ישראל במלחמה | סיקור שוטף

חמאס דחה את הצעת המתווכים לעסקה: "לפני הכל - עצירת המלחמה"

11 רקטות שוגרו לעבר גוש דן והשפלה. לפחות 7 מהן יורטו - לא דווח על נפגעים • דיווח: ישראל הסכימה למסגרת עסקה, רה"מ הכחיש • מטח לשפלה וגוש דן: 11 רקטות שוגרו, פגיעה בשני רכבים בראשל"צ • ארה"ב וצרפת בגינוי רשמי ל"כנס ההתיישבות" ששרים השתתפו בו: "חסר אחריות" • צה"ל נלחם במנהרות בח'אן יונס, ההערכה - בכירי חמאס בורחים ממתחם למתחם • עדכונים שוטפים

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

עדכונים שוטפים 

22:49 - חמאס דוחה את עסקת החטופים: "לפני הכול - לעצור את המלחמה ולהסיג כוחות מעזה"

לאחר שמשלחת של חמאס ביקרה במטה החזית העממית בביירות - ארגון הטרור הדגיש בהצהרה רשמית: יש לעצור את המלחמה ולהסיג את כוחות צה"ל מעזה - לפני עסקת חליפין על בסיס "כולם תמורת כולם".

בכיר חמאס מוחמד נזאל אמר לערוץ אל-ערבי הקטארי: "אנחנו צפויים למסור בשעות הקרובות עמדה לגבי התוכנית שעלתה בפסגה בפריז - שמבוססת על התפיסות של חמאס. אין לנו בעיה עם הפסקת אש בשלבים, בתנאי שהיא תוביל להפסקת אש קבועה".

20:42 - דובר צה"ל: "בח'אן יונס - תופסים מחבלים במנהרות, בצפון עזה - תוקפים במפתיע"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס לפעילות הצבא בח'אן יונס ואמר כי "בימים האחרונים, במהלך תמרון תת-קרקעי, באחת מהמנהרות המשמעותיות של חמאס פרצו הלוחמים דלת הדף ומצאו שלושה מחבלים שנכנעו. עצרו גם מחבלים שהיו מעורבים בטבח 7 באוקטובר".

"בשבועות האחרונים מיקדנו את הלחימה במרחב ח'אן יונס", המשיך הגרי. "ח'אן יונס משמשת כבירת חמאס בדרום הרצועה, משתרעת על פני שטח של 54 קמ"ר ותחתיה תשתית מסועפת של עשרות קילומטרים. זה מרחב צפוף הכולל שכונות רבות. תחת החטיבה פעלו ארבעה גדודי חמאס. צה"ל מפרק את המסגרות הצבאיות של גדודי חמאס. פירקנו שניים במזרח ח'אן יונס וכעת פועלים במערב".

הגרי אמר כי מפקדים רבים של חמאס בח'אן יונס חוסלו או נכנעו, והיתר מוציאים לפועל פעולות טרור באופן לא מאורגן. "חיסלנו יותר מ-2,000 מחבלים והשמדנו מפקדות אמצעי לחימה ותשתיות ייצוא. אוגדה 98 נלחמת במרחב עם חי"ר, קומנדו, שריון, הנדסה והשב"כ יחד איתם, כתף אל כתף, בפעולה משולבת מעל הקרקע ובתת-הקרקע במקביל. זוהי שיטת לחימה חדשה בעלת מרכיבים ייחודים וטכנולוגיה מתקדמת".

20:25 - אזעקה בקריית שמונה, צה"ל תקף בלבנון

אזעקה נשמעה הערב בקריית שמונה. הפרטים לגבי ההתרעה הזו נבדקים. במקביל, צה"ל הודיע שתקף והשמיד תשתיות טרור בשטח לבנון פחות משעתיים מאז התקיפה האחרונה. מטוסי קרב תקפו מטרות טרור של חיזבאללה בלבנון. "במסגרת התקיפה, הושמדו מספר תשתיות טרור של הארגון לצד עמדת תצפית במרחבים מרכבא, א- טייבה ומרון א-ראס בדרום לבנון", נמסר מצה"ל.

