השנה, מניות טסלה לא כל כך מופלאות

מניית יצרנית הרכב החשמלי צנחה מתחילת השנה, למרות מומנטום חיובי במניות שאר ענקיות הטק

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong
אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

המניות של "שבע המופלאות" יצאו למרוץ נוסף ב־2024, פרט ליוצאת דופן בולטת אחת - טסלה. יצרנית המכוניות החשמליות זכתה לתואר "הנשרכת לאחור" מבין מניות הטכנולוגיה הגדולות (מיקרוסופט, אפל, גוגל, מטא, אמזון, נטפליקס, אנבידיה וטסלה) שבשנה שעברה משכו את השווקים למעלה.

הלקחים שלמדתי בהפסקה שנטלתי משוק המניות, וכדאי גם לכם לאמץ
ראיון | הכירו את המשקיע שקרן הטק שלו מככבת בצמרת התשואות של ענף הגידור

מיקרוסופט, מטא ואנבידיה המשיכו לטפס לגבהים חדשים, ורכבו על הטירוף סביב בינה מלאכותית שהניע את השוק כולו לשיאים חדשים. ביום חמישי מיקרוסופט הפכה לחברה האמריקאית השנייה (אחרי אפל) שהגיעה לשווי שוק של מעל 3 טריליון דולר.

המניה של טסלה, מצד שני, נפלה ביותר מ-⁻26% בארבעת השבועות האחרונים, לרמה הנמוכה ביותר מאז מאי. מניות החברה קיבלו מכה נוספת ביום רביעי האחרון לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים שאיכזבו בגדול את התחזיות המוקדמות בשוק. מניית החברה ירדה ביום חמישי ביותר מ-⁻12%, ירידת השווי היומית הכי חדה בשנה האחרונה לפחות. ביום שישי למחרת, מניית טסלה עלתה קלות ב-⁻0.3% בלבד.

מניות של שבע המופלאות האחרות - חברת האם של גוגל אלפבת, אמזון, אפל, מטא, מיקרוסופט ואנבידיה - טיפסו ב-⁻9.3% בממוצע בינואר.

 

אזהרת המנהלים: הצמיחה בהכנסות תאט

מנהלי טסלה הזהירו בשיחת המשקיעים שהצמיחה צפויה להאט קצב ב⁻2024 יותר ממה שהיה שנה שעברה, מבלי לציין נתון מספרי. אלון מאסק אמר שהחברה תתחיל לייצר דגם חדש של מכונית בעלות מוזלת לקראת סוף 2025.

אפילו כמה מהמומחים האופטימיים ביותר לגבי החברה נבהלו מההחמצה הפיננסית. האנליסט דן אייבס מבית ההשקעות Wedbush Securities, תומך נלהב של טסלה, תיאר את שיחת הוועידה לאחר הדוחות הכספיים בתור "תאונת רכבת", בהודעה שכתב למשקיעים. בנוסף, הוא הודה שהוא "טעה לגמרי" בציפיות האופטימיות שלו לרווחי החברה.

הירידה במניות גרמה לפרץ פעילות בשוק האופציות, דרך חביבה על סוחרים להרוויח מהתנודות הגדולות של טסלה. אופציות על טסלה היוו כ-⁻11% מכלל הפעילות בשוק האופציות האמריקאי ביום חמישי, על פי טום קין, סוחר אופציות בפייפר סנדלר. הוא אמר שנראה שמשקיעים רבים היו בפוזיציה לקראת המשך ירידה במניות, וקנו אופציות שישתלמו עבורם אם המניה תמשיך לרדת.

מנגד, לפי מדידה אחרת, בהשוואה לשנים קודמות פחות משקיעים מהמרים נגד המניה. כ-⁻2.91% מהמניות הזמינות למסחר בטסלה נמכרו בשורט (מכירה בחסר) נכון ל-⁻1-2 בינואר, על פי FactSet, בשנת 2019 למשל, הנתון הזה עמד על 30%.

ענקית טכנולוגיה או חברת רכב?

במשך שנים, מניות טסלה זינקו עם הביקוש למכוניות חשמליות. המעמד של טסלה כשחקנית דומיננטית בשוק עם פוטנציאל עצום, הוביל משקיעים להרעיף על המניה הערכות שווי גבוהות שתאמו חברות טכנולוגיה מובילות. טסלה נסחרה לפי מכפיל של פי 42 מהרווחים של החברה ב-⁻12 החודשים האחרונים, על פי FactSet, קרוב יותר למיקרוסופט (39) מאשר לחברות רכב כמו פורד וג'נרל מוטורס, שנסחרות במכפילים (שווי השוק חלקי הרווחים) של 7.5 ו-⁻5, בהתאמה. יצרניות רכב כמו יונדאי והחברה בת שלה קיה, התגלו כמתחרות של טסלה בשוק המכוניות האמריקאי, ואנליסטים אומרים שהמוניטין של טסלה כחברת טכנולוגיה מובילה פוגע היום המניה. התוצאות של טסלה, כתבו ביום חמישי אנליסטים ב־GLJ, "מראים שמדובר בלא יותר מחברת מכוניות בקשיים".

טסלה עדיין מניה שנויה במחלוקת בוול סטריט. מתוך 49 אנליסטים העוקבים אחרי המניה, 19 נותנים לה המלצת קנייה, בעוד שהאחרים מדרגים אותה באופן ניטרלי או שלילי. מחיר הקנייה הממוצע עם זאת, הוא כ־221 דולר למניה - גבוה בכ-⁻21% ממחיר הסגירה ביום שישי, על פי תחזיות אנליסטים שליקטה FactSet.