ללא סמכויות וללא הישגים: הפרויקטור האזרחי התפטר

שלושה חודשים בלבד לאחר מינויו לתפקיד ראש "מרכז השליטה האזרחי", התפטר טל בסכס עקב חוסר סמכויות • במכתב שפרסם הסביר כי מצא כי אין בידי המשל"ט את הסמכויות והכלים הדרושים למימוש האחריות אשר הוטלה עליו

טל בסכס, התפטר מתפקידו כראש מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים
טל בסכס, התפטר מתפקידו כראש מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

טל בסכס, ראש "מרכז השליטה האזרחי" שהקים שר האוצר סמוטריץ' על מנת לתאם בין משרדי הממשלה לצורכי העורף בזמן המלחמה, פרש אמש (א') מתפקידו שלושה חודשים בלבד לאחר מינויו - עקב חוסר סמכויות.

בסכס פרסם בעמוד הפייסבוק שלו ש"הודעתי כעת לשר האוצר על בקשתי לסיים את תפקידי כראש מרכז השליטה האזרחי. כחודש לאחר תחילת המלחמה נקראתי לדגל לשמש כראש המשל״ט. חרף מאמציי הגדולים והעבודה סביב השעון בכדי לעמוד באתגרים ובמשימות הלאומית". 

בסכס מעיד ש"מצאתי שאין בידי המשל"ט את הסמכויות והכלים הדרושים למימוש האחריות אשר הוטלה עליו. בשל כך ומתוך אחריות ציבורית החלטתי לסיים את תפקידי. אני מודה לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' על האמון והתמיכה בי. אמשיך לפעול למען אזרחי ישראל כפי שעשיתי בתפקידים הציבוריים אותם מילאתי". 

מרכז השליטה האזרחי (הידוע גם כ"הפרויקטור האזרחי") הוקם בנובמבר 2023, עם יעדים רבים ומפוזרים. בין השאר, הוא נועד ל"הבטחת רציפות תפקודית אזרחית, מענה כלכלי לבעלי עסקים ולעובדים, שיקום היישובים והקהילות בעוטף עזה, ריכוז הטיפול באוכלוסייה המפונה, תיאום כלל היוזמות האזרחיות והסברה לציבור". אך בראש ובראשונה, הוא נועד להיות איש הביצוע של הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר סמוטריץ', אליו הוא דיווח באופן ישיר. 

ללא סמכויות

אך כפי שדיווחנו בגלובס, מרכז השליטה האזרחי לא הצליח לגייס עובדים מלבד בסכס עצמו, ולא היו לו שום סמכויות "קשות" כדי להביא להשגת מטרותיו. אומנם המשל"ט מדווח לקבינט החברתי־כלכלי ויושב תחת משרד האוצר, אך אין לו שום יכולת להורות על פעולות ספציפיות או להתגבר על החלטות של משרדי הממשלה. במצב כזה, לא ברור איך מלכתחילה הוא היה אמור להעביר החלטות וליצור תיאום אפקטיבי ביניהם. אפילו הסמכות שלו לבצע הסברה כלפי הציבור עלתה על שרטון, ובשל קשיים משפטיים והתנגדות של משרדי הממשלה עצמם, הוא לא היה יכול לבצע גם את התפקיד הזה. 

בעיה נוספת שליוותה את המשל"ט הוא החפיפה בינו לגופים אחרים, כמו רשות החירום הלאומית (רח"ל). תא"ל במיל' יורם לרדו, ראש רשות החירום הלאומית, פנה למשל"ט ודרש הבהרות לגבי גבולות הסמכויות ביניהם. הוא מדגיש שהאחריות על הטיפול בעורף בכלל מצבי החירום היא בידי שר הביטחון, ולא האוצר, שתחתיו יושב המשל"ט. גם מול מנהלת תקומה שאמורה לשקם את העוטף, ומתנגשת ישירות עם יעדי המשל"ט. 

על פי הודעת סמוטריץ' מאמש, "שר האוצר קיבל הערב את בקשתו של ראש המשל"ט האזרחי טל בסכס לסיים את תפקידו לאור העובדה שבשל קשיים בירוקרטיים ומשפטיים המשל״ט לא קיבל את הכלים והסמכויות הנדרשים". שר האוצר הוסיף "אני מודה לטל על התגייסותו ועל העבודה המאומצת שלו בחודשים האחרונים. טל איש מקצוע, פטריוט, שברגע אחד התגייס לשירות פעיל למען מדינת ישראל ועל כך הערכתי הרבה".