בצה"ל הוסיפו: "בשעות האחרונות זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון לעבר צפון הארץ. כוחות צה״ל תקפו את מקורות הירי לצד מרחבים נוספים בשטח לבנון".

19:30 - ראש ממשלת קטאר: חלה התקדמות בשיחות בהשוואה ללפני כמה שבועות

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמאן א-ת'אני, אמר במסיבת עיתונאים כי בהשוואה ללפני כמה שבועות - חלה התקדמות בשיחות בין ישראל לחמאס. לדבריו, אתמול הייתה התקדמות לקראת בניית תשתית להמשך המשא ומתן.

עוד אמר ראש ממשלת קטאר: "אנחנו פועלים כדי לגשר על הפערים בין שני הצדדים. לא יכולים לחזות את תגובת חמאס, אבל אנחנו מחויבים להמשיך במאמצים".

19:00 - חמאס הופתע, בכירים בורחים ממתחם למתחם: הפשיטה על ח'אן יונס - ותיעוד מתוך המנהרות

צה"ל נמצא בימים אלה בעיצומה של הלחימה בח'אן יונס. ביממות האחרונות 340 מחבלי חמאס נעצרו, ועד כה חוסלו שם 3,000 מחבלים - שליש מכוחו של חמאס בח'אן יונס. במקביל ללחימה על הקרקע, צה"ל נלחם גם במנהרות ומחסל מתחת לקרקע מאות מחבלים.

יכולות פיקוד ושליטה או מצוקה של חמאס: מה אפשר ללמוד מהמטח לגוש דן?
ההשתתפות בטבח ועצירת המימון: מהו ארגון אונר"א ומה גילו התחקירים?
צה"ל יהפוך למכונת מלחמה? ההסכם הסודי שמסעיר את מערכת הביטחון 
תותחים טעונים: עמוס ידלין מזהיר משני תרחישים עם פוטנציאל נפיץ במיוחד
מלחמת ישראל-חמאס: האם כבר רואים את הסוף?

18:35 - נתניהו מכחיש שישראל הסכימה לעסקה: "הדיווח כולל תנאים שלא מקובלים עלינו"

לשכת ראש הממשלה בתגובה על הדיווחים שלפיהם ישראל הסכימה לעסקת חטופים שהוצעה בפסגה בפריז: "הדיווחים על העסקה אינם נכונים וכוללים תנאים שאינם מקובלים על ישראל. ממשיכים עד לניצחון המוחלט". 

18:00 - דיווח בסעודיה: התקיפה הישראלית בדמשק - מתקנים שסיפקו לחמאס ולג'יהאד נשק ומידע

בערוץ אל-חדת' הסעודי דווח כי התקיפה הישראלית בדמשק היום הייתה במתקנים של ענף פלסטין של כוח קודס האיראני, שתומך בארגוני הטרור הפלסטינים. מתקנים אלה סיפקו לחמאס ולג'יהאד האיסלאמי נשק ומידע.

על-פי דיווחים בתקשורת הערבית, סעיד איזידי הוא ראש ענף פלסטין במשמרות המהפכה האיראניים וממונה על התיאום מול ארגוני הטרור הפלסטינים, חמאס והג'יהאד האיסלאמי. איזדי עומד בקשר עם הנהגת הג'יהאד בדמשק. 

17:33 - גלנט בגבול עזה: "חצי ממחבלי חמאס חוסלו או נפצעו" 

שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם לוחמי התותחנים שנמצאים בשירות מילואים בעוטף עזה ומסייעים לכוחות הלוחמים בשטח רצועת עזה. "חיסלנו כבר רבע מהמחבלים של חמאס לפחות, ויש עוד מספר כזה של פצועים", אמר גלנט ללוחמים. "אנחנו במלחמה ארוכה, אבל בסוף אנחנו נשבור את חמאס". 

