אפל היכתה את התחזיות אך דיווחה על ירידה בהכנסות מהשוק הסיני

ענקית הטכנולוגיה עקפה את תחזיות האנליסטים הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות • עם זאת, אפל דיווחה על ירידה בהכנסות מהשוק הסיני ב-13% • המניה ירדה במסחר המאוחר

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic
אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

ענקית הטכנולוגיה אפל  פרסמה לפני זמן קצר את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון הראשון לשנת 2024, לפי החלוקה הפיסקלית שלה. אפל דיווחה על הכנסות של 119.6 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 108.37 מיליארד דולרים. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.18 דולר למניה, עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.93 דולר למניה. למרות שאפל הציגה עליה בשורת ההכנסות, המכירות לשוק הסיני ירדו ברבעון ב-13%. מניית אפל עלתה בכ-35% בשנה האחרונה (לפני פרסום הדוחות). המניה כעת מגיבה במסחר המאוחר, והיא יורדת ב-1.7%.

ברבעון זה ענקית הטכנולוגיה איבדה את הטייטל הנכסף שלה - בתור ענקית הטכנולוגיה עם שווי השוק הגבוה ביותר. מיקרוסופט, החברה שחוללה סערה בתעשייה בשל הבינה המלאכותית, קטפה את המקום הראשון ואף חצתה את רף ה-3 טריליון דולר, טייטל שרק אפל החזיקה בו עד כה. כעת אפל במקום השני, בעוד שמיקרוסופט נהנית מהטייטל החדש.

הירידה במכירות בסין והחנויות החדשות בהודו

ברבעון המקביל אשתקד, אפל דיווחה לראשונה מאז 2019 על ירידה בסך ההכנסות. ענקית הטק התמודדה עם תנאים כלכליים מאתגרים שהובילו בין היתר לירידה בביקוש למוצרים שלה ולבעיות קשות בסין בהיבטים של ייצור, מכירות ועוד. המשקיעים עוקבים אחר אפל ובוחנים כיצד החברה מתמודדת עם הדבר, ובכלל מול מתחריה. העסקים של אפל מונעים בסופו של דבר משני וקטורים מרכזיים: מכירות האייפונים וסגמנט השירותים (כמו אפל מיוזיק, אפל טיוי ועוד). אפל דיווחה על הכנסות של 69.70 מיליארד דולר ממכירות האייפונים, ובכך עקפה/פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 67.9 מיליארד דולר.

אפל כבר חשבה על פתרונות לטווח הארוך ופתחה בשנה האחרונה חנויות פיזיות ראשונות בהודו, שם אפל זיהתה שוק צרכני טוב. לצד זאת, לפי הדיווחים, אפל הרחיבה את הייצור שלה דווקא בהודו, כדי לענות על המשברים בשרשרת האספקה בסין. 

ברבעון הנוכחי אף דווח כי אפל עקפה את סמסונג כמותג הסמארטפונים הגדול בעולם בשנת 2023, כך לפי נתוני חברת IDC שדווחו בגריק ריפורטר. לפי הנתונים, אפל שלחה לקמעונאים וצרכנים 234 מיליון סמארטפונים במהלך השנה, ובכך השיגה נתח של 20% מהשוק. סמסונג ייצאה 226 מיליון מכשירים, המהווים נתח של 19.4%. סביר שיכולות הבינה המלאכותית החדשות במכשירי סמסונג, יתנו רוח גבית למכירות, כך שקיימת סבירות שנראה היפוך נוסף.

הבינה המלאכתותית והשינוי בחנויות האפליקציה

סגמנט נוסף שמרכז עניין באפל הוא סגמנט השירותים. אפל עד כה, לא הזכירה פעם אחת את המילים "בינה מלאכותית גנרטיבית" בסט המוצרים שלה, למרות שבשירותים שלה קיימים יכולות AI. ככל הנראה במשרדי החברה עומלים מאוד קשה כדי למצוא את הפתרונות הטובים ביותר כדי לספק את הכלים שיסחפו את הצרכנים. המשקיעים נהנים לשמוע את צמד המילים "בינה מלאכותית" בוול סטריט, וההנחה היא כשאפל תצא מהארון עם הכלים שלה, זה יעורר תנועה משמעותית בביצועי המניה. אפל דיווחה על הכנסות של 23.1 מיליארד דולר מסיגמנט השירותים, ובכך עקפה/פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 23.3 מיליארד דולר. בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר עסקי השירותים של אפל ורואים צמיחה באופן קבוע, בשל העובדה שהרווחים על שירותים גבוהים מאשר על מכירת חומרה.

ברבעון החולף אפל הכריזה על שינוי מהותי בחנויות האפליקציות שלה, אולי הגדול ביותר מאז השקתה והודיעה שהיא משנה את הכללים למפתחים באיחוד האירופי בשל החקיקה החדשה שם. אפל עומדת לאפשר לחנויות אפליקציות צד שלישי לפעול במערכת ההפעלה שלה, והמשמעות היא שאפל לא תהיה שומר הסף הבלעדי לתכנים שייכנסו למכשיר. על מנת להגן על הצרכנים, אפל הדגישה שהחנויות האלו יצטרכו לעבור אישור של החברה, ותידרש לתת הרשאה מפורשת להורדת אפליקציות. ברגע שהפלטפורמה קיימת על המכשיר, ניתן להוריד מה שרוצים - גם אם זה אפליקציות שמפרות את המדיניות של אפל.

משמעות השינוי היא גם ביחס לעמלה - במידה ומדלגים על אפל ומורידים את האפליקציה או משתמשים במערכת תשלומים אחרת, אפל לא יכולה לגבות את העמלה שלה מכל רכישה. ולכן, אפל משנה את הדרישות: אפליקציות שיופצו דרך חנות האפליקציות של אפל ויבחרו להשתמש במערכת תשלומים חלופית, ישלמו עמלה של 17% (ולא 30% כמו שהיה קודם לכן). עמלה נוספת של 3% חלה על מפתחים שבוחרים להשתמש במערכת הסליקה של אפל.