 במצב קשה". מתחילת הלחימה פונו לסורוקה 2,611 נפגעים בדרגות חומרה שונות.

22:00 - משפחות החטופים הודיעו על מחאה מול ביתו של רה"מ בקיסריה: "תמו ימי החסד"

עשרות משתתפים במחאת משפחות החטופים מול בית ראש הממשלה בקיסריה, שם הן יעבירו את הלילה. המשפחות קוראות לנתניהו לצאת ולתת להן תשובות: "105 ימים התחננו אליך וכעת אנו דורשים - עצור את ההוצאה להורג של החטופים. תמו ימי החסד בהם גררתם רגליים".

"בסיום היום ה-105 בהם משפחות החטופים התחננו לעזרה בשחרור יקיריהם המוחזקים במנהרות ארגון הטרור הרצחני בעולם, הן מגיעות עם מסר אחד לראש הממשלה", נמסר מטעם מטה משפחות החטופים. "תוכיח את הנהגתך ותוביל מהלך אמיץ שיקדם את המתווה, שכידוע מונח על השולחן. לא מדובר על שחרור חטופים אלא מדובר על הצלת חיים".

21:07 - הבית הלבן: "מתנגדים להפסקת אש בעזה. שחרור חטופים? עבודה קשה עוד לפנינו"

ג'ון קירבי, דובר הבית הלבן לענייני ביטחון לאומי התייחס הערב לשיחה של ביידן ונתניהו. "דנו על האפשרויות להבטיח את שחרור החטופים, על המצב בעזה והמעבר לשלב המבצעים המדויקים - שיאפשרו להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועה".

בנוסף, אחרי שנתניהו הכחיש, בבית הלבן אישרו את הדיווח ב"המהדורה המרכזית": מברכים על ההחלטה להעביר קמח לרצועה

קירבי הבהיר כי "עבודה קשה לפנינו בנוגע לשחרור החטופים". עוד לדבריו, התקפות החות'ים בים האדום "לא ישחקו תפקיד" במגעים להפסקת אש בעזה וכי ארה"ב עדיין מתנגדת להפסקת אש כללית.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12