"אצלכם בשטח לא שואלים מי הגיע מפה ומי הגיע משם, ומה דעתו של זה ומה דעתו של ההוא - אנחנו נלחמים ביחד, את זה צריך להקרין כלפי מעלה, ושכולם יתנהגו בדרך הזאת", הבהיר שר הביטחון. "כולם צריכים להבין שהמוסדות הנבחרים - הממשלה, הכנסת - מייצגים את כל הציבור בישראל, והמערכה מובלת על-ידי מי שרואה את טובת כלל הציבור בישראל. זה המפתח בשביל לתת כוח לכוחות. ולכן, מקסימום פעילות מאחדת ומאוחדת שתקרין כלפי מטה".

עוד אמר גלנט: "יש שלוש מטרות היום למלחמה: אחת - לחסל את החמאס. שתיים - להחזיר את החטופים. שלוש - לשמור על אחדות עם ישראל, זאת גם מטרה בתוך התהליך הזה". 

17:29 - קבינט המלחמה יתכנס הערב לדון בהצעות לעסקת חטופים שהוגשו בפסגה בפריז

17:12 - אזעקה הופעלה ביישוב מתת בגליל העליון

16:51 - אזעקות בגוש דן ובשפלה: 11 רקטות שוגרו מח'אן יונס, 7 יורטו - לא דווח על נפגעים

אזעקות נשמעו במספר ערים בגוש דן ובשפלה, בהן ראשון לציון, נס ציונה, רמלה, בית חנן, בת ים ותל אביב. 11 הרקטות שוגרו מדרום ח'אן יונס , מאזורים שצה"ל עוד לא תמרן בהם.

אלי בין, מנכ"ל מד"א, מסר כי שני רכבים נפגעו בראשון לציון, לא ברור אם מרסיסים או בפגיעה ישירה - עד כה לא דווח על נפגעים. התקבל דיווח על נפילה גם ברמלה.

16:33 -  דיווח: ישראל הסכימה למסגרת לעסקת חטופים שהוצעה בפסגה בפריז

על רקע ההתקדמות במגעים לשחרור החטופים, ישראל הסכימה למסגרת לעסקה שהוצעה בידי המתווכים - כך דווח ברשת NBC האמריקאית. טיוטה תוגש היום לחמאס.

לפי הדיווח, העסקה תכלול שחרור של החטופים בפעימות, שיהיו מלוות בהפסקות לחימה, הכנסת סיוע הומניטרי לעזה ושחרור של אסירים פלסטינים. לכתבה המלאה 

15:42 - אחרי הביקורת, צה"ל מבהיר: "לא שינינו את הוראות הפתיחה באש"

דובר צה"ל הגיב לביקורת שהופנתה כלפי הצבא בעקבות דיווחים על שינוי בהוראות הפתיחה באש. בצה"ל הבהירו כי אין שינוי בהוראות, וכי מטרתן למנוע הגעה לגדר ופגיעה בישראלים.

"בהמשך לטענות ביחס להוראות הפתיחה באש בגבול עזה, בצה"ל מבהירים כי אין שינוי בהוראות הפתיחה באש, וכוחות צה"ל פועלים על-פי ההנחיות שלא לאפשר הגעה לגדר הגבול של אף גורם", נמסר מדובר צה"ל. "הוראות הפתיחה באש ומדיניות הפעלת הכוח מאפשרות לכוחות לעמוד במשימה, תוך מניעת אירועי ירי כוחותינו על כוחותינו או פגיעה באזרחים ישראליים, לרבות חטופים שעשויים להגיע למרחב". 

15:23 - נתניהו הגיע לביקור תנחומים בביתו של הלוחם אחמד אבו לטיף

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום לביקור תנחומים ברהט, בביתו של רס"ל (במיל') אחמד אבו לטיף שנפל בקרב ברצועת עזה. "אני אבל מאוד יחד אתכם על האבדה הזאת, אחמד הוא דוגמה ומופת, גיבור", אמר ראש הממשלה למשפחתו של אבו לטיף.

נתניהו הוסיף: "כל אזרחי ישראל באים לפה, ואני רוצה להגיד לך - זה משקף באמת דבר מאוד עמוק שקרה פה. האחווה הזאת והשותפות הזאת, שאנחנו יודעים שאנחנו נלחמים על הבית של כולנו. אחמד נפל על הבית של כולנו, הוא גם ביטא את זה עוד כשהוא היה בחיים. היחד הזה צריך לבוא לידי ביטוי עכשיו בעוצמה הרבה יותר גדולה". 

15:15 - חמאס בנה מנהרה וחדרים לבכירים - מתחת לבית קברות

דובר צה"ל מסר כי כוחות אוגדה 98 פשטו על מנהרה תת-קרקעית הממוקמת מתחת לבית הקברות בבני סוהילה שבלב ח'אן יונס. הלוחמים איתרו בתוך תוואי המנהרה משרד של מפקד הגדוד המזרחי מחטיבת ח'אן יונס, ממנה ניהל את ההתקפה ב-7 באוקטובר.

הלוחמים שחקרו בשטח את המנהרה נתקלו במטענים, בדלתות הזזה ובדלתות הדף, וחיסלו מחבלים ששהו בתוכה. "אורכה כקילומטר, עומקה כ-20 מטרים, ובתוכה מספר מתחמים", הסבירו בדובר צה"ל. "בסיום החקירה הושמדה המנהרה בידי כוחות של יחידת יהל"ם".

14:55 - הבית הלבן יום אחרי פסגת פריז: "סבורים שיש תשתית לעסקת חטופים נוספת" 

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר בראיון לרשת MSNBC כי הושגה "מסגרת" לעסקת חטופים עתידית: "השיחות הללו היו קונסטרוקטיביות, רציניות ומפוכחות. שוחחנו רבות מאוד עם קטר, מצרים וישראל, ואני חושב שהייתה לנו כאן התקדמות מסוימת. אני לא רוצה להישמע אופטימי מדי, אני לא חושב שיש לנו עסקה שעומדת לקרות או שניתן להכריז עליה, אבל אני כן חושב שיש התקדמות". 

14:40 - דיווחים סותרים על זהות ההרוגים בתקיפה בסוריה

לפי גורם צבאי סורי, חיל האוויר הישראלי תקף מכיוון הגולן כמה מטרות בדרום דמשק. לדבריו, כמה יועצים איראניים נהרגו, יש פצועים, ונגרם נזק לרכוש.

במקביל, באתר איראני מדווחים כי ההרוגים כתוצאה מהתקיפה אינם איראניים. שגריר איראן בסוריה, חסין אכברי, הכחיש: לא הותקף מבנה של היועצים האיראניים בדמשק, ואף אחד מהם לא נהרג בתקיפה. 

14:15 - דיווח: עשירית מעובדי אונר"א מקושרים לארגון טרור

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", דוח המודיעין שהוגש על המעורבות של עובדי סוכנות הסיוע של האו"ם על אירועי ה-7 באוקטובר פירט שכ-10% מעובדי הארגון בעזה הם בעלי קשרים לקבוצות טרור איסלאמיסטיות. 

13:33 - אזעקות באצבע הגליל: שתי נפילות בשטחים פתוחים

התרעות נשמעו בקריית שמונה, במשגב עם, במרגליות ובמנרה. התקבלו דיווחים על שתי נפילות בשטחים פתוחים במרחב מרגליות - אין נפגעים. 

13:28 - ערוצי החדשות באיראן מדווחים על פצועים ולפחות שני הרוגים בתקיפה בדמשק

בערוץ אל-ערביה מדווחים כי התקיפה שמיוחסת לישראל בא-סיידה זינב בדרום דמשק שבסוריה כוונה נגד מפקדה של משמרות המהפכה האיראניים. כמו כן, בערוצי החדשות באיראן מדווחים על פצועים ועל שני הרוגים לפחות בתקיפה. 

13:13 - לוחמי מילואים קראו לשר הביטחון גלנט להורות על עצירת כניסת הסיוע לעזה

במקביל לניסיון לחסום את מעבר כרם שלום בידי פעילי תנועת "צו 9" עם משפחות חטופים, לוחמים במילואים שנפגשו עם השר יואב גלנט, קראו לו: "בלי סיוע, בלי סיוע, אנחנו עכשיו הולכים לחסום את הסיוע". 

13:10 - חמאס על הניסיון להניע עסקה חדשה: ישראל צריכה להפסיק את המתקפה

בכיר חמאס, סמי אבו זוהרי, לסוכנות הידיעות רויטרס: "הצלחתה של פסגת פריז תלויה באם ישראל תסכים להפסיק את המתקפה ברצועה עזה". 

12:32 - דיווחים בסוריה: ישראל תקפה לאור יום בדמשק

ערוץ אל-ערביה הסעודי דיווח כי ישראל תקפה בשכונת א-סיידה זינב שבדרום הבירה הסורית - במפקדה של משמרות המהפכה האיראניים. בתיעוד מהמרחק ניתן לראות פטריית עשן גדולה שמיתמרת מעל היעד שהופצץ. 

תקיפת משרדי כוח קודס בדמשק, סוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים
 תקיפת משרדי כוח קודס בדמשק, סוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

11:51 - חיזבאללה שיגר שני טילי נ"ט לעבר מוצב צבאי באזור מטולה, אין נפגעים. צה"ל תוקף בתגובה מטרות בלבנון

10:54 - פיגוע בחיפה

חייל בן 20 נפצע קשה מדריסה ליד בסיס חיל הים בעיר. הנהג יצא מהרכב עם גרזן - ונוטרל. לידיעה המלאה

זירת הפיגוע בחיפה / צילום: תיעוד מבצעי מד''א
 זירת הפיגוע בחיפה / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

10:34 - אחרי הפסגה בפריז: משפחות חטופים ייפגשו היום עם ראש ממשלת קטר בוושינגטון

10:31 - סוכל פיגוע דקירה במעבר תקוע: פלסטיני חמוש בסכין ניסה לדקור ונוטרל

כוחות צה"ל חיסלו מחבל שניסה לבצע פיגוע דקירה בעת ששמרו בעמדה צבאית ליד ההתנחלות תקוע. 

10:01 - אזעקה בראש הנקרה, שיגור כושל מלבנון שלא חצה לשטח ישראל 

09:54 - היום השישי ברציפות: עשרות מנסים למנוע כניסת משאיות סיוע לעזה

כוחות גדולים של משטרה וצה"ל פועלים במעבר כרם שלום למנוע את חסימתם של עשרות פעילי תנועת "צו 9" המוחים נגד כניסתן של משאיות עם ציוד הומניטרי לרצועה. לפי שעה, המשאיות נכנסות, והמשטרה עיכבה ארבעה מפגינים, בהם ספי בן חיים, מקים התנועה.

08:55 - שני פצועים משיגורים באזור בירנית

שני חיילי צה"ל נפצעו קל משיגורים של חיזבאללה לאזור בירנית שבגבול הצפון. בתגובה, צה"ל תוקף בדרום לבנון.

08:35 - זוהו שני שיגורים מלבנון לאזור בירנית שבגבול הצפון

07:00 - כטמ"ם של צה"ל שחזר ממשימה בעזה התרסק באזור השפלה; אין נפגעים

בשל תקלה טכנית, כטמ"ם צבאי (כלי טיס מאויש מרחוק) שחזר ממשימה בעזה נפל לפנות בוקר בשדה סמוך לכפר מרדכי, ללא נפגעים. הכלי נאסף, האירוע מתוחקר, ואין חשש לדליפת מידע.

05:53 - דיווח בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA: משלחת איראן לאו"ם מסרה הצהרה לפיה טהרן לא הייתה מעורבת במתקפה בצפון-מזרח ירדן שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקאים

04:40 - ה"ניו יורק טיימס": אחד מעובדי אונר"א שלקחו חלק במתקפת חמאס אחראי לחטיפה, עובד אחר השתתף בטבח בבארי 

ה"ניו יורק טיימס" מפרסם האשמות נגד שלושה מעובדי אונר"א שהשתתפו במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: אחד מהם הואשם בחטיפת אישה, אחר חילק תחמושת, ועובד נוסף תואר כמי שהשתתף בטבח בקיבוץ בארי, שבו נרצחו 97 ישראלים. ההאשמות כלולות בתיק שמסרה ישראל לארה"ב, המפרט את טענותיה נגד 12 עובדי סוכנות הסעד של האו"ם. 

04:00 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו בג'נין

הפלסטינים מדווחים כי כוחות ישראליים פשטו על העיר ג'נין שביהודה ושומרון, בפעילות שכוללת מספר רב של כלי רכב צבאיים. עוד דווח כי הכוחות פועלים גם בכפר יעבד שנמצא דרומית לעיר.

03:15 - יפן מצטרפת לשורת המדינות שהודיעו על הפסקת התרומות לאונר"א

משרד החוץ היפני הודיע כי במדינה החליטו להשהות את המימון לסוכנות הסעד של האו"ם. בהצהרה מטעמו מסר משרד החוץ: "אנו מודאגים מאוד מהמעורבות לכאורה של אנשי אונר"א במתקפת הטרור על ישראל וקוראים לנהל את החקירה בנושא בצורה מהירה ומלאה". על-פי נתוני אונר"א לשנת 2022, יפן היא התורמת השישית בגודלה לסוכנות.

02:21 - יו"ר ארגון הבריאות העולמי: קוראים לתורמים לא להשעות את המימון לאונר"א, תושבי עזה זקוקים לתמיכה

טדרוס אדהנום גברייסוס, יו"ר ארגון הבריאות העולמי, הצטרף לפניותיה של אונר"א לתורמים להמשיך לממן את הסוכנות. בציוץ בטוויטר כתב גברייסוס: "אנו קוראים לתורמים שלא להשהות את המימון שלהם לאונר"א ברגע קריטי זה. קיצוץ המימון רק יפגע בתושבי עזה שזקוקים נואשות לתמיכה".

01:05 - דיווחים זרים: ירדן ביקשה תמיכה ביטחונית מארה"ב - בעקבות החשש מאיראן ושלוחותיה

דיווח ברויטרס - מפי מקור ביטחוני ירדני בכיר: ירדן ביקשה לאחרונה תמיכה ביטחונית מתקדמת יותר מצד ארה"ב, "מחשש שאיראן ושלוחותיה עלולות להיות מעורבות יותר בכל התלקחות רחבה במזרח התיכון".

לפי הדיווח, ירדן התריעה בפני וושינגטון על הצורך לחזק את מערכות ההגנה שלה מפני המיליציות הפרו-איראניות בגבול עם עיראק וסוריה. עוד דווח כי ירדן גם ביקשה מארה"ב מערכות הגנה אווירית מסוג "פטריוט".

נציין כי כבר בסוף אוקטובר דווח ברויטרס כי ירדן הגישה לארה"ב בקשה להצטייד במערכות הגנה נוספות - כולל סוללת "פטריוט".

00:09 - טילי נ"ט שוגרו לעבר מרחבי שומרה וסאסא שבגליל, צה"ל מגיב בארטילריה

בחצי השעה האחרונה שוגרו שני טילי נ"ט לעבר מרחב שומרה שבגליל המערבי, ושניים נוספים שוגרו לעבר סאסא. בצה"ל מגיבים בירי ארטילרי. 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12